"אם תעשיית כרטיסי האשראי לא תפתח מערכות IT המזהות רמאויות והונאות – היא תרד לאבדון"

בועז צ'ציק, מנכ"ל כאל, שהיה דובר המפתח בכנס NessPRO Challenge שנפתח ביום רביעי (ד') האחרון באילת, חשף בראיון ל-ThePeople: כאל שוקלת להחליף את מערכות הליבה שלה. הוסיף: "נלך בשנה הבאה לכרטיסים חכמים, כמו השוק האירופי". לדבריו, עתיד התחום הוא שדרוג כרטיסים חכמים אלו, והכנסת שבב מוצפן לתוכם.
יוסי הטוני |

"אחת הבעיות הכי קשות של עולם תעשיית כרטיסי האשראי, היא הרמאויות וההונאות. אלו מעסיקות את התעשייה בצורה אינטנסיבית. אם לא נדע להשתלט על תעשיית ההונאות – הדבר יוביל לקריסת חברות כרטיסי האשראי – בארץ ובעולם". תסריט קודר זה הציג ל-ThePeople בועז צ'צ'יק, מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, שהיה אורח הכבוד בכנס בן יומיים שפתחה אתמול (ד') קבוצת NessPRO של נס טכנולוגיות באילת. לכנס הגיעו כ-300 לקוחות ושותפים עסקיים, והוא נערך במלון אגמים בהפקת קבוצת ThePeople.

לדברי צ'צי'ק, שתי בעיות מטרידות ומלוות את תעשיית כרטיסי האשראי בארץ ובעולם מאז היווסדן: האחת – כשל בתשלומים מצד הלקוחות, משמע חוסר יכולת שלהם לשלם את מה שהתחייבו עליו ב"גיהוץ". השניה, אשר חשובה לדבריו לא פחות, היא הרמאות וההונאות. "לא הצרכנים הם האחראים על בעיות ההונאה והרמאות", אמר, "אלא חברות האשראי. אם לא נמצא את הדרכים לפתח ולשכלל את מנגנוני האיתור, הזיהוי וההתרעות על גניבות מסוגים שונים – כל תעשיית כרטיסי האשראי תלך לאבדון". הוא הדגיש, כי "לעולם הרמאים מהמינים השונים יהיו חכמים יותר ומהירים יותר מאשר המשטרה, רשויות האכיפה ומהמערכות של חברות כרטיסי האשראי, ואף על פי כן – חובת ההוכחה והצורך לטפל בבעיה היא לחלוטין של חברות כרטיסי האשראי ולא של הצרכנים".

הוא אמר כי בעבר, החברה בראשותו ספגה נזקים בסדר גודל של עשרות מיליוני שקלים – 40-50 מדי שנה, בשל גניבות הונאות ורמאויות לסוגיהן, וכן בשל העובדה כי בעבר סדרי הגודל הכספיים שהחברה גלגלה היו קטנים יותר מאשר הם כיום. הוא הדגיש, כי הנזק הכספי הזה היה בבחינת גורם אסטרטגי המונע בצורה תקינה את פעילות החברה. כיום, אמר, קרו שני תהליכים – הם הצליחו לטפל בחלק מהתופעה ולצמצם אותה לכדי נזק כספי של 7-8 מיליון שקלים בשנה בלבד, ומנגד - היקף הפעילות של החברה גדל.

"טכנולוגיה עסקית" ולא טכנולוגיית מידע

צ'צ'יק התייחס לחשיבות מחלקת ה-IT בחברתו, ואמר כי שינה את שמה מ-IT ל-BT, משמע "טכנולוגיה עסקית". לדבריו, מחלקת ה-IT מונה 130 עובדים ופעילותה היא הליבה של ארגון כרטיסי אשראי, וכל כולה מוכוונת עסקית. "היא לא אי בודד בצידו של הארגון", הדגיש.

