יצרנית הרכב החשמלי NIO מורידה תחזית - זה לא טוב לטסלה, שתי המניות נופלות

חברת NIO מקצצת את צפי מסירת הרכבים החשמליים שלה לרבעון הרביעי ומשפיעה כל הסקטור; מניית טסלה תצלול היום לשווי שוק של 360 מיליארד דולר בלבד (אחרי שנסחרה בשווי של 1.4 טריליון)
דור עצמון | (4)

מניית יצרנית הרכב החשמלי ניאו NIO INC נופלת ב-7% במסחר המוקדם בוול סטריט לאחר שאמרה שהיא מקצצת את תחזית המסירה שלה לרבעון הרביעי על רקע הרוחות הנגדיות של סין. NIO הודיעה כי היא צופה כעת לספק 38,500-39,500 כלי רכב ברבעון הרביעי של 2022, ירידה מהציפיות הקודמות של 43,000 עד 48,000 כלי רכב.

"בדצמבר 2022, החברה התמודדה עם אתגרים במשלוחים ובייצור, יחד עם אילוצי שרשרת אספקה מסוימים, שנגרמו מהתפרצות גרסה של נגיף האומיקרון בערים הגדולות בסין", אמרה החברה.

NIO היא לא חברת הרכב החשמלי היחידה שמתמודדת עם רוחות הנגד המגיעות מסין. מניית טסלה TESLA INC יורדת גם במסחר המוקדם ב-6%. על פי דיווח של רויטרס, טסלה מתכננת להפעיל לוח זמנים בעל ייצור מופחת במפעל שלה בשנחאי בינואר. החדשות מגיעות לאחר שמספר דיווחים מסוף השבוע לפיהם החברה משעה לשבוע את הייצור במפעל שלה בשנחאי.

אנליסטים שונים נשמעו מודאגים בכל הקשור לכושר הייצור והביקוש של טסלה. האנליסט של וודבוש, דן איבס, שמדרג את המניה ב-Outperform, הוריד את מחיר היעד שלו מ-250 דולר ל-175 דולר בשבוע שעבר. "אנו מאמינים שיחידות האספקה של 4Q נמצאות כעת בטווח של 410,000-415,000 מההערכה הקודמת שלנו של 450,000 ומתחת למספרי שמעריך השוק בטווח של כ-435 אלף", כתב איבס. "המציאות היא שאחרי סביבת ביקוש של סיפור סינדרלה, מאז 2018 טסלה מתמודדת עם כמה רוחות נגד תחרותיות רציניות בסביבת המאקרו ולחברה ספציפית שכן מכוניות חשמליות מתחרות מתחילות להופיע בשנת 2023 הן בארה"ב והן בסין".

טסלה יצאה בשבוע שעבר במבצע סוף שנה על הרכבים שלה. חברת הרכבים החשמליים מאפשרת ללקוחות לרכוש את דגם ה-3 החדש או דגם ה-Y עד ה-31 לחודש בהנחה של 7,500 דולר. מניית טסלה נסחרת כיום לפי שווי שווק של פחות מ-400 מיליארד דולר וחזרה שנתיים אחורה מבחינת שווי השוק שלה. 

טסלה גם צפויה לעצור גיוסים ותפטר עובדים ברבעון הבא. מדובר על גל פיטורים נוסף בחברה, לאחר שלפני חצי שנה החברה החליטה לפטר 10% מהעובדים. מנגד, טסלה אמורה לגייס עובדים למפעלים החדשים שפתחה.

האנליסטים בינתיים חותכים את מחיר היעד הממוצע של מניית טסלה וזה עומד כעת על 250 דולר למניה, ירידה של יותר מ-40 דולר למניה מאז השלים מאסק את רכישת טוויטר בחודש אוקטובר. יעדי מחירי האנליסטים הגיעו לשיא באפריל של 340 דולר למניה. מחיר המניה בכל מקרה עומד כעת על 123 דולר למניה (ויירד היום ל-117 דולר).

קיראו עוד ב"גלובל"

מייסד ומנכ"ל טסלה אלון מאסק מכר בשנה האחרונה מניות טסלה בהיקף של 39 מיליארד דולר (3.9 מיליארד דולר רק לאחרונה). עם זאת, הוא התחייב אחרי המכירה שלא ימכור יותר מניות בשנה - שנה וחצי האחרונות. האם הוא יעמוד בכך? ימים יגידו.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עמירם זקין 28/12/2022 05:21
    הגב לתגובה זו
    לזכותו של אלון מאסק עומדת הראשוניות וההצלחה המדהימה בהסטת ענף הרכב העולמי לייצור מכוניות חשמליות. מרגע זה יתרונותיה הריאלית של חברת טסלה הולכות ויורדות. תשתיות מבוססות וצוותי פיתוח וייצור אצל גדולות יצרני הרכב בעולם עוסקים באותו הנושא - רכב חשמלי - היתרון היחסי של טסלה נמחק ובסופו של יום תגיע לשווי שוק אמיתי שמחשב את נכסיה הפיזיים. זמן למכור ולהשאר עם נוסטלגיה והערכה לאיש שעשה זאת (אבל לשמור את הכסף בכיס).
  • 2.
    Bond James Bond 27/12/2022 17:47
    הגב לתגובה זו
    כל שנה שנת שיא בשורה העליונה ובעיקר התחתונה
  • 1.
    החיים 27/12/2022 15:29
    הגב לתגובה זו
    נמשיך להיות מופתעים כשתמשיך לרדת לשווי של יצרנית רכב טובה חלומות נמוגים כשהריבית עולה וצריך הרבה מזל כדי להצליח להצדיק בעתיד שווי חברה כמו השווי הנוכחי
  • רציונאלי 27/12/2022 19:08
    הגב לתגובה זו
    הכי קל לבא להפריח נאד ולברוח מה מי למה כמה זורקים כותרת- תדבר תסביר תהייה רציונאלי
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

ב-2012 הכריזה אורקל רשמית על שירותי הענן הראשונים שלה. המהלך התקבל בספקנות, החברה נחשבה כבדה ומסורתית. אבל אליסון התעקש. ב-2016 הושקה Oracle Cloud Infrastructure (OCI) דור שני, עם דגש על אבטחה, ביצועים גבוהים ועלות נמוכה. אליסון הכריז: "אנחנו נבנה ענן מהיר יותר, בטוח יותר וזול יותר מאמזון." זו היתה יריית הפתיחה בקרב מול AWS של ג'ף בזוס, שעד אז שלטה ללא עוררין.

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

הבידול של אורקל בענן - בזמן שאמזון וגוגל פנו בעיקר לסטארט-אפים וחברות טכנולוגיה צעירות, אורקל התמקדה בארגונים גדולים, גופים ממשלתיים, בנקים וחברות בריאות. היא הציעה לא רק תשתיות (IaaS) אלא גם פלטפורמות ניהול נתונים, ERP בענן, HCM ו-SCM.

אחד הרגעים הזכורים היה ב-2016, כשאליסון עלה לבמה בכנס Oracle OpenWorld ואמר: "אמזון גמרה. אנחנו הולכים לעבור אותה." זו הייתה הצהרה נועזת. אמזון המשיכה לצמוח בקצב מסחרר, אבל המסר היה שאורקל לא מתכוונת לוותר.

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".