אמנון שעשוע
צילום: יח"צ

מה מסתתר בדוחות של אינטל? תוצאות מביכות למובילאיי

הרכב האוטונומי של מובילאיי לא נוסע - המכירות ברבעון האחרון צנחו ל-146 מיליון דולר, ירידה של 25% מהרבעון המקביל אשתקד. זה גם בגלל הקורונה, אבל משהו בממלכה של אינטל לא עובד - מובילאיי לא באמת צמחה מאז שנרכשה על ידי ענקית השבבים
צחי אפרתי | (33)
נושאים בכתבה אינטל מובילאיי

רגע לפני שמובילאיי נמכרה לאינטל באקזיט הישראלי הגדול מאז ומעולם היא מכרה בקצב של 600 מיליון דולר בשנה. האנליסטים ציפו שתוך שנה וחצי-שנתיים היא תגיע לקצב של 1 מיליארד דולר. ואז אינטל שלפה מהארנק 15 מיליארד דולר ושילמה במטרה להיות שחקן מוביל בשוק הרכבים האוטונומיים. הדוחות של אינטל מלמדים, מעבר לאכזבה הכללית מביצועי החברה, שגם בתחום השבבים לרכבים אוטונומיים יש האטה וזה לא רק עניין של רבעון אחד. 

המכירות של מובילאיי שמנוהלת עדיין על יד פרופסור אמנון שעשוע (ממייסדי החברה לצד זיו אבירם) הסתכמו ברבעון ב-146 מיליון דולר בלבד - לעומת 200 מיליון ברבעון המקביל ירידה של 27% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. המכירות במחצית הסתכמו ב-400 מיליון דולר לעומת 410 מיליון דולר - ירידה של כ-3%. זה מאכזב, ונראה שגם באינטל מאוכזבים. אז נכון - יש קורונה וזה משפיע מאוד על הביצועים, אבל בתומים צומחים זה מקטין צמיחה לא מעלים אותה לגמרי, ומעבר לכך - התמונה הרחבה יותר מלמדת שאינטל לא הצליחה לקחת את מובילאיי למה שהאחרונה היתה אמורה לעשות בעצמה. 

האכזבה מהביצועים של מובילאיי הביאו את אינטל בחודש מאי לרכוש את מוביט הישראלית תמורת קרוב ל-1 מיליארד דולר. השילוב של מוביט אולי - רק אולי - יאושש את מובילאיי. מדובר באפליקציה שאמורה להערכת מנהלי אינטל לקרב את מובילאי, "להשגת תוכניתה להיות ספק של שירותי היסעים אוטונומיים (MaaS), ביניהם שירות מוניות אוטונומיות, שמוערך בכ-160 מיליארד דולר עד 2030". 

ובהינתן שמובילאיי למעשה לא התקדמה מאוד במכירות מאז האקזיט, עולה שאלה חשובה - אקזיטים זה טוב? כנראה שכן. לקבל 15 מיליארד דולר במזומן, להשקיע את הכספים ביוזמות חדשות, בדרך קופת המדינה מתעשרת; וכל זה בשעה שהחברה ממשיכה לגייס בארץ, והעובדים בעצמם מתעשרים בזכות האופציות - זה נהדר. האלטרנטיבה האחרת היא לפתח ענקית בבית. זה אפשרי אבל זה מסוכן - אם אינטל לא מצליחה, מה הסיכויים של מובילאיי לבדה? התשובה לא טריוויאלית. מצד אחד ברור שהיכולות והמשאבים של אינטל גדולים יותר. מצד שני - אינטל לרוב לא יכולה למכור לגופים שמתחרים בה בעוד שמובילאיי שלא מאיימת על אף אחת, כן יכולה לעשות זאת. בינתיים נראה שהמוכרים עשו עסקה מצויינת והרוכשת - אינטל, עשתה עסקה במקראה הטוב, פושרת.

