פרשת שרון פרי: מה לעשות אם תמונת העירום שלי הופצה?
כנראה שלבקש מקהל הגולשים להפסיק לצלם עצמם בעירום כשהם שומרים את התמונות בסמאטפונים שלהם, יהיה קצת יומרני, אבל מה אפשר לעשות כאשר התמונות הללו כבר זולגות הלאה לגורמים שלא היינו רוצים שייחשפו אליהם, כפי שקרה אתמול למגישת הספורט של ערוץ 1, שרון פרי?
אז עוד לפני כן, חשוב לזכור: ראשית, אל תוותרו על האבטחה הבסיסית ביותר של המכשיר שלכם. יש אבטחת קוד וטביעת אצבעות, שעקיפה שלהן קשה מאד עד בלתי אפשרית, כמעט. מבחינה חוקית, גם אסור לפתוח את האבטחה הזאת, דבר שמהווה הפרה של הפרטיות.
אגב, החוק בישראל לגבי שמירת על פרטיות וסודיות דורש מבעל התמונות לעמוד בפרמטרים של שמירה על פרטיות. כלומר, אם אין אמצעי הגנה למכשיר, אז משפטית יש לבעל המכשיר והחומרים הפרטיים אחריות תורמת.

לצד האבטחה הבסיסית של המכשיר, ישנן אפליקציות להורדה כגון אנטי וירוס מורחב Avast, שמאפשרות לקבוע איזה אפליקציות ושירותים יהיו חסומים על ידי סיסמה, כגון גלריות תמונות, וואטסאפ, סמס ותכתובות אי-מייל. זו בדיוק הנקודה לציין כי לצד המבוכה שבחשיפת תמונות אישיות אינטימיות, יש לא מעט בעלי סלולר שמחזיקים במכשיר שלהם סודות מסחריים שדליפה שלהם עשויה להוביל לנזק כלכלי אדיר לאיש ולגורמים רבים.
אלה היו צעדי מניעה. אבל אם כבר דילגנו על פרט זה, והגיע מצב בו מכשיר סלולרי התגלגל לידינו, צריך לדעת שאסור לחדור אליו ולפגוע בפרטיות בעליו. אני יכול להעלות בדעתי מקרה אחד שהדבר הזה אפשרי - כאשר ניכנס לרשימת אנשי הקשר בכדי לנסות לאתר את בעלי המכשיר, ואז אף מדובר במטרה ראויה. אבל כל פעולה אחרת של חיטוט במכשיר היא בניגוד לחוק הגנת הפרטיות, ומדובר בעבירה פלילית.
אם אתה הגורם הנפגע והתמונות שלך הופצו לכל עבר, אפשר לפנות לפלטפורמות בהן מתבצעת ההפצה, כגון רשתות חברתיות, ולדרוש מהן לעצור את הדבר ככל שהן יכולות לעשות כן. מבחינת הפצה בוואטסאפ, כלי ההפצה המשמעותי ביותר הקיים, אין הרבה מה לעשות עם זה, וזאת משום שמדובר באפליקציה מאובטחת לגמרי, ככה שרק התערבות ישירה שלה עשויה להגביל במקצת את ההפצה, אבל ככל שהזמן עובר והתפוצה רחבה, אפשרות זו הולכת וקטנה.
ופה יש כוכבית קטנה, שעשויה לתרום במקצת להפחתת ההפצה, אבל צריך לקחת אותה בערבון מוגבל. לגבי קבוצות בוואטאספ ישנה אפשרות כלשהי להגביל את הנזק. אם מדובר בקבוצות של תלמידי בית ספר וישנו הורה מפקח בקבוצה, אז הוא יכול גם באמצעים חינוכיים להודיע שאם התקבלו תמונות מסוג כזה או כזה, אין להפיצן. אם תמונה כזו תעלה בקבוצה, יש אפשרות למחוק אותה ולדעת מי הגורם המפיץ באותו רגע. ועדיין, מדובר בניסיון כמעט חסר תוחלת לכבות את השריפה.
ולצד כל אלה, יש גם את האפיק המשפטי. חלה עלינו החובה לא לפרוץ למידע של אחרים, ואם כבר קיבלנו מידע כזה, אז לדעת כיצד לנהוג בו. אם מדובר במידע שהגיע ממקור פומבי שלא חשוד בהפרה, אז אין בעיה. דוגמא? אם מדובר בתמונה של דוגמנית מוכרת שהצטלמה לפלייבוי, אז אין בעיה בהמשך הפצת התמונה. אבל אם יש חשד לעבירה פלילית, אז כמובן שכאן המקרה שונה – ואסורה ההפצה של החומרים, גם כאנשים פרטיים.
ואם כבר התמונה שלנו הופצה, מה צריך לעשות? יש לפנות למשטרה שתפתח בחקירה, ובמקביל לעתור לבית המשפט בבקשה לצו מניעה וצו איסור פרסום, כלפי כל גורם שמהווה פלטפורמה להפצה, כולל רשתות חברתיות וגם אנשים פרטיים.
ומה עלינו כאזרחים לעשות כאשר כבר קיבלנו תמונה אינטימית של אדם, במה שנראה לנו שהושג בעורמה? פה צריך לעבור מסר שהוא הרבה מעבר לאספקטים המשפטיים והפרטיים, ומדובר במסר חינוכי: חיה ותן לחיות. אם יש משהו שעלול לפגוע במישהו אחר ואין לך ידיעה אם זה ברשותו או לא, אז הימנע מהפצת החומר ואל תהיה חלק ממסלול הנזק. ככה תתרום את תרומתך לעצירת ההפצה, וגם לא תיקח על עצמך סיכון להיות חשוף להליך פלילי או אזרחי.
עו"ד יריב קדם הוא הבעלים של משרד עורכי דין ונוטריון לענייני אפליקציות וסטארט אפים טכנולוגיים
- 3.הגר 18/11/2017 17:55הגב לתגובה זומה קורה אם ידוע לי הבן אשם ש*המשיך* להפיצ ויש ביידי את כל התמונות השתלשלות הוואצאפ
- 2.ירון 19/09/2016 12:46הגב לתגובה זוגם אם מדובר בדוגמנית שהצטלמה לפלייבוי, אסור להעביר את התמונה הלאה בלי לקבל רשות מבעל זכויות היוצרים. נכון, אפשר לטעון לשימוש הוגן בזכות היוצרים אך מבחינה פורמאלית גם כאן מדובר בהפרה. חוץ מפתרונות אבטחה ולקוות לרצון טוב של הציבור, אין מה לעשות.
- 1.יוסי גניש 19/09/2016 06:04הגב לתגובה זונניח שראו את החזה של שרון פרי אז מה? נערות כמוה ויפות ממנה משתזפות בחזה ערום יום יום בשפת הים אז למה לעשות מזה ביג דיל? אם היא לא היתה מרעישה עולמות יכול להיות שזה היה עובר בשקט ותוך יום יומיים מי היה זוכר שראה את השדיים היפים של שרון פרי?! תודה יוסי גניש
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
