
האם מאסק יקבל טריליון דולר? והאנליסט שממליץ למכור טסלה
בעוד המשקיעים מתמקדים בחבילת השכר האדירה של מאסק, גורל טסלה ייקבע בשטח, בתוצאות הרבעון הקרוב וביכולת החברה להפוך את חזון הרובוטקסי והרובוטים להכנסות אמיתיות
בעוד שמשקיעי טסלה Tesla 2.46% עומדים להצביע על חבילת שכר של טריליון דולר למנכ"ל שלהם, השוק מתעלם מהעובדה הפשוטה שזה כנראה לא מה שיקבע את עתיד החברה. אילון מאסק יכול לקבל את התשלום הגדול בהיסטוריה הקורפורטיבית או שלא, זה די בטוח לא ישנה את המציאות העסקית של טסלה. מה שכן ישנה: התוצאות הכספיות והצעדים הבאים ברובוטקסי הרובוטים.
החבילה שמוצעת למאסק אמורה להעניק לו כ-425 מיליון אופציות מניות, בתנאי שהחברה תגיע לשווי שוק של 8.5 טריליון דולר. זה יעמיד את מחיר המניה על בערך 2,700 דולר למניה ויהפוך את התגמול לשווה טריליון דולר. התנאים כוללים מכירת 20 מיליון רכבים חשמליים, 10 מיליון מנויים לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המתקדמת, ומיליון רובוטים אנושיים מסוג אופטימוס. חברת ISS, שמייעצת למשקיעים איך להצביע, המליצה נגד אישור החבילה. זה לא מפתיע, היות והם גם המליצו נגד חבילת השכר של מאסק ב-2018, פעמיים. חבילת 2018 העניקה למאסק בערך 300 מיליון אופציות והייתה חסרת תקדים בגודלה. החבילה החדשה עוד יותר גדולה.
עם זאת, ההמלצה של ISS כנראה לא תעצור את המשקיעים מלהצביע בעד. הם כבר הצביעו פעמיים בעד חבילת 2018, גם אחרי שבית משפט בדלאוור ביטל אותה בטענה שלא היו גילויים מתאימים לבעלי המניות. הם גם הצביעו בעד חבילה מ-2012 שנתנה למאסק 80 מיליון אופציות. המשקיעים כבר בחרו במבנה תגמול כזה כמה פעמים בעבר. אנליסט וודבוש דן איבס וגארי בלק ממנדל Future Fund סבורים שאין סיכוי שבעלי מניות טסלה יצביעו נגד חבילת השכר של מאסק. איבס נותן לטסלה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 600 דולר. בלק לא מחזיק במניה כרגע, מכר אותה בסביבות 360 דולר בגלל הערכת השווי.
הכל או כלום
טסלה הגיבה ל-ISS בפוסט ארוך ברשת X, שבו טענה שהחברה מחמיצה נקודות יסוד של השקעות וממשל תקין, והוסיפה שמאסק לא מרוויח כלום אלא אם המחיר עולה באופן מהותי. זה נכון. התגמול של מאסק תלוי ביעדים ספציפיים שאם לא יושגו, הוא לא יקבל דבר. מניית טסלה נסחרת במכפיל של בערך 180 לעומת הרווחים הצפויים לשנה הבאה, לעומת 70 לפני שנה. זה מעיד על ציפיות גבוהות מהמשקיעים, שכנראה קשורות יותר לטכנולוגיות בינה מלאכותית ורכבים אוטונומיים ופחות לעסקי הרכב.
- מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצבעה תתקיים באסיפה השנתית של טסלה ב-6 בנובמבר. אבל לפני זה, טסלה תפרסם תוצאות רבעון שלישי ב-22 באוקטובר. זה האירוע החשוב יותר למשקיעים. וול סטריט צופה רווח של 55 סנט למניה, ירידה מ-72 סנט שדווחו ברבעון השלישי של 2024. טסלה מכרה 497,099 מכוניות ברבעון, שיא רבעוני שמייצג עלייה של 7% בהשוואה לשנה שעברה. המשקיעים ירצו לשמוע על התחזית למכירות רכבים חשמליים ברבעון הרביעי, עם הסרת הקרדיט הפדרלי של 7,500 דולר לרכישת רכב חשמלי בסוף ספטמבר. טסלה השיקה גרסאות זולות יותר של מודל 3 ומודל Y כדי לרכך את השפעת הביטול.
