עוד רבעון חיובי לשופרסל: ההכנסות עלו ב-12.9% והרווח זינק ב-146%

ההכנסות עלו ל-2.892 מיליארד שקל והרווח הסתכם ב-59 מיליון שקל
אריאל אטיאס |

רשת הקמעונאות הגדולה בישראל שופרסל שהשיקה השנה את רשת הסופרים "יש" מדווחת היום על עלייה של 12.9% בהכנסות הרבעון השלישי של 2008 ועל זינוק בשיעור של 146% ברווח.

השורה העליונה בדוחות של שופרסל, ההכנסות ממגזר הקמעונאות וממגזר הנדל"ן המניב, הסתכמה ברבעון השלישי ב-2.892 מיליארד שקל, גידול של 12.9%, בהשוואה ל-2.561 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה מדווחת חברה הבת של אידיבי פיתוח, המשמשת כזרוע ההחזקות של נוחי דנקנר, על רווח הנקי בסך 59 מיליון שקל, בהשוואה ל-24 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גידול של כ-.146%. הרווח הנקי למניה (בת 0.1 שקל ערך נקוב) של החברה, בסיסי ומדולל, ברבעון השלישי היה 0.28 שקל, בהשוואה לרווח נקי בסיסי ומדולל של 0.12 שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

החברה דיווחה על דיבידנד נוסף (השלישי השנה) בסך 108 מיליון שקלים, או 50 אגורות למניה.

גיל דטנר אנליסט מבית ההשקעות אקסלנס, אומר בתגובה לדוחות, כי "מדובר בדוחות חזקים, שמראים צמיחה חזקה ברווח הנקי, דיבידנד נוסף, ושיפור בנתח שוק.ההכנסות היו טובות במעט מהצפי שלנו, כאשר הרווח התפעולי היה לפי הצפי שלנו, ושיעור הרווחיות התפעולית הייתה 5.1%, בהשוואה ל-4.8% ברבעון המקביל שנה שעברה".

"למרות זאת הרווח הנקי היה נמוך מהציפיות שלנו בעקבות להוצאות מימון ומס גדולות מהצפוי. אנו חוזים כי הוצאות המימון יתייצבו בעקבות ציפיות נמוכות יותר לאינפלציה בשנה הקרובה", אמר דטנר.

השקת "פורמט יש" תרמה להכנסות

מכירות מגזר הקמעונאות ברבעון השלישי של שנת 2008 הסתכמו ב-2.878 מיליארד שקל, בהשוואה ל-2.542 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. גידול של 13.2%. הגידול במכירות בחנויות זהות אשר פעלו באופן מלא ברבעון זה וברבעון המקביל אשתקד הינו 12.4%. הגידול במכירות נבע בין היתר מעליית מחירי המכירה כתוצאה מייקור המוצרים ע"י הספקים, מהשקת פורמט חדש, "פורמט יש" ומגידול במצבת החנויות בחברה. המכירות למ"ר בחנויות החברה ברבעון השלישי של שנת 2008 היו 5,619 שקל, בהשוואה ל-4,981 שקל ברבעון המקביל אשתקד. גידול של 12.8.

בהסתכלות על הכנסות ממגזר הנדל"ן נראית ירידה בשיעור של 26.3%. ההכנסות הסתכמו ב-14 מיליון שקל בהשוואה ל-19 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, דבר המהווה קיטון של 26.3% שנבע בעיקר כתוצאה ממכירת נכסי נדל"ן להשקעה.

הרווח הגולמי במגזר הקמעונאות ובמגזר הנדל"ן המניב בחברה ברבעון השלישי בשנת 2008 הסתכם ב-773 מיליון שקל, בהשוואה ל-683 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גידול של 90 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי ברבעון השלישי השנה היה 26.7% בדומה לרבעון המקביל אשתקד

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".