מנכ"ל משרד האוצר מזהיר: תוך כמה שנים יהיו הפסקות חשמל בגוש דן
זה לא סוד שהתשתיות בישראל במצב לא טוב, בלשון המעטה. כל אחד מאיתנו שביקר לפחות פעם אחת במדינה אירופאית יכול להבחין בסדר והארגון אשר נמצאים שם, אך חסרים ממש פה אצלנו. העניין המפתיע בכל הנושא הוא כי דווקא ישראל, עם מדינה קטנה עם פחות מ-10 מיליון תושבים, לא מצליחה לסדר את עצמה כבר במשך יותר מ-70 שנה. ישראל במשך שנים השקיעה מעט מדי בתשתיות לעומת מה שצריך, אמנם אנחנו לא מדינת עולם שלישי אך אין ספק שאנחנו נמצאים בפיגור.
כן צריך לומר - בכל הקשור לכבישים המדינה השקיעה והשקיעה. אי אפשר להשוות את מצב הכבישים היום בישראל למה שהיה כאן לפני עשר שנים או לפני עשרים שנה. נבנו מחלפים, כבישים מהירים, התווספו רכבות. המצב בהחלט משתפר. אבל זה לא מספיק. ישראל נמצאת בפיגור של עשרות שנים מבחינת תשתיות. מעבר לכך, כדי לפתור את בעיית הכבישים צריך פתרונות נוספים מעבר לסלילת עוד כבישים (כי סלילת כבישים לא יכולה לפתור את בעיית הפקקים).
בכל מקרה, בנוסף לצפי להתקדמות בקצב פיתוח התשתיות במגזר הפרטי, משרדי הממשלה מקדמים כעת יוזמות - ומנסים לעשות קולות שמשהו השתנה. את התוצאה כמובן נראה בעוד שנים רבות, וזו הבעיה של המגזר הציבור והפוליטיקאים - הם רוצים להראות תוצאות מהירות, ולכן לפעמים זונחים את הטווח הארוך.
משרדי האוצר והתחבורה ערכו היום כנס תיאום תשתיות ממשלתי בהשתתפות מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב, מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מיכל פרנק, מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת, הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, מנכ"לי החברות הממשלתיות וגורמים בכירים נוספים במשק. במסגרת הכנס נערכו שולחנות עגולים של גורמי המקצוע מהחברות הממשלתיות וממשרדי הממשלה, במטרה להציף אתגרים וחסמים מרכזיים העומדים בפני פרוייקטי התשתיות השונים.
- משרד האנרגיה בוחן ייצור אנרגיה לישראל בים
- מהמסכים לשטח: למה קרנות הגידור מרחיבות פעילות ישירה בשוק הסחורות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב אמר בפתח הכנס: "אחרי הבחירות אנחנו מתכוונים לקדם חוק תשתיות אחד לכל התשתיות הלאומיות. מה שהשקענו בתשתיות במדינה מ-48' ועד היום - שקול למה שאנחנו צריכים להשקיע בעשרים שנה הקרובות. זה אקספוננציאלי. אין אפשרות להמשיך את המצב הקיים". בלניקוב המשיך עם אזהרה: "גם באנרגיה, לא מן הנמנע שתוך מספר שנים יהיו הפסקות חשמל בגוש דן בשעות השיא. ואני אומר לחבריי, לקראת חוק ההסדרים הבא, צריך ללכת בכול הכח על הנושא הזה. לבינתיים יש להתחיל את התהליך - להקים קבוצות עבודה מתמשכות ולקבל דיווחים עיתיים וכשהמצב הפוליטי יאפשר צריך לקבע מנגנון חוקי לנושא החשוב הזה של תיאום תשתיות".
מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק: "יד ביד עם משרד האוצר החלטנו לקיים לראשונה כנס תיאום תשתיות לאומי, במטרה לחזק את שיתוף הפעולה בין הגופים הרבים העוסקים בתשתיות בישראל. בפרויקט תחבורתי יש כיום למעלה 30 גופים ביניהם נדרש תיאום, וכל אחד מהגופים מחוייב למטרות ולפרויקטים שלו ופועל תחת האילוצים שלו. אנחנו מחוייבים למצוא מתודולוגיה מקצועית ואחריות משותפת לבצע את התיאום בין הגופים על הצד הטוב ביותר, כי קידום של פרויקטים לאומים הינו באחריות כולנו.
