רוי שיינמן
צילום: ביז

פיצוץ בועת ה-EV עלה למשקיעים 1.4 טריליון דולר

המשקיעים לא מעוניינים יותר בחברות EV שמפסידות כסף והם בורחים מהן כל עוד הם יכולים; פשיטת הרגל הפוטנציאלית של פיסקר היא רק טעימה ממה שהולך לבוא
רוי שיינמן | (12)

כבר כתבנו כאן שבועת הרכבים החשמליים התפוצצה. שיעורי החדירה של הרכבים החשמליים הולכים ויורדים וממחישים את העובדה שכאשר ללקוח בעל אמצעים סטנדרטיים יש בחירה, הוא יעדיף את האופציה הזולה והמזהמת יותר.

לגבי המניות, אי אפשר להתווכח עם המספרים - מניות חברות ה-EV מהשורה השנייה איבדו במצטבר קרוב ל-90% מערכן מתקופות השיא, זה בגלל שלמשקיעים אין יותר סבלנות לחברות שממשיכות לשרוף כסף, אבל גם החברות הרווחיות איבדו הרבה מהשווי שלהן.

 

המשקיעים נזהרים מכל החברות - גם אלה הרווחיות

שלוש חברות ה-EV היחידות שמציגות רווחים בצורה עקבית הן טסלה TESLA INC , BYD וליי  LI AUTO INC והמניות שלהן שוות במצטבר בערך 890 מיליארד דולר, כאשר בשיא של 2022 השווי שלהן היה 1.4 טריליון דולר. גם חברות הרכב המסורתיות שטבלו את רגליהן בתחום ה-EV נכוו - מנית פורד  FORD MOTOR למשל ירדה ב-52% מאז תקופת השיא של מניות ה-EV, ואחרי שהפסידה 5 מיליארד דולר ב-2023 בגלל התחום (והצפי שהיה להפסד של 5 מיליארד דולר נוספים ב-2024), היא הודיעה שהיא יוצאת ממנו.

מנית טסלה מאז השיא של 2022

מנית טסלה מאז השיא של 2022

פיסקר  FISKER INC צללה בשבוע שעבר ב-53% אחרי שדווח כי החברה מתכוננת לפשיטת רגל. פיסקר לא הייתה ענקית גם ככה, השווי שלה היה בערך 200 מיליון דולר, אבל בפברואר האחרון היא דיווחה על הכנסות של 273 מיליון דולר ב-2023 ועל כך שהיא כנראה לא תשרוד את 2024 עם ביצועים כאלה. החובות של פיסקר בתום הרבעון השלישי היו יותר מ-1.1 מיליארד דולר.

לחברות ה-EV מהשורה השניה יש שיטות שונות ומשונות להציג את עצמן כמיוחדות בשוק - פיסקר למשל נקטה באסטרטגיה דלת נכסים שנשענת על מיקור חוץ כאשר את הרכבים שלה בונה חברת Magna  MAGNA INTERNAT INC CL A, חברת Arrival ניסתה לעבוד עם מיקרו-מפעלים, קאנו ניסתה לפתח רכבי Multipurpose, פאראדיי התמקדה ברכבי אולטרה-יוקרה וניקולה ניסתה, ועודנה מנסה, לשלב הנעת מימן ברכבים.

בשורה התחתונה, כל החברות שנגעו לתחום הרכבים החשמליים מחקו ביחד בערך 1.4 טריליון דולר בשווי במהלך השנים האחרונות, וחשוב להדגיש שלא מדובר רק בכספים פרטיים, אלא גם בכספי מיסים שמדינות השקיעו במיזמים וחברות כאלה ואחרות. עם נתונים כאלה, למה שהמנהלים והמשקיעים ירצו להמשיך?

