פאוול
צילום: טוויטר

מדד המחירים ליצרן בארה"ב עלה ב-0.4% בינואר

האינפלציה השנתית עלתה ל-3.5%; למרות הנתונים החמים, המשקיעים מעריכים כי מדד המחירים המועדף על הבנק הפדרלי (PCE) יציג תמונה חיובית יותר מהצפוי והמדדים עולים

אדיר בן עמי | (1)

מדד המחירים ליצרן בארה"ב עלה בחדות בינואר, מה שמחזק את ההערכות כי האינפלציה שבה להתגבר ומרחיק את הסיכוי להפחתת ריבית על ידי הפדרל ריזרב לפני המחצית השנייה של השנה. על פי נתוני משרד העבודה האמריקאי, מדד המחירים ליצרן עלה ב-0.4% בחודש ינואר, לאחר עלייה מתוקנת כלפי מעלה של 0.5% בדצמבר. הנתון עלה על תחזיות הכלכלנים שצפו עלייה של 0.3%. בהשוואה שנתית, המדד עלה ב-3.5%, לעומת עלייה של 3.3% בדצמבר. למרות הנתונים החמים, המשקיעים מעריכים כי מדד המחירים המועדף על הבנק הפדרלי (PCE) יציג תמונה חיובית יותר מהצפוי.


נתוני הליבה של מדד המחירים ליצרן, שאינם כוללים מחירי מזון ואנרגיה, עלו ב-0.1% בינואר, בדומה לעלייה בדצמבר ומתחת לתחזיות הכלכלנים שצפו עלייה של 0.3%. בהשוואה שנתית, מדד הליבה עלה ב-3.6%.


דו"ח זה מצטרף לנתוני האינפלציה לצרכן שפורסמו יום קודם לכן, שהראו את העלייה החדה ביותר במחירים מזה כשנה וחצי. נתונים אלו מקטינים את התקוות להפחתת ריבית בחודש יוני, כפי שציפו רבים בשוק. השווקים הפיננסיים כעת צופים כי הפחתת הריבית הראשונה תתרחש בספטמבר, אם כי חלק מהכלכלנים סבורים כי חלון ההזדמנויות להקלה במדיניות המוניטרית כבר נסגר, בהתחשב בביקוש המקומי החזק ובשוק העבודה היציב.


מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן בארצות הברית הציג עלייה משמעותית של 0.5% בינואר, והעמיד את האינפלציה השנתית על 3%, גבוה מתחזיות הכלכלנים. במקביל, אינפלציית הליבה, שאינה כוללת מחירי מזון ואנרגיה, עלתה ב-0.4% והגיעה לשיעור שנתי של 3.3%. נתונים אלה משקפים לחצים אינפלציוניים מתמשכים במשק האמריקאי.


בתגובה לנתונים, התגבר המתח בין עמדת הנשיא טראמפ, הקורא להפחתת ריבית מיידית, לבין גישתו הזהירה של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, שהדגיש את מחויבות הבנק המרכזי להורדת האינפלציה לפני הפחתת ריבית.


במהלך ינואר בלטה במיוחד העלייה החדה במחירי המזון, שזינקו ב-0.4%, כאשר מחירי הביצים רשמו זינוק חריג של 15.2% בחודש אחד בלבד. העלייה במחירי הביצים, הגדולה ביותר מאז 2015, נבעה מהתפשטות שפעת העופות שאילצה חקלאים להרוג מיליוני תרנגולות, והובילה לעלייה שנתית של 53% במחיר הביצים.


יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר בנאומו האחרון לחברי הקונגרס כי "אנחנו קרובים אך עדיין לא הגענו ליעד האינפלציה", והוסיף כי "אנו רוצים לשמור על מדיניות מגבילה בשלב זה". הפד השאיר את הריבית ללא שינוי בטווח של 4.25%-4.50% בינואר, לאחר שהפחית אותה ב-100 נקודות בסיס מאז ספטמבר.

קיראו עוד ב"גלובל"


מדיניותו הכלכלית של הנשיא טראמפ, הכוללת החלטות בתחום התקציב הממשלתי (מדיניות פיסקלית), מדיניות הסחר הבינלאומי, והגבלות על הגירה, נתפסת כגורם שמגביר את האינפלציה. לדוגמה, בתחום הסחר הבינלאומי: המכס בשיעור 25% על יבוא סחורות מקנדה ומקסיקו הושעה זמנית עד חודש מרץ, אבל במקביל הוטל מכס חדש של 10% על סחורות המיובאות מסין, שנכנס לתוקף החודש.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 14/02/2025 10:33
    הגב לתגובה זו
    האליטה הכלכלית והפיננסית היהודית בדרך להיכחד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.