האם דווקא עכשיו כדאי לקנות את מניית פייסבוק?
תראו, האמת הפשוטה היא שכמו המשקיעים בכל העולם, גם אנחנו לא יודעים. אבל אנחנו כן רוצים לדבר על הערכות ויחס סיכוי-סיכון. ענקיות הטכנולוגיה בדרך כלל לא מזנקות או מתרסקות ביום אחד ביותר מ-20%, פשוט כי הן ענקיות. כדי לגרום לתנודות כאלה במניות צריך מאסה של מיליארדי דולרים. במקרה של פייסבוק (סליחה, מטא) FACEBOOK (סימול: FB), נכון לעכשיו זזות בין משקיעים כ-100 מיליון מניות, לעומת מחזור ממוצע של 21 מיליון מניות. כלומר, כ-25 מיליארד דולר מחליפים היום ידיים. בהחלט סכום עצום. אם פייסבוק תסיים את היום בירידה של 19% ומעלה זו תהיה הצניחה הגבוהה ביותר במניית החברה מאז ומעולם - ונכון לעכשיו היא בדרך לשם. למעשה, היא מאבדת היום כ-220 מיליארד דולר משוויה, יותר מכל שווי השוק של נטפליקס (סימול: NFLX) NETFLIX (184 מיליארד דולר)
כלל ידוע הוא בשוק ההון שכדי שמישהו ימכור - צריך שיהיה קונה בצד השני. מי הם אלה שמוכרים היום? זה ברור, כל מי שקרא את הדוחות, ראה את הכותרות המפחידות על הצניחה בטרום מסחר והצטרף לחגיגת המכירות.
אבל מי נמצאים בצד השני? מי הם אותם אלה שמוכנים לשלם היום בעצם 25 מיליארד דולר כדי לקנות את מניות פייסבוק?
מי בכל זאת קונים היום את פייסבוק במחזור של 25 מיליארד דולר?
ככל הנראה, מדובר על משקיעים מתוחכמים יותר. הם כמובן לא יודעים מה יהיה והאם המניה תעלה בחזרה, אבל הם מכירים את המספרים של פייסבוק ושל שאר ענקיות הטכנולוגיה ויודעים שפייסבוק בעצם הופכת להיות זולה יחסית מבחינה פונדמנטלית, בהשוואה לשאר הענקיות, שנסחרות במכפילים גבוהים הרבה יותר: טסלה מובילה כמובן עם מכפיל רווח לשנה הקרובה של 90, אחריה אמזון עם מכפיל של 70, אנבדיה עם מכפיל של 57, מיקרוסופט עם מכפיל של 33, אפל עם מכפיל של 28 וגוגל עם מכפיל של 26.
מתחרות ישירות של פייסבוק כמו טוויטר וסנאפ צ'ט גם נסחרות במכפילים אחרים. טוויטר במכפיל של 184 וסנאפ צ'ט במכפיל 70.
ומה המכפיל של פייסבוק? אתמול הוא היה 22. היום אחרי הצלילה של המניה הוא כבר עומד על 17, כבר די דומה לחברות ערך.
אז המשקיעים המתוחכמים גם מודעים לכך, והם גם זוכרים שעד אתמול פייסבוק נסחרה לפי שווי של כ-900 מיליון דולר. האם השתנה משהו מהותי מאתמול להיום? בהחלט. בדוחות שלה לרבעון האחרון, שפורסמו אתמול בלילה אחרי נעילת המסחר, פייסבוק בעצם הודיעה רשמית שהיא מפסיקה להיות חברת צמיחה. אם עד היום פייסבוק צמחה ב-20% ויותר, כעת היא צופה צמיחה קטנה בחצי במקרה הטוב (11%) וכמעט לא קיימת (3%) במקרה הרע.
- מטא פספסה בשורת הרווח - המניה צונחת ב-8%
- תצליח לאתגר את אפל? מטא ממשיכה להמר בעשרות מיליארדים על משקפיים חכמים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וול סטריט מפרגנת מאז הקורונה לענקיות הטכנולוגיה ובכלל לחברות שצומחות, וצמיחה היא בהחלט אחד הקריטריונים החשובים, ומנגד - היא מענישה כשהחברות מפסיקות לצמוח.
האם הצמיחה של ווטאסאפ ואינסטגרם יסייעו לפייסבוק?
