לא לשימוש
צילום: רויטרס

האם תזת העלאת הריבית נשענת על כרעי תרנגולת ועלולה לקרוס?

עקום תשואות האג"ח של ממשל ארה"ב מסמן מחזור העלאות ריבית שיהיה הדחוק ביותר מזה דור. למה סעיף הדיור במדד האמריקאי, שנחשב לאינדיקציה לאינפלציה קבועה ולא זמנית, סובל מדיליי? ובארץ: האומיקרון מפיל את אמון הצרכנים והווריאנטים מעמידים בספק ניסיון לחזות את עיתוי העלאת הריבית
אמיר כהנוביץ | (6)

נתוני האינפלציה בארה"ב שפורסמו ביום שישי הפתיעו עם עליה חודשית של 0.8% לעומת צפי לעליה מתונה יותר של 0.7%, בשינוי שנתי האינפלציה בכל זאת עמדה בצפי של 6.8%, בשל עיגול ספרה אחת אחרי הנקודה. ועדיין באופן פרדוקסלי תשואות האג"ח הגיבו בירידה, כשבלטו במיוחד אלה לשנתיים. השוק עדיין מצפה להעלאת ריבית ראשונה בארה"ב ביוני, אך בקצב איטי יותר מכפי שהוערך עד לפרסום נתון האינפלציה ה"נמוך".

הדיסוננס בין נתון אינפלציה גבוה ותשואות יורדות הוסבר בכך שמאחורי הקלעים מנהלי ההשקעות ציפו להפתעה כלפי מעלה. מדובר בהסבר מתחכם, אבל גם אם נניח שהוא נכון והצפי "האמיתי" היה לאינפלציה שנתית של, נגזים, 7.4%, אז מה כבר ההבדל מבחינת הפד, שתיהן הרי הרבה הרבה מעבר ליעד שלו, האם על הבדלים מינוריים כאלה כזה כל תזת העלאת הריבית עלולה לקרוס? האם היא נשענת על כרעי תרנגולת? האם הציפיות ה"אמיתיות" לאינפלציה כ"כ גבוהות עד שמאזן הסיכויים דווקא נוטה כעת כלפי מטה?

גם התשואות הארוכות בארה"ב הגיבו בירידה לנתון האינפלציה, אבל בגלל השפעת ירידת התשואות הקצרות, כשהתשואה פורוורד לחמש שנים בעוד חמש שנים נותרה כמעט ללא שינוי. השילוב גרם לשיפוע עקום התשואות להיתלל מעט, אך הוא עדיין נמוך בהשוואה לרמתו טרום האומיקרון. השיפוע 2-10 עמד ביום שישי על 83 נקודות בסיס ולפי חישובי בלומברג לפי עקומי הפורוורד שיהיו בחודש יוני, העת בה הפד צפוי להתחיל להעלות ריבית, השיפוע כבר ירד ל- 55 נקודות בסיס. העלאת ריבית בשיפוע נמוך כ"כ, אם אכן תתממש, תהפוך את מחזור העלאות הריבית הזה להיות הדחוק ביותר מזה דור.

כלומר, השוק מצפה שהעלאות הריבית יהיו מצומצמות מאד ואולי אף יגרמו מהר מאד למעבר להפחתה. עדות נוספת לשבריריות תזת העלאות הריבית קיבלנו לאחרונה כזכור גם מהתפרצות וריאנט האומיקרון, שכרגע משתולל בבריטניה וקבר את הסיכוי שהיו גבוהים להעלאות ריבית שם החודש, ועכשיו נתוני סקרי צרכנים מישראל מראים איך הוא השפיע גם עלינו:

מדד אמון הצרכנים של הלמ"ס שפורסם אתמול ירד עמוק בנובמבר אל הטריטוריה השלילית, ל-13%-, לעומת 8%- באוקטובר. החמרה נרשמה בשניים מבין ארבעת הסעיפים שלו: שינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה ירד ל-13%- מערך של 1%- באוקטובר, והשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה ירד לערך שלילי של 1%- מערך חיובי של 9% באוקטובר. השבריריות והמהירות בה הווריאנטים באים והולכים מעמידה בספק כל ניסיון לחזות את עיתוי העלאת ריבית.

שוקי המזרח מפגינים הבוקר אופטימיות, הפעם על רקע איתותים של מקבלי ההחלטות בסין על כך שהמדיניות עשויה להיות תומכת יותר. סוכנות בלומברג מדווחת כי גברו הציפיות שסין תשיק תמריצים פיסקליים בתחילת 2022. ואכן, מחירי הסחורות עולים הבוקר, יחד עם החוזים העתידיים על שוקי המניות, אבל מי לא מגיב? שוק האג"ח, שמשאיר את התשואות נמוכות, בצעקה רועמת.

