מניות הרכבים החשמליים מזנקות היום - למה?
המניות של חברות רכבים חשמליים רבות היו במגמה שלילית מתחילת השנה ועד שבוע שעבר - XPENG ו- NIO INC ירדו ב-25% ו-15%, LI AUTO INC עלתה קלות. מאמצע השבוע שעבר חל שינוי וכעת שתי הראשונות נמצאות בירידות קלות בלבד ו-LI נמצאת כבר בעליה של יותר מ-10% מאז תחילת השנה. לעומת המתחרות, TESLA INC נמצאת בעלייה של יותר מ-80% מתחילת השנה, זאת לאחר שהמניה איבדה כ-10% מאז החודש האחרון.
מדוע גם טסלה וגם יתר החברות עולות היום וממשיכות את המגמה?
היום חברת דירוג האשראי מודי'ס העלתה את דירוג האשראי של טסלה והוציאה אותו מדירוג "זבל". "טסלה תשמור על המיקום שלה בתור אחת מיצרניות הסוללות החשמליות המובילות, תוך כדי שהיא מגדילה ומייצבת את תביעת הרגל שלה" כתב רנה ליפש, בכיר בחברה, בהצרה המצורפת להעלאת הדירוג.
דירוג האשראי של טסלה עומד כעת, לפי מודי'ס, על Baa3 והיא אינה היחידה שהעלתה לאחרונה את דירוג זה. S&P העלתה את דירוג האשראי של החברה בחודש אוקטובר האחרון, מדירוג -BB לדירוג +B. החברה ציינה כי הסיבות העיקריות להעלאת הדירוג הן השיפור בפוזיציה התחרותית של טסלה ומגמת שיפור בנזילות שלה.
המשמעות של העלאות הדירוג עבור טסלה הן משמעותיות מאוד ועצם האופטימיות של חברות הדירוג בנוגע לחברה משליכות גם על יתר המניות בתחום. דירוג גבוה יותר יעזור לחברה לקבל אשראי יותר טוב בעת הצורך, מה שעשוי להיות רלוונטי במצב בו נראה השפעה ממשית של העלאות הריבית על ביצועי החברה בשנה הקרובה.
- מודיס מתעלמת מהמציאות; הדירוג של ישראל צריך לעלות וזו עובדה
- פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לאופטימיות של חברות הדירוג, המשקיעים צופים כעת עתיד חיובי לסקטור, זאת למרות הביצועים החלשים של החברות ברבעון האחרון, כשחלקן אף דווקא הורידו את התחזיות שלהן לשנה הקרובה.
בשבוע שעבר פרסמה אקספנג את תוצאותיה לרבעון האחרון של 2022 ולשנה כולה. הביצועים לא היו טובים - ההכנסות לרבעון עמדו על 745 מיליון דולר בעוד צפי האנליסטים עמד על 834 מיליון דולר, בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד למניה (Non GAAP) של 0.2 דולר, ברבעון המקביל הנתון עמד על הפסד של 0.12 דולר. גם כמות הרכבים שהחברה מסרה ירדה ב-47% לעומת הרבעון המקביל ב-2021.
למרות התוצאות השליליות המניה של החברה עלתה למחרת ביותר מ-3% וביותר מ-8% נוספים היום. הנהלת החברה פרסמה כי היא מתכננת קיצוצים והתייעלות בחברה, מה שהמשקיעים רצו לשמוע.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בנוסף לאופטימיות של המשקיעים, הסיבה המשמעותיות ביותר לעלייה במניות של החברות היא שזו מגיעה ביחד עם עלייה של כ-7% במדד הנאסד"ק באותה התקופה. חברות הרכבים החשמליים הן בסופו של דבר חברות צמיחה והמשקיעים מתייחסים אליהן בהתאם. למניות הרכבים החשמליים יש קורלציה חיובית עם המדד וכפי שניתן לראות - כשהוא עולה בשיעור מסוים, אותן המניות יעלו, וכנראה שבשיעור יותר גבוה.
סיבה נוספת לעליות - האנליסט אדם יונאס ממורגן סטאנלי דיבר בחיובית היום בנוגע לשוק של החברות הללו, כשאמר כי הוא מאמין כי RIVIAN AUTOMOTIVE מהווה "קנייה לטווח הארוך". האנליסט מאמין שהפסקת שילוב הפעולה בין החברה לבין אמזון עשוי להוות אופציה לשת"פים רבים בעתיד. הדירוג של המניה במורגן סטנלי עומד על 5 דולר במקרה הדובי ועל 55 דולר במקרה הדובי, בערך פי 4 מהמחיר הנוכחי.
- 2.מאיר 22/03/2023 08:15הגב לתגובה זולכל הסקטור הזה צריך שבבים והרבה......
- 1.מישהו 22/03/2023 07:25הגב לתגובה זואני בטוח שרנה ליפש, הבכיר בחברה שמצוטט שטסלה ״מגדילה ומייצבת את *טביעת* הרגל שלה", ולא את תביעת הרגל שלה....
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
