נפתחה הכניסה החדשה לירושלים: הפקקים לא ייפתרו - זו לא הייתה המטרה

הכביש יווסת את התנועה בכניסה לירושלים בצורה טובה יותר ויאפשר לאנשים 'לדלג' על הכניסה לעיר כשהם רוצים להגיע לדרומה. הכביש הוא בהחלט בשורה לירושלים, אבל כדי לפתור את הפקקים צריך להוריד מכוניות מהכבישים - באמצעות אגרות גודש, שיפור תחבורה ציבורית ומתן אפשרות לתחבורה שיתופית כמו אובר לפעול בישראל
נתנאל אריאל | (9)

כביש 16, נפתח לתנועה. מדובר בכניסה החדשה לירושלים מכיוון מערב (הקסטל, מבשרת ציון), שתחבר את כביש ירושלים-ת"א (כביש 1) במחלף מוצא עם דרום העיר: גבעת מרדכי, שערי צדק, קרית יובל, מלחה והסביבה וגם עם גבעת שאול וקרית משה, באמצעות חיבור לשדרות בגין. היציאה המדויקת היא מתחת למכון לב הירושלמי (המרכז האקדמי לב). המשמעות היא שחלק מהעומס על הכניסה המרכזית לירושלים (גשר המיתרים וכן כביש 9 לרמות) תנותב גם לכביש החדש. 

זה לא אומר שהפקקים בירושלים ייפתרו. למעשה זה ממש לא אומר את זה כי הרי לא מדובר כאן על הורדת מכוניות מהכבישים אלא בהסטה של חלק מהרכבים למקום אחר.  הכלכלנים ומתכנני הכבישים בתחום התחבורה יודעים לומר ש'הביקוש לנסיעה לא קשיח לחלוטין' - כאשר נסללים כבישים ונתיבים חדשים מה שקורה הוא שיותר אנשים בוחרים לנסוע ברכב הפרטי שלהם, וכך הכבישים והנתיבים החדשים נסתמים במכוניות חדשות שמצטרפות לכבישים. למעשה, בישראל בכל שנה עולות מאות אלפי מכוניות חדשות על הכבישים. לכן, סלילת כבישים לא יכולה לפתור את הפקקים.

באחד מכלי התקשורת הכלכליים כתבו היום ביקורת על פתיחת הכביש החדש לירושלים וניסו להסביר שהכביש הוא לא פתרון כי הוא לא יפתור את הפקקים - אבל האמת היא שלא זו מטרת הכביש החדש. המטרה היא להקל על התנועה בכניסה לירושלים ולאפשר לאנשים 'לדלג' על הכניסה לירושלים בדרך לדרום העיר. כדי לפתור את הפקקים צריך לעשות הרבה מאוד פעולות אחרות: להחיל אגרות גודש, לשפר את התחבורה הציבורית, לאפשר תחבורה שיתופית כמו אובר ועוד.

כביש 16 בוצע בשיטת PPP (שותפות ציבורית פרטית Public–Private Partnership) בין המדינה ושותפות "שפיר-פיצרוטי" שהקימו את הפרויקט ואחראיים לתפעול ולתחזוקה ל-22 שנה. אורך הכביש הוא כ-6 ק"מ, והוא כולל 4 מנהרות, 7 גשרים ו-3 מחלפים. מהירות הנסיעה המותרת בו תהיה 80 קמ"ש, ועלויות הקמתו עמדו על יותר ממיליארד שקל. במדינה מקווים שהכביש "צפוי לשפר משמעותית את הנגישות לירושלים, להקל על עומסי התנועה ויאפשר גישה מהירה וקלה לדרום ומערב העיר".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "אנחנו חונכים היום כניסה נוספת חדשה לירושלים, בירת הנצח של עם ישראל. במסגרת שינוי המדיניות והיפוך הפירמידה, אנחנו חייבים לעשות הכל כדי שגם הכביש הזה ישרת בסופו של דבר כמה שיותר כלי תחבורה ציבורית והסעת המונים כדי שכמה שיותר יוכלו להגיע אל ומבירתנו. ישראל לעולם לא תוותר על עיר הבירה שלה ולא על הביטחון שלה, ביטחון שהוא שלום".

