רוי שיינמן
צילום: ביז

פיצוץ בועת ה-EV עלה למשקיעים 1.4 טריליון דולר

המשקיעים לא מעוניינים יותר בחברות EV שמפסידות כסף והם בורחים מהן כל עוד הם יכולים; פשיטת הרגל הפוטנציאלית של פיסקר היא רק טעימה ממה שהולך לבוא
רוי שיינמן | (12)

כבר כתבנו כאן שבועת הרכבים החשמליים התפוצצה. שיעורי החדירה של הרכבים החשמליים הולכים ויורדים וממחישים את העובדה שכאשר ללקוח בעל אמצעים סטנדרטיים יש בחירה, הוא יעדיף את האופציה הזולה והמזהמת יותר.

לגבי המניות, אי אפשר להתווכח עם המספרים - מניות חברות ה-EV מהשורה השנייה איבדו במצטבר קרוב ל-90% מערכן מתקופות השיא, זה בגלל שלמשקיעים אין יותר סבלנות לחברות שממשיכות לשרוף כסף, אבל גם החברות הרווחיות איבדו הרבה מהשווי שלהן.

 

המשקיעים נזהרים מכל החברות - גם אלה הרווחיות

שלוש חברות ה-EV היחידות שמציגות רווחים בצורה עקבית הן טסלה TESLA INC , BYD וליי  LI AUTO INC והמניות שלהן שוות במצטבר בערך 890 מיליארד דולר, כאשר בשיא של 2022 השווי שלהן היה 1.4 טריליון דולר. גם חברות הרכב המסורתיות שטבלו את רגליהן בתחום ה-EV נכוו - מנית פורד  FORD MOTOR למשל ירדה ב-52% מאז תקופת השיא של מניות ה-EV, ואחרי שהפסידה 5 מיליארד דולר ב-2023 בגלל התחום (והצפי שהיה להפסד של 5 מיליארד דולר נוספים ב-2024), היא הודיעה שהיא יוצאת ממנו.

מנית טסלה מאז השיא של 2022

מנית טסלה מאז השיא של 2022

פיסקר  FISKER INC צללה בשבוע שעבר ב-53% אחרי שדווח כי החברה מתכוננת לפשיטת רגל. פיסקר לא הייתה ענקית גם ככה, השווי שלה היה בערך 200 מיליון דולר, אבל בפברואר האחרון היא דיווחה על הכנסות של 273 מיליון דולר ב-2023 ועל כך שהיא כנראה לא תשרוד את 2024 עם ביצועים כאלה. החובות של פיסקר בתום הרבעון השלישי היו יותר מ-1.1 מיליארד דולר.

לחברות ה-EV מהשורה השניה יש שיטות שונות ומשונות להציג את עצמן כמיוחדות בשוק - פיסקר למשל נקטה באסטרטגיה דלת נכסים שנשענת על מיקור חוץ כאשר את הרכבים שלה בונה חברת Magna  MAGNA INTERNAT INC CL A, חברת Arrival ניסתה לעבוד עם מיקרו-מפעלים, קאנו ניסתה לפתח רכבי Multipurpose, פאראדיי התמקדה ברכבי אולטרה-יוקרה וניקולה ניסתה, ועודנה מנסה, לשלב הנעת מימן ברכבים.

בשורה התחתונה, כל החברות שנגעו לתחום הרכבים החשמליים מחקו ביחד בערך 1.4 טריליון דולר בשווי במהלך השנים האחרונות, וחשוב להדגיש שלא מדובר רק בכספים פרטיים, אלא גם בכספי מיסים שמדינות השקיעו במיזמים וחברות כאלה ואחרות. עם נתונים כאלה, למה שהמנהלים והמשקיעים ירצו להמשיך?

