משרד הפנים - 10 צעדים לפתרון משבר הדיור: "אין לנו כל פריבילגיה להיכשל"

שוקי אמרני: "מצוקת הדיור איננה גזירה משמים, אם לא יימצא פתרון ההשלכות יהיו חמורות"
לירן סהר | (13)

"ברור לכולנו כי אנו מחויבים לנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת להגיע לתוצאות אחרות כדי לפתור את מצוקת הדיור שאיננה גזירה משמיים. פשוט אין לנו את הפריבילגיה שלא להצליח, בפרט לאור ההשלכות השליליות החמורות שנובעות מהעדר פתרון", כך אמר היום ד"ר שוקי אמרני, מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בכנס איגוד מהנדסי ערים בתל אביב.

 

אמרני בחר להתמקד במספר אתגרים מרכזיים שעל סמך הניסיון המצטבר יכולים לפתור את מצוקת הדיור:

 

1. האתגר הראשון והחשוב  הוא: שיפור התיאום בין משרדי הממשלה שצריך להיות מכוון מטרה, כאשר, בין היתר, סדרי העדיפויות בביצוע פרויקטים לדוגמה בתחום התחבורה והמחלפים, הקמת מט"שים, או שדרוגם, ייקבעו ע"י משרד התחבורה ומשרד הבריאות, בהתחשב בתכניות למגורים שמקודמות באזור.

2. ליישם בהצלחה את הרפורמה בחוק התכנון והבניה כדי להבטיח שהוועדות המקומיות תוכלנה לבצע את תפקודן וכדי להוריד מעומסי העבודה של הוועדות המחוזיות. זה אינו דבר מובן מאליו, ויש לבצע שורה של פעולות כדי להבטיח את ההצלחה, ובהקשר זה, אציין כי קשה מאד לחוקק חוקים ובפרט כדוגמת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, אך הקושי הגדול, הוא ביישום.

3. לקדם תכניות להתחדשות עירונית מתוך גישה שמתייחסת למגוון רחב של נושאים כולל היבטים חברתיים ומוניציפאליים.

4. נודעת חשיבות מיוחדת לחיזוק שיתוף הפעולה והתיאום עם השלטון המקומי ולמתן מענה לחששות של ראשי הרשויות המקומיות, בתחומי התקציב (דוגמת המשך תמרוץ, והתחשבות התכנון בנושאים המוניציפאליים).

5. לתת מענה תקציבי לחסמים בתחומי התשתיות שמונעים או מעכבים אישור תוכניות למגורים ומימוש עשרות אלפי יחידות דיור שמאושרות, ולא ניתן להביאן לשלב הבנייה, עקב חסמים שונים, בעיקר, בתחומי התחבורה והביוב. מאחר ובסופו של יום מדובר בבעיה תקציבית, אין ברירה אלא להקים קרן מיוחדת של 1 מיליארד שקל, למימון הסרת החסמים.

6. מאמין בהענקת תמריצים חיוביים, כולל ליזמים, לדוגמה כאשר יעמדו בלוחות זמנים בדרך של הקלות במיסוי.

7. לקדם את השימוש במערכת המחשוב שהוקמה ע"י משרד הפנים ובימים אלה, מושלמת פריסתה. מערכת זו מקצרת באופן משמעותי את משך זמן הטיפול מהגשת התכניות ועד לקבלת ההיתר. אני רואה במערכת זו מהפיכה של ממש, מאחר והיא מצמצמת בירוקרטיה, מייעלת את התהליך התכנוני, מביאה ליתר שקיפות ציבורית ומעלה את איכות התכנון באופן משמעותי.