האינפלציה בארה"ב - סעיף הדיור על המוקד: עיקר העליה באינפלציה השנתית בארה"ב הגיע מארבעה סעיפים גדולים: אנרגיה, כלי רכב, מזון ודיור, כשארבעתם אחראיים ל- 81% מהאינפלציה השנתית. בעוד אנרגיה, מזון וכלי רכב נחשבים  כ"זמניים" בשל השיבושים הזמניים שהובילו לעלייתם, סעיף הדיור שהאיץ בנובמבר לשינוי שנתי של 3.9% הפך לטיעון העיקרי לכך שהאינפלציה פה כדי להישאר, אך יתכן שמה שאנחנו רואים עכשיו אלה עליות המחירים של לפני כמה חודשים. השיטה שבה מודדים את סעיף הדיור לוקחת בחשבון את כל שוק השכירות ולא רק את העסקאות האחרונות ולכן לוקח זמן עד שמעדכנים חוזי שכ"ד "ישנים", כך שמחירי השכירות מגיעים למדד המחירים לצרכן בעיכוב רב.

קיראו עוד ב"גלובל"

אינדיקציות משוק השכירות בארה"ב מראות שגל עליות המחירים מתפוגג: אתר -ApartmentList.com פלטפורמה להשכרת דירות מפרסם דו"ח מחירים חודשי לפי מיליוני העסקאות שמפורסמות בו והוא מתאר כי בארבעת החודשים האחרונים חלה האטה חדה בקצב עליית מחירי השכירות עד שבחודש נובמבר אלה האטו לעליה של -0.1%. אומנם נובמבר הוא עונתית חודש שלילי בשכירות, אך גם בניכוי עונתיות מדובר בקצב איטי משמעותית מזה של החודשים הקודמים. עורכי הדו"ח העריכו כי בקצב הזה בדצמבר מחירי השכירות יציגו את הירידה הראשונה השנה. התמתנות כזאת תתבטא בסעיף הדיור כנראה רק החל מהמחצית השניה של 2022.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ב 13/12/2021 10:52
    הגב לתגובה זו
    הוא מעולם לא טעה והפד לא מסוגל להשפיע עליו בצורה שתעוות אותו והמאמרים המקצועיים שהפד בעצמו מוציא בשנים האחרונות מודים בכך. בשנות ה70 היו שני גלי אינפלציה, אחד מאינפלציה מוניטרית מברטון וודס שהתגלמה באג״חים ואחת ממשבר הנפט בגלל הבלאגן מהמלחמות שלנו עם הערבים. למשבר השני האג״חים לא הגיבו ובאמת כשמחירי הנפט ירדו היתה ירידת מחירים. למרות שהיתה עלייה ארוכה וכואבת במחירים כמו עכשיו. בכל מקרה, מה שהאגחים באמת אומרים זה שהמשכורות לא עולות ברמה שמסוגלת לתמוך במחירים ושעסקים מפסידים והתשואות כנראה תרדנה. במצב הזה אם הפד יחנוק את האשראי אז יהיה מיתון, איך בדיוק העלאת הריבית והפסקת הרכישות אמורות לפתור את בעיות האספקה בנמלים. בארה״ב או להוריד את מחירי האנרגיה? כל מה שהן יעשו זה יקשו עוד יותר על עסקים ויגרמו לקריסה ומיתון.
  • י"ע 13/12/2021 12:08
    הגב לתגובה זו
    אינפלציה זה במדד לטמפרטורה של המשק והיא גבוהה כי המשק מתחמם. והמטרה של הפד היא לצנן את המשק לפני שירתח. בעיות האספקה ומחירי האנרגיה גבוהים כי הצעירים שנמצאים בבורסה ומשחקים בכסף שהפד העניק להם צורכים כמו משוגעים וזה יירגע כשתפסיק זרימת הכסף מהפד.
  • 2.
    פיצוץ בועת הקריפטו יביא למיתון בצריכה של המילניאלז (ל"ת)
    טירוף 13/12/2021 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דר' דום 13/12/2021 10:06
    הגב לתגובה זו
    הסתכלות על עקום התשואה אינה רלוונטית כיוון שהיא מעוותת במכוון ע"י רכישות העתק של הפד. וביום שיפסיקו להדפיס יהיה זעזוע בעקום כלפי מעלה ובוודאי תגובה חדה במניות לכיוון השני.
  • ברבור שחור 13/12/2021 13:45
    הגב לתגובה זו
    7 המשברים האחרונים אמורים לשכנע אותך ביכולת של עקום התשואות לחזות את המהלכים , ואם זה לא שיכנע אותך אז יש תחומים אחרים
  • רק להזכיר שבסיום שלושת תכניות ההדפסות הקודמות התשואות (ל"ת)
    תעשה חישוב מחדש לתיא 13/12/2021 11:14
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.