מסכמת שבוע

מסכמת שבוע: מה זה דיפ סטייס והאם זה קיים בישראל? וגם - כמה עולה לנו הפנסיה התקציבית של המגזר הציבורי?

1. דיפ סטייט.  DEEP STATE. המדינה העמוקה, מדינה בתוך מדינה. האם יש כאן, בישראל, דיפ סטייט? למונח הצללים המאיים הזה משמעויות משתנות. מה שהתחיל לפני מאות שנים כמסדרי/ כתות אחווה עבר לאגודות-רשתות סתרים (האילומינטי, מסדר הגולגלות והעצמות, הבונים החופשיים, הטמפלרים..) עליהם נכתבו ספרים רבים. משם  התפתח המושג לתיאור ארגון חשאי עמוק של קונספירטורים כבדי הון והשפעה גלובלית ששואפים לכונן סדר עולמי חדש. 

דיפ סטייט מתייחס בעשורים הנוכחיים בארץ ובעולם, למערכת הפקידות הציבורית הגבוהה, בירוקרטים במעמד בטוח, שמשפיעים-בוחרים את מחליפיהם, התואמים להם  וכך למעשה ממשיכים לנהל מדינות על פי דרכם.

2. האם "המדינה", הדמוקרטיה, טובת העם - היא באמת מטרת העל החשובה להם?  אולי כן אולי לא. אפשר, וכך זה נראה בעשרות השנים שהמטרה היא לשמור על  כוחנו. חברינו. אנשינו. להבטיח את המשך מעמד-העל בקבלת החלטות, את ה"קביעות", ההטבות המפליגות (שתמיד הולכות ומתרחבות).

עובדה: מזה כמה עשורים שהשכר במגזר הציבורי עולה בקצב גבוה משמעותית מזה של המגזר העסקי, בנוסף לזה זוכים אנשי "הציבור" לשורה ארוכה וכבדה של הטבות – יותר ימי חופשה, יותר ימי מחלה וצבירתם, דמי הבראה מוגדלים, סבסוד לימודים אקדמיים, שיעור הפרשות גבוה יותר לפנסיה והשתלמות ועוד ועוד. ולא  נשכח את  "הפנסיה התקציבית" שמוטביה הבכירים, למשל במערכת המשפט, במערכת הבטחון, במערכת שירות המדינה ונספחיה כמו האקדמיה, רפואה ים, חברות ממשלתיות ועוד ועוד – מגיעים לקצבה  של עשרות אלפי שקלים  40,000-70,0000 בחודש מבלי שהפרישו  ולו שקל אחד בכל תקופת עבודתם.

יצוין: הפנסיה התקציבית, שנפסקה אחרי מאבקים ממושכים בתמורות נאות רק ב-2001,  עולה למדינה 30-35 מיליארד שקל בשנה, גודל ההתחייבויות שלה עומד על למעלה מ-850 מיליארד שקלים, ותתחיל לרדת רק באמצע המאה. האם אפשר היה ליהנות מכל זה בלי הכוח של אותה "מדינה עמוקה" שדואגת לאנשיה?.

3. "משרת ציבור" - הבריטים נחשבים כמי שהרכיבו  את פאזל  "השירות הציבורי", בראשו "מכהן" (הם תמיד מכהנים אף פעם לא פשוט עובדים או ממונים)CIVIL  SERVANT  אותו  "משרת ציבור" (מישהו מרגיש שמשרתים אותו?).

עשו על זה בבריטניה (1980 – 1984) סדרת טלוויזיה סאטירית ששטפה את העולם המערבי: "כן, אדוני השר". BBC.  (בתקציר: אומרים לשר כן, בטח שאתה צודק, ועושים אחרת או בכלל לא..). טוני בלייר, שהיה ראש ממשלת בריטניה  1997-2007,  התייחס לאותה "מדינה עמוקה" שהקשתה ונטרלה  גם אותו: " .... הם מאמינים שזה התפקיד שלהם לנהל את המדינה בפועל, כדי לעמוד בפני השינויים שהוצגו על ידי פוליטיקאים שהם מזלזלים בהם בטענה שהם 'כאן היום ומחר ילכו',  הם רואים עצמם כאפוטרופוסים האמיתיים של האינטרס הלאומי וחושבים שתפקידם הוא פשוט להתיש אותך ולחכות שתלך".

