מחקר: כ-90% מתחנות הרדיו בישראל הקימו אתר אינטרנט, הסוף לתדר FM?
עם התפתחות הטכנולוגיה, נראה כי רק הרדיו שמר על הפורמט המוכר שלו ב-100 השנים האחרונות, זה הכולל תחנת שידור, משדר, אנטנה ומכשיר קליטה. אולם נראה כי גם בכיוון זה עשוי להגיע שינוי משמעותי.
היום (יום ד') יתקיים כנס הרדיו בניו מדיה ביוזמת בית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, שידון בסוגיות מגוונות העוסקות בהסתגלותו של הרדיו בעידן הניו-מדיה. במושב הראשון שינחה דרור רפאל, ידונו אמיר כהן - מנהל התכניות של רדיו 'ללא הפסקה'; סמנכ"ל התוכן באקו FM99 שרון שפירא; מנהל מחלקת התכניות של גל"צ גלעד אמיליו שנקר; מנהל הניו-מדיה של רשות השידור מנחם גרנית; וטל לאור - ראש מסלול רדיו בבית הספר לתקשורת באריאל, באופן בו הסתגל הרדיו המסורתי.
המושב השני יעסוק ברדיו האינטרנטי תוך דיון במאפייניו ומיקומו במפת התקשורת בישראל. בחלק זה יועלו שאלות רבות כגון מה המשמעות של האזנה לרדיו אינטרנטית שאיננה דווקא בשידור חי או ברכב, כיצד השידור באינטרנט מקל ומגשר גאוגרפית על שימוש בתדרים על פי אזורים, מה המשמעות של רדיו אינטרנטי שאינו דורש זיכיון כמו הרדיו המסורתי, מי קהל היעד של הרדיו האינטרנטי ומה יכולה לכלול תוכנית עסקית של רדיו כזה והאם אפשרי לעמוד בתוכנית כזו. את המושב ינחה שרון טייכר, וישתתפו בו מנכ"ל משותף ומנהל תוכן ברדיו 'מהות החיים' אסי זיגדון; אחד ממייסדי רדיו 'קולי אוזן' המיועד לילדים, יניב מורוזובסקי, מייסד ומנהל רדיו FM109; רני עמרני מייסד ומנהל תחנת הרדיו הפרסית הראשונה ליוצאי איראן בישראל 'רדיו רן'; וד"ר רפי מן, מרצה וחוקר בבית הספר לתקשורת באריאל.
בנוסף, במהלך היום יתקיימו הרצאות בנושא הרדיו "אז והיום", במסגרתן מני פאר יספר מה עבד ברדיו "של פעם" ומה אבד מאז באופיו, ואילו לירון תאני ידבר על מאפייני הרדיו ברשתות החברתיות.
בדרך לטשטוש הגבולות בין רדיו לאינטרנט
בכנס יוצג מחקר שערך טל לאור, ראש מסלול הרדיו באוניברסיטת אריאל. לאור בדק 26 תחנות רדיו מסורתיות - ציבוריות ומסחריות, ארציות ומקומיות, וכאלו ממגזרים שונים - ובחן כיצד הן הסתגלו לשינויים במדיה ומה התועלת והערך המוסף שרשת האינטרנט העניקה להן.
במהלך השנים, יותר ויותר תחנות רדיו סיגלו לעצמן במקביל גם תחנות רדיו, בהן הן משמיעות בשידור חי את שידוריהן, קטעים (סינקים) מהשידורים, ומתכתבים עם המאזינים. התחנה המסורתית גם לא מוותרת על נוכחות ברשות החברתיות - פייסבוק, טוויטר, לינקין, ויוטיוב, לצד נוכחות בבסמארטפון, כאשר כל אלה אמור להפוך את המאזינים לאקטיביים הרבה יותר.
מהמחקר עולה כי למרות ש-88.5% מהתחנות הקימו אתר אינטרנט ועושות בו שימוש, חלק גדול מהן לא מנצלות אותו על מנת לשתף את המאזינים ולגרום להם לקחת חלק פעיל. דוגמא לכך היא שרק 17.5% מהתחנות מאפשרות תגובה בשידור חי, וכמות התחנות שעורכות סקרים עומדת על 35%. האופציה לצפות בשידור חי דרך אתר אינטרנט, קיימת רק ב-30% מהתחנות, בעוד האפשרות לבחירת שירים קיימת ב-22% בלבד. אגב, הנוכחות של תחנות הרדיו המסורתיות בפלטפורמת הסמארטפונים נמוכה: רק 19% מהן נמצאות באנדרואיד (5 תחנות), ו-35% בלבד נמצאות באייפון (9 תחנות).
על פי המחקר של לאור, לא ירחק היום ותחנות הרדיו המסורתיות יקלטו בעיקר על "גלי" האינטרנט, דבר שיגרום לטשטוש הגבלת אזור השידור והאזור הגיאוגרפי, ויהפוך את התדר לפחות רלוונטי, בנוסף להגדלה משמעותית של מספר המאזינים הפוטנציאלי. כבר היום נראה כי תחנות הרדיו לא רק "נשמעות" אלא גם "נקראות" ו"נצפות" באמצעות האינטרנט, ולמרות זאת האתרים משקפים בעיקר את מה שמשודר בתחנה.
המחקר מזהה מגמה עתידית בה אתרי התחנות ייפתחו בהדרגתיות אישיות משל עצמם, כלומר באתר יופיעו תכנים שלא בהכרח שודרו על גבי השידור המסורתי. ככל הנראה באתר תהיה הרחבה של הנושאים ואף תכנים שלא שודרו כלל בשידורי התחנה.
עוד עולה מהמחקר שיוצג בכנס היום, כי על פי הנראה, בעתיד לוח המשדרים יהיה פחות רלוונטי, למעט תכנים שמשודרים בזמן אמת עם רלוונטיות גבוהה לזמן - ספורט ואקטואליה.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.