סיבה נוספת לשורטיסטים להמר נגד טסלה
החברה של אילון מאסק, שנחשבת לשליטה של שוק הרכבים החשמליים הגלובלי, הרוויחה בפועל רק 721 מיליון דולר בכל השנה הקודמת, אבל השורה התחתונה של טסלה עמדה על 2.3 מיליארד דולר. איך היא עשתה את זה ולמה זה לא מודל כלכלי שיחזיק לאורך זמן?
השיטה היא פשוטה - רישום של הכנסות שאינן בליבת הפעילות כרווחים שינה את התמונה של השורה התחתונה. זה לא רווח מפעילות טסלה עצמה. אבל זה מחלחל לשורה התחתונה. מהסיבה הזו ומסיבות אחרות - בעיקר תמחור גבוה, השורטיסטים לא מרפים מטסלה. בינתיים הם הפסידו עשרות מיליארדי דולרים.
אחוז המניות של טסלה (TSLA) שנמצאות כרגע בשורט עומדות על 6%. רק לשם השוואה, לפני שנה 20% ממניותיה היו בשורט והיא הייתה המניה שעשו עליה הכי הרבה שורטים. לפי נתונים של חברת המחקר S3, ב-2020 השורטיסטים הפסידו על החברה סכום מצרפי של 38 מיליארד דולר, לאחר שעשתה ראלי של 730%. לשם השוואה, ההפסד השני בהיקפו היה על מניית אפל (AAPL) שם השורטיסטים הפסידו "רק" 7 מיליארד דולר.
כנראה שאם יש סיבה שבה השורטיסטים היו בטוחים שמחיר המניה יקרוס, היא בדרך שבה החברה מפסידה כסף. סליחה מרוויחה כסף. כי זה לא ממכירת רכבים. הרווח הנקי שלה היה 721 מיליון דולר ב-2020, אבל לולא הייתה מרוויחה רווח חד פעמי בהיקף של 1.6 מיליארד דולר, היא הייתה סוגרת את השנה בהפסד משמעותי של למעלה מ-800 מיליון דולר.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה הסיפור? ב-11 מדינות בארה"ב, בהן קליפורניה, ניו יורק וניו ג'רזי, כל יצרן רכב צריך למכור % מסוים של רכבים עם 0% פליטת מזהמים. לרכבים של טסלה אין את הבעיה הזו, כי כל הרכבים שלה עומדים בסטנדרט הזה. אבל יצרנים רבים לא עומדים בזה, אז הם משלמים קרדיטים לטסלה ו"קונים" ממנה את אחוז הרכבים המזהמים. כמו שמדינות קונות אחת מהשנייה את זיהום האוויר, כדי לעמוד בתקנים הבינ"ל. התוקף של החקיקה של הקרדיטים האלה הוא 2025, אבל לא ברור כל כך אם הם יימשכו.
"החבר'ה האלה מפסידים כסף ממכירות מכוניות ועושים כסף מקרדיטים ואלה כנראה שייעלמו", אמר גורדון ג'ונסון מ-GLJ ל-CNN, שנחשב לאחד מהאנליסטים הדוביים על המניה בוול סטריט. "הבעיה של טסלה היא התחרות הקשה ואנחנו לא רואים במודל הכלכלי שלה כמודל בר קיימא", הוסיף.
סמנכ"ל הכספים של טסלה, זקרי קירקהורן, אמר שהמודל הכלכלי של החברה לא בנוי על הקרדיטים הללו. "זה באמת תחום שקשה לחזות את ההכנסות בו. בטווח הארוך מכירת קרדיטים רגולטוריים לא יהיו חלק מתזרים ההכנסות והעסק לא בנוי על זה. ייתכן ולעוד קומץ של רבעונים ההכנסות מהצד הזה יישארו חזקות. ייתכן ולא", אמר קירקהורן.
- איך דוח אחד הצית את הדיון "האם AI זה בועה" מחדש?
- בלוק צונחת אחרי דוחות מעורבים ולאור התלות בביטקוין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עם זאת, צריך לזכור כמה דברים. הראשון הוא שהחברה עדיין "בבנייה". לפחות כרגע, היא לא מתעדת להתמודד עם פורד (F) או פולקסווגן (VW), היא בונה את חלקה בשוק הרכבים החשמליים – שאכן נהיה צפוף יותר ויותר עם חברות סיניות כמו NIO שמציפות את השוק.