שיעורי החדירה מאכזבים

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

עם הכניסה ל-2024 ההערכות דיברו על צמיחה של 29% במכירות EV ברחבי העולם, אבל ההערכות האלה כבר ירדו ל-27%. בצפון אמריקה המכירות צפויות לצמוח ב-26.8% אבל שיעור החדירה שם שעומד על 12.5% הוא הנמוך ביותר מבין שלושת השווקים הגדולים - צפון אמריקה, אירופה וסין. בסין שיעור החדירה עומד על 40% כאשר 78% מסך המכוניות שנמכרות הן חשמליות, אבל רוב החברות הסיניות מסובסדות על ידי הממשלה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דדדד 19/03/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    WKHS, PLUG, EVGO, BLNK
  • 6.
    בן 19/03/2024 00:15
    הגב לתגובה זו
    מתישהו הן יעלו פחות מבנזין וזה יסגור את השיבר על הנפט
  • עידן 19/03/2024 12:52
    הגב לתגובה זו
    כריה של ליתיום מאוד מאוד יקרה ואין מספיק, אין שום צפי לירידה בעלויות רק אם מישהו ימציא סוללה זולה עם חומרים אחרים זה יקרה, כדגע יש כמה פיתוחים אבל שום דבר לא בייצור מלא
  • יריב 19/03/2024 14:35
    יש עודף היצע של ליתיום בעולם כיום. ראה גם את מחירי מניות הכריה של ליתיום בקאנטים.
  • 5.
    ח. 18/03/2024 20:36
    הגב לתגובה זו
    זה טוב לי, שיימסו רק מכוניות בנזין. אני חוסך טונות של כסף, לא בא לי שלעולם יהיה רכב חשמלי כמוני.
  • כלכלן 19/03/2024 13:14
    הגב לתגובה זו
    כשהסוללה תישחק - החלפת הסוללה תעלה יותר מהרכב. בתאונה הקלה הראשונה, כשהסוללה תיסדק - אותו הדבר.
  • 4.
    גם נבידיה 18/03/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
    כמו משבר הדוט קום
  • 3.
    באפט אמר את זה לפני 4/5 שנים (ל"ת)
    אני 18/03/2024 16:37
    הגב לתגובה זו
  • באפט השקיע בעצמו ב BYD (ל"ת)
    לא 20/03/2024 07:50
    הגב לתגובה זו
  • לול 18/03/2024 21:27
    הגב לתגובה זו
    לא באפט. נוכל מס 1 אמר
  • 2.
    הלקוחות מעדיפים היברידי (ל"ת)
    הלקוח תמיד צודק 18/03/2024 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פיסקר אינה EV אלא פלאג אין היבריד (ל"ת)
    דר' דום 18/03/2024 15:17
    הגב לתגובה זו
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

אומודה 9 הבוקר בתל אביב. החל מ 230.0 אש"ח. צילום יואב פולסאומודה 9 הבוקר בתל אביב. החל מ 230.0 אש"ח. צילום יואב פולס

אומודה בישראל - עם שני דגמים אומודה 7 ואומודה 9

כלמוביל יבואנית דגמי אומודה וג'אקו לישראל השיקה את מותג אומודה עם שני קרוסאוברים מאובזרים.

אומודה 7 עם שלוש רמות גימור החל מ 185.0 אש"ח

אומודה 9 עם שתי רמות גימור החל מ 230.0 אש"ח

יואב פולס |

כלמוביל יבואנית דגמי אומודה וג'אקו לישראל השיקה הבוקר את מותג אומודה. שיווק מותג אומודה אליו נחשפנו לראשונה לפני כשנה עם השקת מותג ג'אקו התעכב, והיום השיקה כלמוביל את המותג יחד עם שני דגמי קרוסאוברים מעניינים.

נזכיר כי מותגי ג'אקו ואומודה הם מותגים המיוצרים על ידי צ'רי הסינית אשר תחתיה מספר מותגים מגוון כאשר היצרנית מנסה לדייק ולאפיין את המותגים לצרכנים השונים. כך מותג צ'רי עצמו הוא יותר נגיש ויותר 'עממי', ואילו מותג ג'אקו שעושה שימוש באותן פלטפורמות הוא מותג ייצוא שממוצב בהיררכיה של צ'רי, מעל מותג צ'רי. מותג אומודה הוא האח התאום הלא זהה, והמעט מתוחכם יותר לקהלים שונים.

ברקע השקת מותג אומודה יש לזכור את ההצלחה הפנומנלית של חדירת מותג ג'אקו לישראל, הן הג'אקו 7 שהוא הרכב הנמכר ביותר בשנת 2025 בפער גדול מהמקום השני, כאשר בכלמוביל מדווחים על ביקש ער גם לג'אקו 8 היקר יותר עם כ – 2000 הזמנות.

ההצלחה השיווקית גורמת לאנשי היצרנית הנמצאים בישראל להיות נחושים ולצפות לביצועי מכירות מצוינים גם לרכבי אומודה.

מיד עם תחילת השקת אומודה ישווקו בישראל שני דגמים – אומודה 7, קרוסאובר C-Suv ואומודה 9  קרוסאובר בסגמנט D-Suv.