מעבר למכירות מכוניות, המשקיעים ירצו לשמוע יותר על הרחבת עסקי הרובוטקסי של טסלה, שהושק באוסטין, טקסס, ביוני. טסלה משתמשת במחשוב בינה מלאכותית כדי לאמן את המכוניות שלה לנהוג. הזדמנויות הבינה המלאכותית הן הסיבה הגדולה לכך שהמניה עלתה ב-99% ב-12 החודשים האחרונים. כל הרעש סביב שכר מאסק מסתיר את העובדה שהעתיד של טסלה תלוי בביצועים מדידים, לא בדרמה בחדרי הישיבות. בוול-סטריט יתמקדו בנתונים הקשים: כמה מכוניות נמכרו, כמה רובוטקסי פועלים, וכמה רווח החברה מייצרת למניה.
האנליסט שממליץ למכור
ג'יימס פיקארילו מ-BNP Paribas Exane החל לסקר לאחרונה את מניית טסלה והודיע על המלצת מכירה ומחיר יעד של 307 דולר - כ-30% מתחת למחיר הנוכחי. פיקארילו העלה טענה פשוטה: שני העסקים הראשיים של טסלה בבינה מלאכותית: רובוטקסי ורובוטים אנושיים, לא מניבים כרגע אפילו דולר אחד בהכנסות, אבל הם מהווים לפי הערכתו 75% משווי החברה שעומד על טריליון דולר. הוא לא פסימי לגבי הטכנולוגיה עצמה, אלא טוען שהשוק מתמחר "די הרבה" ציפיות שעדיין לא הוכחו.
- אסיה בעליות ברקע רגיעה במתיחות בין ארה"ב לסין; החוזים בירוק
- האם הירידות בוול סטריט הן הקדמה למשבר עולמי?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
פיקארילו מכסה חברות רכב אחרות ומכיר היטב את התעשייה. ההבדל הוא שאנליסטי רכב מסורתיים מעריכים את טסלה נמוך יותר מאנליסטי טכנולוגיה, ויש לכך סיבה טובה - מניות יצרני רכב נסחרות בדרך כלל במכפילי רווח חד-ספרתיים, לא במאות.
עם זאת, יעד המחיר של האנליסט של 307 דולר עדיין מעריך את החברה במכפיל רווחים צפויים ל-2026 של 150. שהמניה נסחרת כיום במכפיל רווח של 200, רמות שמתאימות יותר לסטארט-אפ צומח מאשר לחברת רכב מבוססת.
האנליסטים בוול סטריט חושפים עד כמה טסלה נותרה מניה שנויה במחלוקת. 45% מהאנליסטים ממליצים לקנות את המניה, נתון נמוך מהממוצע של 55% בשוק. במקביל, כרבע מהאנליסטים ממליצים למכור, שיעור גבוה באופן חריג לעומת 10% בממוצע. הפער בין ההערכות הגבוהות והנמוכות למחירי היעד הוא 460 דולר, פער שמגיע ליותר מגודל מחיר המניה כולו. במניית אפל, לדוגמה, הפער דומה עומד על 40% בלבד מהמחיר.
טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.4 טריליון דולר, לאחר שמנייתה עלתה בכמעט 9% מתחילת השנה ו-99% ב-12 החודשים האחרונים.
- 3.אנונימיהאמיתי 20/10/2025 08:52הגב לתגובה זוהבועה בשיאה עם אינבדיה פלנטיר טסלה ועוד משוגעות
- 2.אנונימי 20/10/2025 07:36הגב לתגובה זומתכנן להיות האדם העשיר בהיסטוריה. ככ עשיר שלא שם קצוץ על הממשלה.
