על רקע המחסור העולמי בשבבים: מובאדלה הנפיקה יצרנית ב-25 מיליארד ד'
עד 2008 הם היו זרוע הייצור של ADVANCED MICRO DEVICES (AMD), לאחר מכן ענקית השבבים עשתה להם ספין אוף ומכרה אותם למובאדלה הממשלתית מאיחוד האמירויות (רוכשת הנתח במאגר הגז תמר מידי דלק קידוחים), ועתה זו הכניסה פנימה את הציבור: GlobalFoundries (סימול: GFS) גייסה 2.6 מיליארד דולר בהנפקתה שנעשתה לפי שווי של 25 מיליארד דולר, והחלה להיסחר בסוף השבוע בנאסד"ק. 7 ננומטר, 5 ננומטר, 3 ננומטר? היא בכלל לא במשחק הזה. זו לא החברה שתעמוד בחוד החנית של הטכנולוגיה, כך היא מודה בריש גלי.
גלובל פאונדריז מייצרת שבבים בסיסיים יותר, לא כאלה ייעודיים לדטאה סנטרים או לביצוע משימות ניתוחי ביג דאטה מבוססי בינה מלאכותית ושאר הגדרות מהז'רגון. אצלם, מדובר בשבבים שדואגים למתח החשמל במוצרים בהם הם מוטמעים, חיבור למסכים חיצוניים או תקשורת אלחוטית.
השבבים הפשוטים הללו הם שנמצאים היום בחסר בכל העולם. מותגי הרכב ויצרניות מכשירי החשמל לבית מדווחות על פגיעה במכירות בגלל המחסור הזה ומשביתות קווי ייצור שעומדים ומחכים לחלקים החסרים. גם בחברות מתחום המחשוב כמו אפל ואינטל עושים שימוש בשבבים שכאלה שאין בנמצא מספיק מהם. הראשונה חתכה את תחזיות המכירות בחגים ב-6 מיליארד דולר והשניה תלתה את ההאטה במכירות המעבדים שלה במחסור בשבבי חשמל ותקשורת.
החברה מייצרת פרוסות סיליקון ובין לקוחותיה נמנות Qualcomm, MediaTek, NXP Semiconductors ו-Qorvo. מדובר בעסק עתיר הון וחובת ההוכחה על גלובל פאונדריז שההשקעות תצדקנה את עצמן, שיוכלו לשפר את שיעורי הרווחיות ושהביקושים הגבוהים לשבבים אינן עניין שקשור בקורונה ויעלם תוך זמן מה. זה יהיה מורכב עוד יותר בהתחשב בכך שגלובל פאונדריז בעצמה מודה כי מתקני הייצור שלה נוצלו בכיבולת לא מלאה של 84% ב-2020 בשל הנגיף, מה שמעלה את האפשרות שהפער בין צד ההיצע לביקוש קשור גם בהיצע שאינו כסדרו.
- סוגת בדרך לבורסה לפי שווי של 1.2-1.3 מיליארד שקל
- המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"לדעתי לאורך רוב חמש עד עשר השנים הקרובות ההיצע יהיה זה שירדוף אחרי קצב הביקושים", אמר המנכ"ל טום קאולפילד. "הייתי אומר שכבר מאוגוסט 2020 אנחנו לא מצליחים לייצר מספיק. לכל יום אנחנו מנסים לדחוף כמה שניתן, וקיבולת הייצור כבר חצתה את ה-100%". עוד הוא ציין כי קווי הייצור משוריינים מראש עבור הלקוחות עד סוף 2023.
מתוך הסכום המגויס, 1.5 מיליראד דולר יוקצו עבור הגדלת קווי הייצור כדי להתאימם לביקושים. לחברה מתקנים בארצות הברית, גרמניה וסינגפור. חוליית הייצור בשרשרת הערך ידועה ככזו עם מתח רווחים נמוך יחסית, בין היתר בשל השכר הגבוה בתחום, ומחירי ציוד הייצור וחומרי הגלם. בתשקיף של גלובל פאונדריז צוין כי שולי הרווחיות הגולמית במחצית הראשונה של השנה עמדה על קרוב ל-11%.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
