כלכלת ארה"ב מתחזקת, אבל יש איום אחד מרכזי

אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות, מתייחס לכלכלה הגדולה בעולם
אורי גלאי |

במהלך החמש שנים האחרונות, מפרוץ המשבר הפיננסי בארה"ב ועד היום, נקטו הממשל האמריקאי והפד במספר פעולות אשר מטרתן לאפשר לשווקים לעבור את המשבר ולשוב למסלול של צמיחה. במרוצת שנים אלה הוזרמו לשווקים הפיננסיים כשלושה טריליון דולר וזאת במקביל להוזלת מחיר הכסף באמצעות ריבית אפסית. גם היום, חמש שנים אחרי פרוץ המשבר, ממשיך הפד לשפוך סכומי עתק לשווקים בניסיון להניע את הכלכלה האמריקאית ולייצר בה צמיחה. ארה"ב אינה לבד במערכה ובדומה לה גם ממשלות רבות אחרות מזרימות כספים רבים לשווקים והריביות ירדו לרמות ריאליות שליליות או אפסיות. לכן ניתן למצוא את אגרות החוב הממשלתיות לטווח של 10 שנים נמצאות ברמות שפל. אג"ח ארה"ב לעשר שנים נסחרת היום בתשואה של1.9% אחרי שכבר הגיעה לרמה של כ-1.45%. המקבילה של גרמניה נסחרת ב-1.53% והשוויצרי ב-0.54% בלבד.

אנו עדיין בעיצומו של משבר פיננסי עולמי חמור שהתפשט מהמוקד בארה"ב לאירופה ופוגע כעת גם בשווקים מתפתחים שמאטים את קצב הצמיחה שלהן. רמות האבטלה הגבוהות בעיקר באירופה אך גם בארה"ב וקצב הצמיחה האיטי מעודדים את מקבלי ההחלטות ומאפשרים להם להמשיך במדיניות המרחיבה. אולם הזרמות הכספים בסכומי עתק לשווקים מתחילות למלא את החלל באדים דליקים של אינפלציה אשר מספיק גפרור אחד קטן אשר יצית אותו. התנאים הכלכליים הנוכחיים גורמים לאינפלציה הנמוכה בשנה האחרונה ומסווים את הפוטנציאל להתפרצות אינפלציונית. נכון הוא שחלק ניכר מסך ההזרמות בשווקים נועדו לצמצם רמות מינוף כלומר, לחיזוק האיתנות הפיננסית בעיקר של הבנקים, ולא לשווקים עצמם ולכן הסיכון האינפלציוני אינו בגובה מלוא ההזרמות. אך גם כך סיכון האינפלציה קיים וגבוה לאור יתרות הנזילות הגבוהות שישנן היום.

הכלכלה האמריקאית נמצאת במגמה של התחזקות וצמיחה איטית. ההערכות הן שבשנה הקרובה יעלה קצב צמיחה ביחס לשנה האחרונה. גם שיעור האבטלה במגמת ירידה וקצב התחלות הבניה בארה"ב במגמת עליה מזה מספר חודשים. המשך התחזקות הכלכלה יכול להיות מה שיצית את אדי האינפלציה ויוביל לגל עליות מחירים עולמי ובהתאם לרמת האינפלציה אף למיתון כלכלי נוסף.

כרגע ללא ספק הסיכון המרכזי לכלכלה הוא המשבר הפיננסי ויש מקום להשתמש גם בתותחים הכבדים ביותר כדי לייצב את המערכת. יחד עם זאת יש לזכור שמרגע שהכלכלה משנה את הכיוון וחוזרת למסלול של צמיחה קיימות סכנות נוספות בעיקר של אינפלציה גבוהה. אינפלציה גבוהה תאלץ את נגידי הבנקים המרכזיים להעלות ריביות במהירות, תשואת אג"ח ממשלתיות תזנק בהתאם, חברות שהנפיקו אג"ח צמודות למדד עשויות להיקלע לקשיים בהחזר החוב ועוד אירועים שיובילו כולם להאטה בצמיחה ומיתון. למעשה זה תהליך אופייני למחזוריות הכלכלית אולם, בשונה מהעבר אז מחזור כלכלי ארך כ-7 שנים, כאן אנו עשויים להיתקל במחזורים כלכליים קצרים של שנתיים שלוש.

בנקודת הזמן הנוכחית קשה לראות אירוע כזה מתרחש בטווח של מספר חודשים אך בטווח של שנה פלוס לא מן הנמנע שנראה רמות אינפלציה גבוהות יחסית. כך או כך אדי האינפלציה עולים ומצטברים ויש לקחת זאת היטב בחשבון כחלק מהשקעות פיננסיות וניהול תיקי השקעות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.