קיראו עוד ב"בארץ"

4. האם יש דבר כזה בישראל? האם "המערכת" מגדלת את בניה ובנותיה  וממנה אותם כדי שישמרו עליה מול העולם החיצוני העוין?  מי זו  "המערכת"?  אותו כוח כל יכול שעומד מעל למדינה מעל לציבור מעל לממשלות: "מערכת" המשפט", "מערכת" הביטחון", "מערכת" האכיפה", "שירות" עובדי המדינה...

 

5. אפילו  דרכי המינויים שנקבעו בחוק בנויים כך שהם משרתים את מטרת העל. שימור והעצמת הכוח. תזכורת: מינויים מתקדמים במערכת הציבורית בישראל נעשים בשני אופנים: מכרז וועדת איתור. ועדת איתור היא ועדה ציבורית שתפקידה לאתר מועמדים לתפקידים בכירים. במקור  בהחלטת הממשלה מ-1999'  נקבעו 9 משרות המחייבות ועדת איתור, אחרי עשור זה הגיע ל 100, עכשיו זה יותר.

מי יושב/ בוחר בוועדת האיתור?  "אנשי מקצוע בתחומי העניין של התפקיד" כך בחוק.  בראש  מנכ"ל המשרד הממשלתי, לצידו נציב שירות המדינה, עובד מדינה הקשור לתחום, איש אקדמיה ונציג ציבור. איכשהו, גם מעבר למנכ"ל שהוא איש המשרד והנציב שמזוהה עם הכוח הפקידותי,  נבחרים החברים האחרים בתאום עניינים שמקורו באינטרס  שימור הכוח.  אז איזה סיכוי יש במצב הזה שלתפקיד מבוקש  לא ימונה  "תאום סיאמי"  של הקיים, הידוע, הרצוי – שלבטח ימשיך לשמור על הגחלת?

6. המכרז - שיטת בחירה שנייה היא המכרז שבפועל בוחר את ענפי העץ שעוד יגדלו, ויצטרפו לצמרת. לתפקיד מתקדם יש קודם כל "מכרז פנימי", לעובדים שכבר מועסקים במשרד, בארגון הציבורי עצמו,  אחר כך, אם לא נמצא/ה הראוי/יה מקובל גם מכרז  פנימי בין משרדי, רק אחר כך, מכרז חיצוני באמצעות מודעות "דרושים". במילון לתנאי עבודה כתוב כך " למשרה שחוק שירות המדינה חל עליה, ניתן למנות עובד רק באמצעות מכרז, הליך זה מבטיח  שוויון הזדמנויות למתחרים על המשרה, כך שהמינוי יבוצע על פי כישוריו של המועמד ולא על פי קשריו" . האם ככה זה גם במציאות?  אולי. אולי כן אולי לא.  

7. איך, אולי, לכאורה, פועלת "המערכת" להבטחת המשכיותה וכוחה?  צאו ראו והחליטו.  הנה כמה כותרות, ממש מהתקופה האחרונה.  היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ביקשה למנות, חודשיים לפני הבחירות, את מני מזוז, פעם היועץ המשפטי לממשלה אחר כך שופט עליון (שגם המליץ על בהרב מיארה לתפקיד), ליו"ר הועדה לאישור מינויים בכירים – למשך 8 שנים!. אפילו חבריו לשולחן העליון חשבו שזו הגזמה פראית.  אבל היועצת סירבה לשמוע. היא התייעצה עם חבריה ועם היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שלומית פרגו ברנע. זו שמכהנת בתפקיד כבר 20 שנים, (מאז 2003) ו"ייעצה" לראשי הממשלה  בנימין נתניהו, אהוד ברק, אריאל שרון, אהוד אולמרט ושוב נתניהו. פרגו ברנע אמרה לבהרב מיארה  שתעמוד על דעתה. מזוז אמר לה שלא יסכים לג'וב אלה רק  ל-8 שנים.  (ואם תתחלף ממשלה? אז בכלל טוב).

8. עוד עניין:  " גדעון סער כבר אייש את כל המינויים, מה יעשה שר המשפטים הבא?" ( גלובס. 16.9.22). יצוין: היכולת של שר, כל שר, להשפיע על מדיניות ופעילות משרדו, מוגבלת מאוד. על פי חוק. חוק מתוחכם במיוחד:  הוא מרחיק פוליטיקאים- שרים מקבלת החלטות או השפעה – אבל  לא מעמדת האחריות.  שכשקורה משבר בפעילות המשרד  השר "אשם" והפקידים הבכירים החזקים לעולם לא יהיו אחראים.  הדרך החזקה של שר להשפיע היא באמצעות מינויים. חלקם הקטן, הזעיר, "משרות אמון" כמו מנכ"ל, שבדרך כלל משתלב במרחב המשרד ופורש עם פרישת השר, והשאר באמצעות וועדות מינויים שהוא קובע את חבריהן, מבמרבית המקרים גם  את תוצאתן.  