בשנה שעברה טסלה מסרה 500 אלף רכבים מתוך שוק של 70 מיליון רכבים בעולם. השווי שלה 752 מיליארד דולר גבוה משל 10 חברות הרכב הגדולות בעולם - אין פרופורציה בין ההיקף שלה בשוק הרכבים להיקף שלה בשווי השוק.
יש כמה סיבות לכך. הראשונה היא שרכבים חשמליים הם העתיד ורכבים מונעים בדלק הם העבר. לא רק בשל הדרישות הרגולטוריות, אלא גם מהסיבה שרכבים חשמליים זולים יותר לייצור ודורשים פחות חלקים באופן כללי ועוד פחות חלקים נעים באופן פרטני. לטסלה יש יתרון תחרותי בשוק, גם בשל אופי המכונית, אבל גם בגלל שהם פשוט היו קודם ויש להם המון ידע בתחום, שאחרים עדיין עושים בו את צעדיהם הראשונים.
עוד משהו שצריך לזכור זה שב-2018 החברה הייתה בקשיים תזרימיים. היום היא מציגה רווח גולמי של 5.4 מיליארד דולר בחטיבת הרכבים לבד ויש לה 2.8 מיליארד דולר בקופה – עלייה של 158% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
במקביל לכך, השוק של הרכבים החשמליים גדל ומתרחב. בשנה שעברה פולקסוואגן מכרה יותר רכבים חשמליים באירופה מאשר טסלה, אבל צריך לזכור שעד שיקום המפעל בגרמניה, אירופה מהווה שוק משני עבור החברה.
- 19.לטסלה יש 19 מיליארד דולר מזומנים חופשייים (ל"ת)עוז 18/02/2021 10:04הגב לתגובה זו
- 18.רק מזומן 18/02/2021 09:02הגב לתגובה זובטריה ועוד בטריה ובשלג בטקסס רוצים גז לחימום.
- 17.כמו ששטפק אמר "טסלה זה לא נייר ערך, זה נייר טואלט" (ל"ת)שלומי 09/02/2021 01:25הגב לתגובה זו
- 16.אנליסטים נותנים לה 1200 (ל"ת)חיים 04/02/2021 21:24הגב לתגובה זו
- 15.אייל 04/02/2021 09:19הגב לתגובה זווככל שטבלה תגדיל את השוק שלה היא פחות תהיה חשופה לסובסידיות. גם על פייסבוק ירדו בהתחלה שהיא לא רווחית. חכו עד שמקל ההוקי יתפוס תאוצה באמת.
- 14.חומי 03/02/2021 21:39הגב לתגובה זוטסלה היא חברה מצליחה ופורצת דרך. כל הזיבולים נגדה מגיעים מבעלי אינטרס.
- 13.עובר אורח 02/02/2021 23:25הגב לתגובה זוהבן אדם בדיחה מהלכת לכל מי ששמע על טסלה, אותו בחרתם לצטט פה. וואלה ביזיון מצדכם. תעשו קצת מחקר אולי תיראו יותר טוב כהעולם יבין באמת מה הגודל של טסלה.
- 12.כתבה יפה ומושקעת (ל"ת)שי.ע 02/02/2021 21:38הגב לתגובה זו
- 11.טסלה תתרסק 30 אחוזים (ל"ת)אלין 02/02/2021 14:30הגב לתגובה זו
- הבלים! (ל"ת)לוחו 03/02/2021 21:41הגב לתגובה זו
- אייל 02/02/2021 23:53הגב לתגובה זולא יהיו עוד הרבה הזדמנויות. בפנים מ2018
- 10.הכותב 02/02/2021 13:25הגב לתגובה זוארז אכל גזר
- 9.נורית 02/02/2021 13:06הגב לתגובה זובנפשו המעריצה של גרינברג שלכם,חסר רק שטיח אדום והערצתו את אלון מאסק תושלם
- 8.אם הם מוכרים 0.7% משוק הרכב ומרוויחים יותר מהגדולים שאפ (ל"ת)עוזי 02/02/2021 12:41הגב לתגובה זו
- 7.טסלה אומנם בועה אבל אם אתה עושה שורט אתה חי בבועה (ל"ת)דוד 02/02/2021 11:03הגב לתגובה זו
- 6.דובון 02/02/2021 10:28הגב לתגובה זואתה יודע מה זה FSD? אתה יודע כמה רכבים תמכור טסלה בשנים הקרובות? אתה יודע מה זאת טסלה אנרגיה? אתה יודע מה זה רובוטקסי? אתה יודע מה זאת טסלה אינשורנס? אתה יודע מה זה סופרצ'ארג'ר? לך ותלמד את כל הנושאים הללו לפני שאתה טוען שכולם טועים ואתה צודק.
