בעקבות הסכם "פתיחת השמיים": עלייה חדה של 37% בתנועת הנוסעים ב"עובדה"
שיאי תנועת הנוסעים ממשיכים להישבר ותנועת הנוסעים ממשיכה לעלות גם בפברואר 2017 עם עליה של 37% במספר הנוסעים בטיסות בינלאומיות ב"עובדה".
הגברת התחרות על קווי הטיסות ומדיניות הפטור לחברות התעופה והורדת המיסים בנמל התעופה של עובדה מביאה לגידול ישיר במספר הנוסעים והטיסות ולירידה במחירי כרטיסי הטיסה תוך הרחבת ההיצע לנוסעים כאשר מדיניות פתיחת השמיים ממשיכה את הגידול בתנועת הנוסעים. המהפכה הצרכניות הגדולה בישראל בחמש שנים האחרונות איננה פוסחת גם על אילת ותושבי אילת נהנים מטיסות מוזלות לחו"ל ללא צורך להגיע לנתב"ג.
שר התחבורה ישראל כ"ץ ציין כי:" פתיחת שוק התעופה לתחרות והוזלת המחירים לצרכן תוך מתן מענה לגידול המאסיבי בתעופה האזרחית בישראל הינה המהפכה הצרכנית הגדולה ביותר שבוצעה בישראל בשנים האחרונות. הסכם השמיים הפתוחים הינו אחד המהפכות הצרכניות החברתיות הגדולות של השנים האחרונות ממנה מרוויח הציבור ".
חברת התעופה המובילה את נתח פעילות הנוסעים ב"עובדה" בפברואר היא ראיין אייר עם 47% מסך התנועה ו10,572 נוסעים. אחריה חברת " "URAL AIR, עם 20.5% אחוז מסך הנוסעים עם 4,351 נוסעים בטיסות בינלאומיות, ואחריהם במקום שלישי חברת "WIZZAIR" עם 10% מהנוסעים.
שר התחבורה ישראל כ"ץ הורה לרשות שדות התעופה ליישם תכנית לפיתוח קווי התעופה הבינלאומיים לשדה התעופה על שם אילן ואסף רמון שבתמנע, ופיתוח הפוטנציאל הקיים של קווי תעופה חדשים בשדה תעופה החדש הסמוך לאילת כפי שהוצגה היום ברשות שדות התעופה. מאז הסכם שמיים פתוחים הפכה התעופה בישראל ובאילת למנוע צמיחה כלכלי דרמטי.
- הממשלה אישרה תוספת של 42 מיליארד שקל לתקציב הביטחון לשנים 2025-2026
- האוצר צריך את המשקיעים יותר ממה שהם צריכים אותו - הפתרון להתנעת השוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צוות השיווק של רשות שדות התעופה העוסק בפיתוח קווי התעופה לתמנע ואשר החל עבודתו לפני כשנה וחצי , ניהל עד כה מגעים עם חברות התעופה בעלות פוטנציאל לתפעול קווים לשדה התעופה על שם אילן ואסף רמון שבאילת.
שר התחבורה כ"ץ: "אנחנו ממשיכים לפתוח את שדות התעופה בישראל ומנחיתים את המחירים כדי שהמהפכה הצרכנית תגיע לכל בית והציבור הישראלי יהיה המרוויח העיקרי. לקראת פתיחת נמל התעופה רמון נביא יותר חברות תעופה ומטוסים הטסים לישראל וממנה והתחרות על הצרכן הישראלי מורידה את מחירי הטיסות בעשרות אחוזים".
השר כ"ץ הוסיף: "ביטול האגרות לחברות התעופה הטסות ל"עובדה" ובהמשך לנמל התעופה ב"רמון", לשלוש שנים ראשונות של פעילות הינו תמריץ חשוב לחברות התעופה. אילת הינה יעד וגורם מרכזי המניע את השוק לנמל התעופה רמון, אך חברות התעופה רואות בטיסה ל"עובדה" ובהמשך לנמל החדש ב"רמון" אלטרנטיבה עסקית טובה לטיסות לישראל."

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות
פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה
טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).
במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות.
בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין
טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות.
המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.
- סערה פוליטית חדשה בטורקיה: מעצר ראש עיריית בייראמפשה באיסטנבול
- "הבייבי" של ארדואן - Togg מתכננת לכבוש את אירופה עם רכבים חשמליים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיתופי פעולה גרעיניים
בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.