בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

ב-CDC מזהירים מפני טיסה, אבל חברות התעופה כבר יוצאות מהמשבר

במכון למניעת מחלות אומרים כי גם מי שחוסן עדיף שלא יטוס. במקביל, בואינג וסאות'ווסט קרובות לחתום על עסקת 737MAX, בהיקף עסקה שמוערך ב-13 מיליארד דולר. בארה"ב אושרה חברת תעופה חדשה
ארז ליבנה | (1)

לא מעט נכתב על סקטור התעופה מאז שפרצה הקורונה לחיינו. במילים פשוטות: זו הייתה שנה רעה להכנסות, אבל כנראה יותר טובה למבנה הפונדמנטלי של חברות התעופה, שנאלצו לחתוך בשומנים ולעיתים בבשר, כדי להגיע ליעילות תפעולית גבוהה יותר. זה ישפיע עליהן לחיוב כשהתעבורה האווירית בעולם תראה סימני התאוששות אמיתיים. 

 

ככל שמבצע החיסונים הולך וגובר, בחברות התעופה צופים את התגברות הפעילות הבינ"ל, למרות שבימים האחרונים המאמצים לשוב לשגרה קיבלו ירייה ברגל, מטאפורית כמובן. המכון למניעת מחלות בארה"ב הוציא מספר הנחיות מקלות למחוסנים ולאנשים בסיכון נמוך, אך מנהלת ה-CDC, רושל ולנסקי, אמרה כי ההנחיה בנוגע לטיסות נותרה זהה לכולם: "אל תעשו את זה", אמרה ולנסקי.

 

החברות כמובן מנסות לרכך את המכה, אבל לא בטוח שזה יעזור להן. "אנחנו נותרים בטוחים שהגישה המרובדת מורידה משמעותית סיכונים ומעודדים את המדע שימשיך ויוודא שישנו סיכוי נמוך ביותר להידבק בנגיף בטיסה", נמסר מדוברות האיגוד חברות התעופה למען אמריקה.

 

בכל מקרה, בחברות התעופה טועים; כנראה שבגדול. כי השאלה שנשאלת היא לא אם אפשר להידבק במטוס, כי אפשרי זה כן. רמת הסיכון נתונה לוויכוח. השאלה היא איך מונעים התפשטות של המגפה והזנים החדשים המתגלים יומם וליל.

אז אולי מערכת של מטוסים מחליפה את האוויר בתא הנוסעים בכל חצי דקה, אבל המטוס, כפי שגילינו בתחילת המגפה, הוא כנראה המפיץ הכי יעיל של המחלה ברחבי הגלובוס. וכפי שכבר למדנו, חיסון נגד זן אחד לא בהכרח אומר יעילות נגד זנים אחרים. אז עדיין צריך להתמודד עם התפשטות ועלייה נוספת במקרי התחלואה. 

השינוי כבר קורה בשטח

בכל מקרה, מאז הודעתה של פייזר (PFE) בנובמבר שעבר על יעילות החיסון שפיתחה יחד עם ביונטק (BNTX), מניות חברות התעופה החלו לשנות את העקום השלילי שאחז בהן, כשמאוד קשה לשכוח את התמונות העצובות של ציי מטוסים חונים דוממים בזמן שמניות התעופה דיממו על רצפות המסחר. אבל שוב, כל זה השתנה כאמור לאור הצפי שהגענו לנקודת המפנה במלחמה במגפה. באותו היום כל מניות חברות התעופה קפצו. KLM הגיעה ל-30% באותו היום. באוינג (BA) קפצה ב-14%.

 

עכשיו זה כבר עובר לפסים מעשיים. השבוע ג'נרל אלקטריק הודיעה על מיזוג חטיבת הליסינג עם איירפאק (AER) בעסקה בשווי היקף של 30 מיליארד דולר ומתוכה 24 מיליארד במזומן. במהלך השבוע קרה עוד משהו, שמסמל באופן סמלי ביותר את שינויי הרוחות בסקטור. מישהו אשכרה הקים חברת תעופה מסחרית חדשה בארה"ב. חברת התעופה החדשה בשם "בריזה" של היזם דיוויד נילמן שהקים את ג'טבלו (JBLU) לפני שני עשורים. החברה קיבלה השבוע אישורים רגולטוריים להתחיל בטיסות מסחריות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אבל נחזור רגע לבואינג. החברה מקבלת חדשות טובות מאו בגזרת ה-737MAX, המטוס השנוי במחלוקת שרק לאחרונה אושר לשימוש מחדש לאחר שהושבת במשך למעלה משנה, בשל תקלות בטיחות חמורות שהביאו להתרסקויות של מספר מטוסים. אז עכשיו בואינג, שמנייתה כבר עלתה ב-21% השנה לרמה של 245 דולר למניה, קיבלה זריקת עידוד משמעותית, שכנראה תקרין על הסקטור כולו.

החברה הודיעה יחד עם חברת התעופה סאות'ווסט (LUV) על עסקה שיכולה להגיע עד 300 מטוסים מדגם ה-MAX ובשווי של 13 מיליארד דולר. בשלב הראשון סאות'ווסט תרכוש 130 מטוסים, כשהיא שומרת לעצמה אופציה לרכוש עוד 170 יחידות.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כניסה טובה לאל על במחיר נחמד. הייתה 80 לפני כמה חו 12/03/2021 23:43
    הגב לתגובה זו
    כניסה טובה לאל על במחיר נחמד. הייתה 80 לפני כמה חודשים כשחשבנו שכולם ייהפכו לזומבים.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.