ברודקום
צילום: טוויטר

ברודקום כבר בשווי טריליון דולר - האתגרים וההזדמנויות

החברה נהנית מגידול של 60% בהכנסות מתחום הבינה המלאכותית וזינוק של יותר מ-70% במחיר המניה, עם זאת, האתגרים רבים, כאשר בין היתר שבבים מותאמים מספקים רק חצי מהביצועים של אנבידיה ולא תמיד רווחיים יותר

אדיר בן עמי |


חברת ברודקום Broadcom -5%  הפכה לאחת מהכוכבות הבולטות בעידן הבינה המלאכותית, כשהיא מסייעת לענקיות הטכנולוגיה לפתח שבבים מותאמים אישית למעבדי AI מתקדמים. החברה נהנית מגידול מטורף בהכנסות ובשווי השוק שלה, אך שאלות רבות עדיין נותרו פתוחות לגבי יכולתה לשמור על קצב הצמיחה הנוכחי לטווח הארוך.


במהלך 12 החודשיים האחרונים, המניה זינקה ביותר מ-70%, הישג מרשים במיוחד עבור חברה בגודל כזה. הקפיצה הובילה את החברה לעבור את רף השווי של טריליון דולר, ובכך היא עקפה חברות ענק כמו וולמארט וטסלה. בהשוואה למדד S&P 500, ברודקום מדורגת כמניה החמישית בביצועיה בתקופה האחרונה. הישג זה הפך אותה לשביעית בגודלה בין החברות האמריקאיות הנסחרות בבורסה.


ההחלטה האסטרגית ששינתה הכל

הבסיס לעלייה הזו טמון בהחלטה אסטרטגית שקיבלה ברודקום לפני מספר שנים. כשהחברה החלה לסייע לגוגל בפיתוח שבבי בינה מלאכותית, המהלך נתפס אז כפרויקט צדדי מעניין אך לא מיוחד ברווחיותו. מי היה יכול לחזות אז שהמהלך הזה יהפוך לאחד מהמנועים הרווחיים הגדולים ביותר של החברה?


התפנית החלה עם התחלתו של שיגעון הבינה המלאכותית. אלפאבית מיהרה להזמין יותר שבבים מותאמים אישית במטרה לשלב יכולות AI במנוע החיפוש שלה ובשירותים נוספים. הביקוש הגובר משך גם לקוחות חדשים משמעותיים, כולל מטא, שהצטרפו לרשימת הלקוחות הבלעדית של ברודקום.


התוצאות הכספיות מדברות בעד עצמן. ברודקום צופה הכנסות של 5.1 מיליארד דולר מהתחום של עיבוד בינה מלאכותית ושבבי רשת ברבעון הנוכחי. מדובר בגידול מרשים של 60 אחוז לעומת השנה הקודמת, והסכום מהווה כשליש מכלל המכירות החזויות של החברה. החברה הציגה לרבעון האחרון  ביצועים חזקים ותחזית לרבעון הבא שעלתה על ציפיות האנליסטים.


שבבים מותאמים אישית

שוק השבבים המותאמים אישית ממשיך להראות פוטנציאל צמיחה משמעותי. חברות הטכנולוגיה הגדולות מחפשות אלטרנטיבות לשבבי הבינה המלאכותית הפופולריים והיקרים של אנבידיה. לפי הערכות של מורגן סטנלי, שוק השבבים המותאמים אישית צפוי להגיע לשווי של כ-30 מיליארד דולר ב-2027, זינוק משמעותי מ-12 מיליארד דולר בשנה שעברה.


למרות התמונה האופטימית, הדרך להשגת היעדים הללו אינה חלקה כפי שעלולה להיראות מהתמחור הנוכחי של ברודקום. פיתוח שבבים מותאמים אישית דורש השקעות ראשוניות של מאות מיליוני דולרים, ולעתים קרובות הפרויקטים לא מצליחים להגיע ליעדי הביצועים המקוריים. המורכבות הטכנולוגית והסיכונים הכרוכים בפיתוח מהווים אתגר מתמשך עבור החברה ולקוחותיה.

