נהג רכב חברה
צילום: why kei on Unsplash

האם מוסכים יוכלו בקרוב לעשות טסטים לרכבים במקום מכוני הרישוי?

משרד התחבורה בוועדת הכלכלה: "מגבשים מתווה לביצוע מבחני רישוי לרכב במסגרת מוסכים. יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן: "יש פה ענין לניגוד עניינים חמור. לא כל דבר ראוי לרפורמה"
נחמן שפירא | (6)

באחרונה הודיע משרד התחבורה על יוזמה חדשה שתאפשר ביצוע מבחני רישוי שנתיים במוסכים מורשים ולא רק ב-67 מכוני הרישוי הקיימים. ועדת הכלכלה דנה בנושא כשהיו"ר ח"כ דוד ביטן הצביע על ניגוד עניינים שעלול להיווצר במצב בו הגורם הבודק את הרכב, הוא זה שגם מתקן אותו. "יש פה ענין לניגוד עניינים חמור. מה שגם שאנשים מושקעים שנים בענין והם יאבדו פרנסה ברגע אחד. לא כל דבר ראוי לרפורמה".

ראש מנהל תשתיות במשרד התחבורה אבנר פלור אמר כי "אנחנו מגבשים מתווה לביצוע מבחני רישוי לרכב במסגרת מוסכים שיעמדו בקריטריונים שנקבע. בישראל יש למעלה מ-4 מיליון כלי רכב, כאשר 3.5 מיליון מתוכם עושים רישוי אחת לשנה. כבר כמה שנים שאנחנו מפרסמים מכרזים, אבל לא מוקמים מכונים חדשים. אולי שני מכונים הוקמו בשבע השנים האחרונות. אחרי שנגבש את המתווה לא כל 100% מהמוסכים יורשו לבצע טסטים. להערכתי, למעלה מ-600 מוסכים יוכלו לעמוד בזה". לדבריו "המטרה ברפורמת המוסכים לייצר תחרות ולהנגיש שירות לאזרח, המכונים הקיימים לא יפגעו"

חסרים 20 מכוני רישוי

"להערכתי חסרים כ-20 מכונים בפריסה ארצית כדי לתת שירות מיטבי. כל שנה נכנסים לארץ 300,000 כלי רכב. הכמות צומחת והיחס בין המכונים לכלי הרכב הולך ויורד. אנחנו מפרסמים מכרזים מאז 1997" אמר בדיון נציג משרד התחבורה רפי אלישע.

לדבריו "השיטה כבר פשטה את הרגל. ראשי ערים מעדיפים שיבנו אצלם מגדל ולא מכון רישוי, בשל תשלומי הארנונה. בקריית עקרון יש לנו דוגמא כזאת ובוטל שם המכרז שפרסמנו. במעלה אדומים פנינו והביעו ענין במכרז, אבל לפתע העו"ד של העירייה העביר לנו מכתב שהם מתנגדים. זאת התנהלות תקינה?" אלישע טען למקרה דומה של מכרז תקוע גם בדימונה, אולם ראש העירייה בני ביטון הדף את הטענה "משרד התחבורה לא נותן לנו רישוי. הבעיה לא בעירייה".

פלור ציין בדיון כי "במצב הקיים, חלק גדול מהרכבים מגיעים למוסך להכנה לפני הטסט כאשר המטרה שבה-בעת יוכל בעל הרכב לבצע במקום גם את הטסט. משרד התחבורה נערך בימים אלה, לקביעת קריטריונים ברורים ותנאי סף למוסך, על מנת שיוכל לקיים טסטים שנתיים. במענה לשאלת חברי הכנסת, במטרה למנוע ניגודי עניינים, במתווה שיוצג, ציין פלור כי ההליך עצמו יהיה ברובו ממוחשב, ויספק ציון כמעט אוטומטי על פי הקריטריונים הבטיחותיים שיקבעו גורמי המקצוע המוסמכים במשרד התחבורה. מה גם, שבמצב הקיים כיום ברכבים החדשים, המערכת ברכב מדווחת על כל פגם, תקלה או בלאי".

 

המכונים עותרים ותוקעים את הרפורמה

הדיון בוועדת הכלכלה צילום דני שם טוב דוברות הכנסת

הדיון בוועדת הכלכלה צילום דני שם טוב דוברות הכנסת

נציגי משרד התחבורה הזכירו סיבה נוספת למכרזים שלא מתקדמים, בשל עתירות שמגישים מכוני הרישוי הקיימים. יו"ר איגוד מכוני הרישוי סוזן סבן ציין כי "כשאצלי במכון הרישוי בפתח תקווה ריק, אין סיבה לפתוח מכון נוסף בעיר, תפתחו במקום אחר שחסר". אייל ברכה, הבעלים של מכון רישוי, התחייב כי "לבקשת יו"ר ועדת הכלכלה - איגוד מכוני הרישוי לא יגיש עתירות כנגד הקמת מכוני רישוי חדשים".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

נציגי מכוני רישוי נוספים בדיון הציעו פתרונות לעומס הקיים. להוסיף מסלולי בדיקה במכונים הקיימים, להאריך את שעות הפעילות וכן לרווח את התאריכים, מאחר והכמות הגדולה של הטסטים נקבעת לחודשי ינואר – יולי. את ההצעה להוסיף מסלולים הדף מיד יו"ר הוועדה ואמר להם: "לפתוח עוד מסלולים זה להשאיר את כל העבודה אצלכם". לעומת זאת, הביע היו"ר תמיכה בריווח התאריכים לביצוע הטסטים.

