מעבד אינטל החדש
צילום: אוהד פאליק

אינטל: כל מחשב יהיה מסוגל להריץ אפליקציות AI בקרוב

מחשבים ומכשירים ניידים שיוכלו להריץ אפליקציות בינה מלאכותית צפויים לפתוח את הדלת לחידושים רבים
אדיר בן עמי | (3)

יצרנית השבבים אינטל INTEL CORPORATION צופה כי הדור הבא של המחשבים האישיים יהיה מסוגל להריץ יישומי בינה מלאכותית. מנהלים ב-Dell ו-HP אמרו שמחשבים ניידים עם יכולות בינה מלאכותית יגיעו ב-2024. אינטל מתכננת לוודא שהם אכן יגיעו. 

מנכ"ל אינטל פט גלסינגר חשף היום באירוע למפתחים בסן חוזה תוכניות עבור "מחשב בינה מלאכותית" שלדבריו נועד להביא בינה מלאכותית לכל מקום. באינטל אמרו כי מחשבים אישיים בעלי יכולות AI יתאפשרו בעזרת מעבד Intel Core Ultra של החברה שמכונה גם Meteor Lake ויתחיל להישלח ללקוחות ב-14 בדצמבר. המעבד החדש צפוי לכלול את יחידת העיבוד הנייטרלית המשולבת הראשונה של אינטל שתאפשר ממשק מקומי וניהול חסכוני בשימוש בבינה מלאכותית.

הקרב על אספקת שבבים לפיתוח מודלים של AI מתגבר. אנבידיה NVIDIA COR היא השולטת בשוק המעבדים הגרפיים (GPUׂs) שמשמשים במרכזי נתונים להרצת המודלים, אבל גם אינטל וגם המונפקת החדשה Arm צופות הזדמנויות לשוק המעבדים המרכזיים (CPUs) שיהיו מסוגלים להריץ יישומי AI במחשבים ומכשירים ניידים, בעוד המעבדים הגרפיים של אנבידיה נחשבים גדולים ויקרים מדי על מנת שיהיו כלולים במחשבים אישיים. 

מחשבים ניידים עם יכולות בינה מלאכותית ישנו את הכיוון של תעשיית המחשבים האישיים ויאפשרו לצרכנים להריץ את היישומים הללו באופן מקומי ללא התחברות לענן. גלסינגר אמר כי AI במחשבים אישיים יפתח את הדלת לחידושים רבים. בין היתר אמר מנכ"ל אינטל כי המחשבים החדשים יהיו מסוגלים להריץ את תוכנת ה-Copilot של מיקרוסופט ולעזור למשתמש לנהל משימות ולשפר פרודקטיביות.  אינטל גם הודיעה על תוכניות לבנות מחשב על גדול שיתבסס על מעבד אינטל מסוג Xeon ומאיצי החומרה של אינטל Gaudi2 AI ויכיל את מודל השפה הגדול Stability.AI.

לאחר תקופה לא פשוטה באינטל, החברה שינתה את המסר העסקי, את המודל העסקי ומשנה בהדרגה את אופיה. היא הגדירה את עצמה כחברת שבבים יצרנית יותר מאשר מעצבת שבבים וזה בניגוד לבעבר. אינטל תמיד היתה בשני המקומות האלו - ייצור שבבים ופיתוח ועיצוב שבבים, אבל הייצור נחשב הבייסיק והפיתוח - הפוטנציאל, החלום. אינטל מוותרת על החלום, אבל רוצה להיות מעצמת על בייצור שבבים לצד פיתוח ושירותים לאחרים. 

אינטל פזורה ברחבי העולם, אבל עם התמיכה הענקית של הממשל היא חוזרת הביתה בגדול ותשקיע מאות מיליארדים (גם דרך סבסוד ממשלתי) במפעלים בארה"ב. גם ביתר העולם - גרמניה וישראל לדוגמה, וכמה שרחוק מסין. כל החמרה במשבר בין ארה"ב וסין, מחזקת בעצם את הגישה האנטי גלובלית ואת הכוח של אינטל. אז כשיש "רוחות מלחמה", אינטל מתחזקת. 

למעשה, האסטרטגיה החדשה של אינטל, החלה מאז הצטרפותו של המנכ"ל פס גלסינגר לפני כשנתיים. גלסניגר דוגל באסטרטגיה אגרסיבית, כשהוא מהמר בהרחבת עסקי הייצור של החברה. מוקדם יותר השנה, אמר בכיר באינטל, מארק גרדנר כי שירותי הייצור של החברה מביאים הצעה אטרקטיבית ללקוחות וציין את שרשרת האספקה המובטחת ביותר של אינטל מבחינה גיאוגרפית לצד מערך מתקדם לאריזת שבבים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    "בקרוב תגיע לירח" :-) ...כל מחשב/טלפון יכול להריץ AI (ל"ת)
    בזוקה ג'ו 05/10/2023 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    T 20/09/2023 08:30
    הגב לתגובה זו
    ?????
  • זאת הרמה של כתבי ביזפורטל. אני התייאשתי. (ל"ת)
    תיראו מופתעים 20/09/2023 08:51
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית

מודלי עולם מבוססי AI חודרים לליבת תעשיית הגיימינג, מקצרים תהליכי פיתוח, משנים את עבודת המפתחים ומציבים אתגרים חדשים לענף של 190 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.


חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.


תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה

לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.


מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.


הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.


ההשפעה על שוק העבודה בענף המשחקים