מארק קובן
צילום: צילום מסך/ABC ביוטיוב

"גידרתי את כל תיק ההשקעות שלי"

המיליארדר מארק קיובן מוטרד מהמצב בשווקים - "הריבית האפסית הפכה שווקים רבים לספקולטיביים. אין בועה, אבל תהיה דפלציה במחירי הנכסים"
ארז ליבנה | (8)

המיליארדר מארק קיובן, שמשתתף בגרסה האמריקאית של התוכנית "הכרישים" והבעלים של קבוצת ה-NBA דאלאס מאבריקס, מודאג וסבור שאנחנו לפני תיקון משמעותי בשווקים. עד כמה מודאג? הוא כבר גידר לגמרי את הפורטפוליו שלו.

 

"גידרתי את כל תיק ההשקעות שלי, אמר קיובן בתקשורת האמריקאית. "הריבית הכמעט אפסית יצרה כמה שווקים ספקולטיביים, בהם מטבעות דיגיטליים, קלפי החלף (Trading Cards) וטוקנים בלתי ניתנים להחלפה (Non fungible).

 

"כשיש ריבית כזו, מקבלים עלייה בשווי הנכסים – זה מייצר המון דאגות, כי מתי שנראה ריבית של 4 או 5%, בין אם זה ייקח שנים או עשורים, לאנשים יהיו קריטריונים אחרים לגמרי לקבלת החלטות להשקעה", הוסיף.

 

"לא יהיה נכון לקרוא למצב בשווקים בועה, בגלל הריבית האפסית, אבל תהיה סוג של דפלציה (ירידת ערך) בנכסים וזה יהיה מפחיד כשזה יקרה", סיכם.

 

קיובן התייחס למה שמתרחש במניית גיימסטופ וקבוצת וול סטריט בטס, לאחר שהאחרונים טרגטו מספר מניות בשורט כדי לייצר בהן שורט סקוויז. "זה יכול להיות המהלך שמייצר שוויון בוול סטריט, לאחר עשרות שנים שבהם היא נשלטה על ידי מוסדיים וקרנות גידור", אמר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    סתם מחרטט (ל"ת)
    רונן 01/02/2021 23:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    Jsjs 01/02/2021 19:36
    הגב לתגובה זו
    אנשים לא מבינים שיושב ראש הפד אומר שהוא לא הולך להעלות את הריבית בתקופה של לפחות שלוש שנים ואנשים מתעקשים לחשוב שהריבית חייבת לעלות. הריבית כיום היא אפסית והיא תישאר ככה. קיימת חבילת סיוע חדשה שממתינה. אין סיבה שהשוק ייפול עכשיו. אולי בטווח של כמה חודשים.
  • 4.
    לגדר עולה כסף שמתאדה עם זמן הפקיעה הוא מהמר על קרן הצבי (ל"ת)
    שגיא 01/02/2021 13:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני 01/02/2021 13:08
    הגב לתגובה זו
    מה זה לגדר תיק השקעות סליחה על הבורות
  • 2.
    מנהל תיקים ותיק 01/02/2021 10:38
    הגב לתגובה זו
    לומר גידור זה יותר מקצועי ורציני . למה לשם עלויות גידור וכו' - כדי שאם ימשיך לעלות יוכל לומר שבכל זאת הרוויח משהו ולא יצא טמבל .
  • רון ו 01/02/2021 13:38
    הגב לתגובה זו
    ובינתיים מהעליות תוך פרמיית ביטוח
  • מנהל תיקים ותיק 01/02/2021 17:08
    עלויות הגידור אוכלות את הרווח מהעליות או יותר גרוע בשוק סטטי שוחקות את התיק וגורמות להפסד . אפשר לזמן קצר אב ל לשבת ככה לטווח ארוך ולחכות למשבר קולוסאלי.... עדיף למכור ולשבת בחוץ . סתם קשקשן
  • 1.
    כותבי תרחישים 01/02/2021 09:31
    הגב לתגובה זו
    המסקנה-ברורה לעומת זאת השופט יניב בוקר שאל את עו"ד חן האם יש מסמך כסף שוחד עוד חן השיבה בכן- השופט יניב בוקרה- פסק נגד המדווח עיסקאות השוחד!! איך השופט בוקרה הפך לשופט ראו יושב ראש לישכת עורכי הדין- איך דאג שהיא תהיה שופטת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.