אילון מאסק טסלהאילון מאסק טסלה

האם מאסק יקבל טריליון דולר? והאנליסט שממליץ למכור טסלה

בעוד המשקיעים מתמקדים בחבילת השכר האדירה של מאסק, גורל טסלה ייקבע בשטח, בתוצאות הרבעון הקרוב וביכולת החברה להפוך את חזון הרובוטקסי והרובוטים להכנסות אמיתיות

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

בעוד שמשקיעי טסלה Tesla -3.68%  עומדים להצביע על חבילת שכר של טריליון דולר למנכ"ל שלהם, השוק מתעלם מהעובדה הפשוטה שזה כנראה לא מה שיקבע את עתיד החברה. אילון מאסק יכול לקבל את התשלום הגדול בהיסטוריה הקורפורטיבית או שלא, זה די בטוח לא ישנה את המציאות העסקית של טסלה. מה שכן ישנה: התוצאות הכספיות והצעדים הבאים ברובוטקסי הרובוטים.


החבילה שמוצעת למאסק אמורה להעניק לו כ-425 מיליון אופציות מניות, בתנאי שהחברה תגיע לשווי שוק של 8.5 טריליון דולר. זה יעמיד את מחיר המניה על בערך 2,700 דולר למניה ויהפוך את התגמול לשווה טריליון דולר. התנאים כוללים מכירת 20 מיליון רכבים חשמליים, 10 מיליון מנויים לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המתקדמת, ומיליון רובוטים אנושיים מסוג אופטימוס. חברת ISS, שמייעצת למשקיעים איך להצביע, המליצה נגד אישור החבילה. זה לא מפתיע, היות והם גם המליצו נגד חבילת השכר של מאסק ב-2018, פעמיים. חבילת 2018 העניקה למאסק בערך 300 מיליון אופציות והייתה חסרת תקדים בגודלה. החבילה החדשה עוד יותר גדולה.


עם זאת, ההמלצה של ISS כנראה לא תעצור את המשקיעים מלהצביע בעד. הם כבר הצביעו פעמיים בעד חבילת 2018, גם אחרי שבית משפט בדלאוור ביטל אותה בטענה שלא היו גילויים מתאימים לבעלי המניות. הם גם הצביעו בעד חבילה מ-2012 שנתנה למאסק 80 מיליון אופציות. המשקיעים כבר בחרו במבנה תגמול כזה כמה פעמים בעבר. אנליסט וודבוש דן איבס וגארי בלק ממנדל Future Fund סבורים שאין סיכוי שבעלי מניות טסלה יצביעו נגד חבילת השכר של מאסק. איבס נותן לטסלה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 600 דולר. בלק לא מחזיק במניה כרגע, מכר אותה בסביבות 360 דולר בגלל הערכת השווי.


הכל או כלום

טסלה הגיבה ל-ISS בפוסט ארוך ברשת X, שבו טענה שהחברה מחמיצה נקודות יסוד של השקעות וממשל תקין, והוסיפה שמאסק לא מרוויח כלום אלא אם המחיר עולה באופן מהותי. זה נכון. התגמול של מאסק תלוי ביעדים ספציפיים שאם לא יושגו, הוא לא יקבל דבר. מניית טסלה נסחרת במכפיל של בערך 180 לעומת הרווחים הצפויים לשנה הבאה, לעומת 70 לפני שנה. זה מעיד על ציפיות גבוהות מהמשקיעים, שכנראה קשורות יותר לטכנולוגיות בינה מלאכותית ורכבים אוטונומיים ופחות לעסקי הרכב.


ההצבעה תתקיים באסיפה השנתית של טסלה ב-6 בנובמבר. אבל לפני זה, טסלה תפרסם תוצאות רבעון שלישי ב-22 באוקטובר. זה האירוע החשוב יותר למשקיעים. וול סטריט צופה רווח של 55 סנט למניה, ירידה מ-72 סנט שדווחו ברבעון השלישי של 2024. טסלה מכרה 497,099 מכוניות ברבעון, שיא רבעוני שמייצג עלייה של 7% בהשוואה לשנה שעברה. המשקיעים ירצו לשמוע על התחזית למכירות רכבים חשמליים ברבעון הרביעי, עם הסרת הקרדיט הפדרלי של 7,500 דולר לרכישת רכב חשמלי בסוף ספטמבר. טסלה השיקה גרסאות זולות יותר של מודל 3 ומודל Y כדי לרכך את השפעת הביטול.