פרנק המשיכה: "ריבוי הצרכים ומשאבי הקרקע המוגבלים מחייבים אותנו לעשות שימוש אופטימלי בכל שטח שאנחנו מייעדים לתשתית ציבורית. כך למשל, כאשר אנחנו בונים מסוף לתחבורה ציבורית, שהכרחי לשירות תקין של אוטובוסים, אנחנו משתפים פעולה עם משרד האנרגיה כדי לראות איך אנחנו משתמשים בשטח גם כמקור לאגירת אנרגיה, גם אם זה דורש יותר זמן ותקציבים כדי לקרות את המסוף. כולנו צריכים לחשוב על הפוטנציאל שקיים בתשתית ולנצל את המשאבים בצורה המיטבית. הרצון הטוב צריך לבוא מכל הגופים, לטובת הציבור כי לכל אחד מאיתנו יש אחריות גדולה מהפרויקט שלו והארגון בו הוא עובד".
- השותפות במאגר אפרודיטה יוצאות ל-FEED בהיקף של 106 מיליון דולר, לקראת FID ב-2027
- דוח BDO: לישראל יש עתודות גז עד שנת 2062 לפחות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דוח BDO: לישראל יש עתודות גז עד שנת 2062 לפחות
מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת המשיך: "העברנו השבוע החלטת ממשלה גדולה ומשמעותית לקידום ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, ובה סעיף על רצועות תשתיות משותפות של אנרגיה ותחבורה. במדינה קטנה וצפופה כמו ישראל, תכנון, ניהול ותיאום מוצלח של תשתיות משותפת בין משרדי הממשלה הם הכרחיים לעמידה בלוח הזמנים ובקידום של אנרגיות מתחדשות".
- 20.לגדול 22/09/2022 02:07הגב לתגובה זוצריך לעודד בנייה יהודית בגליל, בנגב, בפריפריה ולדאוג לאמצעי תחבורה נגישים, למקורות תעסוקה ולמוסדות השכלה. רק כך ישראל לא תהיה צפופה. כלומר, המדיניות צריכה להיות פיזור האוכלוסייה ולא ציפופה בערים גדולות במגדלים. אגב, מבחינה כלכלית עדיף לבנות מגדלים לצורך משרדים שנוצנים ארנונה הרבה יותר גדולה מאשר בנייני מגורים (משפחות). תחשבו על זה קצת ותראו שצדקתי !
- 19.אל תידאג בעוד מספר חודשים אתה כבר לא תהיה מנכ''ל האוצר (ל"ת)אל מבחוח 17/09/2022 15:08הגב לתגובה זו
- צודק! הכסף ילך לחרדים ולהתנחלויות ולעזזל המדינה!! (ל"ת)ישראל 18/09/2022 12:03הגב לתגובה זו
- קובי 19/09/2022 11:28"אתם מקשקשים 70 שנה ולא עשיתם כלום. תנו לחרדים לנהל את המדינה, תראו מה יהיה" ----
- אחמד 19/09/2022 11:16התכוונת שהכסף ילך לעבאס?
- 18.שיין 17/09/2022 12:13הגב לתגובה זואת מי הוא בדיוק מזהיר. אחרי שליברמן והוא עשקו במשך שנה את כולנו זו אחריותכם ואחריותכם בלבד לוודא שלא יהיו הפסקות חשמל בגוש גן ובארץ בכלל. תפסיק להזהיר ולך לעבוד בשביל המיליונים שאתה וליברמן לוקחים מהאזרחים.
