
מייסד בינאנס לא מתרגש מהירידות בביטקוין: "החורפים תמיד באים והולכים"
צ'אנגפנג ז'או, אחד האנשים העשירים בעולם הקריפטו, מספר על החודשים בכלא, מביע אמון בהמשך צמיחת הענף ומסמן כיוונים חדשים: השקעות בטכנולוגיה, חינוך וייעוץ לממשלות
צ'אנגפנג ז'או, מייסד בורסת הקריפטו בינאנס ואחד האנשים המזוהים ביותר עם תעשיית המטבעות הדיגיטליים, מנסה לפתוח פרק חדש בחייו לאחר תקופה יוצאת דופן שכללה חקירה פדרלית, הודאה באשמה, מאסר וחנינה נשיאותית. בראיון חדש סיפק ז'או הצצה נדירה לאופן שבו הוא רואה את העתיד שלו, את תעשיית הקריפטו ואת החודשים שעברו עליו מאחורי הסורגים.
מהכלא הפדרלי לחיים שאחרי בינאנס
ז'או, המוכר בעולם הקריפטו בכינוי CZ, הקים את בינאנס והפך אותה לבורסת המטבעות הדיגיטליים הגדולה בעולם. ההצלחה הפכה אותו לאחד האנשים העשירים בעולם, כאשר פורבס מעריך כיום את הונו ביותר מ-100 מיליארד דולר. אלא שבמקביל לצמיחה המהירה של החברה, הרשויות בארה"ב ניהלו במשך שנים חקירה נגד בינאנס ונגד ז'או עצמו. במוקד עמדו טענות כי החברה הפעילה פלטפורמה פיננסית ללא מנגנוני פיקוח מספקים למניעת הלבנת הון.
בנובמבר 2023 הודה ז'או באשמה במסגרת הסדר מול משרד המשפטים האמריקאי, פרש מתפקיד מנכ"ל בינאנס ונשלח לארבעה חודשי מאסר בכלא פדרלי. בספטמבר 2024 הוא שוחרר, ובאוקטובר 2025 קיבל חנינה מלאה מהנשיא דונלד טראמפ.
כעת, כשמאחוריו אחת התקופות הסוערות בחייו, ז'או מודה שהחזרה לשגרה הייתה איטית יותר מכפי שציפה. "גם אחרי ארבעה חודשים בלבד בכלא, לקח לי כמה שבועות, אולי אפילו כמה חודשים, להתכוונן מחדש", סיפר. "ואז התחלתי לחשוב קדימה - מה אני יכול לעשות עם החיים שלי עכשיו".
למרות מעמדו הכלכלי החריג, ז'או מספר כי אחד החששות הגדולים ביותר שלו לפני הכניסה לכלא היה דווקא האופן שבו יתייחסו אליו האסירים האחרים. כלי תקשורת אמריקאיים תיארו אותו באותה תקופה כאדם העשיר ביותר שנכנס אי פעם לכלא פדרלי בארה"ב. "זה ממש לא עזר לי", הוא אמר. "עורכי הדין והיועצים שלי אמרו שאני עלול להיות מטרה מרכזית לסחיטה. חוסר הוודאות הפסיכולוגי היה הרבה יותר קשה מהצד הפיזי של המאסר". בסופו של דבר, לדבריו, המציאות הייתה שונה. "התייחסו אליי בדיוק כמו לכל אחד אחר, וזה היה נהדר", סיפר. "פחדתי שיזהו אותי ויתייחסו אליי אחרת, אבל זה לא קרה".
מה ז'או חושב על הירידות בשוק הקריפטו?
לצד העיסוק בחוויית המאסר, ז'או התייחס גם למצבו של שוק הקריפטו. למרות התנודתיות החדה שנרשמה בשנים האחרונות, הוא נשמע רגוע ביחס לעתיד הענף. "המחזורים, החורפים, תמיד באים והולכים", אמר. "אבל התעשייה ממשיכה לצמוח". לדבריו, גם כאשר ביטקוין נסחר סביב 60 אלף דולר ומשקיעים חוששים מירידות, יש לזכור כי רק לפני מספר שנים נסחר המטבע סביב 16 אלף דולר בלבד.
להערכתו, הגורם החשוב ביותר להמשך הצמיחה של הענף הוא הרחבת השימושים המעשיים בטכנולוגיה. "אנחנו צריכים יותר יישומים ויותר שימושים אמיתיים", אמר. "אני חושב שהם כבר בדרך. אנשים ממשיכים לפתח".
בניגוד לעבר, ז'או אינו מדבר על הקמת חברה חדשה או על חזרה לניהול שוטף של תאגיד ענק. במקום זאת, הוא מתכנן להתמקד בהשקעות ארוכות טווח. "אני רוצה להשקיע במייסדים שבונים טכנולוגיות שיכולות לשנות את העולם", אמר. "הרבה מההשקעות ייכשלו, אבל אני מקווה שחלק קטן מהן יהיה מוצלח מאוד". תחום נוסף שבו הוא מתכוון להשקיע זמן ומשאבים הוא חינוך. ז'או מקדם כיום את Gig Academy, פלטפורמה חינוכית דיגיטלית שלדבריו צומחת במהירות. "יש היום כבר 500 אלף ילדים רשומים", סיפר. "בתחילת השנה היו רק 100 אלף". מבחינתו, חינוך הוא אחד התחומים שבהם ניתן לייצר השפעה ארוכת טווח מעבר לעולם הפיננסי.
בנוסף, ז'או ממשיך להיות מעורב בעולם הקריפטו דרך ייעוץ לממשלות. "אני מייעץ לכמה ממשלות בנושא רגולציית קריפטו", אמר, ומסמן בכך מעבר מתפקיד של יזם ומנהל לתפקיד של משקיע ויועץ.