שיעורי החדירה מאכזבים

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

עם הכניסה ל-2024 ההערכות דיברו על צמיחה של 29% במכירות EV ברחבי העולם, אבל ההערכות האלה כבר ירדו ל-27%. בצפון אמריקה המכירות צפויות לצמוח ב-26.8% אבל שיעור החדירה שם שעומד על 12.5% הוא הנמוך ביותר מבין שלושת השווקים הגדולים - צפון אמריקה, אירופה וסין. בסין שיעור החדירה עומד על 40% כאשר 78% מסך המכוניות שנמכרות הן חשמליות, אבל רוב החברות הסיניות מסובסדות על ידי הממשלה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דדדד 19/03/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    WKHS, PLUG, EVGO, BLNK
  • 6.
    בן 19/03/2024 00:15
    הגב לתגובה זו
    מתישהו הן יעלו פחות מבנזין וזה יסגור את השיבר על הנפט
  • עידן 19/03/2024 12:52
    הגב לתגובה זו
    כריה של ליתיום מאוד מאוד יקרה ואין מספיק, אין שום צפי לירידה בעלויות רק אם מישהו ימציא סוללה זולה עם חומרים אחרים זה יקרה, כדגע יש כמה פיתוחים אבל שום דבר לא בייצור מלא
  • יריב 19/03/2024 14:35
    יש עודף היצע של ליתיום בעולם כיום. ראה גם את מחירי מניות הכריה של ליתיום בקאנטים.
  • 5.
    ח. 18/03/2024 20:36
    הגב לתגובה זו
    זה טוב לי, שיימסו רק מכוניות בנזין. אני חוסך טונות של כסף, לא בא לי שלעולם יהיה רכב חשמלי כמוני.
  • כלכלן 19/03/2024 13:14
    הגב לתגובה זו
    כשהסוללה תישחק - החלפת הסוללה תעלה יותר מהרכב. בתאונה הקלה הראשונה, כשהסוללה תיסדק - אותו הדבר.
  • 4.
    גם נבידיה 18/03/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
    כמו משבר הדוט קום
  • 3.
    באפט אמר את זה לפני 4/5 שנים (ל"ת)
    אני 18/03/2024 16:37
    הגב לתגובה זו
  • באפט השקיע בעצמו ב BYD (ל"ת)
    לא 20/03/2024 07:50
    הגב לתגובה זו
  • לול 18/03/2024 21:27
    הגב לתגובה זו
    לא באפט. נוכל מס 1 אמר
  • 2.
    הלקוחות מעדיפים היברידי (ל"ת)
    הלקוח תמיד צודק 18/03/2024 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פיסקר אינה EV אלא פלאג אין היבריד (ל"ת)
    דר' דום 18/03/2024 15:17
    הגב לתגובה זו
BYD Sealion 5 DM-i צילום יואב פולסBYD Sealion 5 DM-i צילום יואב פולס

הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i

ברוך בורא פרי התחרות, 'שלמה מוטורס' יבואנית דגמי BYD לישראל החלה בשיווק ה BYD Sealion 5 DM-i - קרוסאובר משפחתי בסגמנט C, עם הנעת פלאג אין הייבריד.

המחירים 167,000 ש"ח לדגם הכניסה קומפורט ו- 172,000 ש"ח לדגם דיזיין המאובזר. ההבדלים בין הדגמים אינם רק באבזור אלא גם בטווח החשמלי. 

דגם הקומפורט הוא הפלאג אין הייבריד הזול ביותר בישראל כרגע.

יואב פולס |

שלמה מוטורס יבואנית דגמי BYD לישראל השיקה במטה היצרנית בשנזן בסין את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר בסגמנט C עם הנעת פלאג אין הייבריד.

טכנולוגיית הפלאג אין הייבריד של BYD החלה עוד בשנת 2008 עם השקה של דגם מקומי בתצורת פלאג אין הייבריד. מאז ייצרה החברה כ- 7,000,000 כלי רכב עם הנעה זו, כשבשנים האחרונות מציידת היצרנית את דגמי הפלאג אין בטכנולוגיית DM-i ( Dual Motor) של החברה.

בישראל משווקות כבר היום עם טכנולוגיה זו ה BYD Seal U והמשפחתית המצוינת ה BYD Seal 5 אותה בחנתי ממש לאחרונה.