- 17.מדינה דפוקה שמתכננת תחנות כוח מזהמות פי 84 מלחמות 16/09/2022 18:25הגב לתגובה זומדינה דפוקה שמתכננת תחנות כוח מזהמות פי 84 מלחמות על פחם כי היזמים מקבלים תשלומי זמינות. במקום סה לחייבן התקנת פאנלים ספורטאים בכל מקום אפשרי
- 16.יופי! אז תתחילו לחייב התקנת פאנלים סולריים במקום לממן יזמים פרויקטים לחשמל מזהם שיהרוג אותנו (ל"ת)16/09/2022 18:24הגב לתגובה זו
- אתה צודק! הכסף ילך לחרדים ולהתנחלויות ולעזזל המדינה ! (ל"ת)ישראל 18/09/2022 12:02הגב לתגובה זו
- 15.דדי 16/09/2022 11:15הגב לתגובה זוהגבלת הילודה
- 14.התשתית קיימת אך לא מנוצלת. במקום להקים תשתיות ולחנ 16/09/2022 10:55הגב לתגובה זוהתשתית קיימת אך לא מנוצלת. במקום להקים תשתיות ולחנות חדשות ולהתקדם יפה עם זיהום האויר, יש להכריח ולעודד כלכלית התקנת פאנלים סולאריים בבת-ים פרטי עם, בבנייינים, במבני ציבור, סככות וכבישים מהירים. אים שטח ויש רצון. צריך רק לעודד. כמובן להפחית שימוש בחשמל שאינו לצורך. והכי חשוב- לא להקים תחנות חדשות. אין צורך. התכנון עודף!!! .
- 13.בעיה מספר אחת במדינת ישראל עושק מחדל מחירי הדירות והשכירות בישראל מההזויים בעולם.מחירי הדירות חייבים לרדת ב 65% . (ל"ת)אסון מחירי עושק הנדל"ן 16/09/2022 10:02הגב לתגובה זו
- אבל להמתין עד שאמכור ביוקר (ל"ת)ישראלי 16/09/2022 18:32הגב לתגובה זו
- אתה טועה ובגדול! למשל, אחזרת שני רכבים עולה יותר מדיור. הבעיה היא בתשתיות התחבורה (ל"ת)16/09/2022 10:58הגב לתגובה זו
- אתה טועה! אחזרת שני רכבים עולה עם עלות דיור. הבעיה היא תשתיות תחבורה (ל"ת)16/09/2022 10:57הגב לתגובה זו
- לא הגיוני שירד 65%,כי הקרקע לא בחינם ויש עלויות בניה... (ל"ת)לא הגיוני ש 16/09/2022 10:16הגב לתגובה זו
- 12.קירוי חניות, קניונים, הצללות וכו (ל"ת)רצועה סולארית 16/09/2022 09:24הגב לתגובה זו
- טעות!!! כמה עולה לך להחזיק שתי מכוניות? יותר מדיור (ל"ת)16/09/2022 11:04הגב לתגובה זו
- 11.ע. 15/09/2022 21:02הגב לתגובה זואין מספיק מקום ומים בשביל 10 מיליון איש. בינתיים רק החילונים והדרוזים משתתפים בנטל והפחיתו ילודה, כעת גם החרדים והבדואים צריכים. צריך לדרוש מהם!
- 10.חמור 15/09/2022 20:41הגב לתגובה זוהרצחת וגם ירשת לקחת כספי ציבור לכיס ולהתלונן שאין מספיק השקעה..ועוד בחוצפתו שואל איפה הכסף?!
- 9.ירון 15/09/2022 19:52הגב לתגובה זוובמדינת המושחתים בקושי אחוזון למרות שאנחנו מדינה של שמש רוב השנה. ככה זה כשהפוליטיקאים מימין ושמאל מושחתים ברובם והדבר האחרון שמעניין אותם זה הציבור והמדינה
- בגרמניה יש הפסקות חשמל נרחבות עוד לפני שהרוסים ניתקוהגז (ל"ת)י 16/09/2022 09:20הגב לתגובה זו
- 8.שחיף 15/09/2022 19:09הגב לתגובה זובקצב גידול האוכלוסיה הנוכחי אין שום סיכוי להדביק את הפיגור בתשתיות אי פעם. הגיע הזמן להבין שבלי עצירה של גידול האוכלוסיה בארץ מדינת ישראל הופכת במהירות למקום בלתי נסבל. אבל כמו שאר הבעיות של האנושות ההתפכחות תגיע מאוחר מדי.