8. מוסדות התכנון צריכים להבטיח תמהיל של יחידות דיור הכולל – יחידות דיור קטנות, להשכרה וכדומה, כדי לתת מענה לציבורים השונים תוך התחשבות מרבית במאפיינים של היישובים והרשויות המקומיות.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

9. העוסקים בתחום התכנון, ובפרט חברים בוועדות התכנון השונות, צריכים לגבש חשיבה יצירתית וגמישות תכנונית בתהליך קבלת ההחלטות כדי לתת פתרונות לצרכים השונים, הן של הציבור והן של הרשויות המקומיות. במסגרת זו, צריכים לצמצם ככל שניתן את התנאים לאישור התכניות בשלבים המוקדמים.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    יזם 06/05/2015 21:26
    הגב לתגובה זו
    מסכים מאוד עם 5 ההמלצות הראשונות שהן פרקטיות וצריכים לבצע אותן היתר זה כללי מאוד ולא משפיעים ממש על הטיפול במשבר הדיור. רק תבצעו כבר!!!
  • 12.
    אורנה 02/05/2015 21:51
    הגב לתגובה זו
    כחברה שנים רבות במוסדות התכנון אני מסכימה עם ההמלצות של ד״ר אמרני שכל מי שמכיר אותו מעיד עליו כאיש מקצוע מהשורה הראשונה עם יושרה אישית ומקצועית שפועל ואומר מתוך אכפתיות אמיתית ואני מקווה שיאמצו את ההמלצות שלו
  • 11.
    מיכל 02/05/2015 13:37
    הגב לתגובה זו
    ממקום של עשרות שנים של עיסוק בתחום הנדלן והתכנון אני יכולה לומר שחייבים להתייחס לנושא החשוב הזה בגישה רחבה ומקצועית כמו ההצעה של אמרני ולהפסיק עם הפתרונות של זבנג וגמרנו שנאמרים עי אנשים שאין להם הבנה בנושא
  • 10.
    ניסים 14/04/2015 16:06
    הגב לתגובה זו
    קצין שלישות שדקה לפני השחרור לפנסיה קיבל דרגת אל"מ עשה תוך כדי הצבא לימודי דוקטורט והשתלב אחרי השחרור במנגנון המשומן והחל להתקדם בתוך הבירוקרטיה המוכרת שמטפחת אנשיפ בינוניים לתפקידי מפתח ללא הבנה ויכולת באמת להניע את העגלה קדימה . אנשים אפורים עושי דברם של מקורבים . אדון עמרני לא יכול ליצר שינוי כי הוא חלק מהמנגנון שיצר את יוקר המחירה וחוסר האונות בנושא הנד"לן
  • 9.
    י. 14/04/2015 09:28
    הגב לתגובה זו
    אם כזאת תוכנית לא ברורה ולא מכוונת מטרה, אין סיכוי להשיג כלום. זה נראה יותר כמו בלילה של מילים ולא תוכנית.
  • 8.
    ציון מחיפה 14/04/2015 09:27
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לכותב הכתבה אבל יש עוד הרבה דרכים לפתרון בעיות הדיור אני לא אעלה אותם על הכתב וכל הפתרונות ללא עלויות כלל
  • 7.
    האמת 13/04/2015 19:13
    הגב לתגובה זו
    מוכרחים לשנות את יחסי הכוחות שבין ביקוש להיצע. ויש לזכור ששוק היד השניה גדול פי 4 מאשר היד הראשונה (23,000 עסקאות זה דירות מקבלנים מתוך מעל 100,000 עסקאות בשנה). כחלון מת מפחד לפגוע באינטרסים של משקיעי הנדלן, וגם לא מבין שמחצית מהצעירים קונים דירה ראשונה ויחידה אבל למטרת השקעה, וכלל לא גרים בה. היא לא משמשת להם "בית בישראל" או "מגורים יציבים"
  • 6.
    מנשה 13/04/2015 16:52
    הגב לתגובה זו
    על דירה להשקעה אפשר לעלות על ידי בדיקת מס תז בטאבו וכך רואים למי יש יותר מנכס אחד ומי יש רק נכס אחד שעליו יהיה פטור כמו היום [אף בעל דירה נוספת לא ירצה לא להיות רשום בטאבו בתור בעל הנכס ] לכן כך אפשר לבדוק על פי מס תז מי בעל הנכס הנוסף לנכס היחיד שיהיה פטור ממס זו הצעתי לשלטונות המס לגבות יותר מס אמיתי ללא שטיקים למינהן במו היום
  • 5.
    בא 13/04/2015 16:44
    הגב לתגובה זו
    ואז לא יעשו כלום עד שחבריה יצאו לפנסיה , הפיתרון שלי בסעיף 1: לקחת אדמות מדינה בחינם ולבנות עליהן אלפי בנייני דירות עי קבלנים מסין או מהודו ,שעובדים בזול ומהר כמו בסין ,שם בונים מליוני דירות בשנה בלי 10 סעיפים .
  • 4.
    Z 13/04/2015 16:36
    הגב לתגובה זו
    אחרת זה סתם העלאת מיסים ופגיעה באזרח ...ככה תעשו עלק רפורמה...
  • 3.
    עשרת הדיברות 13/04/2015 16:24
    הגב לתגובה זו
    לפי חוק. כל בית שמלאו לו 60 להרוס ולבנות כפול. זה יפתור הכל ובלי להתבכיין על אין חניה וכו . ובתל אביב להפסיק את הבזיון של חולדאי שלא מאפשר פינוי בינוי בצפון הישן. כאילו רעידת אדמה תחוס על הצפונבונים.
  • 2.
    שמולי 13/04/2015 16:17
    הגב לתגובה זו
    ולהוריד מס על הבורסה
  • 1.
    נהדר 13/04/2015 16:07
    הגב לתגובה זו
    אם לא יבוטל הפטור על מיסוי רווחי השכירות, ימשיכו לעמוד בתור משקיעים הרבה לפני זוגות צעירים שמעוניינים להקים בית יציב בישראל. לא חסרות דירות, חסרות דירות למכירה.
נדל"ן, תל אביב, תמא תמ"א 38, אקו-סיטי
צילום: Bizportal