המגמות בשוק המקומי עם הצמיחה הגדולה של דגמי הפלאג אין הייבריד המתקדמים, לצד התמתנות קלה של הביקושים לדגמים החשמליים, הביאו את היצרנית יחד עם 'שלמה מוטורס' להקדים את כל העולם ולהביא לשוק הישראלי את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר C-Suv עם הנעת פלאג אין הייבריד.


BYD Sealion 5 DM-i. צילום יואב פולס


מנהטן ניו יורק (X)מנהטן ניו יורק (X)

הפקקים בניו יורק נעלמו - איך זה קרה?

האם אפשר להעלים פקקים? מה זאת אגרת גודש, היכן המודל הזה קיים והאם הוא הצליח והאם אגרת גודש תפתור את בעיית הפקקים בת"א? 

עמית בר |
נושאים בכתבה פקקים ניו יורק

במשך עשורים מנהטן היתה עמוסה ופקוקה, אחד האזורים הכי פקוקים בעולם. בשעות השיא היו עשרות נתיבים וגשרים עומדים קפואים, והמטרופולין שידוע באנרגיה הבלתי פוסקת שלו הפך לאחד המקומות המתסכלים ביותר לנהיגה. בתחילת השנה יצאה לדרך תוכנית אגרת הגודש, שהטילה חיוב יומי על כל רכב פרטי הנכנס לאזורים המרכזיים בשעות העומס. ההימור היה גדול, ההתנגדויות היו עזות, היו חששות מפגיעה גדולה בעסקים בעיר. אך בתוך חודשים ספורים התמונה השתנתה מן הקצה אל הקצה. זה אומר שגם אצלנו יש תקווה - עוד מספר שנים בודדות אמורה להיות אגרת גודש בכניסה לתל אביב, זה צפוי להוריד את התנועה ואת הפקקים. 

הנתונים בניו יורק מרשימים - יש ירידה חדה בכניסות רכבים, כ-65 אלף פחות רכבים ביום באזור הגודש.  מדובר בירידה של כ‑12% במספר כלי הרכב שנכנסים למרכז העיר. תנועת הרכב במנהטן עצמה ירדה ב-25% בשעות השיא. זמני הנסיעה התקצרו בממוצע בקרוב ל-7 דקות על כל שעת נסיעה ויש מצבים שהחיסכון בזמן מגיע גם ל-50% לעומת המצב הקודם. יש עלייה משמעותית בשימוש בכלי תחבורה ציבורית.

מדובר במהפכה של ממש. אין פקקים משמעותיים, יש נסיעה קולחת ומגיעים הרבה יותר מהר ממקום למקום. 

יתרונות נוספים 

הרווחים של רפורמת אגרת הגודש מגיעים גם מתחומים אחרים. מספר תאונות הדרכים באזורי האגרה ירד ב‑14% וזה מתבטא גם בירידה דומה במספר הפצועים ובתמותת הולכי הרגל. ההליכה בעיר הפכה להיות בטוחה הרבה יותר מבעבר. 

כמו כן, הפחתת הנסועה השפיעה ישירות על איכות האוויר. רמות פליטת המזהמים ירדו. עבור תושבים הסובלים ממחלות נשימה או רגישות לזיהום, מדובר בהקלה ניכרת. בנוסף לכך, העיר פחות רועשת - נרשמה ירידה של 70% בתלונות על רעש וצפירות.

מעבר לכך, החשש מפגיעה בעסקים התברר כמוגזם לחלוטין. מרכזי הקניות והחנויות הקטנות במנהטן רשמו גידול מצטבר של מאות מיליוני דולרים במחזור המכירות. תעשיית התיאטרון, ובפרט ברודווי, הציגה עונת שיא עם הכנסות של כמעט שני מיליארד דולר ממכירת כרטיסים. תפוסת המלונות עלתה על התחזיות, והמסעדות והברים דיווחו על תנועת לקוחות ערה.