בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

ב-CDC מזהירים מפני טיסה, אבל חברות התעופה כבר יוצאות מהמשבר

במכון למניעת מחלות אומרים כי גם מי שחוסן עדיף שלא יטוס. במקביל, בואינג וסאות'ווסט קרובות לחתום על עסקת 737MAX, בהיקף עסקה שמוערך ב-13 מיליארד דולר. בארה"ב אושרה חברת תעופה חדשה
ארז ליבנה | (1)

לא מעט נכתב על סקטור התעופה מאז שפרצה הקורונה לחיינו. במילים פשוטות: זו הייתה שנה רעה להכנסות, אבל כנראה יותר טובה למבנה הפונדמנטלי של חברות התעופה, שנאלצו לחתוך בשומנים ולעיתים בבשר, כדי להגיע ליעילות תפעולית גבוהה יותר. זה ישפיע עליהן לחיוב כשהתעבורה האווירית בעולם תראה סימני התאוששות אמיתיים. 

 

ככל שמבצע החיסונים הולך וגובר, בחברות התעופה צופים את התגברות הפעילות הבינ"ל, למרות שבימים האחרונים המאמצים לשוב לשגרה קיבלו ירייה ברגל, מטאפורית כמובן. המכון למניעת מחלות בארה"ב הוציא מספר הנחיות מקלות למחוסנים ולאנשים בסיכון נמוך, אך מנהלת ה-CDC, רושל ולנסקי, אמרה כי ההנחיה בנוגע לטיסות נותרה זהה לכולם: "אל תעשו את זה", אמרה ולנסקי.

 

החברות כמובן מנסות לרכך את המכה, אבל לא בטוח שזה יעזור להן. "אנחנו נותרים בטוחים שהגישה המרובדת מורידה משמעותית סיכונים ומעודדים את המדע שימשיך ויוודא שישנו סיכוי נמוך ביותר להידבק בנגיף בטיסה", נמסר מדוברות האיגוד חברות התעופה למען אמריקה.

 

בכל מקרה, בחברות התעופה טועים; כנראה שבגדול. כי השאלה שנשאלת היא לא אם אפשר להידבק במטוס, כי אפשרי זה כן. רמת הסיכון נתונה לוויכוח. השאלה היא איך מונעים התפשטות של המגפה והזנים החדשים המתגלים יומם וליל.

אז אולי מערכת של מטוסים מחליפה את האוויר בתא הנוסעים בכל חצי דקה, אבל המטוס, כפי שגילינו בתחילת המגפה, הוא כנראה המפיץ הכי יעיל של המחלה ברחבי הגלובוס. וכפי שכבר למדנו, חיסון נגד זן אחד לא בהכרח אומר יעילות נגד זנים אחרים. אז עדיין צריך להתמודד עם התפשטות ועלייה נוספת במקרי התחלואה. 

השינוי כבר קורה בשטח

בכל מקרה, מאז הודעתה של פייזר (PFE) בנובמבר שעבר על יעילות החיסון שפיתחה יחד עם ביונטק (BNTX), מניות חברות התעופה החלו לשנות את העקום השלילי שאחז בהן, כשמאוד קשה לשכוח את התמונות העצובות של ציי מטוסים חונים דוממים בזמן שמניות התעופה דיממו על רצפות המסחר. אבל שוב, כל זה השתנה כאמור לאור הצפי שהגענו לנקודת המפנה במלחמה במגפה. באותו היום כל מניות חברות התעופה קפצו. KLM הגיעה ל-30% באותו היום. באוינג (BA) קפצה ב-14%.

 

עכשיו זה כבר עובר לפסים מעשיים. השבוע ג'נרל אלקטריק הודיעה על מיזוג חטיבת הליסינג עם איירפאק (AER) בעסקה בשווי היקף של 30 מיליארד דולר ומתוכה 24 מיליארד במזומן. במהלך השבוע קרה עוד משהו, שמסמל באופן סמלי ביותר את שינויי הרוחות בסקטור. מישהו אשכרה הקים חברת תעופה מסחרית חדשה בארה"ב. חברת התעופה החדשה בשם "בריזה" של היזם דיוויד נילמן שהקים את ג'טבלו (JBLU) לפני שני עשורים. החברה קיבלה השבוע אישורים רגולטוריים להתחיל בטיסות מסחריות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אבל נחזור רגע לבואינג. החברה מקבלת חדשות טובות מאו בגזרת ה-737MAX, המטוס השנוי במחלוקת שרק לאחרונה אושר לשימוש מחדש לאחר שהושבת במשך למעלה משנה, בשל תקלות בטיחות חמורות שהביאו להתרסקויות של מספר מטוסים. אז עכשיו בואינג, שמנייתה כבר עלתה ב-21% השנה לרמה של 245 דולר למניה, קיבלה זריקת עידוד משמעותית, שכנראה תקרין על הסקטור כולו.