למרות העובדה שהצמיחה נמצאת בירידה, סביר להניח שעדיין יש לפייסבוק הענקית מספיק כלים משמעותיים להמשיך ולפתח: הפוטנציאל של וואטסאפ טרם מוצה (החברה כידוע לא מכניסה כסף מפרסומות באפליקציה, וגם אם תחל לגבות תשלום יהיה לאנשים קושי רב לעזוב אותה. נכון כאשר היא ניסתה את זה לפני כשנה אז מתחרות כמו טלגרם וסיגנל קפצו, אבל הן עדיין קטנות בהרבה ממנה), וכך גם הפוטנציאל של אינסטגרם. בהנחה שפייסבוק יכולה עדיין להמשיך ולהשביח את העסק שלה - המניה עשויה להפתיע בחזרה כלפי מעלה. פייסבוק כן חוששת ואומרת כי אנשים מבלים פחות זמן בפלטפורמה שלה, מה שצפוי לפגוע בהכנסות העתידיות.
מה הופך חברה לחברת ערך?
מה שהופך חברה לחברת ערך היא בעיקר היכולת להמשיך ולהכניס כסף שוב ושוב. לא הצמיחה היא החשובה שם אלא פשוט לעשות את אותו דבר שוב ושוב לאורך שנים רבות - ולקבל את אותן תוצאות. פשוט לייצר עוד ועוד כסף ועוד ועוד כסף לבעלי המניות. מניות הערך פשוט מאפשרות השקעה שמחזירה את עצמה לאורך שנים. זה אולי הרבה יותר 'משעמם' אבל מי אמר שצריך מניה שמתנהגת כמו רכבת הרים כדי להצליח? להיפך, בהשקעות ארוכות טווח אתם דווקא רוצים את המניות השקטות. גם יותר קל להשקיע בהן. הן אולי לא מזנקות בעשרות אחוזים כל יום, אבל אתם גם לא נכנסים לפאניקה כי הן בדרך כלל גם לא מתרסקות בעשרות אחוזים.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אנחנו לא יודעים את העתיד, אבל יחס הסיכוי-סיכון נוטה כעת לטובתה של פייסבוק
כאמור אנחנו לא יודעים מה יהיה בהמשך. יכול להיות שפייסבוק עברה את השיא שלה ומעכשיו היא רק תלך ותרד, הרי כבר שנים ברור לכולם שהצמיחה שלה צריכה להיות בירידה, פשוט כי היא מגיעה למגבלת משתמשים מקסימאלית ברחבי העולם לאט לאט. יכול להיות שהיא 'רק' תתייצב על ההכנסות והרווחים הנוכחיים, ויכול להיות שהיא תצליח לעשות שינוי מהקצה אל הקצה - כמו שהיא רוצה - ותחזור לצמוח. לכן הכל זה עניין של ניהול סיכונים. כאשר ענקית כמו פייסבוק מתרסקת, זה לא אומר שהיא תמשיך להתרסק. בהחלט ייתכן שהמשקיעים נכנסו ללחץ רציני ופשוט מכרו מכל הבא ליד, ואז קרתה תנועת שרשרת של עוד ועוד משקיעים שנלחצו ומכרו - כך שבהמשך עשוי להגיע תיקון כלפי מעלה, וכאשר המכפיל שלה הוא כמו של חברת ערך, ולא כמו של חברת צמיחה, בהחלט ייתכן שדווקא עכשיו יש כאן הזדמנות.
מי שאגב מסכים עם הניתוח המוצג כאן הוא כריסטופר רוסבאך, מנהל ההשקעות הראשי של מנהל הנכסים האנגלו-שוויצרי J. Stern & Co, זה עשוי להיראות כמו הזדמנות קנייה: "המניות של פייסבוק זוכות מאיתנו להערכה אטרקטיבית כשהן נכנסות למספרים הללו. כל ירידה נוספת הופכת אותה להזדמנות משכנעת עוד יותר עבור משקיעים לטווח ארוך.
"למרות האטה בצמיחת המשתמשים ועלויות גבוהות יותר שהחמיצו את ציפיות השוק, התוצאות של פייסבוק ברבעון הרביעי סיפקו ביצועים בסיסיים חזקים בהכנסות וברווחיות", הוסיף.
"ההשקעה המאסיבית שפייסבוק מתחייבת לבצע בתחום ה-מטאוורס מראה על יכולתה ונכונותה להפוך למובילה בתחום החדש הזה. אנו מצפים שהשקעות אלו יניבו תשואות משמעותיות בעתיד" סיכם רוסבאך.
יצוין כי מאז השיא שרשמה בחודש ספטמבר (מחיר של כ-382 דולר) פייסבוק צללה כבר ב-36% והיא נסחרת כעת בשער של 243 דולר למניה.
דוחות פייסבוק:
אתמול דיווחה פייסבוק על רווח של 3.67 דולר למניה, מתחת לצפי השוק שעמד על 3.83 דולר. בשורת ההכנסות עקפה מטא את הצפי במעט, כאשר אלו הסתכמו ב-33.67 מיליארד דולר אל מול צפי אנליסטים ל-33.41 מיליארד. פייסבוק גם דיווחה כי פעילות המטאוורס הסתיימה בהפסד תפעולי של 3.3 מיליארד דולר.