פסק הדין שגרם לעיריית ת"א הפסד של 50 מיליארד שקל

מכה לרשויות המקומיות: עיריות תל אביב וירושלים לא יגבו היטלי השבחה מתוכניות מכוח תמ"א 38; העליון קובע פה אחד: אישור תמ"א 38 אינו מהווה השבחה המזכה בהיטל וזאת למרות תמיכת היועמ"שית בעמדתן; השופטים קבעו כי אין קשר סיבתי בין אישור התוכנית לבין השבחה בפועל - ולכן אין עילה להטלת היטל

צלי אהרון |
נושאים בכתבה תמ"א 38 היטל השבחה

פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון משנה את כללי המשחק בנוגע להיטלי ההשבחה בערים הגדולות: הרכב של שלושה שופטים דחה פה אחד את ערעוריהן של עיריות תל אביב-יפו וירושלים, וקבע כי תוכניות מתאר שהוכנו מכוח תמ"א 38 אינן מזכות את העיריות בהיטלי השבחה. ההחלטה עלולה לעלות לעיריות אלו,  ובעתיד גם לאחרות, באובדן מיליארדים. פוטנציאל הרווח שנעלם לעיריות בגלל פסק הדין הוא עד 50 מיליארד שקל. 

הפסיקה, שניתנה בעקבות ערעור שהגישה עיריית תל אביב על חיוב בגין שתי דירות בתיק של תושב חוץ בסכום כולל של כמיליון שקל, הפכה לפסק דין בעל השלכות רוחב עצומות. מי שייצג את המוכר הוא עו"ד בנימין קריתי, שכיהן בעבר כראש העיר טבריה  והחליט להילחם בתופעה: "פסק הדין הזה לא היה בא לעולם לולא החלטנו לצאת למלחמה מול העירייה, למרות התמיכה שקיבלה גם מהיועמ"שית וגם ממרכז השלטון המקומי."

לדבריו של קריתי, "מדובר בהפסד מוערך של כ-50 מיליארד שקל לעיריית תל אביב בלבד". ההשפעה רחבה הרבה יותר, שכן לפי הערכות, למעלה מ-2,000 תיקים משפטיים המתינו להכרעה בנושא, ורבים מהם ייסגרו עתה על בסיס ההלכה שנקבעה.