למשל, חודשים לפני וועדת האיתור ליועץ המשפטי לממשלה, דיבר שר המשפטים סער על מינויה של גלי בהרב מיארה. 

חשוב לציין,  כי אם שר פועל (מעז לפעול..)  בניגוד להמלצה- רמיזה- שכנוע בעלי הכוח ושמירת המסורת במשרד, אוי לשר  ואוי למינוי.  כדאי להיזכר בפרשת "מסמכי יצחקי", מ-2016, חשיפה של רביב דרוקר אז "הארץ" וערוץ 10 היום 13,  וב-2018,  חשיפת פרטי המסמך לקלמן ליבסקינד,  מעריב וערוץ 1.  תקציר התקצירים:  במשך שנים נשמרו , נאספו בידי המשטרה, בהנחיית מי שהיה ראש אגף חקירות ומודיעין ניצב מני יצחקי,  מסמכים סודיים ובהם מידע, קלוש פחות או יותר, על עשרות חברי כנסת ופעילים פוליטיים  שמאן דהו טען כי  ביצעו לכאורה מעשים, עבירות פליליות.

חומרים אלה עלו  אל פני האור בעת הצורך.  הצורך של מי? של "המערכת" תהא אשר תהא. למשל כשרוצים למנות מישהו לשר משפטים, שר בטחון פנים, מפכ"ל, רמטכ"ל...

9. נחזור לנבחרי-מינויי סער השר המזוהה עם זרם הדם של משרדו (התמחה בפרקליטות מחוז תל אביב אזרחי, היה היועץ ליועץ המשפטי לממשלה מיכאל בן יאיר, ועוזר לפרקליטת המדינה עדנה ארבל). נמשיך לצטט מגלובס " סער אייש כמעט אל כל המינויים לשנים הקרובות, והשאיר לשר המשפטים הבא רשימת שיבוצים מלאה. לתפקיד היועצת המשפטית סער בחר את גלי בהרב מיארה, לתפקיד פרקליט המדינה בחר את עמית איסמן. סער מינה את הסניגורית הציבורית הארצית ענת מיסד כנען. גם מינה 5 מתוך 7  המשנים ליועצת המשפטית לממשלה: גיל לימון לתפקיד המשנה המינהלי, אביטל סומופולינסקי לתפקיד המשנה החוקתי, כרמית יוליס למשנה אזרחי, שרון אפק למשנה ראש מערך היעוץ וד"ר גיל עד נועם למשנה בינלאומי...".

אם לא די בכך לשמור ולשמר את DNA המערכת, הצליח סער באפקטיביות למנות למעלה מ-20 בכירים, ביניהם ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, האפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים הרשמי, נציב תלונות הציבור על מייצגי ציבור בערכאות אשר ייכנס לתפקיד בינואר 2023, מנהל בתי הדין הדרוזים, מנהל בתי הדין השרעים ועוד..." .   למעשה מצא הכתב ( אבישי גרינצייג) גם אם הממשלה הבאה  תצליח לכהן  את מלוא הקדנציה, 4 שנים, יהיו לשר הבא רק 3 מינויים לאייש – משנה ליועץ המשפטי כלכלי, משנה פלילי ורשם הפטנטים. 

עוד מינה סער, בשבתו כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים, 4 מינויים לבית המשפט העליון. הסבב הבא יהיה בנובמבר 2023 עם פרישתן של הנשיאה אסתר חיות והשופטת ענת ברון.

10. מילה פוליטית.  הליכוד נבחר  לשלטון ב-1977 (43 מנדטים לליכוד 32 למערך). מאז, במרבית השנים, שמר על מקומו בצמרת. האם הליכוד שינה משהו במתכונת החברה, הכלכלה, המינויים? האם התודעה הכלכלית, ניהולית חברתית של, מנחם בגין, יצחק שמיר, באה לביטוי לאורך השנים? האם האג'נדה הכלכלית של בנימין נתניהו - תחרות, פתיחה לעולם, ייעול וצמצום השירות הציבורי השמן שמונח  על כתפי המגזר העסקי היגע, שעם השנים הפך אנורקסי.. באה לביטוי במהלך השנים שלו כראש ממשלה? כנראה שלא.  למה?  אפשר שאנשיו סבלו מסוג של "רגשי נחיתות" של חוסר בניסיון ניהולי,  אבל אחר כך, בעיקר ב-12 שנות  נתניהו בסבב השני, לא היה האומץ והכוח  להתמודד  ולהתעמת (וזה היה יכול להיות עימות קשה)  מול "הסדר" הישן-הקיים. 

