מירוץ המעצמות: החברות הסיניות יבחרו בבורסת הונג קונג במקום בוול סטריט?
טיקטוק של בייטדאנס, ענקית הטכנולוגיה Huawei, ענקית הגיימינג והאינטרנט, טנסנט (TCEHY), SMIC יצרנית השבבים הגדולה בסין ועוד לא מעט חברות סיניות גדולות ומשמעותיות היו ועודן מטרות של הממשל האמריקאי, במה שכונה בתחילה "מלחמת הסחר", אבל מהר מאוד הפך למה שהוא באמת: מרוץ נושך בין שתי המעצמות החזקות בעולם, נכון להיום, כלומר ארה"ב וסין על כוח והשפעה גלובליים.
המלחמה החלה כבר בימיו של הנשיא ברק אובמה, שהגה את ההסכם הטרנס פסיפי (TPP), בניסיון לעקוף את סין – שהפכה בעשור הקודם ליותר ויותר זחוחה ואגרסיבית, בעיקר בשאיפות הטריטוריאליות שלה – אבל זה היה על אש קטנה. אגב, לאחר שהנשיא דונלד טראמפ ביטל בזמנו את ההסכם, לאחרונה חתמה סין על הסכם עם שכנותיה, במה שנתפס כהפסד צורם למדיניות ארה"ב באזור מזרח אסיה והפסיפי.
בין אם זו הייתה התפשטות בים סין וכניסה אגרסיבית למים הטריטוריאליים של יפן, או יוזמת "החגורה והדרך" של הנשיא שי ג'ינפינג, שמאיים לכרסם מההגמוניה האמריקאית בעולם מאז הניצחון במלחמת העולם השנייה בעיקר וביתר שאת לאחר נפילת הגוש הקומוניסטי בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת.
לאחר שהנשיא ג'ינפינג הפך בעצם לדיקטטור ב-2018, כשהפרלמנט הסיני העניק לו סמכויות לכל החיים, שיא הזחיחות הסינית התרחש אשתקד, כשלאחר שנה של הפגנות סטודנטים, שגבלו בהתקוממות עממית בהונג קונג ובעצם שיתקו את העיר, סין חזרה בה מההתחייבות הבינ"ל שלה לשמור על הנייטרליות של העיר, בשיטה שכונתה "שתי שיטות – מדינה אחת". השלטונות בסין החילו את "חוק הביטחון הלאומי" הסיני בעיר ובעצם הכניסו למערב אצבע בעין.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, בסין יצאו באסטרטגיה חדשה, שניתן לכנותה "מתקפדת" – מלשון קיפוד. היא מותקפת בכמה חזיתות. המתיחות הגואה עם הודו, שחסמה למעלה מ-100 אפליקציות סיניות בשטחה, כמו גם עלייה במתיחות מול אוסטרליה ועוד לא מעט סכסוכים ומכשלות, הביאו את השלטון הסיני להכריז על אסטרטגיית צמיחה המבוססת על מעמד הביניים הגדל במדינה.
המתחרה של טיקטוק כסמל לעתיד לבוא
בכל מקרה, גם עם הנשיא החדש ג'ו ביידן, שסביר להניח שיתנהל בצורה אחרת לחלוטין מטראמפ – וכבר עושה זאת – המים הכלכליים בארה"ב לא נראים ידידותיים לחלק לא מבוטל מהחברות הסיניות, שגם אם יונפקו בארה"ב, הן אינן יודעות איך הממשל יצר את צעדיהן בעתיד.
אז לאחר העשור הקודם, שהיה תקופה של פריחה להנפקות סיניות בנאסד"ק, כשמרבית ענקיות הטק הסיניות הנפיקו בוול סטריט, בהן עליבאבא (BABA) של ג'ק מא, ג'יי.די. קום (JD), באיידו (BIDU) ועוד – כנראה שהתקופה הזו רשמית נגמרה. במיוחד לאחר שרק בחודשיים האחרונים הממשל האמריקאי ביקש מהנהלת הבורסה בניו יורק למחוק 31 חברות סיניות מהמסחר בוול סטריט.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"הייתה מערכת יחסים יריבית ומולהטת בין ארה"ב לסין ב-4 שנים האחרונות", אמר דיוויד צ'או, שותף בקרן DCM, שלאחרונה הנפיקה בבורסת הונג קונג את הרשת החברתית הסינית, קאישו, עליה הרוויחה הקרן 16 מיליארד דולר בהנפקה.
צ'או סבור שלא מעט הנפקות של חברות סטארט-אפ סיניות יוותרו על הנאסד"ק וינפיקו בהונג קונג במקום. "הטיפול ב-Huawei וההבטחה למחוק חברות מהמסחר, גרמו להרבה חברות סיניות לשקול מחדש הנפקה בוול סטריט", הוסיף צ'או בראיון ל-CNBC. "בנוסף, החברות רואות שהן יכולות להנפיק בסכומים יפים גם בהונג קונג", הוסיף.
