סנאפצ'ט snapchat
צילום: Istock
דוחות

סנאפצ'ט פיספסה בשורה התחתונה ומורידה תחזיות - צונחת במסחר

החברה אמנם עמדה בציפיות בשורה העליונה, אבל מה שחשוב זה הצפי להמשך - החברה צופה נפילה של עד 10% בהכנסות ברבעון הראשון
תומר אמן |

הרשת החברתית סנאפצ'ט SNAP INC (סימול: SNAP) צונחת במסחר אחרי שפרסמה דוחות מאכזבים - ובעיקר תחזית חלשה. החברה צופה ירידה בהכנסות של 2% ל-10% ברבעון הראשון של 2023. מנגד, היא מעריכה שה-EBIDTA שלה ברבעון הראשון יעמוד בציפיות. החברה צופה בין 382-384 מיליון משתמשים ברבעון הראשון של השנה הנוכחית.

החברה דיווחה כי לא הרוויחה כפי שציפו ממנה, וכי אף הפסידה 288.5 מיליון דולר ברבעון האחרון. החברה דיווחה על הפסד GAAP של כ-18 סנט, חרף צפי השוק שתפסיד "רק" 11 סנט. רווחי ה-NON GAAP שלה עמדו על כ-14 סנט למניה. הכנסות החברה עמדו על כ-1.3 מיליארד דולר, כפי שצפו בשוק.

 

המשקיעים בחברה התאכזבו מאוד מהדוחות שכן הם קיוו לראות מעין "חזרה לשגרה" בקרב חברות המדיה החברתית, שהייתה איומה בשנה החולפת עבור אותן חברות.

 

"אנו ממשיכים להתמודד עם קשיים משמעותיים בהאצת צמיחת ההכנסות. מנגד, אנחנו מתקדמים בשיפור ההחזרה על ההשקעה עבור המפרסמים השונים, וממשיכים להעמיק את מעורבות הקהילה שלנו", מסר מנכ"ל החברה, אוון שפיגל.

  

"מבחינה מוניטרית, אנו צופים כי הסביבה תמשיך להקשות עלינו, ואנו ממשיכים לצפות קשיים ברבעון הראשון אשר יהיו דומים לקשיים אשר ראינו במהלך השנה החולפת", הוסיפה החברה.

 

החברה צנחה בכ-66% במהלך 12 החודשים האחרונים, אך תיקנה בחודש ינואר ב-24%. עיקר הנפילה שלה נגע לשינוי מדיניות הפרטיות עליו הכריזה חברת אפל בשלהי 2021, אז טענה החברה כי בין השאר חובה לדרוש ממשתמשי האפליקציה במכשיריה של אפל לאשר מעקב אחר פרסומות על ידי רשתות חבריות וגורמים שונים אשר הציבור משתמש בו.

 

אפליקציות רבות משתמשות במעקב אחר הפרסומות שהן מפיצות באפליקציה עצמה על מנת להבין אם אותם פרסומות מעודדות גידול במכירות המוצר או בהרשמה לאפליקציה שלהן. על רקע הדרישה הזו, משתמשים רבים חסמו-הסירו את אפשרות המעקב והדבר פגע בהכנסות (להרחבה).

  

המניות של הרשתות החברתיות המתחרות - מטא (חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם) וגם פינטרסט - יורדות גם הן בטרום ב-1-2% בעקבות דוחותיה של סנאפצ'ט. בשוק מניחים שיש קשר בין תוצאות של חברות דומות. אז המניות של המתחרות יורדות אבל התגובה יחסית מתונה - בהמתנה לדוחות של מטא שתפרסם הלילה (רביעי) לאחר המסחר את דוחותיה, וכן של פינטרסט שתפרסם ביום שני הקרוב.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

מיכה קאופמן; קרדיט: פייברמיכה קאופמן; קרדיט: פייבר
דוחות

פייבר עקפה את הצפי ברווח למניה - אבל על מה חשוב להסתכל?