פסק דין שמציב גבול ברור לעיריות

במוקד המחלוקת עמדה השאלה: האם ניתן לכלול את השפעת תמ"א 38 במסגרת "המצב הקודם" של הנכס, כאשר מחשבים את ההשבחה שנובעת מתוכנית מתאר חדשה. אם מנוטרלת ההשפעה של התמ"א, ההשבחה תיראה כגבוהה יותר, והיטל ההשבחה יתייקר בהתאם. לעומת זאת, אם התמ"א כלולה כבר בערך הנכסים, אין בסיס לתשלום נוסף.

השופטים קיבלו את הגישה שלפיה יש להתחשב בערך השוק הכולל של המקרקעין במועד הקודם, לרבות השפעות תכנוניות קיימות. המשמעות: אין להטיל היטלי השבחה על בסיס מה שמכונה "התעשרות וירטואלית" של בעל הנכס.

נדל"ן, תל אביב, תמא תמ"א 38, אקו-סיטי
צילום: Bizportal

פסק הדין שגרם לעיריית ת"א הפסד של 50 מיליארד שקל

מכה לרשויות המקומיות: עיריות תל אביב וירושלים לא יגבו היטלי השבחה מתוכניות מכוח תמ"א 38; העליון קובע פה אחד: אישור תמ"א 38 אינו מהווה השבחה המזכה בהיטל וזאת למרות תמיכת היועמ"שית בעמדתן; השופטים קבעו כי אין קשר סיבתי בין אישור התוכנית לבין השבחה בפועל - ולכן אין עילה להטלת היטל

צלי אהרון |
נושאים בכתבה תמ"א 38 היטל השבחה

פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון משנה את כללי המשחק בנוגע להיטלי ההשבחה בערים הגדולות: הרכב של שלושה שופטים דחה פה אחד את ערעוריהן של עיריות תל אביב-יפו וירושלים, וקבע כי תוכניות מתאר שהוכנו מכוח תמ"א 38 אינן מזכות את העיריות בהיטלי השבחה. ההחלטה עלולה לעלות לעיריות אלו,  ובעתיד גם לאחרות, באובדן מיליארדים. פוטנציאל הרווח שנעלם לעיריות בגלל פסק הדין הוא עד 50 מיליארד שקל. 

הפסיקה, שניתנה בעקבות ערעור שהגישה עיריית תל אביב על חיוב בגין שתי דירות בתיק של תושב חוץ בסכום כולל של כמיליון שקל, הפכה לפסק דין בעל השלכות רוחב עצומות. מי שייצג את המוכר הוא עו"ד בנימין קריתי, שכיהן בעבר כראש העיר טבריה  והחליט להילחם בתופעה: "פסק הדין הזה לא היה בא לעולם לולא החלטנו לצאת למלחמה מול העירייה, למרות התמיכה שקיבלה גם מהיועמ"שית וגם ממרכז השלטון המקומי."

לדבריו של קריתי, "מדובר בהפסד מוערך של כ-50 מיליארד שקל לעיריית תל אביב בלבד". ההשפעה רחבה הרבה יותר, שכן לפי הערכות, למעלה מ-2,000 תיקים משפטיים המתינו להכרעה בנושא, ורבים מהם ייסגרו עתה על בסיס ההלכה שנקבעה.

פסק דין שמציב גבול ברור לעיריות

במוקד המחלוקת עמדה השאלה: האם ניתן לכלול את השפעת תמ"א 38 במסגרת "המצב הקודם" של הנכס, כאשר מחשבים את ההשבחה שנובעת מתוכנית מתאר חדשה. אם מנוטרלת ההשפעה של התמ"א, ההשבחה תיראה כגבוהה יותר, והיטל ההשבחה יתייקר בהתאם. לעומת זאת, אם התמ"א כלולה כבר בערך הנכסים, אין בסיס לתשלום נוסף.

השופטים קיבלו את הגישה שלפיה יש להתחשב בערך השוק הכולל של המקרקעין במועד הקודם, לרבות השפעות תכנוניות קיימות. המשמעות: אין להטיל היטלי השבחה על בסיס מה שמכונה "התעשרות וירטואלית" של בעל הנכס.