רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות

טלטלה בשוק הרכב: טראמפ מעדיף מסורתי על חשמלי

עם בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב והאפשרות למדיניות כלכלית שונה תחת שליטתו, מניות יצרניות הרכב המסורתיות מגיבות בהתאם, בעוד מניות הרכבים החשמליים מציגות ירידות

גיא אבטליון | (3)

העליות במניות פורד  FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS מיוחסות לציפיות ששינויים אפשריים במדיניות המס והסחר, כמו הפחתת שיעור המס על חברות ל-15% עבור יצרניות שמחזיקות קווי ייצור מקומיים, שעשויות להתרחש תחת ממשל טראמפ ייטיבו במיוחד עם יצרניות רכב מסורתיות. טראמפ, שהביע התנגדות נחרצת לרכבים חשמליים ולחלק מההטבות שהעניק הממשל הקודם על רכבים אלו, עשוי להוביל לביטול הטבות המס הקיימות לרכבי EV (רכבים חשמליים). צעד כזה עשוי להאט את צמיחת השוק האמריקאי של רכבים חשמליים, שעד כה נהנה מהטבות מס מסוימות שהפכו את הרכבים הללו למושכים יותר לצרכן האמריקאי.

קאמבק לרכב המסורתי? פורד וג'נרל מוטורס חוגגות

עבור פורד וג'נרל מוטורס, שתיהן חברות ענק אשר רוב רווחיהן מגיעים ממכירת רכבים המונעים בדלק, שינוי במדיניות לעידוד רכבים מסורתיים עשוי להוות יתרון משמעותי. צמצום היקף השוק של רכבים חשמליים בארה"ב עלול להגביר את הביקוש לרכבים מסורתיים, כלומר כאלה המונעים במנועי בנזין או דיזל, ולתרום לשיפור תמהיל המוצרים של פורד וג'נרל מוטורס. חברות אלה השקיעו אמנם גם בפיתוח רכבים חשמליים, אך לא הצליחו להגיע למספרי מכירות שמאפשרים רווח משמעותי בתחום. חזרה להעדפת רכבים מסורתיים יכולה לא רק לחזק את עמודי הרווח המרכזיים שלהן, אלא גם להפחית מהלחץ שלהן להתרחב לשווקים חדשים תוך שמירה על היתרון היחסי שלהן. בנוסף, פורד וג'נרל מוטורס מחזיקות בתשתיות ייצור נרחבות בארצות הברית, דבר המקל עליהן להפיק רכבים מסורתיים במחירים תחרותיים ולספק דרישה גבוהה. אם אכן מדיניות הממשל החדש תעדיף השקעות בייצור מקומי ותחסוך עלויות דרך הטבות מס, החברות עשויות להרוויח הן מצמצום תחרות מצד יצרנים זרים והן מיכולת לייצר רכבים בזול יותר ולהציע אותם במחירים אטרקטיביים יותר לצרכנים. מדיניות זו עשויה גם לשחרר את החברות מהשקעות כבדות בטכנולוגיות חדשות ויקרות, כמו סוללות ליתיום מתקדמות, ולהתמקד בשיפור יעילות הדלק ובשדרוג המוצרים הקיימים – מהלך שיכול להגדיל את הרווחיות ולספק נתח שוק רחב יותר, בייחוד בקרב צרכנים שאינם מתלהבים מהרכבים החשמליים או מעדיפים את האפשרויות המסורתיות.

מאסק וטראמפ: צמד חמד?

טסלה TESLA INC , שנראה כי היא היחידה מבין יצרניות הרכב החשמלי שזוכה לעלייה בעקבות בחירתו של דונלד טראמפ, חווה עלייה משמעותית במנייתה בשוק. ביום המסחר האחרון, מניית טסלה זינקה בכ-14.5%, כאשר המשקיעים מביעים אמון בעקביותה של החברה ובחזונו של המנכ"ל אילון מאסק. מאסק עצמו תמך בבחירתו של טראמפ לנשיאות, מהלך שמחזק את מעמדה של טסלה ומגביר את האופטימיות בנוגע להשקעות עתידיות. הקשר בין מאסק לממשל החדש נתפס כחיובי עבור טסלה. מאסק, שהפך לדמות ציבורית ופוליטית שנויה במחלוקת עם רעיונות חדשניים על עתיד התחבורה, זוכה לחשיפה רבה והשפעה בשוק האמריקאי. במידה והממשל החדש יוביל למדיניות כלכלית שתקל במיסוי ובמכסים על ייצור מקומי, טסלה, שמחזיקה ביכולות ייצור נרחבות בארה"ב, צפויה להפיק תועלת רבה.

תחזיות השוק: האם טסלה תגיע לשווי של טריליון דולר?

דן אייבס, אנליסט בוודבוש סיקיוריטיז, מעריך כי תחת הממשל של טראמפ, טסלה עשויה להגיע לשווי שוק של טריליון דולר – יעד מרשים אך מאתגר. עם זאת, השגת יעד זה תלויה במידה רבה ביכולתה של החברה להפוך את חזון מאסק למציאות. מאסק שואף להפוך את טסלה ליותר מחברת רכב – לחברת אנרגיה, חלל ובינה מלאכותית. כדי להוביל את החברה לשווי שכזה, טסלה תצטרך להרחיב את תחומי פעילותה ולהפוך לשחקן רב תחומי בתחום הטכנולוגיה.