תגובות לכתבה(33):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 27.
    אריק 27/07/2020 17:12
    הגב לתגובה זו
    חלום המכוניות האוטומטיות יהיה ישים אך ורק כאשר התשתיות יתקשרו עם המכוניות והמכוניות כולן ברשת התעבורה! כול פנטזיה אחרת נידונה לכישלון!
  • 26.
    ישראל לב 27/07/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
    אינטל לרגע לא רכשה את מובילאיי או מוביט בשביל שורת ההכנסות שלהם, היא רכשה אותם בשביל צמיחה עתידית לתוך שוק הרכב האוטונומי המתפתח. כשהשוק הזה יבשיל יותר חכמים לשפוט אותם על שתי הרכישות האלו
  • 25.
    טסלה היא הבעיה 27/07/2020 01:38
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא המובילה כרגע את החדשנות בשוק העולמי
  • 24.
    שמילו 26/07/2020 22:27
    הגב לתגובה זו
    לעניות דעתי אינטל שילמה סכום עתק עבור מוביליי וכעת היא משלמת גם על זה. וחבל.
  • 23.
    חברה טובה במחיר מנופח מאוד,נבדיה קנתה את מלנוקס בגרושים (ל"ת)
    שי.ע 26/07/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    שום אוטונומי 26/07/2020 18:23
    הגב לתגובה זו
    לנמלה יש יותר מוח מאשר לשבבים והמצלמות.נקודה.
  • 21.
    מובילאיי ישראלוף 26/07/2020 18:21
    הגב לתגובה זו
    נקודה.כל השאר בבל"ת.אם היא לא תהיה הכי יעילה בטאבלטים וציוד לביש היא תמחק.נקודה.כל הטמבלים שמנהלים אותה לא מבינים לאן הרוח נושבת.נקודה.
  • 20.
    מובילאיי ישראלוף 26/07/2020 18:19
    הגב לתגובה זו
    כשחברה כמו אינטל מאבדת את הראש ומנוהלת על ידי בעלי אגו.אז היא נכנסת לסחרור וקונה דברים מיותרים שהיא לא צריכה.
  • 19.
    העירקי עקץ יפה יפה את אינטל (ל"ת)
    משה 26/07/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
  • העיקר שאמנון משתעשע (ל"ת)
    חחח 26/07/2020 21:34
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    שי 26/07/2020 17:36
    הגב לתגובה זו
    מובילאי היא הונאה שמכניסה מיליארדים לכיסים פרטיים שחלקם הם כספים שלנו. מערכות טובות קימות שנים בשוק ובחצי מחיר
  • 17.
    שלומי 26/07/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
    פשוט ערימה של שטויות
  • 16.
    יאיר 26/07/2020 15:33
    הגב לתגובה זו
    תקראו את תגובה שמונה תראו עם איזה חברות היא חתמה היא בעמדה הכי טובה לכבוש את השוק עם במוו פורד ניו ניסאן הסכם ראשוני עם טויוטה
  • 15.
    שלמה 26/07/2020 15:11
    הגב לתגובה זו
    חלק מהתהליך האובולוציוני . זה הסדר .וזה בסדר ייקח עוד 10 שנים עד שיתחיל להסתובב ועוד בכבישים ייעודיים בלבד.
  • 14.
    אני הרווחתי הרבה יותר מאמנון שעשוע (ל"ת)
    אדם נוימן 26/07/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מסעוד 26/07/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    מוגזם
  • 12.
    דני 26/07/2020 14:23
    הגב לתגובה זו
    מדובר במכירות של טכנולוגיה ליצרניות רכב. והיום הכל תקוע. אחת התעשיות שנפגעו הכי הרבה זו תעשיית הרכב. ההערכות של מובילאיי היו שההכנסות ייפגו בגלל הקורונה. שום דבר חדש
  • 11.
    עובד שיודע 26/07/2020 14:09
    הגב לתגובה זו
    כשאמנון שעשוע עסוק במיזמים אחרים( בנק דיגיטלי, אורבוקם, AI21) במקום ב 200% במובילאיי אז מה הפליאה? מתפלא איך מנכ"ל אינטל לא פיטר אותו ממזמן.
  • 10.
    דויד 26/07/2020 13:52
    הגב לתגובה זו
    מחר תעלה
  • 9.
    קנו זמזם ב 15 מיליארד דולר (ל"ת)
    זומזום 26/07/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
  • אתה כל כך צודק. מערכת מעצבנת ומיותרת לגמרי (ל"ת)
    צדיק 26/07/2020 14:33
    הגב לתגובה זו
  • שחר 27/07/2020 13:55
    כנראה שאתה נהג גרוע
  • 8.
    תקרא מה שאתה כותב 26/07/2020 11:33
    הגב לתגובה זו
    רבע מיליארד דולר הכנסות ברבעון הראשון זה אומר שלולא הקורונה החברה הייתה מגיעה למיליארד דולר מכירות בשנה.
  • 7.
    שעשוע 26/07/2020 11:27
    הגב לתגובה זו
    אם יש פתיים שהאמינו שיצליחו להרוויח מקנייה של סטארט-אפ במחיר מופקע אז למה לא לעקוץ אותם? היום בתחום הסולארי יש מניות במחיר מופקע, ועובדה שיש משקיעים שנראים נורמלים שקונים אותן ומכניסים לתיק. אז למה לא לעקוץ אותם במחיר?
  • צדיק 26/07/2020 14:35
    הגב לתגובה זו
    עיתוי, יצרניות הרכב רצו לשווק משהו ביטחותי וקיבלו זמזם
  • 6.
    שלום 26/07/2020 11:15
    הגב לתגובה זו
    ללכת הבייתה. ככה זה בהייטק או בהיידרעק.
  • 5.
    שמואל ברגר 26/07/2020 11:05
    הגב לתגובה זו
    ותרגיל על חשבון משלם המיסים, ותו לא. המוצר חסר ערך ללא הסבסוד הממשלתי
  • משקיע 26/07/2020 11:31
    הגב לתגובה זו
    על גז מטילים ששינסקי. על סולארי. לא. למה? ככה. מה יקרה אם הממשלה תצטרך כסף ותטיל ששינסקי גם על הסולארי? מניות הסולארי ירדו 90%.
  • 4.
    תנו לי חברה רצינית אחת שאינטל קנתה והצליחה איתה (ל"ת)
    גלעד 26/07/2020 10:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לכן לא ראוי להשוות את התוצאות בתקופה זו 26/07/2020 10:36
    הגב לתגובה זו
    לכן לא ראוי להשוות את התוצאות בתקופה זו
  • 2.
    לרון 26/07/2020 10:35
    הגב לתגובה זו
    אינטל בעייתית ולא מהיום,לא מספיק לרכוש צריך להטמיע וזה לא כל חברה מסוגלת לעשות!!
  • 1.
    אלון 26/07/2020 10:27
    הגב לתגובה זו
    לפי הנתונים שהצגתם הרבעון הראשון היה חזק מאוד, והשני שבו הרבה מפעלים היו סגורים פחות.
  • אבל הפער לא בייצור. יש להם מלאים במחסנים בלי קונים (ל"ת)
    שמואל ברגר 26/07/2020 11:37
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.