בשוק מתנדנד שמאבד אמון הנה חברה יציבה וחזקה
בשנה החולפת רשמו מדדי מניות בעולם בכלל ובשוק הסיני בפרט ירידות שערים ניכרות. אותן הירידות בסין נבעו מכמה סיבות טובות. משבר החובות בגוש האירו, ההאטה בכלכלה הסינית ואובדן האמון של המשקיעים הזרים בשוק המניות בסין.
על רקע זה בלטה לטובה ביציבותה חברת התקשורת CHINA MOBILE, חברת הסלולר הגדולה בעולם מבחינת מספר מנויים. לחברה יש מעל ל-644 מיליון מנויים, וב-11 החודשים הראשונים של השנה נוספו לשורותיה 60 מיליון מנויים חדשים. במילים אחרות, מספר בלתי נתפש של מעל 5 מיליון מנויים בכל חודש.
את המחצית הראשונה של שנת 2011 סיימה החברה עם צמיחה של 9% בהכנסות לעומת החציון המקביל. הרווח הנקי הסתכם ב-10 מיליארד דולר ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-20 מיליארד דולר. בנוסף, בקופת החברה מזומנים בסך 50 מיליארד דולר לעומת חוב זניח. תשואת הדיבידנד עומדת על 4.2% ומכפיל הרווח לשנת 2012 עומד על 10.
כמה מילים על שוק התקשורת בסין. על המנוי הסיני מתמודדות שלוש שחקניות עיקריות: CHINA MOBILE, CHINA TELECOM ו-CHINA UNICOM, נושא עסקנינו היא הגדולה מביניהן. בשנת 2008 ביצע הממשל הסיני מספר רפורמות על מנת להגביר את התחרות ולמנוע ממנה להיות מונופול. בפועל, הרפורמות נחלו הצלחה חלקית וכאמור, החברה ממשיכה לגייס מנויים חדשים בקצב מהיר, הודות לשיעור חדירה נמוך של קצת מעל 70% בשוק הסיני, נכון לאמצע שנת 2011.
תופעה נוספת המאפיינת את השוק הסיני (בעיקר בכפרים), היא דילוג על הטלפון הנייח ישירות לטלפונים סלולריים. כמו כן, החדירה של רשתות הדור השלישי נמוכה. רק בערים גדולות כגון בייג'ין ושנחאי ניתן למצוא אותן.
לחברה מספר אתגרים והזדמנויות בשנים הקרובות. ראשית עליה להשקיע בתשתית מתקדמת המאפשרת, בין היתר, גלישה מהירה ברשת. נכון להיום תשתיות החברה מיושנות יחסית ואינן תומכות בביקוש הגדל לגלישה בסלולר. זו השקעה כספית גדולה אך איתנותה האדירה של החברה לצד קווי האשראי שפותחים בפניה בנקים מקומיים וזרים, תאפשר לה לצלוח את האתגר הזה. ההשקעה בשיפור התשתית עשויה להפוך למנוע צמיחה לשנים הקרובות ולהגדלת ה-ARPU (ההכנסה הממוצעת ממשתמש) שעומדת היום על 11 ד' בלבד לחודש. הזדמנות נוספת, הסכם הפצה עם חברת APPLE שצפוי להגדיל את ההכנסות ועל פי הדיווחים, קרוב לחתימה.
לצד ההזדמנויות, עומדים בפני החברה גם מספר סיכונים. המרכזי שבהם הוא התגברות התחרות וכניסת מפעילים נוספים, דבר העלול להביא לירידה במחירים ולהיחלשות הצמיחה במספר המנויים החדשים. סיכונים נוספים הם ההאטה הצפויה השנה בסין והתערבות הרגולטור על מנת להגביל את הדומיננטיות של החברה בשוק המקומי.
את מניית החברה ניתן לרכוש בארה"ב, מחיר הסגירה נכון לאתמול (03.01.12) הינו 49.1 ד'. השקעה במניה מאפשרת חשיפה לכלכלה הסינית ולצרכן הסיני בענף דפנסיבי יחסית וצומח. בנוסף השמרנות של החברה תעזור לה לצלוח את האתגרים העומדים בפניה בשנים הקרובות.
- 1.BFDI 04/01/2012 11:26הגב לתגובה זוBFDI חברה מייצרת מצלמות מהירות התנוע ולא רק... בהצלחה!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