מעבר למכירות מכוניות, המשקיעים ירצו לשמוע יותר על הרחבת עסקי הרובוטקסי של טסלה, שהושק באוסטין, טקסס, ביוני. טסלה משתמשת במחשוב בינה מלאכותית כדי לאמן את המכוניות שלה לנהוג. הזדמנויות הבינה המלאכותית הן הסיבה הגדולה לכך שהמניה עלתה ב-99% ב-12 החודשים האחרונים. כל הרעש סביב שכר מאסק מסתיר את העובדה שהעתיד של טסלה תלוי בביצועים מדידים, לא בדרמה בחדרי הישיבות. בוול-סטריט יתמקדו בנתונים הקשים: כמה מכוניות נמכרו, כמה רובוטקסי פועלים, וכמה רווח החברה מייצרת למניה.


האנליסט שממליץ למכור

ג'יימס פיקארילו מ-BNP Paribas Exane החל לסקר לאחרונה את מניית טסלה והודיע על המלצת מכירה ומחיר יעד של 307 דולר - כ-30% מתחת למחיר הנוכחי. פיקארילו העלה טענה פשוטה: שני העסקים הראשיים של טסלה בבינה מלאכותית: רובוטקסי ורובוטים אנושיים, לא מניבים כרגע אפילו דולר אחד בהכנסות, אבל הם מהווים לפי הערכתו 75% משווי החברה שעומד על טריליון דולר. הוא לא פסימי לגבי הטכנולוגיה עצמה, אלא טוען שהשוק מתמחר "די הרבה" ציפיות שעדיין לא הוכחו.

קיראו עוד ב"גלובל"


פיקארילו מכסה חברות רכב אחרות ומכיר היטב את התעשייה. ההבדל הוא שאנליסטי רכב מסורתיים מעריכים את טסלה נמוך יותר מאנליסטי טכנולוגיה, ויש לכך סיבה טובה - מניות יצרני רכב נסחרות בדרך כלל במכפילי רווח חד-ספרתיים, לא במאות.


עם זאת, יעד המחיר של האנליסט של 307 דולר עדיין מעריך את החברה במכפיל רווחים צפויים ל-2026 של 150. שהמניה נסחרת כיום במכפיל רווח של  200, רמות שמתאימות יותר לסטארט-אפ צומח מאשר לחברת רכב מבוססת.


האנליסטים בוול סטריט חושפים עד כמה טסלה נותרה מניה שנויה במחלוקת. 45% מהאנליסטים ממליצים לקנות את המניה, נתון נמוך מהממוצע של 55% בשוק. במקביל, כרבע מהאנליסטים ממליצים למכור, שיעור גבוה באופן חריג לעומת 10% בממוצע. הפער בין ההערכות הגבוהות והנמוכות למחירי היעד הוא 460 דולר, פער שמגיע ליותר מגודל מחיר המניה כולו. במניית אפל, לדוגמה, הפער דומה עומד על 40% בלבד מהמחיר.


טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.4 טריליון דולר, לאחר שמנייתה עלתה בכמעט 9% מתחילת השנה ו-99% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימיהאמיתי 20/10/2025 08:52
    הגב לתגובה זו
    הבועה בשיאה עם אינבדיה פלנטיר טסלה ועוד משוגעות
  • 2.
    אנונימי 20/10/2025 07:36
    הגב לתגובה זו
    מתכנן להיות האדם העשיר בהיסטוריה. ככ עשיר שלא שם קצוץ על הממשלה.
  • 1.
    אנונימי 20/10/2025 07:34
    הגב לתגובה זו
    טסלה זו חברה של הרבה אוויר חם. זה מסוג של מכון מחקר שממומן על ידי ציבור המשקיעים.100 דולר למניה זה מחיר יותר מאשר הוגן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.