פייסבוק צופה הכנסות של 27 עד 29 מיליארד דולר ברבעון הקרוב, השוק ציפה ל-30.1 מיליארד. בעיה נוספת היא כאמור העובדה שעל פי מדידות שאותן ערכה החברה - אנשים מבלים פחות זמן בפלטפורמות שלה. לא מדובר רק ברשת החברתית פייסבוק עצמה כמובן, אלא גם בפלטפורמות כמו ממשק המסנג'ר שלה, אשר משמש להעברת הודעות בין ולפי משתמשי פייסבוק עצמן, וגם בוואטסאפ ובאינסטגרם.
פייסבוק צופה בעיות מהותיות בעסק המרכזי שלה - הכנסות מפרסומות. החברה צופה האטה בשימוש בשירותים המרכזיים שלה (הפלטפורמה החברתית כמובן) וכן הוצאות נמוכות באופן משמעותי על ידי הגופים שהיו רגילים במשך שנים רבות להוציא סכומי עתק על פרסום ברשת החברתית, בייחוד בעקבות קשיים שקשורים לאינפלציה ולפגיעה בשרשראות האספקה, וכן פגיעה כתוצאה מהשינויים במודל הפרטיות של חברת APPLE (סימול: AAPL), שצפויים גם הם לפגוע בהכנסות של פייסבוק.
המשקל של פייסבוק במדד הנאסד"ק הוא 4.8% וגורר את כל המדד לירידות של יותר מ-2%
כיוון שהמשקל של פייסבוק הוא כ-4.8% ממדד הנאסד"ק, היא מובילה אותו היום לירידות חדות. הנפילה במניה של פייסבוק גוררת ירידות גם אצל סנאפ צ'ט SNAP INC (סימול: SNAP), פינטרסט PINTEREST (סימול: PINS) וטוויטר TWITTER INC (סימול: TWTE).
גרף 5 שנתי של מניית פייסבוק:
- 23.יוסי 05/02/2022 17:39הגב לתגובה זושהחברה התחילה היא כביכול גנבה את כל השוק של אייסיקיו עכשיו היא בונה על טכנולוגיה שלא הצליחה כבר עשור . זה לא נראה הכי טוב
- 22.תיפול עוד 50 אחוז לפחות (ל"ת)אייל 05/02/2022 17:14הגב לתגובה זו
- 21.אזרח 05/02/2022 13:03הגב לתגובה זופייסבוק הפכה למשטרת מחשבות טוטליטרית של אדם אחד. נפילת פייסבוק זה יום חשוב לחירות האזרחים בעולם!
- 20.חיפאי מאושר 04/02/2022 13:07הגב לתגובה זוטעות הפייסבוק יצאה ההנפקה לפי 35$ למניה למחרת נפלה והגיע ל18$ למניה אז לא להבהל יש לה עדיין לאן לרדת
- קיס איצ 04/02/2022 17:29הגב לתגובה זושהחברה למעשה מייצגת
- יאיר 04/02/2022 21:37אתה כנראה התבלבלת עם טסלה
- חי 04/02/2022 14:09הגב לתגובה זואתה משקיע על , יש לך שיחה , ווארן באפט רוצה עצה
- 19.חרם פייסבוק בישראל 04/02/2022 12:59הגב לתגובה זוצריך לחסום את הפייסבוק
- 18.דנן 04/02/2022 12:20הגב לתגובה זואם יש לה עתיד היינו רואים בעלים קונים, לא רצים לקנות אז יש עוד לאן לרדת
- 17.לרון 04/02/2022 10:31הגב לתגובה זוהיכן הירידות????,הנה הן לפניכם,בשלב ראשון רציתם חו"ל השקיעו באירופה היותר סולידית עם סטיית תקן גבוהה פחות
- 16.לרון 04/02/2022 10:29הגב לתגובה זווהזכירו לי אם טעיתי,מניות לא קונים ביום הירידה המשמעותית,לרב תהיה עוד ירידה/ירידות ,כזכור לא מתקרבים ל"סכין נופלת" בזמן נפילתה לפחות,מקסימום יהיה היפוך ותפסידו "קצת" כדי שמניה תעלה צריך הרבה כסף בענקיות וכעת FB צריכה לעלות ב 50% וזה יקח זמן....ותנודתיות עם סטיית תקן גבוהה לפחות בראשית הדרך
- אתה הבנת מה שכתבת? אני לא הבנתי כלום (ל"ת)ללירון 04/02/2022 17:34הגב לתגובה זו
- חי 04/02/2022 14:07הגב לתגובה זווהקשבת לכל מיני סוחרי בורסה שמתפרנסים מהקורסים שהם מוכרים לך אתה ילד ואם לא אז אתה סחורה בלוייה בלי קשר של לקנות או לא אתה תמיד קונה יוקר ומוכר בזול
- יריב 04/02/2022 12:36הגב לתגובה זודוגמה הפוכה למה שאמרת מהשבוע. אין כאן חוקיות.
