כביש 16 יהלי רוטנברג האוצר
צילום: נתיבי ישראל

נפתחה הכניסה החדשה לירושלים: הפקקים לא ייפתרו - זו לא הייתה המטרה

הכביש יווסת את התנועה בכניסה לירושלים בצורה טובה יותר ויאפשר לאנשים 'לדלג' על הכניסה לעיר כשהם רוצים להגיע לדרומה. הכביש הוא בהחלט בשורה לירושלים, אבל כדי לפתור את הפקקים צריך להוריד מכוניות מהכבישים - באמצעות אגרות גודש, שיפור תחבורה ציבורית ומתן אפשרות לתחבורה שיתופית כמו אובר לפעול בישראל
נתנאל אריאל | (9)

כביש 16, נפתח לתנועה. מדובר בכניסה החדשה לירושלים מכיוון מערב (הקסטל, מבשרת ציון), שתחבר את כביש ירושלים-ת"א (כביש 1) במחלף מוצא עם דרום העיר: גבעת מרדכי, שערי צדק, קרית יובל, מלחה והסביבה וגם עם גבעת שאול וקרית משה, באמצעות חיבור לשדרות בגין. היציאה המדויקת היא מתחת למכון לב הירושלמי (המרכז האקדמי לב). המשמעות היא שחלק מהעומס על הכניסה המרכזית לירושלים (גשר המיתרים וכן כביש 9 לרמות) תנותב גם לכביש החדש. 

זה לא אומר שהפקקים בירושלים ייפתרו. למעשה זה ממש לא אומר את זה כי הרי לא מדובר כאן על הורדת מכוניות מהכבישים אלא בהסטה של חלק מהרכבים למקום אחר.  הכלכלנים ומתכנני הכבישים בתחום התחבורה יודעים לומר ש'הביקוש לנסיעה לא קשיח לחלוטין' - כאשר נסללים כבישים ונתיבים חדשים מה שקורה הוא שיותר אנשים בוחרים לנסוע ברכב הפרטי שלהם, וכך הכבישים והנתיבים החדשים נסתמים במכוניות חדשות שמצטרפות לכבישים. למעשה, בישראל בכל שנה עולות מאות אלפי מכוניות חדשות על הכבישים. לכן, סלילת כבישים לא יכולה לפתור את הפקקים.

באחד מכלי התקשורת הכלכליים כתבו היום ביקורת על פתיחת הכביש החדש לירושלים וניסו להסביר שהכביש הוא לא פתרון כי הוא לא יפתור את הפקקים - אבל האמת היא שלא זו מטרת הכביש החדש. המטרה היא להקל על התנועה בכניסה לירושלים ולאפשר לאנשים 'לדלג' על הכניסה לירושלים בדרך לדרום העיר. כדי לפתור את הפקקים צריך לעשות הרבה מאוד פעולות אחרות: להחיל אגרות גודש, לשפר את התחבורה הציבורית, לאפשר תחבורה שיתופית כמו אובר ועוד.

כביש 16 בוצע בשיטת PPP (שותפות ציבורית פרטית Public–Private Partnership) בין המדינה ושותפות "שפיר-פיצרוטי" שהקימו את הפרויקט ואחראיים לתפעול ולתחזוקה ל-22 שנה. אורך הכביש הוא כ-6 ק"מ, והוא כולל 4 מנהרות, 7 גשרים ו-3 מחלפים. מהירות הנסיעה המותרת בו תהיה 80 קמ"ש, ועלויות הקמתו עמדו על יותר ממיליארד שקל. במדינה מקווים שהכביש "צפוי לשפר משמעותית את הנגישות לירושלים, להקל על עומסי התנועה ויאפשר גישה מהירה וקלה לדרום ומערב העיר".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "אנחנו חונכים היום כניסה נוספת חדשה לירושלים, בירת הנצח של עם ישראל. במסגרת שינוי המדיניות והיפוך הפירמידה, אנחנו חייבים לעשות הכל כדי שגם הכביש הזה ישרת בסופו של דבר כמה שיותר כלי תחבורה ציבורית והסעת המונים כדי שכמה שיותר יוכלו להגיע אל ומבירתנו. ישראל לעולם לא תוותר על עיר הבירה שלה ולא על הביטחון שלה, ביטחון שהוא שלום".

