AMD
צילום: Fidel Fernando/UNSPLAH
דוחות

AMD יורדת 4% באפטר לאחר תחזיות מאכזבות למרות שהכתה את הצפי ברבעון

AMD עוקפת במעט את ההכנסות עם 6.55 מיליארד דולר וכן את הרווח למניה בסנט אחד לאחר שדווחה על רווח של 1.05 דולר למניה; מספקת תחזיות מאכזבות להכנסות של 6.5 עד 6.9 מיליארד דולר לעומת צפי ל-6.81 מיליארד
גיא טל | (1)

יצרנית המעבדים והשבבים ADVANCED MICRO DEVICES  פרסמה את הדוח שלה לרבעון השני לאחר סיום המסחר, ובו היכתה את צפי האנליסטים במעט בשורה העליונה והתחתונה, ובכל זאת היא יורדת במסחר המאוחר. 

החברה דווחה על רווח של 1.05 דולר למניה על הכנסות של 6.55 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח של 1.04 דולר למניה והכנסות בסך 6.53 מיליארד דולר.

הרווח הגולמי הסתכם ב-3.54 מיליארד דולר, שיעור רווחיות של 54%, מעל צפי האנליסטים לשיעור רווחיות של 53.6%. הרווחיות התפעולית הייתה 30.3%, אף היא מעט מעל צפי האנליסטים לרווחיות תפעולית של 29.7%. 

בחלוקה לסגמנטים: הכנסות סקטור מרכזי הנתונים זינקו ב-83% ביחס לרבעון המקביל והגיעו ל-1.486 מיליארד דולר. סקטור לקוחות (הכולל את המחשבים האישיים) צמח ב-25% להכנסות של 2.15 מיליארד דולר. הכנסות הגיימינג הגיעו ל-1.66 מיליארד דולר, צמיחה של 32%. והסקטור המכונה Embedded צמח ב-2,228% להכנסות של 1.257 מיליארד דולר. 

לא פחות חשוב הוא הצפי לרבעון הבא. החברה מצפה להכנסות של 6.5 עד 6.9 מיליארד דולר. אמצע הטווח הוא אם כן 6.7 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 6.84 מיליארד דולר. ביחס לכל השנה מוסרת AMD כי היא מצפה להכנסות של 26 עד 26.6 מיליארד דולר, אמצע הטווח עומד על 26.3 מיליארד דולר, מעט מעל ציפיות האנליסטים להכנסות שנתיות של 26.225 מיליארד דולר. 

נתוני מכירות השבבים של ה-SIA לחודשי מאי - יוני הראו גידול של 20% בהשוואה ל-2021, מה שמעיד על המשך ביקושים למוצרי השבבים, אמנם לא ביקוש כמו שהיה לפני כחצי שנה, אז שרר בשוק מחסור בשל הביקוש העודף, אך עדיין, ביקוש בריא.

בשבוע האחרון מתחרתה של AMD, אינטל INTEL CORPORATION  איכזבה בדוחותיה הכספיים כאשר החברה פספסה את ציפיות האנליסטים, והורידה את תחזית ההכנסות להמשך השנה. באותו היום אינטל ירדה ב-8%, ו-AMD עלתה ב-3%. ההבדל המשמעותי בין החברות הוא ש-AMD הינה חברת צמיחה שכובשת עוד ועוד נתחי שוק מהיריבה, ואילו באינטל הסיפור אחר לגמרי, החברה לא צומחת מזה זמן רב. היה ניתן לחשוב עליה כחברת ערך, אך הדוחות האחרונים פוגעים אפילו בהגדרה הזו.

קיראו עוד ב"גלובל"

יחד עם זאת, אחד הדברים המרכזיים שפגעו באינטל בדוחות האחרונים היה הירידה במכירות המחשבים האישיים, נתון שבא לידי ביטוי גם בדוחות אפל ומיקרוסופט. AMD צומחת ומתרחבת בסגמנט הזה שמהווה גם עבורה סקטור חשוב. האם הירידה במכירות המחשבים תפגע גם בחברת השבבים הצומחת? החברה הציגה צמיחה של 25% גם בסקטור ה"קלינט" שכולל את המחשבים האישיים והניידים. 

ביום שני, אנליסט סוסקהאנה, כריסטופר רולנד אישר מחדש את הדירוג החיובי שלו ל-AMD. "למרות הבעיות המאתגרת של אינטל, אנחנו חושבים ש-AMD תצליח הרבה יותר טוב, אבל ייתכן שמכירות המחשוב הנייד לא יהיו חסינים״, כתב. "בהינתן אילוצי אספקה ועמדה תחרותית חזקה, אנחנו נשארים שוריים על AMD." מוקדם יותר השבוע, גם אנליסט קי-בנק, ג'ון וין, חזר על דירוג ״תשואה עודפת״ ב-AMD. "אנחנו ממשיכים לראות את AMD נהנית מביקוש חזק במרכז הנתונים בענן בארה"ב", כתב.

מתחילת השנה נחתכה מניית AMD בכ-35%, כחלק מהסנטימנט השלילי בשוק כלפי מניות צמיחה בכלל וחברות השבבים בפרט. שווי השוק שלה כעת עומד על 153 מיליארד דולר. מכפיל הרווח הנוכחי הוא 34, ומכפיל הרווח העתידי עומד על 22.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    AMD מאכזבת בכל הקשור לרבעון הבא לכן יורדת (ל"ת)
    דודו 02/08/2022 23:53
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.