צרכנים מעדיפים חברות שלא מפחדות לקחת עמדה
צילום: iStock

P&G: "יש ברשת פרסום מיותר שמעצבן צרכנים ומבזבז לנו כסף"

מארק פריצ'רד, מנהל המותג הראשי של תאגיד הענק מדבר ללא מעצורים. החברה חשפה כי היא מחזיקה ב-1.5 מיליארד פרופילים של צרכנים שאספה בעצמה בעזרת כלי דאטה
משה בנימין | (1)
למארק פריצ'רד, מנהל המותג הראשי של P&G, יש את הפריבילגיה לומר דברים שרבים רק חושבים אך לא מעזים כנגד הפלטפורמות הגדולות בעולם. פריצ'רד שמנהל תקציב פרסום שנתי של 6.75 מיליארד דולר (הגדול בעולם) "לא דופק חשבון" לגוגל, פייסבוק ואמזון ויודע שהן משוועות למאות המיליונים שבידיו.  בכנס השיווק של איגוד הפרסום האמריקאי (ANA), פריצ'רד, שהיה מהראשונים והבכירים ביותר שיצאו נגד חוסר השקיפות של הפרסום הדיגיטלי ציין כי P&G חשפה את  הבזבוז הרב של כסף בפרסום דיגיטלי, שאינו מושקע נכון. פריצ'רד גם דרש מגופי המדיה והפלטפורמות "לעשות עבודה טובה יותר" בניטור התכנים ולסנן תוכן לא ראוי של הסתה לשנאה ועוד, וכן לעבוד בשקיפות גבוהה יותר כדי "לעצור פרסום מיותר ומוגזם שרק מעצבן את הצרכנים ומבזבז לנו את הכסף", לדבריו.  בהתייחס לפלטפורמות הענק שמחזיקות ביותר משני שליש מהפרסום הדיגיטלי הגלובלי אמר פריצ'רד כי, "נראה שהגנים הסגורים יישארו סגורים, אז אנחנו לוקחים את זה על עצמנו". ב"לקחת", מנהל המותג של תאגיד מוצרי הצריכה הגדול בעולם, התכוון להשקעה העצומה של החברה בפיתוח יכולות דאטה עצמאיות, בלתי תלויות בפלטפורמה כזו או אחרת. "ל-P&G יש כעת דאטה של 1.5 מיליארד פרופילים בעולם", אמר פריצ'רד. הנתון חסר התקדים הזה, שגם גדל בקצב צמיחה מהיר לדברי החברה, מכסה כ-50% מאוכלוסיית העולם המרושתת. הצעד הבא לעתיד, מבחינת פריצ'רד, הוא דרישה לעבודה משולבת ושקיפות גבוהה יותר בין פלטפורמות כגון פייסבוק, אמזון וגוגל כדי לעזור למפרסמים לדעת מתי הם מגיעים שוב לאותו הלקוח שבו כבר פגשו בפלטפורמה אחרת.  יתרונות הגודל של תאגיד מוצרי הצריכה וההון שבקופתה מאפשרים לה להשקיע בהיבטים הטכנולוגיים שמציבים אותה בעמדה זו. החברה מחזיקה בבעלותה 180 מיזמי סטארט אפ שעוזרים לה להיות בחוד החנית של החדשנות השיווקית. "במאגר הנתונים של החברה ישנם כלי דאטה שבעזרתם ניתן להשוות ולהתאים דאטה לפרופיל של צרכן שרוכש באמצעות זהות אנונימית" אומרים בחברה ומוסיפים עוד, כי ברשותם מידע אישי שאותו הצרכנים הסכימו לשתף מיוזמתם באפליקציות כגון זו של Olay המיועדת לתכשירי פנים ומעודדת צרכנים לצלם סלפי ולשתף את החברה במידע על הדרכים בהן הם משתמשים במוצרי טיפוח.  מקטינים תקציב - מדייקים פרסום - צומחים לדברי פריצ'רד "מסד הנתונים של P&G מאפשר לה לדבוק ברכש מדיה פרוגרמטי ודרכו לטרגט את הקהל הנכון מבלי להעיק עם פרסום בתדירות מוגזמת". המידע הזה, הוא הוסיף, עוזר ל-P&G גם בפרסום בטלוויזיה. כך לדוגמא, מותג הכביסה Tide, מהמפרסמים הגדולים בפורטפוליו, מצא שהוא מפרסם לאותו משק בית אמריקאי כ-22 פעמים בחודש, נתון שדחף את החברה לדייק את הפרסום כדי להגיע לתוצאות אפקטיביות יותר. בהקשר זה, סין היא השוק המשוכלל ביותר של P&G בעולם, עם נתח שעומד על 80% רכש מדיה בצורה פרוגרמטית. "אנחנו ממציאים מחדש את המדיה כשאנחנו נעים מהפגזת המאסות בפרסום מיותר לחשיפה גבוהה בדיוק של אחד על אחד באמצעות דאטה, אנליטיקס וטכנולוגיה"' אמר מנהל המותג בכנס שנערך בפלורידה לפני מספר ימים. בשנה שעברה דיווחה P&G, החברה הקטינה את "הבזבוז" בתקציב הדיגיטל ב-30% ומנגד הגדילה את היקף החשיפה לקהלים ב-50%. מאגר הנתונים העצום על הלקוחות מאפשר לחברה להתקדם מפרסום לקהל גנרי, כללי לפרסום לקהלים נכונים וחכמים יותר. לדוגמא, מותג טיפוח הפנים Olay טירגט קהלים אלו, בהיקף של כ-65 מיליון אנשים (בעיקר נשים), בעלי פוטנציאל גבוה לרכישה ושימוש במוצר, הרבה יותר מהגדרת הקהל הנשי תחת הכותרת הכללית של "נשים בגילאי 25-54". בחברה מדווחים עוד כי בשורה התחתונה תקציב הפרסום קוזז ב-10% ומנגד נרשמה עלייה של 20% במכירות.   

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הפרסומת עם בופון שלא ניתנת לדילוג (ל"ת)
    הזכורות והשנואות 07/10/2019 10:00
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.