
עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
מתי תהיה מוכנה המטרו, ו-5 דברים שכדאי לדעת על המטרו
עבודות התשתית לפרויקט התחבורה הגדול והיקר ביותר בישראל החלו במתחם סבידור-ארלוזורוב בתל אביב. זהו צעד ראשון לקראת הקמת קו M1 של המטרו, שיחבר ערים מרכזיות בגוש דן ויהפוך לאחד מעורקי התחבורה הציבורית המרכזיים במדינה.
העבודות מתמקדות בשטח חניון אחוזות החוף שבמתחם סבידור. הן כוללות העתקת תשתיות חשמל, מים, תאורה, תקשורת וניקוז. עם תחילתן צפויים שינויים בהסדרי התנועה באזור, אך כל הפעילות מתקיימת בתוך שטח מגודר כדי למזער פגיעה בשגרת תושבי העיר והנוסעים בתחבורה הציבורית.
קו M1 התת-קרקעי, שיעבור במתחם, הוא אחד משלושת הקווים במערכת המטרו העתידית של גוש דן. במתחם ארלוזורוב-סבידור ייבנה מרכז תחבורתי משולב שיאחד קווי מטרו, קווי רכבת קלה (האדום והסגול), תחנת רכבת ישראל ומסוף אוטובוסים מרכזי. בנת"ע מציינים כי כל אמצעי התחבורה יתחברו באולם מרכזי אחד, כדי לאפשר מעבר נוח, מהיר ויעיל בין קווים.
פרויקט המטרו כולו כולל כ-150 קילומטרים של מסילות בשלושה קווים, 109 תחנות, וכשירותו צפויה להתחיל בשנות ה-40. בשלב ראשון, קו M1 לבדו ישרת כמיליון נוסעים ביום ויעבור ב-62 תחנות בערים רבות – כולל רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, ראשון לציון, רמלה, רחובות ועוד.
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העבודות יוצאות לדרך למרות קשיים מנהליים שהעיקו על הפרויקט. רשות המטרו, שאחראית על התכנון, התפרקה בתקופת שרת התחבורה לשעבר מירי רגב, ומנהלה עוזי יצחקי התפטר לאחר חודשים ספורים. כעת האחריות המלאה בידי נת"ע, שמובילה את הפרויקט. נת"ע פרסמה לאחרונה מכרז ראשון לשלב המיון המוקדם של חברות בינלאומיות שיתמודדו על ביצוע העבודות הענקיות. השלב הראשון מוערך ב-65 מיליארד שקל וכולל כריית 78 ק"מ של מנהרות כפולות והקמת 59 תחנות תת-קרקעיות.
חמש עובדות מרכזיות על פרויקט המטרו:
המטרו, הפרויקט הגדול ביותר בהיסטוריה: זהו פרויקט התחבורה הציבורית השאפתני ביותר בישראל, עם עלות כוללת מוערכת של 150 עד 200 מיליארד שקל ועשוי להסתכם בסכום גדול יותר. הוא ייצור רשת תחבורה תת-קרקעית שתקל משמעותית על עומסי התנועה בגוש דן, האזור הצפוף ביותר במדינה, עם כ-4 מיליון תושבים. הפרויקט כולל 150 ק"מ של מסילות ו-109 תחנות, וצפוי להפחית את זמני הנסיעה בעד 50% בין ערים מרכזיות, תוך קידום פיתוח כלכלי באזורים פריפריאליים יותר.
קו M1: מנוע ההנעה הראשון: הקו הראשון, שכבר החלה בנייתו, יתפרש על פני 62 תחנות ויחבר 14 ערים בגוש דן ובשפלה, כולל רעננה, כפר סבא, הרצליה, תל אביב, חולון, ראשון לציון, רמלה ורחובות. הוא צפוי לשרת כמיליון נוסעים ביום, עם קיבולת של 100 אלף נוסעים בשעה בכיוון אחד. הקו יתחיל מרמת החייל בצפון ויסתיים בראשון לציון בדרום, וישלב טכנולוגיות מתקדמות כמו נהיגה אוטומטית ללא נהגים.
עבודות ראשונות בתל אביב: ההכנות כבר בעיצומן בפתח תקווה (כריית מנהרות ראשוניות), חולון (בניית דפו בגולדה מאיר) וראשון לציון (הקמת תחנות תת-קרקעיות), וכעת גם בתל אביב עם העתקת תשתיות בסבידור. בשלב זה מעורבים כ-16 אלף עובדים ו-20 מכונות כרייה ענקיות, והעבודות יתקיימו 24/7 בכל מזג אוויר. עד סוף 2025 צפויות להתחיל כרייות נוספות ב-5 אתרים מרכזיים.
שילוב מלא עם רשת התחבורה הקיימת: המטרו לא תעמוד לבד – הרכבת תשתלב עם הרכבת הקלה (קווים אדום וסגול), הרכבת הישראלית ומסופי אוטובוסים, וייצור 7 מרכזי תחבורה משולבים (מתח"מים) בגוש דן. זה יאפשר מעברים תת-קרקעיים ללא צורך ביציאה החוצה, עם נגישות מלאה לנכים ולמשפחות. הרשת כולה תחבר 24 רשויות מקומיות, מוסדות חינוך ותעסוקה, ותהפוך את גוש דן לרשת תחבורה אזורית מתקדמת כמו בערים גדולות בעולם.