מנכל"ית משרד התחבורה, מיכל פרנק: "ברכות לתושבי ירושלים ולנכנסים בשעריה. כביש 16 הוא בשורה לתושבי דרום העיר שיוכלו להיכנס ולצאת בדרך ישירה, ובכך להקל על התנועה במרכז העיר. בקרוב נחל בהפעלה של שירותי תחבורה ציבורית בכביש החדש, לאזורי מסחר ופנאי בדרום העיר, ולכשיושלם הקו הירוק של הרכבת הקלה תהיה קישוריות מלאה לנכנסים לעיר באמצעות חנה-וסע".

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: "היום אנו עדים לפתיחה של כניסה חדשה לעיר הבירה ירושלים. זוהי בשורה גדולה לא רק לתושבי מערב ודרום ירושלים, אלא גם לשאר הנהגים שזמני הנסיעה שלהם יתקצרו משמעותית. בזכות שיטת המכרז - בשיתוף המגזר הפרטי וניהולו באמצעות ועדת המכרזים הבינמשרדית ומערכת התמריצים החכמה שנקבעה, שבה כל מגזר עוסק בנושאים בהם יש לו יתרון יחסי, מתאפשרת הקדמה משמעותית בלוחות הזמנים. ההקדמה בפתיחת הכביש לתנועה מתאפשרת על אף אתגרים רבים שנתגלו לאורך תקופת ההקמה של פרויקט כה מורכב. הפרויקט הינו תוצר ישיר של עבודת הצוותים באגף החשב הכללי יחד עם השותפים במשרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, כמו גם של הוועדה הבינמשרדית בה השתתפו בנוסף עיריית ירושלים, חברת ענבל ואגף התקציבים באוצר".   