- חי 04/02/2022 14:08חברה סופר רווחית !
- 15.היי טק 04/02/2022 08:03הגב לתגובה זומס' המשתמשים הולך ופוחות. הצעירים לא מצטרפים.
- אינסטוש וואטסאפ גם אין? (ל"ת)אוהד 04/02/2022 18:02הגב לתגובה זו
- חי 04/02/2022 14:04הגב לתגובה זוהמשתמשים הפייסבוק מבוגרים עם כסף תשאל כל מפרסם כמה כסף הוא מביא מפייסבוק
- 14.פלג 04/02/2022 04:25הגב לתגובה זוהם חברה מרוויחה הם לא פלופ.. עוד קצת למטה, למכפיל 10-12 ואז יהיו שווים השקעה..
- אתה לא היועץ שם ? (ל"ת)חי 04/02/2022 14:03הגב לתגובה זו
- 13.פלג 04/02/2022 04:25הגב לתגובה זוהם חברה מרוויחה הם לא פלופ.. עוד קצת למטה, למכפיל 10-12 ואז יהיו שווים השקעה..
- 12.פעם היה לכולם פייסבוק עד שלאנשים נמאס מזה (ל"ת)עילאי 04/02/2022 02:33הגב לתגובה זו
- 11.רן 03/02/2022 23:46הגב לתגובה זויחזרו לגלוש שם
- 10.נ.ש. 03/02/2022 22:51הגב לתגובה זובלי קשר למה תעשה המניה. הטענה שפייסבוק זולה לא נכונה. ולא בגלל המכפיל המצחיק שלה עכשיו (16) ביחס לענקיות הטק. אלא בגלל מה שאתה לא קורא בין השורות של המהלך הזה. הירידה הזו של פייסבוק מזכירה את הנפילה של טבע באוגוסט 2017 נכון המצב של פייסבוק הרבה הרבה יותר טוב. אבל מה שעומד פה למבחן ומה שמסוכן במניה של פייסבוק זה שכל המודל שלה עומד למבחן ובסכנת התמוטטות וזה הרבה יותר מלמדוד את הכסף שלה ביחס למכפיל הנוכחי. וזה הסיבה שהיא יורדת. המטאוורס לעת עתה נראה כמו בלון יחצ שמזכיר את הבלון של מטבע וירטואלי של מטא ששווק והוא נעלם. מודל הפרסום ומודל מכירת הדאטה נמצא בסיכון של קיימות וזו סיבת הירידות האמתיות
- 9.רק מזומן 03/02/2022 22:22הגב לתגובה זורק לתזכורת בתחילת הקורונה. פייסבוק הייתה חצי מהיום מסקנה יש עוד הרבה בשר לירידות.מה גם שהעליות שהיו ממרץ 20 עד סוף 21 לא יחזרו המומנטום נעצר.
- 8.כשהמכונות האוטומטיות עובדות, הירידות יותר חדות ומהירות (ל"ת)רוקי בלבואה 03/02/2022 21:42הגב לתגובה זו
- 7.הקיצר אולי כן ואולי לא.. אוקיי הבנתי. (ל"ת)פוקסי 03/02/2022 21:34הגב לתגובה זו
- 6.רמי 03/02/2022 21:06הגב לתגובה זוע"פ מפרסמים, עסקי הליבה לא רק שמפסיקים לצמוח אלא מתחילים להתכווץ. אין מנועי צמיחה אמיתיים בעתיד הנראה לעין
- גם גוגל לא לקנות? (ל"ת)גם גוגל לא לקנות? 06/02/2022 12:04הגב לתגובה זו
- 5.ברק 03/02/2022 20:43הגב לתגובה זונראה לך שמישהו יוותר על החיים האמיתיים שלו בשביל הבטאוורס הזה? אם זה הכיוון שהם הולכים אליו החברה הולכת קאפות. ל
- 4.לקנות??? (ל"ת)איש חכם 03/02/2022 20:26הגב לתגובה זו
- 3.משקיע 03/02/2022 20:20הגב לתגובה זומה אתה מגלה?
- 2.יופי. לזרוק כבר לפח ולפרק (ל"ת)שלמה 03/02/2022 20:04הגב לתגובה זו
- 1.מי יתן 03/02/2022 19:33הגב לתגובה זוהעולם יהיה מקום הרבה יותר טוב
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