הכנסות פלטפורמת הפרילנסרים עלו ב-8.3% ל-107.9 מיליון דולר והרווח למניה היה גבוה מהצפי (84 סנט לעומת 69) אבל מציגים התמודדות עם ירידה במשתמשי המרקטפלייס כשהחשש לאיבוד הרלוונטיות בעולם של ה-AI גובר; בינתיים, בפייבר מנסים למכור סיפור של צמיחה דרך ״חוק ה-30״ אותו העתיקו מפלנטיר

מנדי הניג |

פייבר Fiverr International -2.7%   הוקמה על ההבטחה שאתם תוכלו להשיג כל בעל מקצוע בלחיצת כפתור. צריכים אדריכל לבית? גנדי מהודו ישמח לעזור. צריכים לעצב באנר לעסק? יאנג מסין יתן יד, אפילו לכתוב קוד, או לעשות לכם דיבאג המומחים בפייבר יתגייסו. אבל בעידן שבו כמעט כל תחום יצירתי, טכנולוגי או מקצועי עובר אוטומציה באמצעות כלי AI, מעיצוב גרפי ותכנות ועד אדריכלות ועיצוב פנים היתרון היחסי של פייבר מיטשטש. מה שפעם היה השוק המרכזי לחיבור בין פרילנסרים ללקוחות, הופך היום לזירה שמאתגרת את עצם הרלוונטיות שלה. 

אפשר לראות את זה בתוצאות האחרונות שהיו אמנם טובות ברמת הכותרת אבל מעלות חששות ברמת המגזרים - הירידה של 2% בהכנסות ממגזר המרקטפלייס, שהוא ליבת הפעילות של החברה, היא אולי האיתות הברור למה שהשוק הכי חושש ממנו - פחות לקוחות חדשים מצטרפים, הצמיחה נבלמת.

אמנם ההוצאה השנתית הממוצעת ללקוח עלתה ל-330 דולר שזה גידול של כמעט 12% מול הרבעון הקודם - אבל הנתון הזה בעיקר משקף נאמנות של המשתמשים הקיימים, לא התרחבות של בסיס המשתמשים. במילים אחרות, מי שכבר עובד עם פרילנסרים דרך פייבר ממשיך לעשות את זה, אבל החברה מתקשה להביא לקוחות חדשים שזה הכי חשוב.

ונעבור מזה לאיך שבפייבר מנסים עדיין למכור את הצמיחה - סמנכ"ל הכספים של פייבר, עופר כץ, אמר בהודעה. ״אנחנו גאים לסיים את השנה כשאנחנו מספקים את ה-Rule-of-30 בסביבה דינמית. אנחנו מאמינים שהחוסן והביצוע העקבי שלנו ממקמים אותנו היטב להמשיך את המומנטום בשנה הקרובה.”

ההעתקה מפלנטיר

כמה מילים על ה"חוק" המקורי - חוק ה-40, שעליו מתבססת גם הגרסה המרוככת של פייבר (30), הומצא בעמק הסיליקון כמדד שהוא יותר נרטיבי מטכני. הוא במקור נועד לעזור למשקיעים להעריך חברות צמיחה טכנולוגיות. במהות שלו הוא אומר שאם שיעור הצמיחה השנתי בהכנסות של חברה, בתוספת שיעור הרווחיות התפעולית שלה, מגיעים יחד ל־40% אפשר לומר שהיא שומרת על איזון בריא בין צמיחה לרווחיות.  החוק הזה לא נולד ככלל חשבונאי, אלא כדרך לספר סיפור - “אנחנו אולי לא רווחיים עכשיו, אבל אנחנו צומחים מהר מספיק כדי להצדיק את זה.” במשך השנים הוא הפך למדד פסיכולוגי כמעט, שהרבה יותר חשוב למשקיעים מהמספרים עצמם. גם סיילספורס ו-ServiceNow השתמשו בו כדי לשכנע את השוק שהן בדרך הנכונה, גם כשהפסידו כסף בפועל.