מנכל"ית משרד התחבורה, מיכל פרנק: "ברכות לתושבי ירושלים ולנכנסים בשעריה. כביש 16 הוא בשורה לתושבי דרום העיר שיוכלו להיכנס ולצאת בדרך ישירה, ובכך להקל על התנועה במרכז העיר. בקרוב נחל בהפעלה של שירותי תחבורה ציבורית בכביש החדש, לאזורי מסחר ופנאי בדרום העיר, ולכשיושלם הקו הירוק של הרכבת הקלה תהיה קישוריות מלאה לנכנסים לעיר באמצעות חנה-וסע".

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: "היום אנו עדים לפתיחה של כניסה חדשה לעיר הבירה ירושלים. זוהי בשורה גדולה לא רק לתושבי מערב ודרום ירושלים, אלא גם לשאר הנהגים שזמני הנסיעה שלהם יתקצרו משמעותית. בזכות שיטת המכרז - בשיתוף המגזר הפרטי וניהולו באמצעות ועדת המכרזים הבינמשרדית ומערכת התמריצים החכמה שנקבעה, שבה כל מגזר עוסק בנושאים בהם יש לו יתרון יחסי, מתאפשרת הקדמה משמעותית בלוחות הזמנים. ההקדמה בפתיחת הכביש לתנועה מתאפשרת על אף אתגרים רבים שנתגלו לאורך תקופת ההקמה של פרויקט כה מורכב. הפרויקט הינו תוצר ישיר של עבודת הצוותים באגף החשב הכללי יחד עם השותפים במשרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, כמו גם של הוועדה הבינמשרדית בה השתתפו בנוסף עיריית ירושלים, חברת ענבל ואגף התקציבים באוצר".   

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ניסים פרץ, מנכ״ל חברת נתיבי ישראל: ״פרויקט כביש 16 החדש הינו אחד המיזמים ההנדסיים המורכבים שבוצעו במדינת ישראל. הכביש הוא חלק משלל פתרונות תחבורתיים של העיר ירושלים, כי לאתגר תחבורתי מורכב, ראוי שיהיו מספר פתרונות. כביש 16 הוא חלק מפתרון לצפיפות ולגודש. אני תקווה כי הכביש יקל על התנועה אל העיר והחוצה. זהו יום חג לתושבי ירושלים ולבאים אליה".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אובר 05/09/2022 14:47
    הגב לתגובה זו
    בעיקרון צריך עוד כלכלת חלטורה במדינה, ככה שמי שלא נוסע במהלך היום בכביש, שיהיה לו מה לעשות ויצא לסיבובים וזה ברור יוריד את העומס.T-3 שנים עד שהכל קורס פה
  • 8.
    8 01/09/2022 11:03
    הגב לתגובה זו
    הנתצי״ם בישראל רק גורמים לעוד זיהום אוויר, לעוד פקקים, ולא עוזרים במאומה לתחבורה הציבורית. עדיין האוטובוסים נוסעים ריקים, וגם נכנסים לפקקים כל דקה, כי חייבים לעבור מהנת״צ שמאלה, או כי הנת״צ נגמר לפני הצומת. התחב״צ בישראל כל כך גרועה, עד שאם בישראל היו מוותרים לגמרי על תחבורה ציבורית היה פחות זיהום אוויר ממה שעכשיו.
  • 7.
    8 01/09/2022 11:01
    הגב לתגובה זו
    כל עוד אין אלטרנטיבה ראויה, אגרת גודש היא לא מוסרית. בישראל כבר יש אגרת גודש: דלק יקר, פקקים, בלאי למכונית, תשלום על חניה. ובכל זאת אנשים נוסעים במכונית כי אין אלטרנטיבה ראויה. אז מה תועיל עוד אגרה? צריך לייצר אלטרנטיבה, לא להטיל מיסים.
  • 6.
    יותם 31/08/2022 19:22
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לשרים מקצועיים ולא פוליטיקאיםאפסים ולא משנה מאיזה מפלגה הם
  • 5.
    מהשמו 31/08/2022 17:23
    הגב לתגובה זו
    אחזקת רכב ממוצע לחודש היא לפחות 3,000 ש"ח. תמורת פחות מ 300 ש"ח ניתן היום לנסוע באופן חופשי בתחבורה ציבורית. מדוע אתה חושב ש 2,700 ש"ח לפחות לחודש הם לא תמריץ מספיק גדול לנטוש את הרכב הפרטי? אתה באמת חושב שהבעיה היא תמריץ כלכלי?
  • 4.
    דני 31/08/2022 17:15
    הגב לתגובה זו
    לדעתי עדיף להגביל חידוש/הוצאה של רישיונות בצורה פרטנית עפ מכסות וצרכים, לדוגמא עדיפות לרישיון רכב לנשואים, נהגי מוניות, פריפריה, בעלי מוגבלויות וכו'
  • 3.
    עצוב מאד 31/08/2022 17:05
    הגב לתגובה זו
    פשע כנגד הטבע והחברה
  • 2.
    עמך 31/08/2022 15:31
    הגב לתגובה זו
    תבדוק את העומסים לאחר פתיחת הכביש
  • 1.
    אבי 31/08/2022 15:31
    הגב לתגובה זו
    הרי מדינה עשירה אנשים עניים זה המוטו פה אז למה לא? ואל תגיד לעבור לתחבורה ציבורית כי זה כמעט בלתי אפשרי להסתמך עליה לבד מניסיון...
BYD Seal U DMi
צילום: יואב פולס