קיראו עוד ב"גלובל"


המקרה של גוגל ממחיש את האתגרים. השבבים המותאמים החדשים שפיתחה גוגל בעזרת ברודקום מספקים ביצועים של רק 50% בהשוואה לשבבי אנבידיה המתקדמים. כלומר, השבבים של גוגל איטיים פי שניים משבבי אנבידיה. זהו בדיוק הרף המינימלי שבו השקעת מיליארדי הדולרים בפיתוח עדיין מניבה רווח כלכלי. אם הביצועים ירדו אפילו מעט מתחת לרמה הזו, כל הפרויקט יהפוך ללא רווחי.


מורגן סטנלי אף פרסמה דוח בפברואר שהתריע על כך שבעיות ביצועים עם שבבים מותאמים אישית הן "תלונה נפוצה יותר ממה שאנשים חושבים". הממצא הזה מצביע על פער בין הציפיות הגבוהות לבין המציאות הטכנולוגית המורכבת. הקושי בהשגת ביצועים אופטימליים יכול להוביל לאכזבות ולהאטה בקצב האימוץ של הטכנולוגיה.


התמונה המורכבת הזו גורמת לחברות הטכנולוגיה הגדולות לנקוט באסטרטגיה של פיזור סיכונים. במקום להסתמך אך ורק על השבבים המותאמים, הן ממשיכות לפנות גם לאנבידיה עבור חלק ניכר מצרכי המחשוב שלהן. האנליסטים צופים כי גוגל תגדיל את ההוצאה על השבבים המותאמים שלה בין 10 ל-20 אחוז השנה, אך במקביל תשלש או תרבע את ההוצאה על שבבי אנבידיה.


האתגרים של ברודקום

היתרון הכלכלי של השבבים המותאמים אינו תמיד ברור כפי שנראה במבט ראשון. אמנם עלותם בייצור עומדת על שבריר מהמחיר של יותר מ-30,000 דולר שגובה אנבידיה עבור השבבים המתקדמים ביותר שלה, אך יש להביא בחשבון עלויות נוספות. מערכות המחשוב הצפופות המותקנות בשבבים מותאמים דורשות לעתים קרובות טכנולוגיית רשת אופטית יקרה יותר ממערכות הנחושת של אנבידיה.


נוסף על כך, פיתוח התוכנה שמפעילה את השבבים המותאמים מהווה עלות נוספת שלקוחות אנבידיה יכולים ברובם להימנע ממנה. המורכבות בפיתוח התוכנה המותאמת ובתחזוקתה מוסיפה שכבה נוספת של אתגרים טכנולוגיים וכלכליים שעלולים לפגוע ברווחיות הכוללת.


איומים חיצוניים מאיימים אף הם על עסקי השבבים המותאמים של ברודקום. החברה פועלת בשוק תחרותי שבו יצרניות שבבים כמו מארוול האמריקאית ומדיהטק הטייוואנית מגבירות בהדרגה את הלחץ התחרותי. התחרות הגוברת עלולה להוביל לירידה במחירים ולשחיקה בשולי הרווח, גורמים שעלולים לפגוע בביצועים העתידיים של החברה.


הפוליטיקה מהווה גורם נוסף שעלול להשפיע על צמיחת החברה. בעוד שברודקום עדיין לא נאלצה להתמודד עם ההגבלות האמריקאיות על מכירות לסין כמו אנבידיה, האנליסטים מאמינים כי אחת מהלקוחות הגדולות ביותר שלה היא בייטדאנס, החברה הסינית שבבעלותה טיקטוק.  מנכ"ל ברודקום, הוק טן, לא נתן הרבה ביטחון בשיחה עם האנליסטים בנוגע לכך שברודקום מוגנת מהגבלות יצוא, ואמר: "אף אחד לא יכול לתת לאף אחד ביטחון בסביבה הזו".


ברודקום נסחרת כעת פי שווי של 1.1 טריליון דולר ומכפיל רווח עתידי של 34, כשהמניה עלתה ב-6% בלבד מתחילת השנה .

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה