דואר ישראל
צילום: מורן ישעיהו
דעה

הכל בכאילו: עבדנו חודש על הדואר ולא ידענו שעובדים עלינו

לאחר זכיית גליקמן בתקציב הדואר, טל פרלמוטר חושב ש"הגיע הזמן שמישהו יגיד את זה. חברות ממשלתיות מזמינות משרדים למכרזים ואז נשארים עם מי שעבדו איתו"
טל פרלמוטר | (33)

מכירים את זה ששחקן כדורגל עורך חימום, כדי להכנס למשחק אבל המאמן שלו כבר עשה שלושה חילופים (המקסימום שניתן להחליף במשחק לא כולל גביע הטוטו) והוא ממשיך להתחמם סתם? אז מכרזים בענף הפרסום של גופים ממשלתיים.

חודש שלם עבדנו על המכרז ולא ידענו שעובדים עלינו. חודש שלם עשינו מתיחות והיינו הנמתחים. קפצנו בין רעיון אחד לאחר, רצנו למחקרים וניתוחים, חיממנו את שרירי הפרזנטציה וכשהרגשנו כבר שאנחנו מוכנים השופט שרק לסיום. בכדורגל כמו בענף שלנו עושים הכל כדי בשביל לתת וולה לזכות בתקציב חדש. אם רק היינו יודעים שזה בכאילו.

אימת תנאי הסף: קראו עוד באייס על מכרזי החברות הממשלתיות

האם מכרזי החברות הממשלתיות מנוגדים לחוק חובת מכרזים? קראו עוד באייס

איכשהו, נהיה פה דפוס מסוים של גופים ממשלתיים להזמין משרדים למכרזים ואז באופן מפתיע להשאר במשרד שעד היום עבדו איתו. הרשות הלאומית למלחמה באלכוהול וסמים עשתה מכרז ונשארה במקאן, רשות הטבע הגנים עשתה מכרז ונשארה בגיתם, הטוטו נשאר, הדואר נשארו וגם אני נשארתי, אבל עם השאלות. למה? למה זה היה טוב? לרגע אני לא אומר שהמשרדים שהזכרתי לא ראוים ללקוחות האלו או לאחרים או רומז שהם עושים עבודה לא טובה. להפך, אני מהמפרגנים לקולגות שלי. כולם משרדים מצוינים. אבל למה משרדים צריכים להוציא עשרות אלפי שקלים על מכרז מול גוף שמראש, לכאורה כמובן, יודע שהוא לא מתכוון לעזוב את המשרד שלו? למה לבקש הצעות מסחריות? למה לבקש מצגות אסטרטגיות ומחקרים? למה לבקש כיווני קריאייטיב ושפות מיתוגיות אם אין שום כוונה לעשות בהן שימוש?

הרגשתי מנוצל. האם מישהו חושב על הכסף שאנחנו מוציאים? על שעות העבודה המבוזבזות? על התסכול של העובדים מול האכזבה? יש כאלו שיבואו ויגידו, "הם מחויבים לעשות מכרז", ויש אותי שיבוא ויגיד- אז??? מי שמחויב במכרז לא מחויב באתיקה? בהוגנות? ביושרה? אם אתם יודעים שאתם לא מתכוונים לעזוב, מה רע בלבקש 10 עבודות קריאטיביות מכל משרד במייל ולסגור את זה? ואם כבר עבדו בשבילכם, למה לא נראה הוגן לשלם לגוף שעשה עבודה רצינית ומעמיקה?

איזו סיבה הגיונית יש שגוף ממשלתי יקבל עבודות מחקר וניתוח בעשרות אלפי שקלים בחינם? אין סוף רעיונות קריאטיבים ושעות עבודה כאילו כלום.. בספר שמואל ב' כתוב

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"יקומו נא הנערים וישחקו לפנינו..", אבל לנערים האלה יש עסק להחזיק, לנערים האלה יש משפחות, הנערים האלה כבר פחות בעניין של משחקים ובידור.

מקרה אחד יכול לקרות, אפילו שניים ברצף, אבל זה מעבר לזה והגיע הזמן שמישהו יגיד את זה, יש כאן דפוס שחוזר על עצמו והוא רע לכולנו. היום לי ומחר לכל משרד. אני עדיין משאיר את הפתח לצירוף מקרים נדיר ושבכל המקרים, המשרד שנתן שירות לאותם גופים היה באמת גם הכי טוב במכרז ושהחיים הם כמו גביע הטוטו ויש עוד חילוף, אני נכנס בדקה 88, הכדור מגיע אלי, אני עובר שחקן לימין החזקה שלי ונותן פצצה לחיבורים ורץ לחגוג עם הקהל.

*** הכותב, טל פרלמוטר, הוא מאנשי הקריאייטיב הוותיקים בענף הפרסום הישראלי ושותף במשרד הפרסום שמעוני פינקלשטיין פרלמוטר

תגובות לכתבה(33):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 27.
    רונה 26/08/2018 16:10
    הגב לתגובה זו
    צודק וזאת התנהלות דוחה ולגמרי ישחקו הנערים לפני. מצד שני זה רוב העובדים/עבדים במשרדים מקבלים שכר גלובאלי על עבודה מסביב לשעון. אז לפחות המשרד לא מפסיד כסף על השחיקה שלהם.
  • 26.
    מאור 26/08/2018 09:56
    הגב לתגובה זו
    אם לקוח משלם דמי טיפול מסויימים בשך 3-5 שנים למשרד פרסום/מדיה, יציאה מלכרז, גם בידיעה שאותו משרד יזכה, תגרום להפחתה בריטיינרים ובדמי ניהול, השגה של עסקאות "כדאיות" יותר ללקוח ועוד... בסוף זה הכל עלות תועלת, ולא של משרדי הפרסום
  • 25.
    אין עבודות חינם 26/08/2018 00:34
    הגב לתגובה זו
    אין הצדקה לעבוד בחינם, גם אם זה למכרז. יש מקומות (בחו״ל בחו״ל:) שמשלמים על לקבל הצעת מחיר, אז בטח ובטח שעל עבודה למכרז.
  • 24.
    שרלוק ה 25/08/2018 16:17
    הגב לתגובה זו
    רק מראות איזו תעשיה מגעילה היא תעשיית הפרסום. בנאדם מדבר על מכה ידועה שכל משרד עבר/יעבור וכולם עסוקים בלהכניס אחד לשני בקטנות כאילו מתחכמות. תעשיה של אנשים קטנים. לכן גם הלקוחות שלכם מתייחסים אליכם ככה.
  • 23.
    בז'יז'ינה 25/08/2018 00:45
    הגב לתגובה זו
    הכותב הוא מאנשי הקריאייטיב הנאיביים בענף הפרסום הישראלי. תעשה פגישות עסקיות. קריאייטיב לא באמת מביא לקוחות למשרד
  • אופורטוניסט שחפש כותרת (ל"ת)
    הוא לא נאיבי בכלל 29/08/2018 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    אלי 24/08/2018 12:38
    הגב לתגובה זו
    לפחות בראשונה מבין הדוגמאות על "נשארו" הוא טועה. בכל היתר - הוא מתבכיין. ולעניין השחיתות שבולטת בין השורות..נו, באמת.....את זה אפשר ל'רמוז' על 103% ממה שקורה במגזר הציבור. לא רק בפרסוםי...ואתם יודעים מה, גם במכרזים של המגזר הפרטי ממש לא חסר..
  • 21.
    עכברוש 23/08/2018 18:23
    הגב לתגובה זו
    זה קיים במכרזים של גופים גדולים וקטנים שמחוייבים לצאת למכרזים. חייבים לתקן את העוולה הזאת.
  • 20.
    חברה של שרה נתניהו 23/08/2018 12:48
    הגב לתגובה זו
    טל.. אחלה מאמר. אני מאוהבת!!!
  • 19.
    רחלי 23/08/2018 12:45
    הגב לתגובה זו
    תעשיית הפרסום חייבת לעצור את התופעה! טוב שיש מי שאומר את האמת! ריספקט!!!!
  • 18.
    בכור ושושי 23/08/2018 09:20
    הגב לתגובה זו
    אם הכותב מותיקי ענף הפרסום איך זה שהוא לא מודע לתופעה ומגיב כמו ילדה עם קוקיות שקיבלה מחזור?
  • 17.
    ג׳יזס 22/08/2018 21:51
    הגב לתגובה זו
    כאילו פעם ראשונה שומע על מכרזים.
  • 16.
    סמנכ"לית שיווק 22/08/2018 21:51
    הגב לתגובה זו
    מבטיחה להחזיר פידבק על איכות העבודה.
  • טל פרלמוטר 22/08/2018 23:28
    הגב לתגובה זו
    תודה על ההצעה. איך זה קשור למה שכתבתי? את מוזמנת מתי שבא לך לקפה איתי.
  • גבר, הרימו לך להנחתה 23/08/2018 15:33
    לך עם זה עד הסוף. בוא נראה אם יש לך קייס
  • 15.
    לאמשנה 22/08/2018 21:50
    הגב לתגובה זו
    אז יש לי משרד פרסום כבר 3 שנים. לא עושה מכרזים, לא עושה מבחנים ולא משקיע שקל שלא חוזר אלי ב100%. אז נכון פיספסתי כמה לקוחות, אבל בגדול הכל אש. עובדים, המשרד גדל, החיים יפים. מי שמבקש ממך לעשות מכרז בחינם, יתייחס אלייך אחכ בהתאם. גם אם זכית. כן, כן.
  • 14.
    קיקי 22/08/2018 21:11
    הגב לתגובה זו
    המשרדים מנוצלים ונאלצים להתרפס בפני הלקוחות, הסמנכ״לים נאלצים לטחון את עצמם ואת העובדים. הבאסה היא ווייב שמרחף בכל המשרדים. שלום ולא להתראות!
  • 13.
