טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

"טסלה מובילה את המרוץ הטכנולוגי, בסוף יהיו 2 מתחרות בשוק"

המנכ"ל של לוסיד מוטורס, שצפויה להתמזג עם עם הספאק CCIV בחודש הבא, משרטט את עתיד הרכבים החשמליים וגם טסלה צפויה לפרסם את מסירות הרכב הרבעוניות והפעם המספרים מחביאים לא מעט מידע על השוק
ארז ליבנה | (13)
נושאים בכתבה וול סטריט טסלה

כנראה שאם יש מניה שהשוק חלוק לגביה, היא מניית טסלה (TSLA). מצד אחד הצד השורי טוען שמדובר בחברה בעלת ידע עצום לא רק ברכבים חשמליים, אלא גם בשלל נושאים נוספים, במיוחד בתחום הסוללות. מנגד, הדוביים על המניה אומרים, כי לאור ההכנסות הזעומות של החברה, שכרגע נשענת בעיקר על סובסידיות ממשלתיות וקניית מכסות זיהום מחברות רכב מזהמות, הופכות את השווי למנופח לגמרי.

מה שבטוח הוא שההצלחה של החברה של אילון מאסק, הולידה גל חיקויים של יצרנים מקוריים שרוצים להפוך לטסלה הבאה. מצד שני, ההצלחה עוררה את התיאבון של ענקיות הרכב, שהחלו שופכות עשרות מיליארדים כדי להדביק את הפערים ולנגוס עמוק במה שנחשב לעתיד של הסקטור, עם ההתגברות במעבר לטכנולוגיות בנות קיימא.

 

לטענת פיטר ראולינסון, המנכ"ל של חברת הרכב החשמלי היוקרתי, לוסיד מוטורס – עוד אחת שרוצה להיות טסלה רק במחירים של פי 3 – שהודיעה בסופ"ש האחרון כי תתמזג עם הספאק CCIV ב-23 ביולי, להפיכתה של טסלה לחברת הרכב בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, יש סיבה אחת ויחידה: היא מובילה במירוץ הטכנולוגי של הרכבים החשמליים.

 

ראולינסון חשף בתקשורת האמריקאית, שלוסיד, שטרם סיפקה אפילו רכב אחד ונמצאת בשלבים ראשוניים של ייצור, כבר עם הזמנות של למעלה מ-10,000 רכבים ומשקיעה כסף בהגדלת יכולת הייצור ושרטט לאן הולך השוק.

 

"בסוף, הטכנולוגיה תנצח וחסרה ההכרה כי אכן מדובר במרוץ טכנולוגי. כרגע יש רק מתמודדת אחת בתחום הזה וזו טסלה. בגלל זה החברה מובילה בשווי השוק, בגלל זה היא נמצאת בפוזיציה שהיא נמצאת בה", אמר ראולינסון והוסיף כי "יש לנו טכנולוגיה ברמה עולמית ואנחנו מאיימים להפוך את המרוץ הזה לדו ראשי".

 

בכל מקרה, בין אם החזון הוורוד של ראולינסון – או של עשרות מתחריו – יישא פרי, עדיין יש לו הרבה גשרים לחצות עד שיוכיח בכלל שיש היתכנות כלכלית ארוכת טווח לחברה, או שבדומה ללורדסטאון (ROAD), החברה תגלה שיש פער עצום בין להקים חברת רכב, לבין הסקיילינג, שהוא יקר להחריד ודורש לא מעט כסף בקופה ולא פחות חשוב, צבר הזמנות עקבי לאורך שנים.

 

השוק מצפה לדוח המסירות של טסלה

כבכל רבעון, טסלה עומדת להודיע כמה רכבים מסרה ברבעון השני של השנה. בניגוד לרבעונים אחרים, ישנם כמה דברים שהפרסום יעיד עליהם, בין היתר איך החברה מתמודדת עם המחסור בשבבים העולמי – מה שגרם לה להעלות את המחירים כבר 5 פעמים בחודשים האחרונים – אבל גם מה מצבה בסין, השוק הכי משמעותי עבורה כרגע, שבו היא סובלת בשל ליקוים שגרמו לחברה לעשות ריקול לקרוב ל-300 אלף רכבים לעדכון תוכנה וחומרה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לפי הקונצנזוס החברה מסרה 201 אלף רכבים במהלך רבעון, אך להערכת דן אייבס מוודבוש – אנליסט שורי ידוע על המניה – ייתכן שזה גם יהיה יותר. "200 אלף זה קו ששורטט בחול, אבל הוא כנראה יהיה מוטה מעלה בשל ביקושים גבוהים באירופה ובסין", אמר אייבס ונתן מחיר יעד של 1,000 דולר למניה שמהווים כמעט 45% אפסייד על מחיר השוק של 690 דולר למניה.