- 1.אנונימי 20/10/2025 07:34הגב לתגובה זוטסלה זו חברה של הרבה אוויר חם. זה מסוג של מכון מחקר שממומן על ידי ציבור המשקיעים.100 דולר למניה זה מחיר יותר מאשר הוגן.

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות
חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך?
צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.
ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.
שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".
הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".
- צרפת בסחרור: 3.35 טריליון יורו חוב וממשלה שלישית על סף קריסה
- מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של צרפת – מה זה אומר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה
כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

האם הירידות בוול סטריט הן הקדמה למשבר עולמי?
פשיטות רגל בארה״ב, ירידות בבנקים באירופה ואזהרה אחת של ג׳יימי דיימון הציתו גל חששות חדש בשוק האשראי שמאיים להתפשט לשווקים נוספים; האם הירידות בארה"ב בסוף השבוע הן התחלה של משבר עולמי?
האזהרה של ג’יימי דיימון: "כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה", כבר הפכה לאמרת השבוע בוול סטריט. שתי פשיטות רגל, אחת של Tricolor בתחום
המימון לרכב והשנייה של First Brands בתחום חלקי הרכב, חשפו בעיות באשראי הצרכני ובתיאבון הסיכון של מלווים קטנים. מה שהתחיל כשני מקרים נקודתיים התפתח לחשש רחב יותר. לכן עולה השאלה, האם אלה רק סימנים ראשונים לסדקים עמוקים יותר במערכת האשראי?
אבל הפעם,
החשש לא נשאר בארה״ב. באירופה צפויה להיפתח עונת הדוחות של הבנקים, יוניקרדיט, ברקליס, לוידס ונטווסט, והפוקוס עובר לבדיקת איכות תיקי האשראי. בשישי נרשמו ירידות חדות במדד הבנקים האירופי, אחרי שבריטניה הודיעה כי לוידס תרשום פגיעה של כמעט 2 מיליארד ליש״ט בעקבות
מכירות מטעות של הלוואות רכב. השוק הופך דרוך כאשר המשקיעים מפחדים מבעיות חבויות, והבנה שגם באירופה ייתכן שהחגיגה נגמרת.
ברקע, אנליסטים בגולדמן זאקס טוענים שהתגובה החריפה בשוק נובעת יותר מפחד מאשר מגיעה כלכלית. לטענתם, ההפסדים בבנקים האזוריים מתונה
יחסית, סביב 5% בלבד מהרווח השנתי, אך ההשפעה בשוק הייתה מהותית, כאשר מניות הבנקים האזוריים ירדו יותר מ-6%, ומדד ה-VIX, שמודד את רמת הפחד, רשם את הקפיצה החדה ביותר מאז אפריל.
בגולדמן מזהירים שייתכן שהמקרים האחרונים הם לא האחרונים, אלא תוצאה של התרופפות
הדרגתית בסטנדרטים של אשראי, במיוחד בבנקים הקטנים יותר שניסו לצמוח דרך הלוואות בסיכון גבוה. ברגע שהריבית נותרה גבוהה זמן רב מדי, אותם תיקי אשראי מתחילים להראות סימנים של לחץ. לכן, גם אם אין כאן משבר מערכת רחב, המשקיעים חוששים שאלה רק הסימנים הראשונים של בעיה
עמוקה יותר, כזו שיכולה לזלוג מהמערכת האמריקאית לאירופית, ואולי בהמשך גם לשווקים המתעוררים.
- “כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
- מניית First Foundation נפלה ב-24% - משבר הבנקים האזוריים עדיין כאן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשורה התחתונה
כרגע זה נראה כמו עצבנות של המשקיעים ולא כמו משבר. אחרי תקופה ארוכה של ריבית גבוהה, מרווחים שנשחקים ולחץ על איכות האשראי, גם אירוע
נקודתי קטן מספיק כדי להדליק נורה אדומה. תחושת חוסר הנוחות שמתחילה במקרה אחד כבר כאן, ועשויה להתפשט לשאר המערכת ככל ויתגלו עוד בעיות.