אלרון טסה 42% במחזור ענק: מדינגו קיבלה אישור לשיווק משאבת אינסולין
(עדכון לכתבה המקורית, שעלתה ב-7:24) מניית אלרון, מקבוצת אי.די.בי, מזנקת כעת ב-42% במחזור ענק של כ-20 מיליון שקלים, לאחר שרשמה אתמול עליה חדה של 23% בתל-אביב. זאת, לאחר שבמסגרת המסחר הרגיל בנאסד"ק עלתה אלרון ב-32% למחיר של 4.63 דולר אולם לאחר הסגירה זינקה ל-9.60 דולר ופתחה פער של 122% מול תל-אביב (מחיר בניו-יורק מתורגם לשקלים של כ-36.38 שקל לעומת 16.29 שקל בתל-אביב).
נציין כי דיסקונט השקעות מקבוצת אי.די.בי, המחזיקה בכ-49% ממניות אלרון, רושמת עליה של 0.8%.
אלרון דיווחה אתמול (ג') במהלך המסחר כי מדינגו, חברת הבת שלה ושל RDC, אשר מוחזקת בשיעור כ-70% על ידי אלרון (לאחר שרשור), קיבלה אישור לא רשמי של מנהל התרופות האמריקני (FDA) לשיווק בתוך תחומי ארה"ב מערכת החדשה, מערכת הפועלת כמשאבה הזעירה להעברת אינסולין לגוף.
האישור הלא רשמי הגיע באמצעות דואר אלקטרוני לראשי אלרון, כך דיווחה החברה בהודעה והדגישה כי ברגע שהאישור הרשמי יגיע, הוא יפורסם באופן מיידי. ואכן, האישור הרשמי הגיע לאחר סיום המסחר ופורסם, מה שהזניק את המניה.
מדינגו, שהוקמה בסוף 2005, פיתחה משאבת אינסולין מזערית עבור חולי סוכרת מסוג אחד. החברה פיתחה מדבקה שניתן להניח על הזרוע ובמקומות אחרים בגוף, וכוללת משאבת אינסולין זעירה שניתנת לשימוש במשך שלושה חודשים ומיכל אינסולין שמוחלף בכל שלושה ימים.
בסוף 2007 גייסה מדינגו כ-27 מיליון דולר, בהובלה משותפת של אלרון ו-Radius Ventures. אלרון השקיע כ-22 מיליון דולר ורדיוס, קרן הון סיכון אמריקאית, השקיעה 5 מיליון דולר נוספים. הגיוס בוצע אז לפי שווי של כ- 83 מיליון דולר למדינגו לאחר ההשקעה.
את שוויין של חברות מסוגה של מדינגו קשה מאוד להעריך, אולם אחת המתחרות שלה, חברת אינסולט (סימול: PODD), נסחרת בניו-יורק לפי שווי של כ-204 מיליון דולר.
מניית אלרון, אגב, נסחרה באמצע 2007 במחיר של 17 דולרים, כ-67 שקל, כך שגם לאחר העליה של אתמול היא רחוקה מהשיא בעשרות אחוזים. מנגד, בסוף 2008 היא צנחה לשפל של כ-5 שקלים בעקבות התוצאות הגרועות של החברה ברבעונים האחרונים וכעת אולי רואים באלרון קצת אור בקצה המנהרה.
עד לפני מספר ימים נסחרה אלרון לפי שווי ההחזקות שלה פחות החוב. לאלרון יש עוד מספר חברות "מבטיחות" והיא גם מחזיקה בנטוויז'ן אותה היא אמורה למכור לחברות מקבוצת אידיבי. היא תבצע הערכת שווי חיצונית שתפורסם בזמן הקרוב. גורמים בשוק מעריכים שתהיה גבוהה משווי נטוויז'ן בבורסה.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".