- 7.יגאל 15/09/2022 19:06הגב לתגובה זוכל מעבר למינימום ההכרחי מושקע ברווחתו והגנתו של המושחת ושל הפאראזיטים שמרוקנים את הקופה ומאפשרים לרודן לשלוט.מה אעכפת להם....
- 6.דרור 15/09/2022 18:56הגב לתגובה זוולנו לא יישאר ? ישראל מעצמה של גז ושמש . הכל תלוי בתכנון משק האנרגיה וניצול המשאבים בשכל וחכמה .
- 5.ו 15/09/2022 18:47הגב לתגובה זואת המכוניות החשמליות? אה,לא יוכלו לטעון,מצוין לא תהיינה מכוניות בכבישים הריקים,וסו"ס יסעו באוטובוסים,אך בעצם לא כי גם הם חשמליים,נו טוב נחזור לסוסים ונחזור לבעיית הגללים
- 4.מיכאלי פאסה 15/09/2022 18:41הגב לתגובה זומיכאלי לא תעבור את % החסימה לאחר שהכריזה עליהום על הקור
- 3.נ 15/09/2022 18:35הגב לתגובה זומנורות שמן שנקראו "לוקס",סתם אגבי בלי צחוק פרימוס ולוקס ניתנות לרכישה גם היום,התכוננו להפסקות החשמל,אגב אינטרנט ביתי,טלויזיה מה איתם?נחזור למערה וחסל סדר
- 2.פ 15/09/2022 18:29הגב לתגובה זוואח"כ היו מנורות ניידות שנקראו אז "פרימוס",מציע לחזור לשם כי אחרת מה יעשה האזרח?וגם ל"אכסן" בבית פצצת אטום יצור ביתי למקרה שלא יהיו אורות במשרד הביטחון
- 1.מדינת פארטאז על תושביה (ל"ת)מאיר 15/09/2022 18:04הגב לתגובה זו
- מ 15/09/2022 18:51הגב לתגובה זולא תהיה מדינה?והעולם??ישמח!

מניית הנפט והגז ש-UBS ממליצים עליה
כשמחירי הנפט יורדים, חשוב להסתכל על עלות ההפקה - החברות עם עלות הפקה נמוכה, ייפגעו פחות וירוויחו יותר; על החברה שפועלת בארץ והעתיד שלה הוא בגיאנה
מחיר הנפט מסוג ברנט צנח מכ-73 דולר לפני שנה לרמה של כ-63 דולר - ירידה של כ-14%. זו ירידה שאמורה להיות מכה קשה למניות הנפט. עם זאת, שברון הצליחה להפיק השנה תשואה חיובית קטנה, עובדה המעידה על אופן שונה שבו השוק מתמחר את נכסיה ואת יכולתה לייצר תזרים גם בסביבה מאתגרת. שברון פועלת גם בישראל עם החזקות במאגרי הגז, אבל נראה שהעתיד שלה מצא בגיאנה
ב-UBS מתארים את שברון כמובילה בתחום האפסטרים (חיפוש והפקה). האנליסטים מסבירים שהשוק מתמחר לא רק את מחיר החבית, אלא גם את מלאי הרזרבות, עלויות ההפקה וקצב יצירת המזומנים לטווח ארוך. הם ממליצים על המניה כמועדפת בסקטור וסבורים שהיא צריכה להיסחר בפרמיה על הסקטור מכיוון שהיא עם נכסים איכותיים שמייצרים תזרים חופשי יציב גם בסביבת מחירים נמוכה.
למה ירידת מחירי הנפט לא שוברת את שברון
ירידת מחירי הנפט פוגעת בכל היצרנים, אך בעוצמות שונות. פרמטרים כמו איכות מאגרי ההפקה ועלות הפקה לחבית קובעים את גובה הפגיעה. ככל שהנכסים זולים יותר להפקה (ככל שעלות ההפקה לחבית נפט נמוכה יותר), כך החברה יכולה להמשיך להרוויח, או לפחות לשמור על תזרים חיובי, גם כשהברנט יורד לאזור ה-60 דולר.