צניחה דרמטית: BYD מגלה שגם ענקיות מדממות במלחמת מחירים

הרווח הרבעוני של ענקית הרכב החשמלי נפל ב-30% - והמניה איבדה 8% מערכה ביום אחד

עמית בר |
נושאים בכתבה BYD טסלה

הרווח של BYD, ענקית הרכבים הסינית צנח ב-30% לרמה של 6.36 מיליארד יואן (892 מיליון דולר) ברבעון השני של 2025 - הירידה הראשונה מאז הרבעון הראשון של 2022. התוצאה המאכזבת הובילה לנפילה חדה במניית החברה בבורסת הונג קונג, שצנחה בכ-8%. החברה גם הנמיכה את תחזית המסירות - 5.1 מיליון רכבים במקום 5.5 מיליון רכבים בתחזית קודמת ובעצם סיפרה בעקיפין על מלחמה גדולה בשוק הרכבים - מלחמה שפוגעת במחירים ופוגעת במכירות. 


המרווח הגולמי ברבעון השני עמד על 16.27%, ירידה של 1.15% בהשוואה לשנה שעברה ו-3.8% בהשוואה לרבעון הקודם. אלו הנתונים הגרועים ביותר של החברה מזה שלוש וחצי שנים, והם מעלים תהיות לגבי העתיד של מי שנחשבה עד כה לסיפור ההצלחה הגדול של סין בתחום. עם זאת, ולמרות הקשיים, BYD מצליחה לשמור על נתוני מכירות מרשימים. החברה מכרה 1,145,150 רכבים חשמליים והיברידיים ברבעון השני, עלייה של 16.06% בהשוואה לשנה שעברה. אבל כאן בדיוק טמון הפרדוקס: יותר מכירות לא מתורגמות ליותר רווחים, אלא דווקא להפך.


שווי השוק של החברה ירד לכ-140 מיליארד דולר והיא נסחרת במכפיל רווח צפוי של כ-14 על רווחי השנה ו-13 על רווחי השנה הבאה. לכאורה מכפיל סביר, אבל החשש שהתחרות תמשי לפגוע במרווחים וברווח. 