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ניסים פרץ, מנכ״ל חברת נתיבי ישראל: ״פרויקט כביש 16 החדש הינו אחד המיזמים ההנדסיים המורכבים שבוצעו במדינת ישראל. הכביש הוא חלק משלל פתרונות תחבורתיים של העיר ירושלים, כי לאתגר תחבורתי מורכב, ראוי שיהיו מספר פתרונות. כביש 16 הוא חלק מפתרון לצפיפות ולגודש. אני תקווה כי הכביש יקל על התנועה אל העיר והחוצה. זהו יום חג לתושבי ירושלים ולבאים אליה".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אובר 05/09/2022 14:47
    הגב לתגובה זו
    בעיקרון צריך עוד כלכלת חלטורה במדינה, ככה שמי שלא נוסע במהלך היום בכביש, שיהיה לו מה לעשות ויצא לסיבובים וזה ברור יוריד את העומס.T-3 שנים עד שהכל קורס פה
  • 8.
    8 01/09/2022 11:03
    הגב לתגובה זו
    הנתצי״ם בישראל רק גורמים לעוד זיהום אוויר, לעוד פקקים, ולא עוזרים במאומה לתחבורה הציבורית. עדיין האוטובוסים נוסעים ריקים, וגם נכנסים לפקקים כל דקה, כי חייבים לעבור מהנת״צ שמאלה, או כי הנת״צ נגמר לפני הצומת. התחב״צ בישראל כל כך גרועה, עד שאם בישראל היו מוותרים לגמרי על תחבורה ציבורית היה פחות זיהום אוויר ממה שעכשיו.
  • 7.
    8 01/09/2022 11:01
    הגב לתגובה זו
    כל עוד אין אלטרנטיבה ראויה, אגרת גודש היא לא מוסרית. בישראל כבר יש אגרת גודש: דלק יקר, פקקים, בלאי למכונית, תשלום על חניה. ובכל זאת אנשים נוסעים במכונית כי אין אלטרנטיבה ראויה. אז מה תועיל עוד אגרה? צריך לייצר אלטרנטיבה, לא להטיל מיסים.
  • 6.
    יותם 31/08/2022 19:22
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לשרים מקצועיים ולא פוליטיקאיםאפסים ולא משנה מאיזה מפלגה הם
  • 5.
    מהשמו 31/08/2022 17:23
    הגב לתגובה זו
    אחזקת רכב ממוצע לחודש היא לפחות 3,000 ש"ח. תמורת פחות מ 300 ש"ח ניתן היום לנסוע באופן חופשי בתחבורה ציבורית. מדוע אתה חושב ש 2,700 ש"ח לפחות לחודש הם לא תמריץ מספיק גדול לנטוש את הרכב הפרטי? אתה באמת חושב שהבעיה היא תמריץ כלכלי?
  • 4.
    דני 31/08/2022 17:15
    הגב לתגובה זו
    לדעתי עדיף להגביל חידוש/הוצאה של רישיונות בצורה פרטנית עפ מכסות וצרכים, לדוגמא עדיפות לרישיון רכב לנשואים, נהגי מוניות, פריפריה, בעלי מוגבלויות וכו'
  • 3.
    עצוב מאד 31/08/2022 17:05
    הגב לתגובה זו
    פשע כנגד הטבע והחברה
  • 2.
    עמך 31/08/2022 15:31
    הגב לתגובה זו
    תבדוק את העומסים לאחר פתיחת הכביש
  • 1.
    אבי 31/08/2022 15:31
    הגב לתגובה זו
    הרי מדינה עשירה אנשים עניים זה המוטו פה אז למה לא? ואל תגיד לעבור לתחבורה ציבורית כי זה כמעט בלתי אפשרי להסתמך עליה לבד מניסיון...
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ג'יפ רנגלר רוביקון. הוזלה של 60,000 ש"ח. צילום יואב פולסג'יפ רנגלר רוביקון. הוזלה של 60,000 ש"ח. צילום יואב פולס

ג'יפ רנגלר - הוזלה של עשרות אלפי שקלים

שערי מטבע, גמישות של היצרן או ויתור על חלק מהרווחיות - סמלת יבואנית דגמי ג'יפ לישראל מוזילה את הרנגלר האלמותי בסכומים שבין 20,000 ש"ח ל - 60,000 ש"ח.

יואב פולס |

סמלת יבואנית דגמי ג'יפ JEEP לישראל הודיעה על הוזלת מחיר לג'יפ רנגלר האגדי.

הרנגלר ששורשיו נטועים עמוק עוד מתקופת מלחמת העולם השניה, והוא מסמל את תרבות החופש האולטימטיבי האמריקאי צבר גם ישראל אוהדים רבים עבורם התחליף היחיד לרנגלר הוא רנגלר אחר.

גם אנחנו נהגנו ברנגלר ונשבינו בקסמיו, הן בגירסת הרוביקון והן בגירסת הגלדיאטור (טנדר) רוביקון.

עתה הודיעה סמלת היבואנית על מהלך של הוזלת דגמי הרנגלר בעשרות אלפי שקלים. דגם הספורט הקצר (שתי דלתות) הוזל ב 20,000 ₪ למחיר של 350.0 אש"ח והוא רכב שטח הקשוח הזול ביותר בישראל. דגם הספורט הארוך (ארבע דלתות) הוזל ב 25,000 ₪ ומחירו עומד עתה על 370.0 אש"ח, והוא רכב השטח הקשוח הארוך הזול ביותר בישראל ( וסליחה מהרקסטון של KGM שכבודו במקומו מונח).

דגם הרוביקון האגדי הוזל בלא פחות מ 60,000 ₪ ומחירו העדכני הוא 410.0 אש"ח. הרוביקון מביא עימו יכולות שטח פנומנליות כבר מהמפעל, ובמחיר החדש הוא פשוט ללא תחרות.