הוא ציין, כי החברה נמצאת בשלב של דילמה רצינית בהיסטוריה שלה – והוא התלבטות אודות החלפת מערכות הליבה שלה. "המדובר בהחלטה אסטרטגית, אשר היא בבחינת תהליך טראומטי לארגון. אין מדובר על דבר של מה בכך". הוא ציין, כי מערכות ה-IT בחברות כרטיסי האשראי עשו ועושות מה שבעבר היה מרשים, אולם היום כבר לא – אישור של זהות בעל כרטיס האשראי ואישור על החיוב הנדרש, וכל זאת תוך ביצוע תעבורות אלקטרוניות ופיננסיות - תוך עשר שניות. כיום, לדבריו, "המערכות שלנו כבר לא מתאימות לכל הדרישות שאנו רוצים ממערכות ה-IT, ולכן אנו שוקלים להחליפן. המנכ"ל – זה אני – 'שם את התחת שלו על זה'. זה חשוב, ולא בגללי".

לדבריו, הכוונה היא להחליף את מערכות הליבה הנוכחיות, שנעשו על בסיס פיתוח פנימי, בכאלו אשר הן גלובליות ומיועדות באופן ספציפי לעולם כרטיסי האשראי, או במערכות מהעולם הפיננסי, שתבוצענה להן התאמות לעולם כרטיסי האשראי. "בכל מקרה הפתרון שייבחר יהיה כזה שיספק פתרון מלא – ולא, לא ניקח אותו. זו החלטה אסטרטגית קשה, כי היא משפיעה על כל עצם קיומו של הארגון. ללא המהות הטכנולוגית שלה, חברת כרטיסי אשראי יכולה ללכת ל...".

CRM אנליטי

בין כלל מערכות ה-IT שבחברתו, ציין צ'צ'יק את ה-CRM האנליטי, המספק ניתוח פרטני אודות הלקוחות, אשר בעקבותיו, הלקוח מקבל דיוור איש לביתו עם הצעות המיועדות לו באופן פרטי. כך, אמר, הטכנולוגיה מספקת ערך, כאשר היא מקושרת למערכות IT לניהול קמפיין, ויוצרת ערוצי תקשורת עימם.

הוא אמר, כי בין המגמות אשר תופסות חזק בעולם כרטיסי האשראי, נמצא הכרטיס החכם. לדבריו, המטרה באמצעות השימוש בו היא להפחית בצורה דרמטית את היכולת לבצע הונאות. זאת, כיוון שלצד מערכת ההצפנה שבכרטיס, דרוש קוד אישי. הבעיה, ציין, היא שעלות כרטיס חכם שכזה היא 2 יורו, ולחברה - לה 1.4 מיליון לקוחות - זו הוצאה משמעותית של כ-40 מיליון דולרים על הטמעה ויישום. למרות זאת, קבע, תעשיית כרטיסי האשראי החליטה שהיא הולכת לשם, והוא העריך כי המגמה תחל לתפוס תאוצה בישראל במחצית השניה של 2008. העתיד, אמר הוא שדרוג כרטיסים חכמים אלו, והכנסת שבב מוצפן לתוכם, כך שניתן יהיה לשדרג את רמת הפעילות הפיננסית של הלקוחות.

לקוחות מחפשים פתרונות משלימים

לאחר דברי ברכה של שחר אפעל, נשיא נס ישראל, פתח את הכנס דדי דבורסקי, סגן נשיא בכיר ומנהל קבוצת NessPRO בנס טכנולוגיות, שאמר כי הקבוצה עמדה בפני בעיה כשהחלה בפעילותה: "לעמוד מול לקוחות שרכשו סאפ ולהסביר להם כי עליהם להשקיע משאבים נוספים ברכישת מוצרים משלימים". כיום, לדבריו, המצב השתנה והלקוחות הם שבאים אליהם ומבקשים לדעת על עשרים הפתרונות אותם מייצגת הקבוצה בישראל. "NessPRO משווקת בישראל מגוון רחב של מוצרים ופתרונות משלימים לסאפ. בשיתוף עם קבוצת סאפ של החברה, אנו מעניקים ללקוחות פתרון אינטגרטיבי מושלם של חבילת סאפ בשילוב הפתרונות המשלימים המאפשרים יישום קל וידידותי וכן חוויית משתמש מושלמת", אמר דבורסקי.