קאישו, שמתחרה בטיקטוק, הייתה חברת הטכנולוגיה האחרונה שהנפיקה בבורסת הונג קונג וההנפקה הגדולה ביותר מאז הנפקת שיאומי ב-2018. קאישו הצליחה לגייס למעלה מ-5 מיליארד דולר וקפצה ביום הראשון במסחר ב-5 בפברואר ב-200%, כששווי השוק שלה הוא למעלה מ-200 מיליארד דולר.
החוק האמריקאי שמפחיד את הסינים
בכל מקרה, מלחמת הסחר היא כנראה רק רגל אחת בהחלטה של חברות סיניות להנפיק דווקא בהונג קונג, הבורסה הרביעית בגודלה בעולם. אחת מהן היא החוק החדש שעבר פה אחד בסנאט ובקונגרס לקראת סוף 2020, שבו בעצם יישרו את מגרש המשחקים.
מה הכוונה? החוק הסיני אוסר על הוצאת מסמכים פיננסיים משטחי סין, מה שלא מאפשר שקיפות מירבית מצד החברות הסיניות, מה שהוביל לא פעמים לכך שחברות סיניות מסתירות מידע ממשקיעים, אבל גם מרשות ני"ע האמריקאית (SEC).
מה עשו האמריקאים? באופן די נדיר, הדמוקרטים והרפובליקאים בארה"ב הסכימו פה אחד על זה שחברות סיניות צריכות לעמוד בסטנדרטים חשבונאיים מחמירים לפני שיוכלו לגייס כסף. החוק החדש שעבר בסנאט ובקונגרס לא מאפשר לחברות הסיניות לשמור על הסודיות הפיננסית שלהן, משהו שסביר להניח שהן רוצות לשמר – בעיקר בשל קשרים ענפים עם הממשל הסיני.
החוק החדש קובע שכל חברה שתרצה להירשם ולגייס כסף בשווקים הפיננסיים בארה"ב, תצטרך לעמוד בסטנדרטי דיווח חשבונאיים מחמירים של רשות ני"ע האמריקאית (SEC). חברה רשומה שלא תעמוד בתנאי החוק, תימחק מוול סטריט בתוך 3 שנים.
החוק קובע עוד שכל חברה שתמנע גישה של ה-SEC לנתוניה החשבונאיים תימחק מוול סטריט. החוק אמנם מכוון לכל חברה זרה, אך הטרמינולוגיה בחוק, שמסמנת ומחייבת חברות סיניות שבדירקטוריון שלהן יושב חבר או פקיד מהמפלגה הקומוניסטית הסינית לדווח על כך.
מרבית החברות הנסחרות בוול סטריט עומדות בסטנדרטים החשבונאיים הקשוחים, שנועדו למנוע בעצם תרמיות. אלא שהחוק בסין אוסר על מסמכים חשבונאיים לצאת מתחומי המדינה, מה שמקשה על ה-SEC לבצע הערכות סיכונים למשקיעים. אמנם ב-2013 הגיעו המדינות להסכמות בנושא, בפועל הסינים מנעו גישה מה-SEC לנתונים החשבונאיים של החברות.
כיום ישנן 217 חברות סיניות רשומות בוול סטריט, ששווי השוק המצרפי שלהן עומד על כ-2.2 טריליון דולר. הגדולות שבהן, עליבאבא (BABA), ג'יי.די.קום (JD), פינדואדו (PDD), טנסנט (TCEHY) וגם חברות רכב כמו NIO (NIO), צפויות להיות הראשונות שייפגעו. יתר על כן, לא מעט חברות רכב חשמלי שירצו להנפיק ולגייס, ימנעו מלעשות כן, מה שצפוי לפגוע בשוק ה-IPO.
החוק הגיע לאחר שבשנים האחרונות התגלו לא מעט מקרי רמייה של משקיעים. דוגמה אחת היא לאקין קפה, רשת בתי קפה סינית שמכרה את עצמה כ"סטארבאקס של סין", ושגייסה בארה"ב כספים להגדלת הרשת. בסוף, הודתה כי פיברקה הכנסות של למעלה 300 מיליון דולר ב-2019 והביאה לאובדן של כסף רב למשקיעים, לפני שנמחקה מהנאסד"ק.
- 2.משה 15/02/2021 08:03הגב לתגובה זוהמשקיעות בסין??
- 1.רק מזומן 14/02/2021 21:11הגב לתגובה זומי שמנפיק שם יהיה תחת רגולציה סינית וודאי וודאי לא שקופה לאור זאת הריצה למיקור חוץ בתחום השבבים עוד יפיל את נוידיה א.מ.ד. אינטל הנכלולית והכושל ניהולית עוד יכולה להרויח אם תחשוב מחוץ לקלבסה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אסיה בורסות (גרוק)השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין
חוזר מעל 105 אלף דולר
המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו
על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.
המסחר באסיה
בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות
SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.
ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום
פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.
בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג,
מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות
נוספים.
