משאית
צילום: Rhys Moult on Unsplash

סנונית ראשונה? ליצרנית המשאית החשמלית לורדסטאון נגמרו המזומנים

החברה שנכנסה בשנה שעברה לבורסה באמצעות ספאק וזכתה לתמיכה פוליטית מהנשיא טראמפ הודיעה שנתקלה בבעיות מימון שמעמידות את המשך פעילותה בספק; האירוע מציף את החשש הגובר בקרב המשקיעים מפני הישנות של מקרים דומים בתחום
איתן גרסטנפלד | (5)

יצרנית המשאיות החשמליות LORDSTOWN MOTORS CORP דיווחה אתמול לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), כי קיים "ספק משמעותי" באשר ליכולתה להמשיך ולפעול בשנה הבאה בגלל בעיות במימון ייצור כלי הרכב שלה.

בדומה לשורה של יצרניות רכב חשמלי, גם לורדסטאון נכנסה לבורסה באמצעות מיזוג הפוך עם חברת רכישות ייעודית (SPAC), תוך שהיא עוקפת את הבדיקה הקפדנית שנעשית במסגרת תהליך ההנפקה הראשוני המסורתי. בתו כך, בשוק גובר החשש מכך שהמקרה של החברה הוא רק סנונית ראשונה בתחום, שרווי בחברות שמנסות לשחזר את ההצלחה של טסלה.

החברה שהונפקה בשנה שעברה, סובלת בתקפה האחרונה מקשיים בהשקת המשאית שלה שנבנית במפעל לשעבר של ג'נרל מוטורס בצפון מזרח אוהיו. "החברה מאמינה שרמת המזומנים הנוכחית שלה אינה מספיקה כדי לממן ייצור בקנה מידה מסחרי והשקת מכירה של רכבים כאלה", נכתב בהודעה שפרסמה אתמול החברה לרשות ניירות ערך בארה"ב. "תנאים אלה מעוררים ספק משמעותי ביחס ליכולתנו להמשיך ולעסוק בטווח של שנה לפחות", הוסיפה החברה.

בעקבות הדיווח צנחה אתמול מניית החברה ב-16.3% במהלך יום המסחר, וב-5.7% במהלך המסחר המאוחר. היום המשיכה מניית החברה לרדת בכ-16% (נכון לכתיבת שורת אלו) לשווי שוק של כ-1.66 מיליארד דולר.

בהודעה שפרסמה, אמרה החברה, כי היקף הייצור שלה השנה, יעמוד על מחצית מהציפיות הקודמות שלה, וכי היא זקוקה להון נוסף בכדי להוציא לפועל את מלוא תכניותיה. החברה, תלתה את האשמה בכך בקורונה שהביאה לגידול בהוצאות על חלקים, שילוח ועבודות הנדסה של צד שלישי.

בחודש מרץ צנחו מניות החברה, לאחר שפירמת הייעוץ הינדנבורג, המתמחה בביצוע שורטים חשפה כי היא מחזיקה בפוזיציית שורט על המנייה, תוך שהיא טוענת שהחברה הטעתה צרכנים ומשקיעים. לאחר מכן הודיעה החברה כי ה-SEC ביקשה לקבל מידע הקשור למיזוגה עם הספאק DiamondPeak Holdings. בתגובה לכך אמר המנכ"ל סטיב ברנס, כי לורדסטאון משתפת פעולה עם חקירת הרשות.

במהלך שיחת משקיעים שקיימה החברה במהלך חודש מאי, נאמר שאפשרויות לגייס כסף יכולות לכלול מימון מגובה נכסים והשקעות מצד שותפים אסטרטגיים כמו יצרניות רכב אחרות. עם זאת, ברנס, בעל המניות הגדול ביותר בחברה, אמר כי לורדסטאון לא מועמדת למכירה.

קיראו עוד ב"גלובל"

ברנס אמר בשיחה, כי ההשקה של המשאית, שמכוונת ללקוחות מסחריים, נותרה על כנה לחודש ספטמבר. עם זאת, ביום שלישי,הודיעה לורדסטאון כי ביצעה "פעילויות שיווק מוגבלות", וכי אין לה הזמנות או התחייבויות מצד לקוחות.

בתוך כך, לורדסטאון דיווחה על הפסד של 125 מיליון דולר ברבעון הראשון, לצד מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-587 מיליון דולר.