"כנס זה הוא השני במספר שמקיימת הקבוצה במתכוננת הנוכחית", הוסיף, "לאור הצלחת הכנס הקודם, הוחלט לקיים גם את הכנס השנה במתכונת דומה של מפגש בכירים שיכלול הרצאות פרונטליות, סיפורי יישום של לקוחות בתחומים שונים ומפגש חברתי. הכנס מהווה במה בעבור הלקוחות ללמוד ולהתרשם אלו מנסיונם של אלו וכן בסיס להרחבת והעמקת שיתופי פעולה שיסייעו ללקוחות במישור הטכנולוגי והעסקי".

את הכנס הנחה אמיר הראל, מנהל תחום מוצרים משלימים לסאפ ב-NessPRO. ביומו הראשון של הכנס הוצגו על ידי לקוחות החברה, פתרונות משלימים לסאפ כגון: סאפ ללא נייר – דוקומנטום, בבילון – מידע בקליק אחד ממערכת הסאפ, ניתוח מידע – פנורמה, סאפ בכף היד, אינטגרצייה, ניהול תצורה, ניהול מסרים, ניהול שדרוגים, אבטחת מידע, שליטה ובקרה ועוד.

חותמים בסאפ

בהמשך האירוע, הודיעה נס כי חתמה על הסכם לשיתוף פעולה בנושא פתרונות לחתימה דיגיטלית עם חברת מחקר אלוגריתמים (ARX), על בסיס פתרון ה-CoSign. הפתרון מאפשר למשתמשים לוותר על הדפסת מסמכים ותיוקם. בעזרת CoSign יוכלו משתמשי סאפ לחתום על מסמכים בצורה אלקטרונית, בכל מערכת לניהול מסמכים או במסמכים אחרים בסאפ. CoSign תומך בכל התוכנות וסוגי המסמכים הפופולריים ובכללם וורד, אקסל, PDF, אאוטלוק, TIFF ורבים אחרים.

גדי אהרוני, מנכ”ל מחקר אלגוריתמים, אמר כי השימוש בחתימה דיגיטלית יאפשר לארגונים להחליף בבטחה את החתימה הידנית, ולחתום באופן חוקי על מסמכים אלקטרוניים ולחסוך בעלויות ובזמן הכרוכים בעבודה עם ניירת. "המעבר לשימוש בחתימות דיגיטליות צובר תאוצה בכל העולם, והוא מאפשר חתימה מהירה על חוזים אלקטרוניים וקבלת אישורים חתומים במהירות ובצורה מאובטחת באמצעות הדואר האלקטרוני".

דדי דבורסקי, מנהל קבוצת NessPRO, אמר כי הבחירה ב-ARX כשותפה לתחום החתימות הדיגיטליות נובעת מהניסיון העסקי המוכח של החברה ומתבצעת הודות למומחיותה בפתרונות חתימה דיגיטלית למערכות ניהול מסמכים ו-Workflow. "טכנולוגיית CoSign משתלבת בקלות עם דוקומנטום ועם סאפ, ובסופו של דבר, אנו חוזים, כי הלקוחות בשוק הישראלי יצליחו לשפר את תהליכי העבודה שלהם באמצעות חבירה זו. בעתיד הקרוב יעשה כל בית עסק שימוש בחתימה דיגיטלית", הוסיף דבורסקי. "אין ספק, כי כל חברה המעוניינת לשפר תהליכים ארגוניים, במטרה לחסוך בעלויות, תהיה חייבת לעבור את המשוכה של החתימות הדיגיטליות, בדרך להתייעלות עסקית ומעבר למשרד ללא נייר".