 

נציג לשכות המסחר, המייצג את חברות הליסינג הציע לעשות טסט פעם בשנתיים, במקום פעם בשנה. באיגוד מכוני הרישוי נזעקו בדיון ואמרו "חס וחלילה. אם לקהל הישראלי אין חרב שמונפת על הצוואר, הוא לא יגיע לטסט. הבטיחות תיפגע משמעותית".

 

רז נזרי מאיגוד מכוני הרישוי הגדיר את היוזמה של משרד התחבורה "רעיון עוועווים": "במשך שנים משרד התחבורה אמר שאסור שיהיה חיבור בין הגורם שנותן רישוי לבין הגורם שמתקן. גם מבקר המדינה קבע כך".

לוקח 8 שנים להחזיר את ההשקעה בהקמת מכון רישוי

 

היו"ר ביטן אמר לנציגי מכוני הרישוי: "אם לא תאפשרו להקים את אותם 20 מכונים חסרים באופן מהיר – אני אלך למשרד התחבורה ונעביר את הרישוי למוסכים. זה מה שיהיה. אתם לא תפריעו משיקולים עסקיים לפתוח מכונים נוספים. משרד התחבורה יקבע איפה צריך עוד תוספת".

 

אריה כהן, בעל מכון רישוי במעלה אדומים העלה את נושא עלות ההקמה של המכון. "עם הכסף שאנחנו מרוויחים, אין כלכליות לפתוח עוד מכון באותו מקום. להקים מכון רישוי עולה מיליונים. גם אם יפרסמו עוד 20 מכרזים כשהאדמה שווה מיליונים, מי יפתח מכון בת"א למשל?" יו"ר איגוד מכוני הרישוי סבן הוסיפה עוד נתונים, "דרושים 12 מיליון שקל להקמת מכון רישוי, ללא הקרקע. רק כעבור 8 שנים בערך מחזירים את ההשקעה".

 

ביטן אמר לנציגי משרד התחבורה, "גם אם נלך על התוכנית שלכם – תהיה עדיין בעיה זמנית עד שהמוסכים יתאפסו על האבזור הנכון לביצוע בדיקות הרישוי. אם תלכו על התוכנית הזאת – תקבלו תביעות במיליונים, כי אנשים השקיעו כסף רב בהקמת המכונים הקיימים". לדבריו, "צריך לעשות זאת בצורה הוגנת. תעשו ישיבה עם איגוד מכוני הרישוי וראשי הערים ותציגו פתרונות – איפה אתם רוצים להקים מכונים במהירות.

היו"ר הציע פתרון משולב לערים כמו תל אביב. "יש בעיה בערים הגדולות, שם שטח הקרקע יקר. צריך פתרון אמצע כך שאולי בערים גדולות יאפשרו למוסכים לעשות את הבדיקות. זאת לעומת מעלה אדומים ודימונה שם השטח זול יותר". נציג משרד התחבורה הבטיח שיקיימו שיח עם איגוד מכוני הרישוי.

קמפיין הסברה

ראש מנהל תשתיות במשרד התחבורה אבנר פלור  הוסיף כי "במדינת ישראל ישנם כבר כיום חמישה מוסכים שמוסמכים לבצע גם את הליך הטסט לרכב, ועד היום לא הגיעה כנגדם שום תלונה על הכשלה מכוונת, מה גם שבעידן הרשתות החברתיות, במידה ויתרחש כזה מקרה, הוא יחשף ויתפשט במהירות מה שיסב נזק לבעל המוסך.

