מטוס בואינג אמריקן איירליינס
צילום: יחצ

משבר חברות התעופה: איך הגענו למצב הזה ומה עושים עכשיו?

איזה חוק מקשה על חזרת חברות התעופה הזרות ומתי הן צפויות לחזור?
אביחי טדסה | (5)

המשבר הגדול בשוק התעופה הישראלי אומנם טוב מאוד לאל על, אבל הוא רע מאוד לצרכנים שמשלמים מחירים מאוד יקרים על טיסות. חברות התעופה הזרות נאלצו להתמודד עם מצב חירום ביטחוני שכלל ביטולי טיסות תכופים, עיכובים ושיבושים תפעוליים, והם החליטו שלא להגיע לכאן. מספר מועט של 10-15 חברות תעופה עדיין טס לכאן, הרוב פשוט לא בעניין.

אחת הסיבות הנלוות אבל החשובות להפסקת הטיסות היא החוק הישראלי. החוק נועד להגן על זכויות הנוסעים, אלא שהוא הפך בעיני החברות לנטל כלכלי בלתי אפשרי במצבי.

 

החוק שמקשה על החברות – "חוק טיבי"

חוק שירותי הידוע גם כ"חוק טיבי", מחייב חברות תעופה לפצות נוסעים על ביטולי טיסות ולהציע טיסות חלופיות ללא תוספת עלות. במצבי שגרה, זהו חוק חיוני לשמירה על זכויות הנוסעים. אך במצבי חירום, כמו מלחמה, הוא יוצר אתגר משמעותי בעיקר לפירמות הזרות.

ועדת הכלכלה דנה בתיקון החוק - בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת עלתה הצעת תיקון לחוק. המטרה: לאפשר לחברות התעופה פטור מחובת פיצוי במקרים של ביטולי טיסות הנגרמים ממצבים ביטחוניים. המטרה: לעודד את החזרתן של החברות לטוס לישראל. 

בדיון הוצע להגביל את עלות הטיסות החלופיות שחברות מחויבות לספק. מדובר בדרישה שהעלו חברות כמו בריטיש איירווייז, ריינאייר ואיזיג'ט, מתוך תקווה שהקלה רגולטורית כזו תקל עליהן  לחזור לפעול בישראל.

ההשלכות על הנוסעים

אם יתקבל התיקון, הנוסעים יזכו לפחות הגנות במצבי חירום:

  1. החזר כספי: יינתן החזר על כרטיסי טיסה שבוטלו.
  2. כרטיס חלופי: החובה להציע כרטיס חלופי תוגבל בעלות.
  3. פיצוי כספי: במצבי חירום לא יינתן פיצוי, בניגוד למצבי שגרה.
  4. שירותי לינה: יוגבלו ללילה או שניים בלבד, במקום ללא הגבלה כמו במצבי שגרה

מעבר לתיקוני החקיקה, חברות תעופה רבות נתקלות במכשול אחר – ביטוחי הטייסים. במדינות המוגדרות כאזורי מלחמה, חברות הביטוח מסרבות לכסות את הטייסים, במיוחד אם ביטוחי החיים שלהם משועבדים למשכנתאות. כתוצאה מכך, טייסים רבים מסרבים לטוס לישראל. נחמה רונן, יו"ר קבוצת ממן, אמרה בדיון: "מדינת ישראל צריכה לשקול להשלים את השיפוי הביטוחי לטייסים, לפחות לתקופה זמנית, כדי להחזיר את חברות התעופה לפעילות כאן".

קיראו עוד ב"בארץ"

מה הסיכוי שחברות גדולות יחזרו לישראל?