שחר אפעל, נשיא נס ישראל, אמר כי השילוב בין פתרון החתימה הדיגיטלית המאובטחת של ARX לפתרונות של סאפ ודוקומנטום, אותם מייצגת נס טכנולוגיות בישראל, יאפשר לחברה להרחיב עוד יותר את סל הפתרונות העומדים בחזית הטכנולוגיה שהיא מציעה ללקוחותיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי מרגלית, רפאל, צילום: דוברות רפאליוסי מרגלית, רפאל, צילום: דוברות רפאל

רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים

החברות יפתחו יחד פתרונות מבצעיים מתקדמים להתמודדות עם איומי רחפנים ברום נמוך, עם דגש על מחיר חדירה נמוך ויכולת הטמעה מהירה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רפאל

רפאל מודיעה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת ההזנק החיפאית "לולב ספייס", במטרה לפתח מערכת חדשנית ליירוט רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים. לפי ההסכם, שתי החברות יעבדו במשותף ובבלעדיות על פיתוח פתרונות ייחודיים להתמודדות עם איומים שטסים בגובה נמוך, עם דגש על מחיר נגיש, גמישות תפעולית ויכולת יישום מהירה בהתאם לצרכים הדינמיים של שדה הקרב.

במסגרת המאמצים של רפאל לתת מענה לאיומים מרום נמוך מאוד (Very Low Altitude - VLA), הוקמה לאחרונה בחברה מינהלת ייעודית לנושא, תחת חטיבת ההגנה האווירית. החטיבה אחראית בין היתר על פיתוח מערכות כמו כיפת ברזל, קלע דוד, ספיידר וטילי אוויר-אוויר מתקדמים, וכעת מרחיבה את פעילותה גם לאיומי רחפנים המתעצמים בשנים האחרונות.

יוסי מרגלית, ראש מנהלת ההגנה האווירית ברפאל, מסביר כי שיתוף הפעולה יוצר חיבור ייחודי בין הידע והניסיון של רפאל, שכבר הוכיחו עצמם מבצעית, לבין החדשנות והגמישות של חברת "לולב ספייס". “שיתוף הפעולה המדובר מייצר סינרגיה יוצאת דופן בין יכולות המו"פ, הידע והמערכות המוכחות מבצעית של רפאל – לבין הגמישות, היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של חברת ‘לולב ספייס’. השילוב הזה יאפשר לנו לפתח במהירות פתרונות יירוט עבור מנעד מתפתח של תרחישי אוייב, פתרונות זולים ויעילים ברמה שטרם נראתה בשוק העולמי. בזכות היתרונות ההדדיים שלנו, נוכל להציע ללקוחות מענה העומד בסטנדרטים הביטחוניים המחמירים ביותר מחד, ונותן מענה מבצעי גמיש בשדה הקרב, מבלי להכביד בעלויות מאידך", אמר מרגלית.

ד״ר נועם לייטר, מנכ״ל חברת "לולב ספייס", בירך על שיתוף הפעולה ואמר: "ההסכם עם רפאל מהווה עבורנו קפיצת מדרגה, הוא מאפשר לנו להביא לידי ביטוי את היכולות הייחודיות שפיתחנו – טכנולוגיה שתסייע בפריצה לשווקים חדשים ובצמצום חסמי הכניסה, בעיקר בהיבט המחיר. אנו עובדים בימים אלו עם מנהלת הגנ״א ברוק"ק, על שילוב מגוון יישומים חדשים בטכנולוגיה מתקדמת ליירוט רחפנים וכטב"מים, החל מרמת האיום הבודד ועד הגנה בפני נחיל איומים"." שיתוף הפעולה עם “לולב ספייס” מהווה חלק מאסטרטגיית החדשנות של רפאל, המבוססת על שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות. במסגרת זו, רפאל פועלת להקמת רשת חדשנות דינמית המשלבת את הידע, הניסיון והיכולות ההנדסיות של רפאל לבין היצירתיות, הגמישות והטכנולוגיות המתקדמות של חברות ההזנק. המטרה היא לאפשר פיתוח מהיר והטמעה יעילה של פתרונות חדשניים בשדה הקרב, תוך מענה לאיומים מתפתחים והפחתת חסמים.

