הנפט דחף את וול-סטריט לירידות: ארוטק קפצה ב-8.5%

על רקע התחזיות ל-2005. מדד הנאסד"ק ירד ב-0.18% ל-2,067 נק'. מדד הדאו-ג'ונס ירד ב-0.17% ל-10,811 נק'. טבע השליה 0.5%. תרו עלתה ב-0.77% - קבלה אישור FDA
רם דגן |

בוול-סטריט נחתם יום המסחר במגמה שטוחה עם נטיה לירידות שערים קלות. יום המסחר נפתח בירידות שערים, שהתחלפו לאחר עדותו של יו"ר הפ"ד, אלן גרינספאן, בעליות שעד ל-0.5%. דבריו של הנגיד האמריקני הביאו להערכות מחודשות, כי הפ"ד ימישך בקצב העלאות ריבית מתון, אולם נראה שההשפעה החיובית הזו נמוגה לקראת תום יום המסחר, כאשר מחירי הנפט שטיפסו לשיא של 53 דולר מחקו את העליות במדדים.

מדד הנאסד"ק ירד ב-0.18% ל-2,067 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס השיל 0.17% ל-10,811 נקודות.

כשעה לאחר פתיחת המחסר דבר יו"ר הפ"ד, אלן גרינספאן, בפני וועדת הכספים של בית הנבחרים האמריקני, ואמר כי הכלכלה המקומית צומחת בקצב הגיוני, אולם הזהיר והתריע שוב מפני הסכנה הטמונה בגרעונות הגדולים של ארה"ב. בחודש שעבר השמיט גרינספאן, במהלך הנאום הקודם שלו מול וועדת הכספים, את הביטוי "הילוך מדוד" בהתייחסו לקצב העלאות הריבית. על רקע דברים אלו היו שהעריכו בחודש האחרון, כי הפ"ד עשוי להגביר את קצב העלאת הריבית, אולם הדברים שאר היום גרינספאן השיבו את המשקיעים לאמונה, כי שיעורי הריבית יעלו בקצב מתון, כפי היה עד כה במהלך החודשים האחרונים.

מחירי הנפט רשמו היום, כאמור, עליית מדרגה נוספת כשהם מתקרבים לרמות השיא שנרשמו לקראת סוף השנה שעברה. היום פורסמו הנתונים השבועיים על עתודות הנפט של ארה"ב. כצפוי הציגו הנתונים של משרד האנרגיה האמריקני ירידה בעתודות הנפט לחימום, זאת על רקע גל הקור הפוקד את חלקה הצפון מזרחי של ארה"ב. החדשות הפחות טובות הן, כי גל קור שלפחות עשרה ימים נוספים צפוי לשרור באירופה. מחירי הנפט נחשבים לאחר מן הגורמים המשמעותיים ביותר הלוחצים את מניות התעשייה כלפי מטה.

במסחר עצמו

מניות הקמעונאית הגדולה, קוסטקו (COST), ירדו ב-3.6%. החברה דיווחה על שיפור ברווח הרבעונ עד לגובה של 54 סנט למניה, אך עם זאת פספסה בסנט אחד את תחזיות האנליסטים בוול סטריט.

הישראליות

ארוטק (ARTX) העניקה היום תחזיות מוקדמות לרבעון האחרון של 2004 וצפי מקדמי ל-2005. הכוללות צפי להכנסות בהיקף של 50 מיליון דולר בשנה שהסתיימה (2004) ותחזית להכנסות בהיקף של כ-62.5 מיליון דולר ב-2005. מניות החברה הגיבו לפרסומים הללו בזינוק של 8.51%.

רדויז'ן שהודיעה, כי תרכוש את הנכסים ולקוחות חברת פירסט וירצ'ואל קומיוניקיישנס, ירדה ב-2.76%. הרכישה מתבצעת בתום תהליך של התמחרות בבית משפט במסגרת הליכי פשיטת הרגל של החברה. סכום הרכישה: 7.15 מיליון דולר במזומן.

אלרון שהציגה היום עליה רבעונית של 32% ברווחי הרבעון האחרון של 2004, אשר הסתכמו ב-4.1% ירדה ב-1.09%.

מניות טבע רכזו את היקף המסחר הגבוה ביותר מבין הישראליות והן ירדו ב-0.5%. מוקדם יותר נסחרות המניות בעליה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".