גדעון בן צבי מנכל ואלנס
צילום: יחצ

ואלנס רוכשת את Acroname ב-9 מיליון דולר

חברת השבבים הישראלית רוכשת את Acroname המתמחה בטכנולוגיות אוטומציה ובקרה מתקדמות בתמורה ל-9.1 מיליון דולר, כאשר עד 7.2 מיליון דולר נוספים ישולמו בהתניית השגת יעדים פיננסיים
רוי שיינמן |

ואלנס סמיקונדקטור ואלנס , ספקית שבבים לתקשורת מהירה בתעשיות האודיו-וידאו והרכב, מודיעה על רכישת Acroname, חברה המתמחה בטכנולוגיות אוטומציה ובקרה מתקדמות. לדברי החברה הרכישה מבססת את מעמדה של ולנס בשוק התעשייתי עם היצע מוצרים הוליסטי וממוקד בטכנולוגיית USB.

תמורת הרכישה תשלם החברה 7.8 מליון דולר במזומן, ובנוסף 1.3 מיליון דולר בגין יתרת המזומן של Acroname ליום העיסקה. מחיר הרכישה נתון להתאמות הנדרשות בגין ההון החוזר. בנוסף, החברה תשלם למוכרים תשלומים עתידים בסך של עד 7.2 מיליון דולר, המותנים בהשגת יעדים פיננסיים מסויימים, הכוללים מכירות, רווחיות EBITDA ותזרים מזומנים בשנים 2024 – 2025, וכן בפיתוח מוצר מסויים עד יוני 2026.

לדברי החברה, מצלמות USB3 Vision מהוות כבר כ- 30% מממשקי התקשורת בשווקים. Acroname הינה ספקית של רכזות USB הניתנות לתכנות (high-end programmable USB hubs), מתגים ומערכות אוטומציה לבדיקה עבור יישומים תעשייתיים. ואלנס צופה כי השילוב שלה ושל Acroname יפתח הזדמנויות חדשות במספר שווקים כגון השוק התעשייתי, ראייה ממוחשבת, אוטומציה של בדיקות, ושווקים נוספים המושפעים ממגבלות המרחק של טכנולוגיית USB.

Acroname מעצבת, מפתחת ומפיצה מוצרים ליישומים באוטומציה של ייצור, אודיו-וידאו לחדרי ישיבות, שירותי IT מנוהלים, ניהול מכשירים ניידים ומערכות בקרה מוטמעות רובוטיקה. Acroname, שנוסדה ב-1994, פועלת מבולדר, קולורדו, ופיתחה פלטפורמת אוטומציה למערכות בשם BrainStem®. החברה מספקת כלי חומרה ותוכנה מודולריים וניתנים להרחבה, כולל כלים לניהול USB ו-USB-PD, המשמשים ביישומי OEM ברחבי העולם. למעלה מ-400,000 מכשירים שבהם מוטמעת BrainStem פרוסים כיום ברחבי העולם, ומשמשים כמה ממוצרי הצריכה הגדולים בעולם.

"אנו נרגשים לקבל את פני Acroname לחברת ולנס. על-ידי שילוב הטכנולוגיה והמומחיות של Acroname בהיצע מוצרי ה-USB שלנו, נוכל לספק ערך ייחודי לשוק התעשייתי, ולאפשר תקשורת איכותית ולמרחקים ארוכים של התקני Hi-Speed ו-SuperSpeed USB", מסר גדעון בן צבי, מנכ"ל ולנס סמיקונדקטור. "רכישה זו, עסקת M&A ראשונה שלנו, מהווה אבן דרך חשובה באסטרטגית החברה להרחבת ההיצע שלנו לשווקים נוספים ולהגדלת הערך המוסף שלנו עבור לקוחותינו".

מניית ואלנס נסחרת לפי שווי של 283 מיליון דולר כאשר מתחילת השנה היא עלתה ב-11% וב-12 החודשים האחרונים ב-17.5%.

מניית ואלנס ב-12 החודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.