אליפות A2RL. קרדיט: יח"צ
אליפות A2RL. קרדיט: יח"צ

הדור הבא של הפורמולה 1: תחרות של רכבי מירוץ אוטונומיים

לראשונה בעולם, אליפות A2RL הציגה שישה רכבים אוטונומיים על מסלול אחד, בגרנד פיינל עם מהירויות של מעל 250 קמ"ש, עקיפות נועזות ובינה מלאכותית שמקבלת החלטות בזמן באמת; TUM הגרמנית זכתה שוב בתואר וזכתה ב-2.25 מיליון דולר; במרוץ אדם נגד מכונה, דניאיל קוויט ניצח את האלגוריתם בפער של 1.58 שניות בלבד

רן קידר |

עולם המרוצים האוטונומיים עשה קפיצה משמעותית לעבר העתיד באבו דאבי, כאשר אליפות A2RL קיימה את הגרנד פיינל העולמי הראשון בהיסטוריה שכלל שישה רכבי מרוץ אוטונומיים לגמרי על אותו מסלול. האירוע, שהתקיים במסלול יאס מרינה כחלק משבוע האוטונומיה של אבו דאבי (ADAW), ריכז טכנולוגיות קצה, הנדסה פורצת דרך ומופע מרהיב של בינה מלאכותית שמנווטת, מאיצה ומבצעת עקיפות בדיוק של אלפיות השנייה. כ-8,000 צופים מילאו את הטריבונה וצפו ברגע היסטורי של ממש, שבו טכנולוגיות שעד לא מזמן היו בתחום המחקר הפכו למציאות דוהרת.

הגרנד פיינל הפגיש בין שש מהקבוצות החזקות בעולם: TUM ואונימורה (Unimore) מאיטליה, Kinetiz ו-TII Racing מהאמירויות, PoliMOVE האיטלקית ו-Constructor מגרמניה. כבר מההקפה הראשונה היה ברור שהמרוץ הזה אינו רק הדגמה של טכנולוגיה, אלא קרב אמיתי. TUM, שזינקה מהפול פוזישן, מצאה את עצמה תחת לחץ של Unimore שהציגה קצב יוצא דופן ועקפה אותה כבר בפנייה השישית של ההקפה השנייה.

שתי המכוניות התנהלו זה לצד זו לאורך 10 ההקפות הבאות במהירויות שהגיעו ל–250 קמ"ש, כאשר הפער ביניהן עמד על פחות משנייה רוב הזמן. באמצע המרוץ, ניסיון עקיפה של Unimore מול Constructor הסתיים בהתנגשות שהוציאה את שתי המכוניות מהמסלול. TUM ניצלה את האירוע, חזרה לראש הדבוקה ולא איבדה את ההובלה עד לקו הסיום. למרות התאונה, Unimore רשמה את הסיבוב המהיר ביותר בתחרות כולה.

אחת עשרה קבוצות מכל העולם השתתפו בעונה השנייה של האליפות, שהתמודדו על פרס כולל של 2.25 מיליון דולר. הגמר הגדול השנה סימן לא רק הישג טכנולוגי מרשים אלא גם אבני דרך הנדסיות המקרבות את עולם הרכב האוטונומי לשימושים יומיומיים, מנסיעה עירונית ועד ליישום תעשייתי.

פייסל אל בנאי, יועצו של נשיא איחוד האמירויות והוגה תחרות A2RL, תיאר את האירוע כ"מתקן ניסוי שמאיץ את עתיד המערכות האוטונומיות". לדבריו, "האליפות מוכיחה כיצד שילוב של שאפתנות מדעית ותחרותיות מוביל לפריצות דרך בקצב מסחרר".

אדם נגד מכונה: "מרגש ומפחיד באותה המידה"

במסגרת האירוע התקיים קרב יוצא דופן בין האדם למכונה. נהג הפורמולה 1 לשעבר דניאיל קוויט הוזנק למסלול עם פער של 10 שניות לטובת הרכב האוטונומי HAILEY של TUM. לקוויט היו רק עשרה סיבובים לצמצם את הפער, והוא עשה זאת כמעט עד הסוף. הסיבוב הטוב ביותר של קוויט נקבע על 57.57 שניות, בעוד שהבינה המלאכותית רשמה 59.15 שניות בלבד, פער זעום של 1.58 שניות, לאחר שבסוף 2024 הפער עמד על 10 שניות. השניים חצו את קו הסיום כמעט זה לצד זה, הדגמה מרהיבה של עד כמה מהר האלגוריתמים סוגרים את הפער מול חיישני האנוש. קוויט עצמו סיכם את האירוע במילים: "בתוך פחות משנתיים עברנו מפער של דקות לפער של שברירי שנייה. זה מרגש ומפחיד באותה המידה".

הקפיצה הגדולה של העונה השנייה לא הייתה רק במהירות אלא ביכולת קבלת ההחלטות: האלגוריתמים של הקבוצות הפגינו יכולת לזהות הזדמנויות עקיפה, לנתח מרחקים בזמן אמת ולבצע מהלכים שנחשבו במשך שנים למגרש הבלעדי של נהגים אנושיים. פרופ' מרקוס ליינקמפ, ראש קבוצת TUM, ציין כי "מה שנראה הערב הוא קפיצה אדירה מבחינת התיאום בין חישה, חיזוי וביצוע. זהו AI שלא רק מגיב, אלא גם יוזם." סטפאן טימפנו, מנכ"ל ASPIRE, הוסיף כי השילוב בין סימולציות ממוחשבות ובדיקות מסלול אמיתיות הוא שהביא לפריצת הדרך: "בתוך 18 חודשים עברנו ממצב של עצירה מוחלטת לטכנולוגיה שמסוגלת לנצח נהגים אנושיים".

