סנונית ראשונה? ליצרנית המשאית החשמלית לורדסטאון נגמרו המזומנים
יצרנית המשאיות החשמליות LORDSTOWN MOTORS CORP דיווחה אתמול לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), כי קיים "ספק משמעותי" באשר ליכולתה להמשיך ולפעול בשנה הבאה בגלל בעיות במימון ייצור כלי הרכב שלה.
בדומה לשורה של יצרניות רכב חשמלי, גם לורדסטאון נכנסה לבורסה באמצעות מיזוג הפוך עם חברת רכישות ייעודית (SPAC), תוך שהיא עוקפת את הבדיקה הקפדנית שנעשית במסגרת תהליך ההנפקה הראשוני המסורתי. בתו כך, בשוק גובר החשש מכך שהמקרה של החברה הוא רק סנונית ראשונה בתחום, שרווי בחברות שמנסות לשחזר את ההצלחה של טסלה.
החברה שהונפקה בשנה שעברה, סובלת בתקפה האחרונה מקשיים בהשקת המשאית שלה שנבנית במפעל לשעבר של ג'נרל מוטורס בצפון מזרח אוהיו. "החברה מאמינה שרמת המזומנים הנוכחית שלה אינה מספיקה כדי לממן ייצור בקנה מידה מסחרי והשקת מכירה של רכבים כאלה", נכתב בהודעה שפרסמה אתמול החברה לרשות ניירות ערך בארה"ב. "תנאים אלה מעוררים ספק משמעותי ביחס ליכולתנו להמשיך ולעסוק בטווח של שנה לפחות", הוסיפה החברה.
בעקבות הדיווח צנחה אתמול מניית החברה ב-16.3% במהלך יום המסחר, וב-5.7% במהלך המסחר המאוחר. היום המשיכה מניית החברה לרדת בכ-16% (נכון לכתיבת שורת אלו) לשווי שוק של כ-1.66 מיליארד דולר.
- חייב יישאר בביתו עד מותו, והנכס ימומש לאחר מכן
- מחצי מיליון שקל ל-172 אלף: חובות נכה צה"ל הופחתו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהודעה שפרסמה, אמרה החברה, כי היקף הייצור שלה השנה, יעמוד על מחצית מהציפיות הקודמות שלה, וכי היא זקוקה להון נוסף בכדי להוציא לפועל את מלוא תכניותיה. החברה, תלתה את האשמה בכך בקורונה שהביאה לגידול בהוצאות על חלקים, שילוח ועבודות הנדסה של צד שלישי.
בחודש מרץ צנחו מניות החברה, לאחר שפירמת הייעוץ הינדנבורג, המתמחה בביצוע שורטים חשפה כי היא מחזיקה בפוזיציית שורט על המנייה, תוך שהיא טוענת שהחברה הטעתה צרכנים ומשקיעים. לאחר מכן הודיעה החברה כי ה-SEC ביקשה לקבל מידע הקשור למיזוגה עם הספאק DiamondPeak Holdings. בתגובה לכך אמר המנכ"ל סטיב ברנס, כי לורדסטאון משתפת פעולה עם חקירת הרשות.
במהלך שיחת משקיעים שקיימה החברה במהלך חודש מאי, נאמר שאפשרויות לגייס כסף יכולות לכלול מימון מגובה נכסים והשקעות מצד שותפים אסטרטגיים כמו יצרניות רכב אחרות. עם זאת, ברנס, בעל המניות הגדול ביותר בחברה, אמר כי לורדסטאון לא מועמדת למכירה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ברנס אמר בשיחה, כי ההשקה של המשאית, שמכוונת ללקוחות מסחריים, נותרה על כנה לחודש ספטמבר. עם זאת, ביום שלישי,הודיעה לורדסטאון כי ביצעה "פעילויות שיווק מוגבלות", וכי אין לה הזמנות או התחייבויות מצד לקוחות.
בתוך כך, לורדסטאון דיווחה על הפסד של 125 מיליון דולר ברבעון הראשון, לצד מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-587 מיליון דולר.
התקווה שהתנפצה
חניכתת המפעל באוהיו ביוני 2020, התקיימה בנוכחותו של סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, ששיבח את הנשיא דונלד טראמפ על המאבק שלו למשרות אמריקאיות באזור עמק מהונינג בו ממוקם המפעל. "היום זו התחלה חדשה עבור לורדסטאון וזה יום חדש עבור הרכבים החשמליים בארצות הברית", אמר אז פנס. "היום הוא דוגמה נוספת למחויבותו של הנשיא טראמפ להחזיר את הייצור האמריקני אל קדמת הבמה."
- 5.דני 10/06/2021 10:44הגב לתגובה זוסטטיסטיקה שהופיעה ביהו פיננס ...והאחוזים עולים בקצב לרוב זו בועה..
- 4.שגיא 09/06/2021 22:53הגב לתגובה זואיך נגמר הכסף? החוב רק 120 מיליון מול מעל 500 מיל יתרה?
- 3.שינפיקו מניות חדשות בשווי 1-10 מיליארד דולר (ל"ת)אין בעיה 09/06/2021 22:47הגב לתגובה זו
- 2.רדיט 09/06/2021 22:33הגב לתגובה זוועל הדרך להעלות את שער המניה שיהיה אפשר לגייס במחיר נורמלי..אלו הרובן הודים האמיתיים.
- 1.פייק רכבים לא נוסעים? הכי טוב ספאק (ל"ת)שמוליק 09/06/2021 22:20הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