אופק 2040: בין אתגרים להבטחות: התחזית לפתיחת הקווים המלאים נעה סביב 2040, עם דגש על פיתוח מתח"מים נגישים וטכנולוגיות ירוקות כמו חשמל מלא ותחנות ממוזגות. למרות עיכובים מנהליים קודמים, נת"ע מדגישה כי הפרויקט "עובדה מוגמרת" – עם 11 מכרזים בינלאומיים בקרוב. הציפייה: הפחתת פליטות פחמן ב-30% באזור, יצירת 50 אלף מקומות עבודה בבנייה, ומהפכה בתרבות הניידות שתעודד מעבר לתחבורה ציבורית.
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןנחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.
בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0
מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.
הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.
מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.
למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.
- הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן
- דלק רכב משלימה עסקה, כלמוביל מתרחבת לחו"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).
המחיר - 159,990 ש"ח
ג'ילי סטאריי טורבו בנזין. שונה לחלוטין מהג'ילי סטאריי פלאג אין שיגיע לישראל. צילום יואב פולסג'ילי סטאריי בנזין- מבחן לרכב שלא יגיע לשוק המקומי
הג'ילי סטאריי בגירסת טורבו בנזין הוא דגם שונה לחלוטין מהסטאריי פלאג אין הייבריד שיגיע בקרוב לישראל.
הסטאריי טורבו בנזין משווק באירופה, אין בשלב זה כוונה לייבאו לישראל, ואין באמת מה להצטער על כך, על אף היותו רכב טוב.
על הג'ילי סטאריי (Starray) כבר כתבתי בעבר, בהתייחס לדגם הפלאג אין הייבריד הראשון ישירות תחת מותג ג'ילי בישראל. טיול נהיגה לאלבניה הביא אותנו לסוכנות סיקסט לקבל מפתחות של ג'ילי סטאריי. מה רבה היתה ההפתעה שהעיצוב הוא לא מה שאני ראיתי ופרסמתי, וגם ההנעה שונה עם מנוע טורבו בנזין ולא פלאג אין. בירור קצר העלה כי אכן יש שני דגמים העונים לשם סטאריי והדגם שיגיע לישראל עוד השנה הוא אכן מה שכבר פרסמנו כאן בביזפורטל, ואילו הדגם אותו קיבלתי באלבניה הוא דגם שלא מיועד להגיע לישראל, ולכן את כל המבחן הזה יש לקרוא בקונטקסט של רכב שככל הנראה לא ישווק בישראל.
| תעודת חובה | |
| קטגוריה | קרוסאובר
– C-SUV |
| מימדים (מטר) | אורך 4.67
/רוחב 1.90 /גובה 1.705 /בסיס גלגלים 2.77 |
| מספר מושבים | חמישה |
| הנעה ותיבת הילוכים | טורבו בנזין, תיבת הילוכים DCT רובוטי כפול מצמדים, שבעה הילוכים |
| הספק ומומנט | 181 כ"ס, 29.6 קג"מ |
| נפח מיכל דלק | 54 ליטר |
| צריכת דלק | 14.7 ק"מ לליטר, תקן יצרן |
| בטיחות | אין ציון בטיחות. לא מצאנו מבחני ריסוק. |
| מחיר | אין בשלב זה כוונה לייבא את הרכב |
אז הג'ילי סטאריי האלבני הוא קרוסאובר גדול שהדבר הראשון שאתה חושב כשאתה ניגש לרכב הוא 'איזה קאדילק זה?' עד כדי כך החזית מעוצבת ומזכירה את מותג הפרימיום האמריקאי. יחידות לד אופקיות ואנכיות , גריל טרפזי גדול ושחור, וכונס אוויר תחתון גדול. המשך הרכב עם קווים זוויתיים, חיפויי בתי גלגלים משולבים בצבע המרכב יחד עם צביעה שחורה, אבל לא מוגזמת וללא 'ניפוחים' מוגזמים. מאחור ספויילר גדול בחלק העליון של הדלת החמישית, המסתיר בתוכו מגב אחורי, ויחידות תאורה נאות בצורת חץ אנכי, ופס לד לרוחב כל המרכב. התוצאה הסופית נאה מאוד לטעמי. הסטאריי האלבני שלנו נראה נהדר.
פנים הרכב מודרני עם הגה גדול, קטום בחלקו התחתון, צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10.25 עם מבחר תצוגות אבל התחושה שלי היתה שחסרה מחשבה אמיתית מה צריך להציג על לוח המחוונים. במרכז הדשבורד מולטימדיה בגודל ''13.2 עם קישוריות לאפל קארפליי אבל לא לאנדרואיד אוטו. לטובת אנדרואיד נדרשת הורדת אפליקצייה ייעודית שברגע שניסיתי להוריד אותה הטלפון התריע מיד על ממשק חשוד, כך שאת כל ה 1000 ק"מ פלוס עשינו עם ניווט בסלולרי שהוצמד לשמשה עם מתקן ייעודי.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תפעול המיזוג מבוצע לצערי מהמסך המרכזי, כאשר גם בתצוגת הבית יש סרגל תחתון לטובת תפעול בסיסי של המיזוג, ואילו תפעול מורכב יותר מחייב פתיחת ממשק המיזוג עצמו במסך. תפעול פתחי המיזוג נעשה ידנית וטוב שכך.
