הבנק המרכזי האירופי
צילום: צילום: ISTOCK

האיחוד האירופאי בתוכנית תמריצים של 750 מיליארד אירו

כ-500 מיליארד אירו צפויים להגיע כמענקים למדינות. איטליה צפויה להיות המרוויחה הגדולה עם מענקים של 82 מיליארד אירו
עמית נעם טל | (7)

לאחר אינספור צעדים מוניטריים בחודשים האחרונים מצד הבנקים המרכזיים ברחבי העולם, בימים האחרונים תוכניות התמריצים מתרכזות בצד הפיסקלי. הנציבות האירופאית חשפה היום תוכנית תמריצים חסרת תקדים בהיקף של 750 מיליארד אירו, במטרה להתמודד עם המיתון הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

מתוך ה-750 מיליארד אירו, כ-500 מיליארד אירו צפויים להגיע כמענקים למדינות החברות באיחוד וכ-250 ינתנו כהלוואות. באופן די צפוי, איטליה היא המרוויחה הגדולה ביותר, עם מענק של 82 מיליארד אירו והלוואת חירום של 91 מיליארד אירו. ספרד מיד אחריה עם מענק של 77 מיליארד אירו והלוואה של 63 מיליארד אירו. צרפת צפויה לקבל מענק של קצת יותר מ-40 מיליארד אירו ויוון צפויה לקבל מענק של 32 מיליארד אירו. 

נציין כי התוכנית שהוצגה היום צריכה עדיין לעבור את אישור הפרלמנטים וזו לא משימה כל כך פשוטה. יש כרגע 4 מדינות שהביעו את התנגדותן לחלוקת מענקים - אוסטריה, דנמרק, הולנד ושוודיה. מדינות אלו טוענת כי התוכנית צריכה להיות במתכונת של הענקת הלוואות בלבד.

ההודעה היום גוררת ראלי באגרות החוב של המדינות החלשות ביבשת הישנה. התשואה על אגרות החוב של איטליה ל-10 שנים יורדת כעת לרמה של 1.46% בלבד והתשואה על אגרות חוב ספרדיות לתקופה דומה יורדת לרמה 0.64% בלבד. במקביל, התשואה על אגרות החוב של גרמניה ל-10 עולה לרמה של מינוס 0.39%, כאשר החששות בנוגע לצמיחה העתידית של האיחוד האירופאי מתפוגגים במעט. נציין כי לשינויים אלו יש השפעה גם על שוקי המניות - מניות הבנקים מזנקות בעוד מניות הצמיחה מראות חולשה לאחר ראלי בתקופה האחרונה. 

נזכיר כי נכון להיום, התחזיות מצביעות כי הכלכלה באירופה נכנסה בחודשים האחרונים למיתון הכבד ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. בבנק אוף אמריקה לדוגמה, מעריכים כי התמ"ג של האיחוד האירופאי ירשום צמיחה שלילית של 8.3% בשנה הנוכחית, כאשר באיטליה וספרד מדובר על צמיחה שלילית היסטורית של 10%-11%. בנוסף, ההערכות הן כי הגירעונות של המדינות באיחוד יעמודו בממוצע על 9.8% מהתוצר השנה וב-7.3% מהתוצר בשנת 2021 - רמה חריגה במיוחד. 

צפי הצמיחה והגירעון במדינות האיחוד - בנק אוף אמריקה 

הסיבה שהגירעונות הגדולים לא צריכים להדאיג את המשקיעים (לפחות היום) היא העובדה שהבנק המרכזי באיחוד מכסה היום לחלוטין את צרכי המימון לשנה הקרובה. נציין כי הבנק יצטרך להגדיל את הרכישות לקראת 2021 אם הוא ירצה להמשיך ולבצע רכישות המכסות את ההנפקות החדשות של המדינות.  

הדו"ח השבועי הצביע על עלייה של 49.8 מיליארד אירו במאזן במהלך השבוע האחרון, וכעת המאזן מסתכם ב-5.55 טריליון אירו. מדובר בסכום השווה ל-46.5% מכל התמ"ג של האיחוד האירופאי. לשם השוואה, הפעולות החסרות תקדים מצד הפד' בארה"ב בחודשים האחרונים הביאו את מאזן הבנק לעלות לרמה של 36% "בלבד" מהתמ"ג. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מאזן ה-ECB האחרון: מממן לבדו את צרכי המדינות באיחוד

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ג'סי 27/05/2020 18:18
    הגב לתגובה זו
    גם שום ויאגרה בטווח הארוך לא יעזור לשוק המניות ואי אפשרנלחיות רק על ויאגרה
  • עמוס 28/05/2020 09:01
    הגב לתגובה זו
    קוקאין, הרואין ואולי בעצם עדיף סמים פסיכדלים כי רק ככה אפשר להסתכל על השוק ולהבין את ההגיון.
  • 5.
    רבקה 27/05/2020 18:09
    הגב לתגובה זו
    מימי ויימאר. למיטב ידיעתי הם מתנגדים ל QE.
  • 4.
    די מספיק עם השטויות האלה (ל"ת)
    תומר 27/05/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    האמריקאים חשבו ... 27/05/2020 17:36
    הגב לתגובה זו
    האירופאים השיבו בשביל לנקות את התחת לא צריך דולרים גם יורו מספיק טוב .
  • 2.
    שיבשה לארהב את ... 27/05/2020 17:25
    הגב לתגובה זו
    ... ואנו בדרך הבטוחה לאינפלציה .
  • 1.
    כלכלן 27/05/2020 17:11
    הגב לתגובה זו
    מדפיסים לכיס ישירות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.