- אתה יודע מה זה חברה מפסידה עפ מכפיל רווח 1600? (ל"ת)כלכלן 02/02/2021 13:20הגב לתגובה זו
- מושיקו 03/02/2021 04:18המשפט סותר את עצמו
- S 02/02/2021 14:28רבעונים וגם מקדונלדס מפסידים על כל קציצה .......
- דובון 02/02/2021 14:12מי היא חברת הרכבים החשמליים (שרק הם יישארו בעוד עשור) הגדולה בעולם? מי היא חברת תחנות הטעינה הגדולה בעולם? מי היא החברה הראשונה ואולי היחידה שתביא לשוק את הנהיגה העצמית? מי היא החברה שתחולל מהפך ברשת החשמל העולמית עם ה-autobidder שלה (לך תבדוק בגוגל מה זה בדיוק)? מי היא חברת המשאיות החשמליות היחידה עם מפעל מייצר בעולם? כל העסקים האלה צומחים בעשרות אחוזים בשנה, והמעפיל 1,600 הולך לצנוח בחדות כבר ב-2021!
- נורית 02/02/2021 13:09הגב לתגובה זושאלה קטנה,אתה יודע מי זה מאסק ומעריצו שלמה גרינברג?
- 5.בן כנען 02/02/2021 10:20הגב לתגובה זוVW מכרה יותר רכבים חשמליים מארופה מאשר טסלה זה נכון אבל לטסלה אין מפעלים באירופה. על מנת להבין עם הטענה הזו מחזיקה מיים צריך לבצע את ההשוואה שנה מהיום. טסלה מכרה כפליים מכוניות חשמליות מVW בעולם וזה מה שחשוב
- יוספה 02/02/2021 13:11הגב לתגובה זוהעולם מתמןטט ובאמת יקנו טסלה במחירי על...וסה"כ לא כ"כ יוצאת דופן לעומת הסיניות שהינן הרבה יותר זולות ובאיכות לא שונה בהרבה
- 4.מחקר 02/02/2021 10:20הגב לתגובה זוטסלה היא יותר מחברת מכוניות. בהנחה שאתה מסתכל עליה רק כחברת מכוניות, אתה צודק. אבל אי אפשר להקביל אותה לפורד או לפולסוואגן. החזון של מי שעומד בראשה הרבה יותר גדול ולראיה רק לאחרונה נכנבה לאס אנד פי וגרמה למנהלי הכספים לקנות אותה בשער של 795 דולר. זה הרבה יותר מרק חברת מכוניות. זה גם סוללות ליתיום אנרגיה סולארית ועוד. והיופי שזה רק ההתחלה. האחוזים שהיא עשתה השנה זה כלום לעומת מה שעשתה בכשר שנים אז תאר לעצמך איפה היא יכולה להיות בעוד 10 שנים מהיום. היא כמובן יכולה לרדת ב50 אחוז. אבל היא גם תתאושש מהר. מה זהירידה של 50 אחוז לעומת עלייה של 300 או יותר? אם אתה חושב עליה אך ורק כחברת מכוניות אז זו בסתכלות צרה מדי
- יוספה 02/02/2021 13:15הגב לתגובה זוקנה טסלה בערכי חלל ותגיע קרוב לודאי...אולי....מאדיםמה
- 3.15 מילארד דולר בקופה (ל"ת)מזומן בקופה 02/02/2021 10:08הגב לתגובה זו
- 2.לכול בדיחה יש סוף (ל"ת)ברוש 02/02/2021 10:00הגב לתגובה זו
- נורית 02/02/2021 13:17הגב לתגובה זוהוא השוק והריבית הנמוכה המניעה אותו,בידן......בוםםםםםםם!!!!טראח!!!!
- המבין 02/02/2021 11:30הגב לתגובה זואם זה היה בדיחה.. הם היו נכנסים לאס אנד פי 500 שזה המדד אולי הכי חשוב בכלכלה העולמית?
- 1.אשר 02/02/2021 09:53הגב לתגובה זובוא נתעלם מעליית ערך נדלן במניות הנדלן כי זה לא ליבת העסק. וגם בניקוי בקרדיטים טסלה רווחית. כתבה מטעה ביותר!

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים
דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי
חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.
במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.
הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.
בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.
