דוחות

מטא עקפה בהכנסות, פספסה ברווחים: 3.67 ד' למניה; נופלת 17% במסחר המאוחר

בשוק ציפו לרווח של 3.83 ד' למניה ברבעון 4 של 2021. ההכנסות הסתכמו ב-33.67 מיליארד ד', מול 33.41 מיליארד בצפי האנליסטים. פעילות המטאוורס הסתיימה בהפסד תפעולי של 3.3 מיליארד ד'. מטא צופה צמיחה שנתית של 3-11% ומזהירה מהשפעות מערכת ההפעלה של אפל על הכנסות הפרסום
איתי פת-יה | (6)

חברת מטא FACEBOOK (פייסבוק לשעבר) מפספסת את תחזיות הרווח של האנליסטים לרבעון הרביעי של 2021 ועוקפת את תחזיות ההכנסות. החברה הציגה רווח של 3.67 דולר למניה על הכנסות בסך 33.67 מיליארד דולר. בשוק ציפו לנתונים של 3.84 דולר ו-33.41 מיליארד דולר, בהתאמה. המניה נופלת בכ-17% במסחר המאוחר בוול סטריט.

בחברה מצפים להכנסות ברבעון הנוכחי של 27-29 מיליארד דולר, שישקפו צמיחה של 3-11% על נתוני 2021. הצמיחה עתידה להיות מושפעת גם מהחשיפה לפרסומות וגם ממחירן שעלה. במטא מסבירים כי התחרות על הזמן הפנוים של המשתמשים גוברת (והשירותים שלה פחות יעניינו אותם), וכן היא מזהה מגמה של מעבר לשימוש בפיצ'רים מבוססי וידאו בתוך הפלטפורמות שלה, שהמונטיזציה בהם (כלומר היכולת לפרסם דרכם לגבות תשלום) נמוכים מאשר בסטורי או בפיד החדשות.

עוד מסבירים כי השינויים במערכת ההפעלה iOS של אפל (הגנת המשתמשים ואי-חלוקה של המידע עם אפליקציות נוספות - כמו פייסבוק) יחלו להשפיע עוד יותר לרעה עליה - וזאת לצד לחצים רגולטוריים. גם האינפלציה לא נפקדה מהדיווח, ובמטא אומרים שבצל הסביבה האינפלציונית, ללקוחות יהיו פחות תקציבים להשקיע בפרסום דרכה. עוד גורם שיפגע בצמיחה הוא הפרשי השערים.

עדיין כחלק מהתחזית הלאה, במטא מצפים שההוצאות יסתכמו השנה ב-90-95 מיליארד דולר, ולא ב-91-97 מיליארד כפי שהעריכה קודם לכן. ההוצאות ההוניות תסתכמנה להערכתה ב-29-34 מיליארד דולר.

ובחזרה לדוחות שזה עתה פרסמה: בשורה העליונה מדובר בצמיחה של 20% מרמת הכנסות של 28.07 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד, וברווח למניה בקיטון של 5% מרמה קודמת של 3.88 דולר. הרווח כולו ירד ב-8% מ-11.21 מיליארד דולר שנה קודם לכן ל-10.285 מיליארד דולר כעת. הרווחיות התפעולית ירדה ב-1% ל-12.58 מיליארד דולר. שולי הרווחיות התפעולית ירדו יותר - מ-46% מההכנסות ל-37% בלבד.

ברבעון השלישי של 2021 הציגה גידול שנתי בשיעור 33% בהכנסות שהסתכמו 28.3 מיליארד דולר. הרווח למניה היה אז 3.22 דולר בלבד לעומת 3.3 דולר שנה קודם לכן. שעברה.

מספר המשתמשים הפעילים בחודש רשם בזמנו צמיחה של 6% וברבעון המדווח כעת האנליסטים ציפו לצמיחה בשיעור דומה - ואולם גם כאן אכזבה: צמיחה של 4% ל-2.91 מיליארד משתמשים פעילים בממוצע בחודש. מספרם הממוצע של המשתמשים היומיים הפעילים עלה ב-5% ל-1.93 מיליארד. עוד מדווחת החברה על גידול של 6% בשנה במחיר הממוצע למודעה בפלטפורמות שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

ההוצאות ההוניות הסתכמו ב-5.54 מיליארד דולר. עוד הושקעו 19.18 מיליארד דולר ברכישות עצמיות של המניה - מחד זה פגע בשורת הרווח, מנגד גם תרם לחישוב הרווח פר מניה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מיטל 04/02/2022 02:13
    הגב לתגובה זו
    יותר מידי שנים אנשים נתקעו על האתר הזה
  • 4.
    8 03/02/2022 09:43
    הגב לתגובה זו
    בלון שהתנפח. ממש לא ״ענקית״. סתם בלון. טכנולוגיה בסיסית ביותר, גם פייסבוק, גם ווטסאפ, טכנולוגיות שכמה סטודנטים יכולים לפתח בחצי שנה. היא אמורה לחזור למה שהיא באמת - חברה קטנה, שלא נכללת ב100 המניות הגדולות של נאסדאק.
  • איש הייטק 03/02/2022 13:47
    הגב לתגובה זו
    אני במקרה מהתחום, לפתח פלטפורמה שתתמוך בשלושה מיליארד משתמשים לא כזה קל. ויש עוד המון פיצרים שאתה בכלל לא מודע אליהם
  • 3.
    מטא מתה (ל"ת)
    אנונימי 03/02/2022 00:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מפולת בהייטק (ל"ת)
    רון3554 03/02/2022 00:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חברה שמייצרת אוויר בלבד (ל"ת)
    חברה 03/02/2022 00:23
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".