    ותחסוך מאתנו את המטפורות של הטריבונה. (ל"ת)
    תפסיק להתבכיין 22/08/2018 20:40
    הגב לתגובה זו
  • טאדק 23/08/2018 08:55
    הגב לתגובה זו
    וואו הוא באמת חייב להפסיק עם האנלוגיות של הכדורגל בכל אספקט בחיים
  • 12.
    כמו האריאלי, השלמור אבנון, הפוגל (ל"ת)
    גם זה יעבור... 22/08/2018 19:21
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לפעמים זה נכון אבל בפעם הזאת טעית! (ל"ת)
    דפי 22/08/2018 19:04
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ומה דעתך על הקריאייטיב שנבחר? לא טובז? (ל"ת)
    גבריאל 22/08/2018 18:01
    הגב לתגובה זו
  • טל פרלמוטר 22/08/2018 23:27
    הגב לתגובה זו
    אין לע מושג מה נבחר וזה לא רלוונטי לטענות שלי. גליקמן משרד מצוין ואני מאמין שגם עשו עבודה טובה. אין לי עניין איתם. תקרא שוב מה כתבתי.
  • 9.
    ערן 22/08/2018 17:55
    הגב לתגובה זו
    1. כך היה מאז ומעולם עם גופים ממשלתיים 2. גופים ממשלתיים מחויבים לצאת למכרז כל כמה שנים אבל אם הם מרוצים מהמשרד הנוכחי צריך לקרות משהו מאוד יוצא דופן כדי שהם יחליפו אותו. כנראה שלא עשיתם משהו מאוד יוצא דופן 3. בהנחה שאתם לא ילדים ולא תמימים ויודעים איך הדברים מתנהלים, למה בכלל ניגשתם למכרז? אני מכיר משרדים שבמשך שנים נמנעים מלגשת למכרזים של גופים ממשלתיים 4. באופן כללי גם במכרזים לגופים ממשלתיים וגם לגופים פרטיים המכרז אף פעם לא קובע הוא חלק מהתהליך שמתחיל לפני המכרז עצמו ומסתיים הרבה אחריו וכולל הפעלת קשרים, לחצים ולפעמים גם מעבר לזה. ככה ה קורה בכל מקום בעולם. אנחנו לא שונים
  • 8.
    הפתרון ברור 22/08/2018 16:55
    הגב לתגובה זו
    מראש משרדי הפרסום צריכים לדרוש כסף עבור השתתפות במכרז, יש איגוד חברות הפרסום לא?
  • 7.
    אין ת׳ בטמטום 22/08/2018 16:44
    הגב לתגובה זו
    למה א-ת-ה מעביד את העובדים שלך על מכרזים? למה אתה משקיע זמן, שהוא כסף, של מקום העבודה שלך בעסק המכור והידוע מראש הזה? או שאתה טוען שרק הרגע גילית איך דברים עובדים? קח יוזמה, ולמרכז הבא אל תיכנס ואל תכניס את הצוות שלך, שקיבל מנת זלזול רצינית הרבה יותר ממך מאשר מהדואר-שממנו מלכתחילה לא היו לאף אחד ציפיות. תנחת לקרקע ותסיק מסקנות לפעם הבאה.
  • 6.
    בוקר טוב אליהו, ברוך בואך למדינת המכרזים התפורים... (ל"ת)
    מוטי קפלן 22/08/2018 16:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ביזיון (ל"ת)
    רפי פוני 22/08/2018 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יאיר מלך (ל"ת)
    פיפי 22/08/2018 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כל מילה בסלע 22/08/2018 15:51
    הגב לתגובה זו
    אין לתאר איך כל מילה שכתבת פוגעת בול בתחושות של ענף הפרסום, איך יכול להיות שהמכרזים לגופים פרטיים וביחוד לגופים ממשלתים מתנהגים בזלזול כזה בעבודה של אנשים, בלילות בלי שינה , בעצבים, במתחים וזה עוד לפני שדיברנו על סכומי הכסף הענקים שיוצאים על כל מכרז ומכרז , ציטט את המקורות ואני אוסיף ואחזק ש גזל זה אחד החטאים הגבוהיים ביותר במקורתנו ומה שנעשה כאן על ידי הגופים הללו זה גזל לשמו , אני מציע לענף הפרסום להתאגד (זה נשמע כמו תחילתה של בדיחה אבל חייבים לנסות) חייבים להתאגד ולעצור את הטירוף הזה של המכרזים ללא תשלום למי שמתמודד או לפחות למי שהגיע לגמר . תנו לנו קצת כבוד.
  • 2.
    ניסים 22/08/2018 15:49
    הגב לתגובה זו
    כשלתם במכרז אז הולכים לבכות בטורי דעה. קצת בגרות מקצועית לא תזיק.
  • טל פרלמוטר 22/08/2018 16:43
    הגב לתגובה זו
    תסביר בבקשה
  • 1.
    קופי 22/08/2018 15:23
    הגב לתגובה זו
    לא בחרו את המשרד שלכם... בוווו הוווו...
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.