- "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל
- פוטרה יומיים לפני שגילתה על היריון, ותקבל פיצויים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה על השווקים
הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית
בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.
מה למדנו השבוע, נוצר ע"י תמיר חכמוף באמצעות GEMINIאיך דוח אחד הצית את הדיון "האם AI זה בועה" מחדש?
פלנטיר הציגה דוחות טובים מהצפי ותחזית חיובית, אבל המניה דווקא צנחה והחזירה לקדמת הבמה את השאלה שמטרידה את וול סטריט: האם מניות הבינה המלאכותית הפכו יקרות מדי, או שמדובר רק בתחילתה של מהפכה תעשייתית חדשה?
מניות ה-AI שברו שיאים בשנים האחרונות, והמשקיעים עדיין שבויים בקסם של הבינה המלאכותית. בתוך פחות מחמש שנים הפכה אנבידיה NVIDIA Corp. 0.04% מחברת שבבים חצי אנונימית שמוכרת בעיקר אצל גיימרים וכורי ביטקוין לשם הנרדף למהפכה טכנולוגית. שווי השוק שלה, שעמד בתחילת העשור (2020) על כ-150 מיליארד דולר בלבד, טיפס השנה אל רף 5 טריליון דולר, שווי שהאפיל גם על אפל ומיקרוסופט.
העליות של אנבידיה לא נותרו לבד. בעוד שהחברה רשמה זינוק בהכנסות וברווחים שאין להם תקדים בשוק ההון, מניות נוספות המזוהות עם צמד האותיות AI כמו פלנטיר Palantir 1.65% , לדוגמא, רשמו זינוקים חדים והובילו את מדדי נאסד"ק ו-S&P 500 לשיאים חדשים. אלא שהשבוע נראה שמשהו בסיפור מתחיל להיסדק: הדוחות של פלנטיר הציתו מחדש את הוויכוח האם מדובר בבשורה אמיתית, או בבועה שסופה להתפוצץ.
פלנטיר בדוח מרשים, אז למה המניה יורדת?
ברבעון השלישי רשמה פלנטיר הכנסות של 1.18 מיליארד דולר, עלייה של 63% לעומת השנה שעברה, מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על כ-1.09 מיליארד. הרווח למניה היה 0.21 דולר, גבוה מהצפי ל-0.17 דולר. גם התחזית לרבעון הרביעי הרשימה, 1.327 עד 1.331 מיליארד דולר, גבוה בהרבה מהציפיות (1.19 מיליארד).
ובכל זאת, המניה ירדה אחרי הדוחות. מדוע? ההסבר הפשוט הוא שהשווי של פלנטיר התנתק מהמספרים. זו מניה שנעה על ציפיות, אמונה ופסיכולוגיה לא פחות מאשר על תוצאות. היא נסחרה בשווי של כחצי טריליון דולר, אחרי זינוק של פי חמישה בשנה, ומכפיל רווח של כ-200 לשנה הבאה. כדי להצדיק את המחיר הזה, החברה תצטרך להגיע לממדים של ענקית תוכנה גלובלית, וזה רחוק מאוד מהמצב הנוכחי.
- מה למדנו השבוע: "מגייסים כי אפשר"
- כשהמוסדיים חייבים לקנות, החברות נהנות מריבית נהדרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלכס קארפ, המנכ"ל של החברה, אמר בשיחת הוועידה: “לפי כל סטנדרט נורמלי, אלה לא תוצאות חזקות, אלה ככל הנראה התוצאות הטובות ביותר שחברת תוכנה כלשהי סיפקה אי פעם." אך קארפ, אולי יותר מכל מנכ"ל אחר בתחום (שלום לאילון מאסק), מוכר חזון לא פחות ממוצרים. פלנטיר היא אחת החברות עם מספר המשקיעים הפרטיים הגבוה ביותר אחרי טסלה. היא מטפחת קהילה אדוקה של משקיעים שמאמינים בחברה באופן כמעט עיוור. בדוחות של החברה, היא הציגה את המספר 114% לצד ה-RULE OF 40, כדי להמחיש את הצמיחה הפנומנלית והרווחיות שמציגה החברה. מה שהחברה שכחה לציין, זה של"חוק" הזה אין קשר לתמחור של החברה, וזה נראה יותר כמו ניסיון להצדיק את השווי מאשר הוכחות בפועל.
בסופו של דבר, השוק מצפה ליותר מחברה שהגיעה לשווי של חצי טריליון דולר.
