
בראד פיט על המסלול - הצלחה לסרט F1 של אפל; האם הסרט יזניק את הפורמולה 1 לשיאים חדשים?
הפקת הענק של אפל, בכיכובו של בראד פיט, מביאה את עולם הפורמולה 1 אל המסך הגדול עם תקציב עתק, טכנולוגיה ייחודית ושאיפה לחבר את הקהל האמריקאי לספורט האירופי. האם זו נקודת המפנה?
"F1: The Movie", סרט הקולנוע החדש של אפל ו-וורנר ברוס, עלה לאקרנים בארצות הברית בסוף השבוע והפך מיידית להצלחה קופתית. הסרט, בכיכובו של בראד פיט, מספר את סיפורו של סוני הייז, נהג פורמולה ותיק שחוזר למסלול כדי להדריך כוכב צעיר ונאבק בשדים אישיים. מה שמייחד את הסרט הוא לא רק העלילה, אלא ההפקה הייחודית שלו.
הסרט הופק בתקציב של כ-250 מיליון דולר, מה שהופך אותו לאחת ההפקות היקרות בתולדות אפל. הוא צולם במסלולים אמיתיים של פורמולה 1, כולל סילברסטון, ספא, מונזה ויאס מרינה, עם צוותים מקצועיים, נהגים אמיתיים, ושיתוף פעולה עם הפדרציה הבינלאומית לרכב (FIA). לואיס המילטון, אלוף העולם, שימש גם כיועץ וכמפיק בפועל. הסרט השתמש במצלמות מיוחדות שפותחו על ידי אפל לצורך שילוב במכוניות פורמולה 1, כדי להעניק לצופה תחושת "בתוך הקוקפיט".
במהלך סוף השבוע הראשון להקרנתו, הסרט הכניס כ-64 מיליון דולר בצפון אמריקה, עם תחזיות להכנסות עולמיות שיחצו את רף ה-500 מיליון דולר. זו ההשקה הקולנועית המצליחה ביותר של אפל עד כה, ומדובר במבחן אמיתי ליכולתה לפרוץ את הגבול בין תוכן סטרימינג להצלחות קופתיות.
הסרט נועד גם לקדם גם את הפורמולה 1 עצמה, במיוחד בארצות הברית. בשנים האחרונות, הפורמולה 1 הפכה מתופעה שולית בארצות הברית לענף עם קהל הולך וגדל. בעונת 2024, הספורט רשם כ-30 מיליון צופים ברחבי ארה"ב, עם ממוצע של כ-1.1 מיליון צופים למרוץ, עלייה חדה לעומת פחות מ-500 אלף לפני עשור.
ההשפעה של הסדרה "Drive to Survive" מבית נטפליקס ניכרת, והיא הכניסה את הנהגים, הקבוצות והדרמות של הספורט אל הסלון האמריקאי. כעת, עם סרט הוליוודי עתיר כוכבים כמו זה של פיט, הציפייה היא להרחיב את בסיס האוהדים אפילו יותר.
מבחינת הקבוצות, ההזדמנות היא בעיקר מסחרית. קבוצת וויליאמס, לדוגמה, דיווחה כי שליש מהספונסרים שלה כיום הם מארה"ב, כולל שמות כמו Duracell, Michelob Ultra, Kraken ו-Atlassian. ההכנסות מחסויות יכולות להגיע ליותר מ-20 מיליון דולר לקבוצה מוצלחת. ב-2024, הסכום הכולל שחולק בין הקבוצות הגיע לכ-1.23 מיליארד דולר.
הסרט תורם גם למיצוב מחדש של הספורט כעבודת צוות מורכבת, הכוללת מאות מהנדסים, טכנאים, אסטרטגים ומנהלים, ולא רק נהגים גיבורים. כפי שאמר מנהל קבוצת וויליאמס ג'יימס וואולס, "זה לא סרט תיעודי, אבל הוא כן אותנטי לספורט. מדובר בצוות שלם שנכנס כקבוצה לגריד אמיתי."
עם הכנסות גבוהות, חשיפה רחבה ואהדה גוברת, נראה כי הסרט יכול להצליח למקם את הפורמולה 1 כמותג בידורי, ולא רק ספורטיבי. ובעידן שבו הספורט מתמודד עם אתגרים של מיצוי קהל ושינויים בזכויות שידור (כמו פרישת ESPN), השילוב בין קולנוע, סטרימינג וספורט נראה הכיוון לפתרון.