קיראו עוד ב"ביזספורט"

במקביל לגמר הגרנד פיינל התקיימה גם תחרות STEM בהשתתפות יותר מ–140 תלמידים מכל רחבי האמירויות, שהתחרו במרוצי DeepRacer אוטונומיים. התחרות נועדה להכשיר את הדור הבא של מומחי האוטונומיה והבינה המלאכותית, כחלק מראיית העתיד של A2RL ושבוע האוטונומיה של אבו דאבי. הזכייה בליגת האוניברסיטאות הייתה של אוניברסיטת איחוד האמירויות, בעוד שבתחרות התיכונים זכתה SABIS.

אז לאחר שחזינו באולימפיאדת הרובוטים בסין, הגרנד פיינל של A2RL באבו דאבי הוא עוד הדגמה לצפוי לנו בעתיד. זה הרבה מעבר למרוץ. זה היה מפגן של טכנולוגיה, הנדסה תחרותית ומהפכה אמיתית בעולם הרכב האוטונומי. בעונה השנייה בלבד, המרוץ האוטונומי עבר ממצב ניסיוני למערכת מתקדמת שמגיעה למהירויות שיא, חוזה תרחישים ומבצעת עקיפות מורכבות, והכול ללא נהג אנושי. אם העונה הראשונה הייתה ההבטחה, העונה השנייה הייתה ההוכחה: העתיד של המרוצים, ושל התחבורה, נוסע מהר מאוד וקרוב מתמיד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נועה קירל ודניאל פרץ
צילום: דניאל פרץ אינסטגרם

עשרות מיליונים בשנה: כמה מרוויחים בני הזוג נועה קירל ודניאל פרץ?

בני הזוג שנחשבים לטובים בתחומם בגזרה הישראלית מגלגלים לחשבונות הבנק הנפרדים סכומי כסף גבוהים, אך כמה הם שווים בפועל? המספרים בפנים
מערכת Bizportal |
בני הזוג דניאל פרץ ונועה קירל הדהדו את עולם הבידור הישראלי כשהשיקו זוגיות חדשה בספטמבר האחרון, עם כותרות בכל מקום. למרות המרחק, בני הזוג הצליחו לשמור על המכנה המשותף כשהם משגשגים כל אחד בתחומו - פרץ בכדורגל וקירל בשירה. אך כעת נשאלת השאלה, כמה כל אחד מרוויח? במדי באיירן. פרץ (באיירן מינכן טוויטר) נתחיל מקירל, שאת עיקר ההון עושה מקמפיינים מסחריים, כמו ל-"יס" וקוקה קולה. על פי ההערכות, הקמפיינים מכניסים לכוכבת משהו כמו 2-3 מיליון שקל בשנה, כשההופעות שבכיכובה מכניסות לה כמיליון שקל בחודש. יש לזמרת גם הכנסות מהשמעות (כמה עשרות אלפי שקלים בחודש) והיא הרוויחה לא מעט כסף גם עבור ההופעות בפארק הירקון. זה, כמובן, לא הכל. בעבר קיבלה 400 אלף שקל על ייצוג בחברת אופנה; חברת הספורט פילה שילמה לה עוד 300 אלף שקל; חברת האיפור מק שילמה לה 500 אלף שקל לשנה, לא כולל רווחים; 500 אלף שקל לפרסומת עבור המותג "כיף"; פרסומות לחברת הביטוח שהכניסה לה מאות אלפי שקלים; 400 אלף שקל מקידום מכשיר סלולר; ועוד ועוד. קירל גם משחקת, כשעבור סדרת הטלוויזיה שבכיכובה "כפולה" קיבל 150 אלף שקל עבור העונה החמישית בלבד, ו-900 אלף שקל עבור הפסטיגל האחרון בו השתתפה. בחישוב מהיר, קירל שווה יותר מ-10 מיליון שקל בשנה משירה, משחק וקמפיינים ויותר מ-50 מיליון שקל מאז החלה בקריירה המוסיקלית שלה לפני 8 שנים. לא רע עבור ילדה בת 22. פרץ בן ה-23 לעומת זאת מרוויח מהכדורגל, כשבקיץ האחרון רשם את אחד המעברים הגדולים בהיסטורית הכדורגל הישראלי, כשהפך לישראלי הראשון אשר חותם בבאיירן מינכן, עבור 5 מיליון אירו שעברו למכבי תל אביב - בערך 20 מיליון שקל. אצל הצהובים הרוויח השוער המוכשר קצת פחות מ-640 אלף שקל לעונה, כשבקבוצה הגרמנית השתדרג שכרו משמעותית, וכעת הוא מגיע ל-5 מיליון שקל בעונה. עד כה פרץ רשם הופעה אחת במדי באיירן, במסגרת הגביע הגרמני. שווי השוק שלו כיום עומד על 4 מיליון אירו, ירידה מה-5 מיליון שהיה שווה בעת מעמד החתימה במועדון הפאר הבווארי שבו חתום השחקן עד 2028.