החברה הודיעה יחד עם חברת התעופה סאות'ווסט (LUV) על עסקה שיכולה להגיע עד 300 מטוסים מדגם ה-MAX ובשווי של 13 מיליארד דולר. בשלב הראשון סאות'ווסט תרכוש 130 מטוסים, כשהיא שומרת לעצמה אופציה לרכוש עוד 170 יחידות.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כניסה טובה לאל על במחיר נחמד. הייתה 80 לפני כמה חו 12/03/2021 23:43
    הגב לתגובה זו
    כניסה טובה לאל על במחיר נחמד. הייתה 80 לפני כמה חודשים כשחשבנו שכולם ייהפכו לזומבים.
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)

אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה

ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

היום, כאשר אינטל מצויה בשפל תדמיתי ופיננסי, נודע כי חברת אנבידיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל ותשתף עמה פעולה בפיתוח שבבים חדשים לשוק השרתים, מרכזי הנתונים והמחשבים האישיים. העסקה כוללת רכישת מניות של אינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, הנחה של 6.5% ממחיר הסגירה הקודם (הנחה של כ-30% ביחס למחיר החדש - אינטל מזנקת מעל 30%). זה הופך את אנבידיה לאחת מבעלי המניות הגדולים ביותר של אינטל, עם נתח של כ-4% מהחברה. להרחבה: אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

עבור אנבידיה, מדובר במהלך שמעניק דריסת רגל משמעותית ביכולות הייצור של אינטל, לרבות בחטיבת ה-Foundry שסובלת מקשיים כרוניים. עבור אינטל, זו הזדמנות לקאמבק שכה נדרש. השותפות תאפשר פיתוח שבבים משולבים המשלבים את יכולות ה-AI של אנבידיה עם ארכיטקטורת ה-x86 המסורתית של אינטל. העסקה הזו מגיעה אחרי שלפני כחודש הממשל האמריקאי השקיע כ-9 מיליארד דולר בחברה. 

מאחורי העסקה הזו מסתתר סיפור עמוק על אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, שעברה כברת דרך משמעותית מאז נוסדה. סיפור זה כולל ניצחונות טכנולוגיים היסטוריים, החמצות אסטרטגיות כואבות והתמודדות עם תחרות גלובלית עזה, בעיקר מצד יצרניות כמו TSMC, סמסונג ו-AMD. העסקה עם אנבידיה, עשויה להיות נקודת מפנה לאינטל. היא קיבלה הבעת אמון מהמובילה העולמית. עכשיו, נשאר "רק" להצדיק זאת. 

1968: ההתחלה - מהפכה בזיכרון ובמיקרו-מעבדים

אינטל נוסדה ב-18 ביולי 1968 בקליפורניה על ידי רוברט נויס וגורדון מור, שני מדענים פורצי דרך שעזבו את חברת Fairchild Semiconductor, לצד המשקיע ארתור רוק. השם "Intel" הוא קיצור של "Integrated Electronics", ומשקף את החזון שלהם לייצר שבבים משולבים שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה ונגישה יותר. בתחילת הדרך, התמקדה החברה בפיתוח זיכרונות מסוג SRAM ו-DRAM, שהיו חידוש טכנולוגי משמעותי בתעשייה. עיקר ההכנסות הגיעו ממכירת זיכרונות אלה, ששימשו במחשבים מוקדמים ובציוד תעשייתי.

כבר בראשית שנות ה-70 החלה פריצת הדרך המשמעותית הראשונה: המעבד הראשון בעולם, ה-Intel 4004, הושק בשנת 1971. המעבד, אשר פותח לבקשת יצרנית מחשבונים יפנית בשם Busicom, הכיל 2,300 טרנזיסטורים והיה בעל 4 ביט בלבד. הוא סימן את המעבר ההיסטורי מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. הוא אפשר למחשבים לבצע חישובים מורכבים יותר במקום קטן וזול, והפך את אינטל לחלוצה בתחום המיקרו-מעבדים.