שברון נתפסת כחברה שמצליחה לאזן בין מחזוריות הנפט לבין ניהול הון ממושמע, תוך שמירה על תזרים לבעלי המניות גם בתקופות קשות. מניות נפט לא נעות אחד לאחד מול מחיר החבית – יש השפעה של ציפיות עתידיות, החלטות השקעה בפרויקטים, רכישות ומכירות נכסים, ותמחור סיכונים רגולטוריים וגיאופוליטיים. החלטות ההשקעה של שברון בגיאנה משפיעות באופן משמעותי על תפיסת המשקיעים.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- לידיעת המשקיעים בשותפויות הגז - שברון צופה ירידת מחירים לקראת סוף העשור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכישת הס והמאגר בגיאנה: הקלף המנצח
נקודת המפנה בסיפור שברון היא רכישת הס, מהלך שהביא חשיפה לרזרבות נפט משמעותיות בגיאנה. אזור זה הפך בשנים האחרונות לאחד ממוקדי ההפקה המעניינים בעולם הודות לשילוב של מאגרים גדולים ועלויות הפקה תחרותיות.

מניית הנפט והגז ש-UBS ממליצים עליה
כשמחירי הנפט יורדים, חשוב להסתכל על עלות ההפקה - החברות עם עלות הפקה נמוכה, ייפגעו פחות וירוויחו יותר; על החברה שפועלת בארץ והעתיד שלה הוא בגיאנה
מחיר הנפט מסוג ברנט צנח מכ-73 דולר לפני שנה לרמה של כ-63 דולר - ירידה של כ-14%. זו ירידה שאמורה להיות מכה קשה למניות הנפט. עם זאת, שברון הצליחה להפיק השנה תשואה חיובית קטנה, עובדה המעידה על אופן שונה שבו השוק מתמחר את נכסיה ואת יכולתה לייצר תזרים גם בסביבה מאתגרת. שברון פועלת גם בישראל עם החזקות במאגרי הגז, אבל נראה שהעתיד שלה מצא בגיאנה
ב-UBS מתארים את שברון כמובילה בתחום האפסטרים (חיפוש והפקה). האנליסטים מסבירים שהשוק מתמחר לא רק את מחיר החבית, אלא גם את מלאי הרזרבות, עלויות ההפקה וקצב יצירת המזומנים לטווח ארוך. הם ממליצים על המניה כמועדפת בסקטור וסבורים שהיא צריכה להיסחר בפרמיה על הסקטור מכיוון שהיא עם נכסים איכותיים שמייצרים תזרים חופשי יציב גם בסביבת מחירים נמוכה.
למה ירידת מחירי הנפט לא שוברת את שברון
ירידת מחירי הנפט פוגעת בכל היצרנים, אך בעוצמות שונות. פרמטרים כמו איכות מאגרי ההפקה ועלות הפקה לחבית קובעים את גובה הפגיעה. ככל שהנכסים זולים יותר להפקה (ככל שעלות ההפקה לחבית נפט נמוכה יותר), כך החברה יכולה להמשיך להרוויח, או לפחות לשמור על תזרים חיובי, גם כשהברנט יורד לאזור ה-60 דולר.
שברון נתפסת כחברה שמצליחה לאזן בין מחזוריות הנפט לבין ניהול הון ממושמע, תוך שמירה על תזרים לבעלי המניות גם בתקופות קשות. מניות נפט לא נעות אחד לאחד מול מחיר החבית – יש השפעה של ציפיות עתידיות, החלטות השקעה בפרויקטים, רכישות ומכירות נכסים, ותמחור סיכונים רגולטוריים וגיאופוליטיים. החלטות ההשקעה של שברון בגיאנה משפיעות באופן משמעותי על תפיסת המשקיעים.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- לידיעת המשקיעים בשותפויות הגז - שברון צופה ירידת מחירים לקראת סוף העשור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכישת הס והמאגר בגיאנה: הקלף המנצח
נקודת המפנה בסיפור שברון היא רכישת הס, מהלך שהביא חשיפה לרזרבות נפט משמעותיות בגיאנה. אזור זה הפך בשנים האחרונות לאחד ממוקדי ההפקה המעניינים בעולם הודות לשילוב של מאגרים גדולים ועלויות הפקה תחרותיות.
