פיני פנחס שטרית
צילום: איל פרידמן

קופיקס: ההכנסות מפעילות המרכולים זינקו ב-30% - 66.5 מיליון שקל

ההכנסות מפעילות בתי הקפה נחתכו ביותר מ-50% בגלל הסגר, אולם החברה עדיין הציגה צמיחה של 4% בשורה העליונה; השורה התחתונה עדיין שלילית, אבל המשקיעים אופטימיים - המניה מזנקת ב-15%
ארז ליבנה | (1)

אם הפגיעה ברשת בתי הקפה והסופרמקטים לואוקוסט, קופיקס גרופ, הייתה רק מהקורונה, אז ניחא. אבל עוד לפני המגפה מצבה לא היה משהו. זה הוביל את הבעלים, רמי לוי, לעשות שיפט עסקי לאזור הנוחות שלו, כלומר סופרים זולים, המהלך הוביל לזינוק של כ-29% בהכנסות פעילות המרכולים, אבל בינתיים, בשורה התחתונה, החברה עדיין מדווחת על הפסד של כ-0.9 מיליון שקל.

 

בכל אופן, בינתיים השוק אוהב את זה והמניה מזנקת בקרוב ל-15% נכון לכתיבת שורות אלה. בשורה העליונה, הכנסות החברה עמדו על 74 מיליון שקל מול 71 מיליון ב-2019, עלייה של 4%.

ההכנסות בפעילות המרכולים צמחו ברבעון בכ-29% לכ-66.5 מיליון שקל, בהשוואה לכ-51.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הצמיחה בהכנסות בתחום המרכולים נבעה בעיקר מהסבה של חלקי מסניפי "סופר קופיקס" לפורמט "רמי לוי בשכונה", מרכישת 4 מרכולים מרשת שוויצריה הקטנה בתחילת שנת 2020 שתרמו ברבעון הכנסות של כ-10.4 מיליון שקל, כל זאת בקיזוז חלקי עם הירידה במכירות של המרכולים הממוקמים בקניונים שהיו סגורים במחצית השניה של חודש ספטמבר בהתאם למגבלות על פתיחת עסקים בגין התפשטות נגיף הקורונה.

ההכנסות בפעילות בתי הקפה הסתכמו בכ-7.1 מיליון שקל, בהשוואה לכ-15.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות פעילות בתי הקפה נבעה בעיקר מקיטון בביקושים בעקבות משבר הקורונה, מסגירה זמנית של בתי הקפה במחצית השניה של חודש ספטמבר בעקבות המגבלות על פתיחת עסקים בגין התפשטות נגיף הקורונה, וכן מסגירת בתי קפה שפעלו בהיעדר כדאיות כלכלית.

הרווח הגולמי ברבעון השלישי של שנת 2020 עלה בכ-7% לכ-22.8 מיליון שקל, בהשוואה לכ-21.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי ברבעון עלה לכ-30.8%, לעומת כ-30.0% ברבעון המקביל אשתקד. העלייה בשיעור הרווח הגולמי נבעה בעיקר משיפור בתנאי הסחר.

הרווח הגולמי בפעילות המרכולים ברבעון עלה בכ-31% לכ-20.7 מיליון שקל, בהשוואה לכ-15.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי בפעילות המרכולים עלה ברבעון לכ-31.1%, בהשוואה לכ-30.6% ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הגולמי בפעילות בתי הקפה ברבעון הסתכם בכ-1.9 מיליון שקל, לעומת כ-3.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי בפעילות בתי הקפה ברבעון עמד על כ-26.1%, בהשוואה לכ-20.4% ברבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

שורת הוצאות תפעול, מכירה ושיווק הייתה עלייה של 12%, מ-17 מיליון שקל ל-20 מיליון ב-2020.  