גם בימים אלה של בחירות, עימות, האצת הצניחה באמון הציבור במערכת המשפט והאכיפה, וגם נוכח משפט נתניהו ומשפטו החוזר של זדורוב שמתנהלים תחת סערה,  ממצאים דרמטיים  ושלל כותרות מנוגדות (כדאי מאוד לקרוא את דיווחי התקשורת משני הצדדים..)  הליכוד, ובנימין נתניהו בראש, לא מנסחים את המצע לתיקון המערכת ולא מציגים את מי שמיועד לשר משפטים מטעמם.  

11. עוד סיפור שיכול, אם תרצו, להעיד על עוצמת שימור הדיפ סטייט:  פרשת רות דוד שהיתה פרקליטת מחוז תל אביב ונעצרה ב-2015 במסגרת פרשת עוד רונאל פישר, בחשד  להדלפת מידע  פנימי לחשודים ונחקרים  תמורת שוחד.

הקשר ההדוק מדי, משפטית וחברית,  בין פישר  שייצג לקוחות  לדוד כפרקליטת מחוז כל יכולה (מי לדין ומי לחסד, מי לעסקת טיעון ומי לא, מי על תנאי ומי לכלא..) נחשף  כבר לפני שנים,  קצין החקירות במשטרה החשוד בשיתוף פעולה, ערן מלכה, כבר נשפט, ישב בכלא ושוחרר  - אבל משפטם של רונאל פישר ורות דוד נמרח כבר 7 שנים תמימות. כל פעם בעילה מזדמנת אחרת. מי לא רוצה לשמור בסתר את מעללי פרקליטות המחוז? .

12. שימור הכוח מחייב ציפוף שורות וחיבורים בתוך המערכות. דוגמית קטנה. יצחק זמיר, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, דיבר בכנס למשפט בחיפה ( 8.11.18) ואמר כך: " על דינה זילבר צריך להגן!"  בהתייחסו לעימות שהיה אז בין שרת המשפטים איילת שקד לזילבר  שהיתה אז המשנה ליועמ"ש. העימות דאז: שקד ביקשה לשנות את אופן בחירת היועצים המשפטיים לשרים משיטה של מכרז לשיטה של ועדת איתור, כד שלעמדתה יתאפשר לשרים להשפיע יותר על בחירת היועצים.  זילבר התנגדה בתוקף וזמיר אץ רץ לתמוך בה ודרש הגנה עליה.     

ארבע שנים אחרי, ( גלובס 12.9.22) כותבת אותה זילבר, שכבר איננה משנה ליועמ"ש, המלצה חמה  לספר חדש של אותו יצחק זמיר "בית המשפט העליון" שמו.  ומציינת כי  העליון  "...לאורך עשרות שנים מבצע את תפקידו "ללא מורא וללא משוא פנים"... והעיקר:  "משמש כמגינו של האזרח הקטן מפני השרירות השלטונית"...  

