מניות הרכבים החשמליים מזנקות היום - למה?
המניות של חברות רכבים חשמליים רבות היו במגמה שלילית מתחילת השנה ועד שבוע שעבר - XPENG ו- NIO INC ירדו ב-25% ו-15%, LI AUTO INC עלתה קלות. מאמצע השבוע שעבר חל שינוי וכעת שתי הראשונות נמצאות בירידות קלות בלבד ו-LI נמצאת כבר בעליה של יותר מ-10% מאז תחילת השנה. לעומת המתחרות, TESLA INC נמצאת בעלייה של יותר מ-80% מתחילת השנה, זאת לאחר שהמניה איבדה כ-10% מאז החודש האחרון.
מדוע גם טסלה וגם יתר החברות עולות היום וממשיכות את המגמה?
היום חברת דירוג האשראי מודי'ס העלתה את דירוג האשראי של טסלה והוציאה אותו מדירוג "זבל". "טסלה תשמור על המיקום שלה בתור אחת מיצרניות הסוללות החשמליות המובילות, תוך כדי שהיא מגדילה ומייצבת את תביעת הרגל שלה" כתב רנה ליפש, בכיר בחברה, בהצרה המצורפת להעלאת הדירוג.
דירוג האשראי של טסלה עומד כעת, לפי מודי'ס, על Baa3 והיא אינה היחידה שהעלתה לאחרונה את דירוג זה. S&P העלתה את דירוג האשראי של החברה בחודש אוקטובר האחרון, מדירוג -BB לדירוג +B. החברה ציינה כי הסיבות העיקריות להעלאת הדירוג הן השיפור בפוזיציה התחרותית של טסלה ומגמת שיפור בנזילות שלה.
המשמעות של העלאות הדירוג עבור טסלה הן משמעותיות מאוד ועצם האופטימיות של חברות הדירוג בנוגע לחברה משליכות גם על יתר המניות בתחום. דירוג גבוה יותר יעזור לחברה לקבל אשראי יותר טוב בעת הצורך, מה שעשוי להיות רלוונטי במצב בו נראה השפעה ממשית של העלאות הריבית על ביצועי החברה בשנה הקרובה.
- מודיס מתעלמת מהמציאות; הדירוג של ישראל צריך לעלות וזו עובדה
- פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לאופטימיות של חברות הדירוג, המשקיעים צופים כעת עתיד חיובי לסקטור, זאת למרות הביצועים החלשים של החברות ברבעון האחרון, כשחלקן אף דווקא הורידו את התחזיות שלהן לשנה הקרובה.
בשבוע שעבר פרסמה אקספנג את תוצאותיה לרבעון האחרון של 2022 ולשנה כולה. הביצועים לא היו טובים - ההכנסות לרבעון עמדו על 745 מיליון דולר בעוד צפי האנליסטים עמד על 834 מיליון דולר, בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד למניה (Non GAAP) של 0.2 דולר, ברבעון המקביל הנתון עמד על הפסד של 0.12 דולר. גם כמות הרכבים שהחברה מסרה ירדה ב-47% לעומת הרבעון המקביל ב-2021.
למרות התוצאות השליליות המניה של החברה עלתה למחרת ביותר מ-3% וביותר מ-8% נוספים היום. הנהלת החברה פרסמה כי היא מתכננת קיצוצים והתייעלות בחברה, מה שהמשקיעים רצו לשמוע.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנוסף לאופטימיות של המשקיעים, הסיבה המשמעותיות ביותר לעלייה במניות של החברות היא שזו מגיעה ביחד עם עלייה של כ-7% במדד הנאסד"ק באותה התקופה. חברות הרכבים החשמליים הן בסופו של דבר חברות צמיחה והמשקיעים מתייחסים אליהן בהתאם. למניות הרכבים החשמליים יש קורלציה חיובית עם המדד וכפי שניתן לראות - כשהוא עולה בשיעור מסוים, אותן המניות יעלו, וכנראה שבשיעור יותר גבוה.
סיבה נוספת לעליות - האנליסט אדם יונאס ממורגן סטאנלי דיבר בחיובית היום בנוגע לשוק של החברות הללו, כשאמר כי הוא מאמין כי RIVIAN AUTOMOTIVE מהווה "קנייה לטווח הארוך". האנליסט מאמין שהפסקת שילוב הפעולה בין החברה לבין אמזון עשוי להוות אופציה לשת"פים רבים בעתיד. הדירוג של המניה במורגן סטנלי עומד על 5 דולר במקרה הדובי ועל 55 דולר במקרה הדובי, בערך פי 4 מהמחיר הנוכחי.
- 2.מאיר 22/03/2023 08:15הגב לתגובה זולכל הסקטור הזה צריך שבבים והרבה......
- 1.מישהו 22/03/2023 07:25הגב לתגובה זואני בטוח שרנה ליפש, הבכיר בחברה שמצוטט שטסלה ״מגדילה ומייצבת את *טביעת* הרגל שלה", ולא את תביעת הרגל שלה....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