 

מנגד בקרדיט סוויס, מעניקים למניה מחיר יעד של 800 דולר והמלצת החזק, אבל אומרים כי לא בטוח שהחברה תגיע ל-200 אלף. "הציפייה שלנו היא שטסלה תצטרך חודש שיא עם 115 אלף מסירות בחודש יוני כדי להגיע ליעד, מה שבהחלט ייתכן כי החברה נוהגת למסור את מרבית הרכבים שלה בחודש האחרון שלפני תום הרבעון", כתב האנליסט דן לוי מקרדיט.

 

כאמור, טסלה חווה חודשים קשים בסין. למרות שישנה עלייה של בין 170 ל-200% במסירות של אפריל ומאי ביחס לאשתקד, בשל תקלות שהובילו ללא מעט תאונות, בשל האצה פתאומית של הרכבים. החברה מכרה בסין בחודשים אלה 34 אלף רכבים, למרות שייצרה יותר וייצאה את חלקם לאירופה.

 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אבי 06/09/2021 10:45
    הגב לתגובה זו
    את זה אי אפשר לתקן בשדרוג גרסת תוכנה
  • 8.
    ירמיהו 02/07/2021 19:06
    הגב לתגובה זו
    בוא נקווה שאויביו לא יחסלו אותו
  • 7.
    בסוף זה יהיה רק מימן (ל"ת)
    דוד 01/07/2021 20:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    איל 01/07/2021 18:03
    הגב לתגובה זו
    השוק הסיני אבוד להם כי הסינים מאד לאומנים ויעדיפו חברות מקומיות כמו ניאו מי שעוקב אחרי ניאו רואה שמדובר בחברה מאד איכותית שמקדימה בחיישנים ומצלמות את טסלה שנות דור , והתחייבה לסוללה עם טווח של 1000 קילומטר ב 2022 מציע לצפות בקרוב ב power day של החברה המדהימה הזאת למי שאוהב מספרים נספרשפורשה מוכרת כמו טסלה ומרוויחה פי ששה ... ןאי אפשר לשכוח את פולקווגן ומרצדס שסוגרות על טסלה באירופה , וגם Gm Ford באמריקה מתקדמות מהר אז לטסלה היה יתרון סוללות בשוק אבל יש עשרות חברות שעוסקות בפיתוח סוללות עדיפות בהרבה ( qs למשל ) אני גם מאד אוהב את מודל חבילת הנסועה שניאו פיתחה ומאפשר יצירת תזרים הכנסות נהדר לניאו מי שעומד בראש החברה - אילון מאסק - משחק את הגאון המטורף עם חלליות מתפוצצות וביטקוינים , גם לא סיבה גדולה לאושר... הדבר שאולי יציל את טסלה הוא נושא טגירת האנרגיה אבל גם שם התחרות מאד קשה ימים ידברו
  • 5.
    רונן 01/07/2021 15:36
    הגב לתגובה זו
    כל מה שנדרש מטסלה היה להוסיף צילצול כאשר מתחבר או מתנתק האוטופיילוט והיא עשתה זאת "דרך האויר"
  • 4.
    יהווית 01/07/2021 13:35
    הגב לתגובה זו
    כולם בורחים
  • 3.
    mgm 01/07/2021 01:59
    הגב לתגובה זו
    I look at it it like this if I want to buy a car today will I buy Tesla or Audi BMW GM and so and so Tesla does not have any more the edge it had 2 3 years ago the valuation of Tesla to me should be much lower
  • 2.
    ארז מה עם השורט על טסלה??? (ל"ת)
    דובון 30/06/2021 23:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוני 30/06/2021 21:26
    הגב לתגובה זו
    שיחררו עידכון תוכנה OTA אחרי יום שהוסיף צפצוף למערכת כמו שדרשו ברשויות ונסגר כל סיפור ה"ריקול המטורף ל 300 אלף רכבים" שתפס כ"כ הרבה כותרות שיקריות בכתבות התקיפה הקבועות נגד טסלה.
  • איל 01/07/2021 18:09
    הגב לתגובה זו
    הסינים לא רוצים את טסלה בשוק המקומי והם מאד לאומנים, חוץ מזה שניאו עדיפה על טסלה ... גם באירופה טסלה היא כמו ג'וק עבור פולקסווגן ומרצדס והפער נסגר היתרון של טסלה מצטמצם ונעלם
  • החליפו סוללה בעדכון דרך האינטרנט. יא נעל. (ל"ת)
    היבואן 01/07/2021 12:22
    הגב לתגובה זו
  • א 01/07/2021 08:11
    הגב לתגובה זו
    כמה שיותר כתבות שיקריות אני רואה אני מגדיל פוזיציה…
  • כן ברור, החליפו סוללה מתלקחת דרך האינטרנט (ל"ת)
    עוד נעל. פחח 01/07/2021 00:57
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.