לדברי נחמה רונן, תיקון החוק יכול לשמש "זרז לחזרתן של חברות תעופה גדולות כמו לופטהנזה ויונייטד". עם זאת, היא הדגישה כי רק תחושת ביטחון ארוכת טווח, לצד התאמות רגולטוריות, תבטיח את חזרתן המלאה".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אא 19/11/2024 09:19
    הגב לתגובה זו
    לטובת הנוסעים, שפ מדובר על איחור של 3 שעות ויש פיצוי, פשוט חבורה של גזלנים
  • 3.
    החיים 19/11/2024 06:42
    הגב לתגובה זו
    אין סוף חוקים שכולם נועדו לשימור ותחזוקת הקואלציה והרס כל מה שעובד 0 עיסוק בחיים של אזרחי המדינה מלחמה שנמשכת ללא מטרה....חוץ מהמשך המלחמה עצמה 0 תיכנון על היום שאחרי בעזה ולכן המלחמה תמשך לנצח הפתעה החיים עצמם נפגעים נושא הטיסות היה יכול להפטר בקלות אם היתה מתבצעת חשיבה מה יעזור להחזרת חברות התעופה ארצה ביטוח, תנאים וביטולי טיסות הפתעה אין ולו יהיו טיסות דל רוב חברות התעופה
  • 2.
    אסון כפול לנוסעים. גם כך הם מתעללים. עדיף כבר הצרטרים. (ל"ת)
    נוסע שניזוק 18/11/2024 22:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מבין 18/11/2024 13:42
    הגב לתגובה זו
    בית המשפט העליון והיועמשית אשמים חד וחלק
  • החיים 19/11/2024 06:43
    הגב לתגובה זו
    תמיד יודעת להאשים את כולם חוץ מאת עצמה.... ולכן לא יהיו טיסות
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותלוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשות

יד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס

מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR

ליאור דנקנר |

מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.


יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט

2005 - ההתחלה הצנועה

שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.

2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת

הדס מינקה ברנדהדס מינקה ברנד

"החברה הישראלית צועקת ואסור לנו לפספס את הרגע"

הדס מינקה ברנד, מנכ"לית ג'וינט ישראל, חידדה את הקשר בין חברה ולכלכלה אחרי ה-10/7, וקראה למגזר העסקי להצטרף לנשיאה באתגרים העצומים שעומדים בפיתחה של ישראל


זיו וולף |
נושאים בכתבה כלכלה

תא"ל במיל' הדס מינקה ברנד, מנכ"לית ג'וינט ישראל, עלתה לבמה בוועידה הכלכלית עם מסר אחד מרכזי: הקשר בין כלכלה לחברה הפך בלתי ניתן להפרדה מאז אירועי השבעה באוקטובר, והעשור הקרוב יהיה עידן של אתגרים עצומים לצד הזדמנויות חדשות לבניית מערכת חברתית חזקה וכוללת יותר.

היא פתחה את דבריה בתודה למגזר העסקי, למגזר הציבורי ולכל הארגונים שנרתמו אחרי מתקפת הטרור. "אין ארגון בישראל שלא התייצב בדרך כלשהי, אם דרך מעורבות חברתית, אם דרך המילואימניקים שלכם, אם דרך התמיכה בעובדים שלכם במה שהם עברו. כל מי שיושב כאן לקח חלק אמיתי במאמץ האזרחי שעבר על המדינה".

אבל לצד התודה, היא ביקשה להבהיר כי הימים הקרובים יהיו רק תחילת הדרך. "המסע שלנו רק מתחיל, אני רוצה לקחת אתכם איתי, להבין מה מחכה לנו ומה מאפיין את העשור הקרוב בחברה הישראלית".

מינקה ברנד הזהירה מפני אובדן הזדמנות היסטורית: "אנחנו בנקודת מפנה. עכשיו צריך להבין מה מחכה לנו בעשור הקרוב. החברה הישראלית מתמודדת עם פערים מבניים שהחריפו בשנים האחרונות. אחד המרכזיים שבהם הוא הזדקנות האוכלוסייה. עשרים וחמש שנות חיים נוספו לאנושות. העולם עדיין לא מותאם לזה.

"גם ישראל זקוקה להתאמות מקיפות במערכות השירותים החברתיים, הבריאותיים והתעסוקתיים כדי לתת מענה אמיתי לדור המתבגר. במדינה יש עדיין שירותים רחבים שפועלים במודל ישן שאינו מתאים למציאות החדשה".