רגולציה, מכסים והשפעה על התחרות

הגישה המסורתית של טראמפ להגן על תעשיית הייצור המקומית בארה"ב נראית מבטיחה עבור טסלה, בייחוד אם יופעלו מכסים על יבוא רכבים חשמליים מסין. אם הממשל החדש יטיל מכסים על רכבים מסין, טסלה תזכה ליתרון תחרותי על פני מתחרים זרים, ותוכל להגדיל את נתח השוק המקומי שלה בארה"ב. מעבר לכך, אפשר שתקנות חדשות להקלות בתחום הנהיגה האוטונומית יאפשרו לטסלה להוציא לשוק את שירותי הרובוטקסי שלה עוד לפני סוף 2025 – תוכנית שבה טסלה מזהה פוטנציאל רווחי משמעותי.

מבט לעתיד: האם טראמפ יעמוד בהבטחותיו לטסלה?

בעוד שהיחסים בין מאסק לממשל הדמוקרטי היו לעיתים קרובות מתוחים, נצחונו של טראמפ נתפס כהזדמנות חדשה עבור מאסק והמשקיעים. טראמפ עשוי להוביל מדיניות שתתמוך בשוק המקומי ותפחית את הרגולציה, מה שיכול לעזור לטסלה להרחיב את ההשקעות בטכנולוגיות חדשות ולהוביל את שוק הרכב החשמלי. יחד עם זאת, החודשים הקרובים יהיו מכריעים עבור טסלה והמשקיעים, אשר עוקבים אחרי כל צעד של מאסק והמתיחות הפוליטית שעשויה להשפיע על החברה.  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כלכלן 07/11/2024 14:56
    הגב לתגובה זו
    ככה שאין משמעות עבור טסלה התחרות היא כרגע על אירופה ואם טראמפ יגזים עם המכסים על תוצרת סינית טסלה יכולה לספוג מכסים מצד הממשל הסיני שיכול לפגוע בה קשה מאוד
  • 2.
    ישי 07/11/2024 00:20
    הגב לתגובה זו
    לא יקבל החלטה בניגוד לאינטרס של טסלה
  • 1.
    בוחצי 06/11/2024 22:53
    הגב לתגובה זו
    זיכרו איפה קראתם על זה לראשונה. מרץ 2025 המניה מעל 600$
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


פיגמה (NYSE)פיגמה (NYSE)

ההתלהבות התפוגגה: מניית פיגמה מחקה 22 מיליארד דולר מהשיא שאחרי ההנפקה

שבוע של עליות מסחררות הסתיים בירידה דרמטית מתחת למחיר הפתיחה - אך השווי עדיין גבוה בהרבה מהממוצע בענף

עמית בר |
נושאים בכתבה פיגמה


חברת פיגמה Figma -0.17%  , מפתחת תוכנות העיצוב השיתופי מסן פרנסיסקו, חוותה רגע שיא בשוק ההנפקות הטכנולוגיות – ואז נפילה מהירה. פחות משבוע אחרי זינוק מדהים של 250% ביום המסחר הראשון שלה בניו יורק, השוק התהפך: המניה איבדה כ־22 מיליארד דולר משוויה מאז השיא, והיא נסחרת כעת סביב 78 דולר, מתחת למחיר הפתיחה של 85 דולר.


בהתחלה, נראה היה שפיגמה שברה שיאים שלא נראו מאז 1995 בהנפקות אמריקאיות שגייסו מעל מיליארד דולר. ביום הראשון למסחר, מחיר התחיל ב-85 דולר, למרות שההנפקה היתה ב-33 דולר, ומהר מאוד כבר היה מעל 110 דולר וסגר ב-115 דולר. העלייה נמשכה גם למחרת כשבשיא המניה נושקת ל-143 דולר - פי יותר מארבעה ממחיר ההנפקה. אבל מאז, הירידה החדה החזירה את כולם לקרקע המציאות.


הסיבה לנפילה היא שילוב של תמחור גבוה מדי והיצע מוגבל של מניות - רק כ־7% מהמניות היו זמינות למסחר חופשי. זה יצר ביקוש עצום בימים הראשונים, שהקפיץ את המחיר הרבה מעבר לערך הריאלי. כשההתלהבות שככה והשוק התייצב, המחיר צנח בחדות.


התופעה הזו לא חדשה. הנפקות חמות כמו Rubrik ו־CoreWeave ראו זינוקים של מאות אחוזים, אבל אחר כך ירידות של יותר מ־30% מהשיא. ב־2024, Astera Labs, חברת שבבים לפתרונות מרכזי נתונים, זינקה ביותר מ־70% ביום הראשון של ההנפקה במרץ, אך תוך חודשיים איבדה יותר משליש מערכה. גם Reddit, שהונפקה באותה שנה, פתחה עם עלייה של כ־48% ביום הראשון הודות לביקוש ממשקיעים פרטיים, במיוחד מקהילת המשתמשים שלה, אבל איבדה כ־25% מהשיא עקב האטה בצמיחה וחששות עסקיים. התופעה הזו לא מעידה על ההמשך - רוב המניות האלו זינקו יותר מפי 2-3 מאז "שנזרקו".  הדוגמה הכי טובה בהקשר הזה היא פלנטיר, שסבלה מתנודות חזקות אחרי ההנפקה, אבל בשנים שלאחר מכן הפכה לאחת המניות הבולטות במדד S&P 500. 


למרות הירידות, השווי הנוכחי של פיגמה,  כ־39 מיליארד דולר, עדיין גבוה בהרבה מהציפיות שלפני ההנפקה. עם מכפיל מכירות של כ-45-50, היא מתומחרת הרבה מעל חברות כמו אדובי, שניסתה לרכוש אותה ב־2023  ונסחרת במכפיל מכירות של כ-7. חברות כמו שופיפיי, אינטואיט ו־Workday נסחרות במכפילים נמוכים בהרבה, בערך חצי מזה של פיגמה. במדד S&P 500, רק פלנטיר עולה במכפיל המכירות עם קרוב ל-90 .