התקווה שהתנפצה

חניכתת המפעל באוהיו ביוני 2020, התקיימה בנוכחותו של סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, ששיבח את הנשיא דונלד טראמפ על המאבק שלו למשרות אמריקאיות באזור עמק מהונינג בו ממוקם המפעל. "היום זו התחלה חדשה עבור לורדסטאון וזה יום חדש עבור הרכבים החשמליים בארצות הברית", אמר אז פנס. "היום הוא דוגמה נוספת למחויבותו של הנשיא טראמפ להחזיר את הייצור האמריקני אל קדמת הבמה."

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דני 10/06/2021 10:44
    הגב לתגובה זו
    סטטיסטיקה שהופיעה ביהו פיננס ...והאחוזים עולים בקצב לרוב זו בועה..
  • 4.
    שגיא 09/06/2021 22:53
    הגב לתגובה זו
    איך נגמר הכסף? החוב רק 120 מיליון מול מעל 500 מיל יתרה?
  • 3.
    שינפיקו מניות חדשות בשווי 1-10 מיליארד דולר (ל"ת)
    אין בעיה 09/06/2021 22:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רדיט 09/06/2021 22:33
    הגב לתגובה זו
    ועל הדרך להעלות את שער המניה שיהיה אפשר לגייס במחיר נורמלי..אלו הרובן הודים האמיתיים.
  • 1.
    פייק רכבים לא נוסעים? הכי טוב ספאק (ל"ת)
    שמוליק 09/06/2021 22:20
    הגב לתגובה זו
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ חתם: עובדי הממשל האמריקאים חוזרים לעבודה אחרי 43 ימי השבתה

עמית בר |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

הבית הלבן הורה לעובדי הממשל הפדרלי, ששבתו, לשוב לעבודה מיידית. ההוראה ניתנה לאחר חתימתו של הנשיא דונלד טראמפ על חוק תקציב זמני בליל רביעי. ההשבתה נמשכה 43 ימים מאז 1 באוקטובר. חוק התקציב הזמני מאפשר פתיחת משרדים ממשלתיים ומשכורות חלקיות.

במזכר שפורסם על ידי הבית הלבן, נקבע כי כל הסוכנויות הממשלתיות חייבות לפתוח את פעילותן באופן מסודר ומהיר, וכי עובדים שהושמו בהשעיה זמנית יחזרו לעבודה מיידית עם קבלת תשלומי פיצוי רטרואקטיביים על תקופת ההשבתה. ההוראה כוללת הנחיות לניהול תורים, עדכון מערכות ומעבר הדרגתי לשגרה, תוך דגש על בדיקת תשתיות שנפגעו מהפסקת הפעילות.

במהלך ההשבתה הושעו כ-670 אלף עובדים פדרליים, בעוד כ-730 אלף אחרים המשיכו לעבוד ללא תשלום. הדבר גרם לשיבושים בפעילויות שוטפות, כולל עיכובים בתשלומי דמי אבטלה וביטוח בריאות, סגירת פארקים לאומיים ומתקנים ציבוריים, והשהיית תוכניות סיוע כמו SNAP (תוכנית המזון ל-42 מיליון אמריקאים). בתחום התעופה, דווח על יותר מ-900 ביטולי טיסות ועיכובים רבים בשל מחסור בפקחי טיסה, מה שהוביל להגבלת לוחות זמנים בשדות תעופה מרכזיים.

למרות הקו הרשמי הדורש חזרה מיידית, סוכנויות רבות פרסמו נהלים פנימיים המאפשרים גמישות, כגון שימוש בימי חופשה מצטברים, שעות נוספות או עבודה מרחוק, אפשרויות שלא קוימו באופן עקבי בתקופות קודמות. סוכנויות כמו ה-FAA (מנהל התעופה הפדרלי) ציינו כי תשלומי הפיצוי יחולקו בתוך ימים ספורים..

החלטת בית הנבחרים לאשר את החוק התקבלה בתוצאה של 222 מול 209, כאשר שישה דמוקרטים הצטרפו לרוב הרפובליקני, אך רוב הדמוקרטים התנגדו בשל היעדר סעיפים להארכת זיכויי מס לטיפול רפואי. החוק מספק מימון זמני עד 30 בינואר 2026, ומבודד חלק מהתוכניות הקריטיות מפני סכסוכים עתידיים. מבחינה פוליטית, הנשיא טראמפ תיאר את החתימה כ"ניצחון" והאשים את הדמוקרטים באחריות להשבתה.