לולב ספייס היא חברת סטארט-אפ חיפאית שהוקמה בשנת 2021, ומאז מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ניווט אוטונומי מבוססות ראייה ממוחשבת. החברה פיתחה מערכות המשלבות מצלמות חכמות ואלגוריתמים מתקדמים, שמאפשרים לכלי טיס ורובוטים לזהות את הסביבה בה הם נמצאים, למפות אותה בזמן אמת ולקבל החלטות ניווט מדויקות. תחום התמחות זה מאפשר לה לספק פתרונות קלים, חסכוניים ומהירים.

בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

תקציב נפתח, הגירעון עולה ל-5.2%


תוספת של 31 מיליארד שקל לתקציב הביטחון כבר ב-2025; סך ההוצאה יזנק לכ-650 מיליארד שקל; מדובר בפריצת התקציב החמישית בשנתיים



עמית בר |

הוצאות הביטחון עולות - מזל שיש עלייה דרמטית בגביית המס - שי אהרונוביץ מציל את הגירעון התקציבי; גביית המסים זינקה ב-16.6%. אבל, המס לבדו לא מספיק. הממשלה צפויה לאשר פתיחה נוספת של תקציב המדינה לשנת 2025, תוך פריצה מחודשת של מגבלת ההוצאה, הפעם בהיקף של כ-30.8 מיליארד שקל. תוספת התקציב נועדה בעיקרה לממן את הוצאות מערכת הביטחון, על רקע המלחמה המתמשכת בעזה והעימות עם איראן, אך כוללת גם הוצאות נוספות לרבות תשלומי ריבית וקצבאות נפגעי איבה.

פריצת המסגרת התקציבית תביא להרחבת הגירעון המתוכנן ל-5.2% תוצר, מהגבוהים שנרשמו בשני העשורים האחרונים. לשם השוואה, יעד הגירעון המקורי שנקבע עמד על 4.7% בלבד, וכבר עודכן ל-4.9% בהחלטה קודמת של ועדת הכספים. באוצר מדגישים כי מדובר בגידול של כ-0.3% תוצר בלבד לעומת היעד המאושר. בפועל מדובר בתוספת גירעונית של כ-6 מיליארד שקל. זה היה יכול להיות הרבה יותר גרוע, אלמלא ההכנסות עלו בזכות גביית מס גבוהה ותשלומי מס על דיבידנדים. 

תקציב הביטחון תופס את הנתח המרכזי

לפי הסיכומים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, תוספת התקציב עבור הצבא מגיעה לכ-31 מיליארד שקל,  והיא מצטרפת לעלייה קודמת שהביאה את תקציב הביטחון המאושר לשנת 2025 ל-113 מיליארד שקל. נראה כי מדובר רק בשלב ראשון בתהליך מתמשך, שכן הסיכום הנוכחי אינו כולל תוספות עתידיות עבור התעצמות צבאית והוצאות שוטפות מוגברות. בנוסף, חלק מהתוספת הנוכחית (בסך כולל של כ-42 מיליארד שקל) יחולק בין תקציב 2025 ל-2026.

לצד פריצת התקציב, באוצר מתכוונים להחזיר לקופת המדינה כ-600 מיליון שקל מתוך כספים שיועדו להסכמים קואליציוניים, בין היתר לתוכנית "אופק חדש" עבור רשתות חינוך במגזר החרדי. בנוסף ייושם קיצוץ רוחבי של כ-700 מיליון שקל בתקציבי משרדי הממשלה, וקיצוצים דומים מתוכננים גם לשנים הבאות.

למרות ההרחבה התקציבית, באוצר מציינים כי הכנסות המדינה ממסים ממשיכות להפתיע כלפי מעלה-– וזו הסיבה המרכזית לכך שהעמקת הגירעון קטנה משמעותית מהתוספת התקציבית. במילים אחרות, המדינה מוציאה הרבה יותר, אך גם מכניסה יותר מהצפוי.