ב-CDC מזהירים מפני טיסה, אבל חברות התעופה כבר יוצאות מהמשבר
לא מעט נכתב על סקטור התעופה מאז שפרצה הקורונה לחיינו. במילים פשוטות: זו הייתה שנה רעה להכנסות, אבל כנראה יותר טובה למבנה הפונדמנטלי של חברות התעופה, שנאלצו לחתוך בשומנים ולעיתים בבשר, כדי להגיע ליעילות תפעולית גבוהה יותר. זה ישפיע עליהן לחיוב כשהתעבורה האווירית בעולם תראה סימני התאוששות אמיתיים.
ככל שמבצע החיסונים הולך וגובר, בחברות התעופה צופים את התגברות הפעילות הבינ"ל, למרות שבימים האחרונים המאמצים לשוב לשגרה קיבלו ירייה ברגל, מטאפורית כמובן. המכון למניעת מחלות בארה"ב הוציא מספר הנחיות מקלות למחוסנים ולאנשים בסיכון נמוך, אך מנהלת ה-CDC, רושל ולנסקי, אמרה כי ההנחיה בנוגע לטיסות נותרה זהה לכולם: "אל תעשו את זה", אמרה ולנסקי.
החברות כמובן מנסות לרכך את המכה, אבל לא בטוח שזה יעזור להן. "אנחנו נותרים בטוחים שהגישה המרובדת מורידה משמעותית סיכונים ומעודדים את המדע שימשיך ויוודא שישנו סיכוי נמוך ביותר להידבק בנגיף בטיסה", נמסר מדוברות האיגוד חברות התעופה למען אמריקה.
בכל מקרה, בחברות התעופה טועים; כנראה שבגדול. כי השאלה שנשאלת היא לא אם אפשר להידבק במטוס, כי אפשרי זה כן. רמת הסיכון נתונה לוויכוח. השאלה היא איך מונעים התפשטות של המגפה והזנים החדשים המתגלים יומם וליל.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז אולי מערכת של מטוסים מחליפה את האוויר בתא הנוסעים בכל חצי דקה, אבל המטוס, כפי שגילינו בתחילת המגפה, הוא כנראה המפיץ הכי יעיל של המחלה ברחבי הגלובוס. וכפי שכבר למדנו, חיסון נגד זן אחד לא בהכרח אומר יעילות נגד זנים אחרים. אז עדיין צריך להתמודד עם התפשטות ועלייה נוספת במקרי התחלואה.
השינוי כבר קורה בשטח
בכל מקרה, מאז הודעתה של פייזר (PFE) בנובמבר שעבר על יעילות החיסון שפיתחה יחד עם ביונטק (BNTX), מניות חברות התעופה החלו לשנות את העקום השלילי שאחז בהן, כשמאוד קשה לשכוח את התמונות העצובות של ציי מטוסים חונים דוממים בזמן שמניות התעופה דיממו על רצפות המסחר. אבל שוב, כל זה השתנה כאמור לאור הצפי שהגענו לנקודת המפנה במלחמה במגפה. באותו היום כל מניות חברות התעופה קפצו. KLM הגיעה ל-30% באותו היום. באוינג (BA) קפצה ב-14%.
עכשיו זה כבר עובר לפסים מעשיים. השבוע ג'נרל אלקטריק הודיעה על מיזוג חטיבת הליסינג עם איירפאק (AER) בעסקה בשווי היקף של 30 מיליארד דולר ומתוכה 24 מיליארד במזומן. במהלך השבוע קרה עוד משהו, שמסמל באופן סמלי ביותר את שינויי הרוחות בסקטור. מישהו אשכרה הקים חברת תעופה מסחרית חדשה בארה"ב. חברת התעופה החדשה בשם "בריזה" של היזם דיוויד נילמן שהקים את ג'טבלו (JBLU) לפני שני עשורים. החברה קיבלה השבוע אישורים רגולטוריים להתחיל בטיסות מסחריות.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אבל נחזור רגע לבואינג. החברה מקבלת חדשות טובות מאו בגזרת ה-737MAX, המטוס השנוי במחלוקת שרק לאחרונה אושר לשימוש מחדש לאחר שהושבת במשך למעלה משנה, בשל תקלות בטיחות חמורות שהביאו להתרסקויות של מספר מטוסים. אז עכשיו בואינג, שמנייתה כבר עלתה ב-21% השנה לרמה של 245 דולר למניה, קיבלה זריקת עידוד משמעותית, שכנראה תקרין על הסקטור כולו.
החברה הודיעה יחד עם חברת התעופה סאות'ווסט (LUV) על עסקה שיכולה להגיע עד 300 מטוסים מדגם ה-MAX ובשווי של 13 מיליארד דולר. בשלב הראשון סאות'ווסט תרכוש 130 מטוסים, כשהיא שומרת לעצמה אופציה לרכוש עוד 170 יחידות.
- 1.כניסה טובה לאל על במחיר נחמד. הייתה 80 לפני כמה חו 12/03/2021 23:43הגב לתגובה זוכניסה טובה לאל על במחיר נחמד. הייתה 80 לפני כמה חודשים כשחשבנו שכולם ייהפכו לזומבים.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
