טראמפ, הבית הלבן, ארה"ב
צילום: יח"צ

טראמפ: "ביטלתי את התקיפה על איראן כי זה לא מידתי"

מספר שעות לאחר הדיווח בניו יורק טיימס, הנשיא האמריקני מסביר לציבור דרך הטוויטר  מדוע החליט לבטל את התקיפה באיראן. הנשיא טוען כי 150 איש היו נהרגים ממנה
עמית נעם טל | (20)
עיתון הניו יורק טיימס פרסם מוקדם יותר הבוקר כי הנשיא טראמפ אישר אמש לבצע תקיפה באיראן, אך נסוג מהחלטה זו זמן קצר לאחר מכן (לכתבה המלאה). היום הנשיא מסביר לציבור (בשקיפות דיי מפתיעה יש לציין) מדוע החליט לא לתקוף את איראן אמש.  טראמפ עשה זאת כהרגלו באמצעות חשבון הטוויטר שלו, ולא שכח לתקוף את הנשיא הקודם. טראמפ טען כי: "הנשיא אובמה עשה עסקה נואשת ונוראה עם איראן - נתן להם 150 מיליארד דולר בתוספת I.8 מיליארד דולר במזומן! איראן הייתה בצרות גדולות והוא חילץ אותם, נתן להם נתיב חופשי לנשק גרעיני. במקום לאמר תודה, איראן צועקת 'מוות לאמריקה'.  
ביטלתי את הסכם הגרעין האחרון, שלא אושר אפילו על ידי הקונגרס, והטלתי סנקציות חזקות. הם אומה חלשה הרבה יותר מאשר בתחילת הנשיאות שלי, כאשר הם גרמו לבעיות מרכזיות בכל רחבי המזרח התיכון. עכשיו הם קרוב לפיצוץ!  
ביום שני הם הפילו מטוס בלתי מאויש בטיסה בשטח בינלאומי. היינו קרובים להגיב אתמול בלילה. כאשר שאלתי, כמה יהרגו בתקיפה. התשובה של הגנרל הייתה 150 איש. 
10 דקות לפני התקיפה עצרתי אותה, התגובה היתה לא מידתית להפלת מטוס בלתי מאויש.  
אני לא ממהר, הצבא שלנו מאורגן מחדש, חדיש, וללא ספק הטוב ביותר בעולם. הסנקציות כואבות והוספתי עוד אתמול בלילה. איראן לעולם לא תוכל לקבל נשק גרעיני, לא נגד ארה"ב, ולא נגד העולם! ". רצף הציוצים של הנשיא הערב:   

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    אורי 22/06/2019 21:54
    הגב לתגובה זו
    אל תדאגו הוא זה שיצחק אחרון
  • 17.
    מוטי 22/06/2019 12:52
    הגב לתגובה זו
    לא תקף כי פחד מקריסה של הבורסות, ועוד יותר גרוע - זינוק במחירי הנפט. זה כל מה שמעניין את האיש הזה.
  • 16.
    פה גדול ביצים קטנות (ל"ת)
    כותב 22/06/2019 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    ישראל 22/06/2019 07:17
    הגב לתגובה זו
    ישפילו אתת אמריקה ואת אירופה עד אפר
  • 14.
    רוני 21/06/2019 20:41
    הגב לתגובה זו
    אין צורך לחפש מידתיות צריכה להיות תגובה אסימטרית.
  • 13.
    אבי 21/06/2019 18:43
    הגב לתגובה זו
    מפתיעה המתינות ושיקול הדעת
  • הפחדנות לא . (ל"ת)
    נכון . 21/06/2019 23:05
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    לרון 21/06/2019 18:21
    הגב לתגובה זו
    "לא מידתי" ,האירועים במצרים סוריה לוב וכו' היו ממש מידתיים.
  • 11.
    בורסה 21/06/2019 17:47
    הגב לתגובה זו
    לא הספיק למכור מניות, אז ביטל את התקיפה..חחח
  • 10.
    בחייאת זומזום 21/06/2019 17:29
    הגב לתגובה זו
    בסוף יתברר שטראמפ מעריץ של בג"ץ
  • 9.
    אצבע משולשת 21/06/2019 17:22
    הגב לתגובה זו
    טראמפ בשיאו !!!
  • 8.
    שלמה 21/06/2019 17:14
    הגב לתגובה זו
    הנימוק האמיתי ;פחד על הבורסה
  • 7.
    בסדר שמענו 21/06/2019 17:11
    הגב לתגובה זו
    לך תספר סיפורים ובאותה עת תלך כבר הביתה אכלת לכל העולם את הראש
  • 6.
    עדיף 150 21/06/2019 17:02
    הגב לתגובה זו
    שחושבים שהכסף ייפול מהשמיים תמיד.
  • 5.
    מושה 21/06/2019 17:01
    הגב לתגובה זו
    רק שלטראמפ יש אשה הרבה יותר יפה ממיס פיגי
  • 4.
    תחליף ... 21/06/2019 17:00
    הגב לתגובה זו
    הכול רק שהציבור האמריקאי ישתוק ...
  • 3.
    יש האומרים ... 21/06/2019 16:53
    הגב לתגובה זו
    אבל כולם יודעים מי הנשיא הכי פחדן בתולדות ארהב !!!
  • 2.
    נשיא פחדן בעל מידות טובות !!! (ל"ת)
    על זה נאמר ... 21/06/2019 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בן אדם עם חוש מידה . כל הכבוד !!! (ל"ת)
    כמו שהיכרנו 21/06/2019 16:45
    הגב לתגובה זו
  • אחי זה היה באירוניה יעני בצחוק ... (ל"ת)
    לדיסלייקר 21/06/2019 17:54
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.