נציגי משרד התחבורה ציינו כי "המשרד יפעיל חדרי בקרה ופיקוח שיוכלו לעקוב בזמן אמת אחר ההליך שיתבצע במוסכים המורשים. בנוסף, תתוקן החקיקה כך שתוטל ענישה חמורה כגון שלילת רשיון ועיצומים כספיים על בעלי מוסכים שיפעלו שלא כדין". פלור הוסיף כי לכשההליך יצא לפועל, "הוא ילווה בקמפיין הסברה מסיבי, שיסביר לאזרחים כי התיקון יכול להתבצע בכל מוסך בו יבחרו, וכי הרפורמה עשויה להביא לתוספת של מאות מוסכים חדשים". 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ומה עם אגרת הטסט? מה עושים עם הכסף של הטסטים? (ל"ת)
    ריאלי 08/09/2023 07:24
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסף נעים 06/09/2023 16:24
    הגב לתגובה זו
    יו"ר וועדת הכלכלה יש בעיה בנושא הבנת הנקרא ... או מה ??? הדיון היה לא מקצועי ולא ענייני בו כבר על ההתחלה אתה מודה שאתה עם מכוני הרישוי ואף רומז על כי מכוני הרישוי יתבעו את משרד התחבורה במיליונים ,,,,, כאשר מכוני הרישוי הרוויחו מיליונים גם חילקו למשרד התחבורה .... כתוב בתורה צדק צדק תרדוף יש כיום בישראל מעל ל 4.000.000 מיליון כלי רכב מתוכם רק 3.500.000 חייבים בטסט , הנושא טרם גובש במשרד התחבורה למרות שעברו מעל חודשיים מהכרזת שרת התחבורה מירי רגב , אבל יו"ר וועדת כלכלה לא יכול היה להמתין , כנראה מהסיבות השמורות עמו וקיים את הישיבה מאחרה הגב של שרת התחבורה מירי רגב לטעמי ... מה מביא יו"ר וועדה בליכוד ללכת מאחרה גבה של שרת התחבורה וזאת לא הפעם הראשונה ובטח שלא לטובת הציבור !!! יו"ר ועדת הכלכלה צריך היה לשאול את עצמו מה זה טובת הציבור בישראל ואני אשיב לו מכאן מהכיסא במשרדי מר דוד ביטן יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת ישראל , נניח ויש לבת שלך רכב בן 5 שנים , הבת שלך נכנסת למוסך כל שהו מה שהיא בחרה ועושה זה טיפול לרכב 10.000 ק"מ שמן ,מסנן שמן ,מסנן אוויר, והמנהל המקצועי אומר לה זהו, גמרנו את הטיפול
  • 3.
    מייקל 06/09/2023 10:44
    הגב לתגובה זו
    בתור בעלים של 2 מכוניות ישנות אני זה שסובל כספית מזה שאני צריך לעשות טסט במכון רישוי . זה מאלץ אותי לתקן את המכוניות ולהפוך אותן לבטיחותיות . אם תהיה אפשרות לעשות טסט במוסכים אפשר יהיה תמורת תשלום להעלות מכוניות על הכביש כשהן לא תקינות . בעיקר במגזר הערבי שם יחגגו על ההחלטה הזו
  • 2.
    "אנשים מושקעים שנים בענין והם יאבדו פרנסה ברגע"- פחחח (ל"ת)
    טיעון של מונופוליסט 05/09/2023 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Qq 05/09/2023 15:32
    הגב לתגובה זו
    מכוני הרישוי גנבים גדולים.תמיד ימצאו משהו כדי להכשיל . תמיד!!עדיף שיהיה ,מוסך.
  • מייקל 06/09/2023 10:46
    הגב לתגובה זו
    לא מאחל לך את זה , אבל חס וחלילה מלתת את הסמכות הזו למוסכים
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אש"ח. צילום יואב פולסג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אש"ח. צילום יואב פולס

ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אלף ש"ח

ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל החלה בשיווק הג'ילי Starray EM-i עם הנעת פלאג אין הייבריד.

המחירים 170.0 אש"ח לדגם PRO ו - 176.0 אש"ח לדגם TECH

בכוונת היבואנית לייבא גם את הג'ילי EX2 החשמלית הקומפקטית, במהלך 2026

יואב פולס |

ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל השיקה את הג'ילי Starray EM-i דגם הפלאג אין הייבריד החדש של היצרנית. אם משהו מצלצל לכם מוכר אתם לא טועים, כבר בתחילת נובמבר פרסמנו ממש כאן במדור אודות תחילת הייבוא של הרכב, עם הפרטים הטכניים שהיו ברשותנו.

הג'ילי Starray EM-i הוא קרוסאובר בסגמנט C-Suv העושה שימוש בפלטפורמה GEA של היצרנית, אותה פלטפורמה בה עושה שימוש גם הקרוסאובר החשמלי של היצרנית ה EX5. עד כדי כך הפלטפורמות זהות, שחלק מהתמונות של ה Starray EM-i שהגיעו מהיצרנית נשאו את השם EX5 EM-i.

ה Starray EM-i עושה שימוש בהנעת פלאג אין הייבריד מהדור החדש בה הנעת הרכב מבוצעת על ידי המנוע החשמלי, ומנוע הבנזין משמש לטעינת הסוללה ויכול גם לספק חשמל ישירות למנוע החשמלי.

המימדים של הג'ילי Starray EM-i מציבים בחלק העליון של הסגמנט בהיבט המימדים עם אורך כולל של 4.74 מטר, רוחב של 1.905 מטר, גובה של 1.685 מטר ובסיס גלגלים של 2.755 מטר, כאמור מהגדולים שבקטגוריית ה C-Suv.

ג'ילי Starray EM-i סביבת נהג. צילום יואב פולס