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    מיכה 07/09/2023 12:40
    הגב לתגובה זו
    תארו לעצמכם שבאותה מערכת שאתם מגדירים "דיפ-סטייט" ישבו לא אנשים מהסוג שיושבים היום, שאולי הם מונו גם בזכות הכרויות קודמות, אבל אין ספק שהם אנשי מקצוע מעולים בתחומם, אלא נציגים של לוין, רוטמן, בן-גביר, סמקץ מירי רקב, אמסלם ושות'. אז הלכה המדינה.
  • 13.
    נובאמת 09/10/2022 10:03
    הגב לתגובה זו
    אבל מי שמתראיינת לאלי ציפורי כל יום שישי בבוקר בגלי ישראל, ומשמיעה שם את אותה תאוריית הדיפ סטייט, לנגזרותיה, תפירת תיקים, איתרוג מקורבים, שחיתות מוסדית, גדעון סער ועוד כהנה וכהנה אוילויות, לא יכולה, על כל שלל עשרות שנות ניסיונה העיתונאי, להלקח ברצינות.
  • 12.
    בני בנקר 09/10/2022 09:23
    הגב לתגובה זו
    …חשוב שהדרג הפקידותי יכיר בכוחו לעצב מדיניות בנושאים קרדינליים. המגמה החשובה היא העתקת מרכז הכוח השלטוני ויכולת ההכרעה המעשית בשאלות של מדיניות, מהדרג הפוליטי הנבחר לדרג הפקידותי הממונה”
  • 11.
    רון 07/10/2022 23:26
    הגב לתגובה זו
    פעם המדינה החליטה שמי שקונה רכב חדש הוא עשיר אז שישלם מס של 90% ועל המחיר הסופי ישלם 17% מע"מ (שזה למעשה 34% על המחיר ללא ה 90% מס). הדלק בכלל יש מס מטורף. כיום, העשירים גרים בבתים פרטיים, קונים רכבים חשמליים, משלמים 10% מס ודלק הם בכלל לא צורכים. כל הנושא של מס על הרכב ועל הדלק צריך לגמרי להשתנות. המדינה צריכה כסף. שיהיה כמו בארה"ב. מס שנתי של כ 2% לשנה על שווי הבית/דירה במקום ארנונה. כך מי שעשיר שישלם יותר
  • 10.
    כתבה מעולה (ל"ת)
    מיכאל 07/10/2022 13:06
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    רבקה 06/10/2022 18:06
    הגב לתגובה זו
    גם עובדים זוטרים שלא לאמר פשוטים נהנים מתנאים שהיו מקובלים פעם, פנסיה תקציבית, תוספות שונות וכו' ובקשר למכרזים פנימיים, בדרגים הנמוכים הם מבטיחים שעובד פשוט יוכל להתקדם בסולם הדרגות והתפקידים ולא לחשוש מבעלי פרוטקציה מבחוץ שיגשו למכרז. גם מנהלים מעדיפים להשאר עם עובד ותיק ומסור שהם מכירים ולא להחליפו במישהו חדש.
  • 8.
    רוני101 06/10/2022 17:50
    הגב לתגובה זו
    מאין האומץ להתעמת עם האנשים הכוחניים האלה??
  • 7.
    שמואל 06/10/2022 17:20
    הגב לתגובה זו
    מאמר בביזפורטל מלפני מספר ימים https://www.bizportal.co.il/realestates/news/article/808418 למה שופט בארץ מרוויח פי 2-3 משופט באירופה ואיך זה קשור לבועת מחירי הנדל"ן?
  • 6.
    מפוכחת 06/10/2022 16:54
    הגב לתגובה זו
    שעד שלא יישפטו בחומרה על הנזקים העצומים שגרמו לציבור, לא תהיה למדינת ישראל תוחלת
  • 5.
    אזרח 06/10/2022 16:09
    הגב לתגובה זו
    התקשורת לא מדברת על הנושא מסיבות פוליטיות ומאחר שלבעלי ההון ששולטים בתקשורת יש יחסים עמוקים עם הדיפ-סטיט. כל הכבוד לביזפורטל !
  • 4.
    סתם 06/10/2022 16:01
    הגב לתגובה זו
    סטלה , זה עבר את ביליון השקלים ( 1000 מילארד) או במילים אחרות 12 שנות תקציב ביטחון !!!
  • התכוונת טריליון, ביליון ומיליארד זה אותו דבר (ל"ת)
    ניר אמיר 06/10/2022 17:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מבין2 06/10/2022 15:44
    הגב לתגובה זו
    ולהעמיד לדין את המושחתים
  • שרה 06/10/2022 19:39
    הגב לתגובה זו
    לגבי זכויות שנצברו קודם לכן - לא הוגן ולא חוקי להודיע לאדם מבוגר שהכסף שהובטח לו לעת זקנה ושהסתמך עליו לא יינתן לו.
  • 2.
    כדורבנות, בריונים ואפסים בגלימות שחורות (ל"ת)
    איתי 06/10/2022 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הייתי קורא לכתבה דמגוגיה ב 12 צעדים (ל"ת)
    אליאב 06/10/2022 14:58
    הגב לתגובה זו
  • האתה זה החזיר הפנסיוני המצוי? (ל"ת)
    אף בולבוסי 06/10/2022 16:01
    הגב לתגובה זו
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)
מלחמה כלכלית

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל

הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון

משה כסיף |
נושאים בכתבה קטאר חמאס

מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.

היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.  

ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.  

לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד. 

קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.