 

בשורה התחתונה, ההפסד ברבעון השלישי הסתכם בכ-0.9 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-0.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בהפסד נבע בעיקר מהירידה האמורה בהיקפי הפעילות של בתי הקפה כתוצאה מהשפעת התפשטות נגיף הקורונה, וכן מהכרה בהוצאות חד פעמיות בנטו בסך של כ-1.1 מיליון שקל המיוחסות לסגירת בתי קפה שפעלו בהיעדר כדאיות כלכלית, לגידול בחובות מסופקים ולירידת ערך מלאי בעקבות השפעת נגיף הקורונה.

 

ברשת מציינים כי נכון לסוף הרבעון השלישי של 2020, החברה הפעילה 110 סניפים, מתוכם 75 בתי קפה ו-35 מרכולים. במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, הסבה החברה 14 מרכולים תחת המותג "סופר קופיקס" לפורמט "רמי לוי בשכונה", בנוסף ל-3 מרכולים שפעלו תחת פורמט זה בסוף שנת 2019.

 

רן אפרתי, יו"ר קופיקס גרופ: "בתחום המרכולים אנו מסכמים רבעון שלישי מוצלח עם צמיחה דו-ספרתית בהכנסות ושיפור מתמשך ברווחיות וברווחים. צמיחה זו היא בעיקרה פועל יוצא של הצלחת הפורמט של 'רמי לוי בשכונה', כאשר עד כה הסבנו 17 מרכולים של קופיקס לפורמט זה. בנוסף לכך, רכשנו במהלך התקופה 4 סניפים חדשים של שוויצריה הקטנה, ובכוונתנו לפתוח מרכולים חדשים, זאת כחלק מתוכניותינו להרחבת הרשת והגדלת היקפי המכירות. אין ספק שהחדרת "מחירי רמי לוי" לשכונות במסגרת הפורמט "רמי לוי בשכונה" היא בשורה צרכנית ואנו רואים את ההיענות של הלקוחות לשינוי בפורמט.

 

"ההצלחה בתחום המרכולים, קוזזה חלקית עם הירידה החדה ברבעון בפעילות בתחום בתי הקפה בעקבות הירידה בביקושים ומקיטון בתנועת הלקוחות בעקבות משבר הקורונה, מסגירת בתי קפה במהלך השנה האחרונה שפעלו בהיעדר כדאיות כלכלית, וכן מסגירה זמנית של בתי הקפה במחצית השנייה של חודש ספטמבר עם המגבלות על פתיחת עסקים במסגרת הסגר השני. לאחרונה השקנו את בית הקפה הראשון תחת הפורמט החדש "קופיקס פרש" במתכונת של Grab & Go  ואנו מאמינים כי בשיטה זו תגבר הכדאיות לזכיינים ויחול שיפור ברווחיות של תחום בתי הקפה.

 

"למרות משבר הקורונה אנחנו מצליחים להציג רווחיות תפעולית בפעילות הקבוצה הן ברבעון השלישי והן בתשעת החודשים הראשונים של השנה. כמו כן, במהלך החודשים האחרונים הגדלנו את היקף ההשקעה בפעילות החברה הגלובאלית של קופיקס בסכום כולל של כ-2.5 מיליון דולר, וזאת במטרה לתמוך בהרחבת הפעילות העסקית של המותג קופיקס בחו"ל, לרבות הקמת מפעלי ייצור קפה ודברי מזון, וכניסה לראשונה למדינות נוספות, ביניהן: פולין, ברזיל, בריטניה, קזחסטאן וגרמניה".

 

פיני שטרית, מנכ"ל קופיקס גרופ: "ברבעון השלישי של השנה הצלחנו להגדיל את היקפי הפעילות של הקבוצה למרות ההשפעות המנוגדות של גידול חד בהכנסות המרכולים ומנגד ירידה בהכנסות פעילות בתי הקפה. במקביל, המשכנו את מגמת השיפור בשיעור הרווח הגולמי של הקבוצה לכ-30.8% - בעיקר בשל הפעולות המתמשכות לשיפור בתנאי הסחר והשוואתם לתנאי הסחר של רשת רמי לוי, לצד שיפורים במערך הלוגיסטי של הקבוצה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זינוק של זבל לא שווה השקעה (ל"ת)
    בושה 16/11/2020 13:41
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.