מי שהצית את השריפה נכווה ראשון

האירוניה המרה היא ש-BYD עצמה היא זו שהובילה את מלחמת המחירים האכזרית שמכלה כעת את רווחיה. מלחמת המחירים בשוק הרכב החשמלי הסיני נמשכת כבר שנתיים, בחלקה בעידוד טסלה, אך BYD היא שהעמיקה אותה עם סבבי הנחות אגרסיביים במיוחד. במאי האחרון, החברה הכריזה על הנחות דרמטיות של עד 34% על 22 דגמים שונים - מהלך שאמנם הגדיל מכירות אך שחק את הרווחיות באופן קיצוני.

השוק הסיני, שהיה עד לאחרונה מנוע הצמיחה המרכזי של BYD, מראה סימני האטה ברורים. נתח השוק של רכבים חשמליים והיברידיים בסין הגיע ל-53% ביוני 2025, אך התחרות על כל לקוח הפכה לקרב של ממש. יצרניות כמו Geely, שצמחה ב-88% השנה, וחברות טכנולוגיה כמו שיואמי שנכנסו לתחום, מאיימות על הדומיננטיות של BYD.

שברולט קורבט, עכשיו גם בעסקה מעניינת. צילום יצרן.שברולט קורבט, עכשיו גם בעסקה מעניינת. צילום יצרן.

קורבט וקאדילק בהנחות של עשרות אלפי שקלים; והנחות נוספות של היבואנים

UMI יבואנית קאדילק, שברולט ועוד, הכריזה על מבצעי הנחות ומבצעי 0 ק"מ אגרסיביים. היא לא היחידה. חלק מהעסקאות מעניינות מאוד, כמו קורבט במחיר של 630.0 אש"ח לעסקת 0 ק"מ, אבל אנחנו שואלים אם אפשר לתת הנחות כל-כך גדולות, למה מראש לא לתמחר את כלי הרכב במחירים נמוכים יותר, להרוויח פחות על כל רכב, אבל למכור הרבה יותר? 

יואב פולס |


בתיבת המייל של מדור הרכב והתחבורה של ביזפורטל נוחתות הודעות רבות בנושא מבצעים כאלה ואחרים שעורכים יבואנים שונים. גם אם המבצעים טובים ועמוקים, נדיר יהיה שתקראו אותם כמאמר במדור. יבואן שמעוניין שנפרסם את המבצעים שהוא מציע ללקוחות מוזמן לפנות למחלקת הפרסום של ביזפורטל ולפרסם בתשלום.

אבל יש פעמים נדירות בהן המבצעים 'תופסים לנו את העין' ונראה שיש בהם משהו יותר מעניין, כמו ההצעות העדכניות של UMI יבואנית דגמי שברולט וקאדילק.

אז כמו מרבית היבואנים, גם UMI עורכת מבצעי מכירות, חלקם לרכבי 0 ק"מ, וההבדל כאן הוא שיש בקנה של UMI כמה מהמכוניות הנחשקות ביותר כמו השברולט קורבט או הקולורדו ZR2.

ניגש יש לעניין, השברולט קורבט המיובאת באופן סדיר על ידי היבואנית מוצעת בעסקת 0 ק"מ במחיר של 630.0 אש"ח, הנחה של 115.0 אש"ח בהשוואה למחיר בוא היא שווקה כחדשה בסוכנות, כך לפי היבואנית. לקורבט מנוע מרכזי בנפח 6.2 ליטר ובתצורת V8. ההספק 490 כ"ס והמומנט 64.2 קג"מ. הקורבט מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בכ – 3.0 שניות, והמהירות הסופית קרובה מאוד ל – 300 קמ"ש.


שברולט קולורדו. הכחול בגירסת ZR2. צילום יצרן

השברולט קולורדו ZR2 הוא אמנם 'טנדר' 4X4 במהותו אבל זוכה לחבילת הנעה ומתלים של רכב ספורט. מנוע טורבו בנזין בנפח 2.7 ליטר מפיק 310 כ"ס ומומנט של 59.4 קג"מ. ההנעה כפולה כמובן. המחיר הרגיל של הקולורדו ZR2 עומד על 433.0 אש"ח, ובעסקת 0 ק"מ ב UMI מציעים לכם אותו במחיר של 415.0 אש"ח עם מיגון גחון ומדרגות צד.