המניה הענקית איבדה כבר 70%, ההנהלה אשמה?

רוברט כרמלי, מנהל השקעות קרנות חו"ל, מגדל שוקי הון, מתייחס לצניחתה של ענקית הקמעונאות, JC PENNY כמראה למעמד הביניים האמריקני
רוברט כרמלי | (4)

היא איבדה 70% משוויה תוך פחות משנתיים, ונמצאת בסכנת פשיטת רגל ממשית. הגורמים: שילוב הרסני של ניהול כושל, יוהרה ומעל לכל - היעלמותו של מעמד הביניים שמאבד בהתמדה את כוח הקניה שלו. JC PENNEY נוסדה ב-1902 וצמחה במהירות ברחבי ארה"ב, כשהיא פותחת מאות סניפים ובתי כלבו, מוכרת אופנת נשים, גברים וילדים כמו גם מוצרי קוסמטיקה, הלבשה תחתונה, כלי בית ומוצרי צריכה אחרים. עיקר הצמיחה התבססה על מעמד הביניים, שצמח במהירות בשנות ה-60 וה-70. מוצרי החברה פונים בעיקר לעשירונים הבינוניים בארה"ב. JC PENNEY מיצבה את עצמה כחנות המציעה מוצרים איכותיים ויקרים יותר ממתחרות כמו וול מארט וטארגט, אך זולה יותר מהרשתות היוקרתיות. במשך שנים סיפקה החברה חווית קניה אמינה וצפויה ללקוחותיה. אולם ב-18 החודשים האחרונות הנהלת החברה ביצעה כל כך הרבה שינויים במודל העסקי עד שהצליחה להרוס מוניטין של יותר מ-110 שנים. לקראת סוף שנות ה-90 הצמיחה המהירה נעצרה - J.C PENNEY התקשתה מאוד לשחזר את הצלחתה, החנויות הפכו מיושנות ושולי הרווח ירדו בהתמדה. הירידה המתמדת בתוצאות הביאה לירידה במחיר המניה, שהכניסה קרנות גידור המתמחות בניהול אקטיבי לנסות להשתלט על החברה ולהפוך אותה מקצה לקצה. ב-2012 רכשה קרן הגידור פרשינג סקוור של המנהל ביל הקמן כ-17.2% והפכה לגורם הדומיננטי בחברה. עד לסוף 2011 השפעתו של הקמן הפכה מספיק חזקה, כשהוא משמש דירקטור בחברה ומחליט להחליף את מנכ"ל החברה ברון ג'ונסון האגדי - האדם שאחראי על פתיחת חנויות אפל ברחבי העולם. הקמן למעשה החליט לשנות את כל הקונספט השיווקי של הרשת, לרענן אותה, להכניס מותגים יקרים וצעירים יותר, כשכל חנות תיבנה כמיני קניון המורכב מעשרות חנויות. הרציונל בבסיס השינויים היה שהחברה צריכה להחליף את קהל הלקוחות הוותיק והמסור בקהל חדש. האסטרטגיה החדשה נחלה כישלון חרוץ - מכירות JC PENNEY ירדו בתוך שנה בכ-25% כשהחברה מפסידה כ-4 מיליארד דולר בשנה החולפת. תהליך "הצערת הרשת", תהליך יקר ועתיר מזומנים, הביא לגרעון חמור בתזרים המזומנים. ספק אם לחברה יהיו די מזומנים לעבור את 2014. הערכות השוק מדברות על סגירת עשרות חנויות בשנה הקרובה ויציאה להליך גיוס הון מזורז. מחיר המניה צלל מרמה של מעל 40 דולרים לרמה נמוכה מ-13 ד' בתוך 18 חודשים. הכישלון המהדהד הביא לפיטוריו המהירים של ג'ונסון ונסיגה מהתוכנית הכושלת. החברה גייסה בחודש האחרון חברת יחסי ציבור כשהיא מבקשת סליחה מקהל לקוחותיה על הבלבול ועוגמת הנפש, וממש מתחננת מהם לשוב לחנויות. רשתות שיווק בכלל ואנשי שיווק בפרט מעבירים חיים שלמים בכדי לייצר חווית לקוח חיובית ואמינה, לקשור את הלקוח לעסק ולייצר מערכת יחסים ארוכת טווח ומהימנה. ההחלטה להחליף את בסיס הלקוחות ולפרק את הקונספט שנבנה במשך יותר ממאה שנים באבחת יד, מדגישה כי בהרבה מקרים מנהלי קרנות גידור חסרים את ההבנה בשוק הקמעונות. מעבר לכך ומעל לכל - הכישלון העסקי של JC PENNEY מלמד על התפוררותו של מעמד הביניים בארה"ב. העשירונים הרביעי עד השמיני מתדרדרים במהירות כלפי מטה. אין למעשה שוק למעמד זה. בשנים האחרונות מסתמנת מגמה ברורה בתחום רשתות השיווק בארה"ב, המצליחות פונות לעשירונים העליונים או התחתונים ומעמד הביניים הולך ונעלם. ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    kjsk 14/08/2013 22:57
    הגב לתגובה זו
    ימונה מנכל חדש ואז תתקן ותטוס...
  • 2.
    ניתוח יפה וברור, אהבתי! (ל"ת)
    אלון 14/08/2013 21:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחד 14/08/2013 11:48
    הגב לתגובה זו
    מעלים מיסים, משכורות יורדות , מקצצים בפנסיה, מחירים משתוללים. כרסום הולך ומתמיד בממעמד הביניים
  • אחד אפס 15/08/2013 11:25
    הגב לתגובה זו
    לפיד הסביר לנו שהחרדים לקחו את הכסף. אבל התהליך הזהה בארה”ב מוכיח שכנראה נפלנו במלכודת של שקרים והסתה. הסיבה האמיתית היא כנראה שיטה קלוקלת ותאוות בצע של הקרובים לצלחת של הממשלה והטייקונים
עדר (X)עדר (X)

העדר הדיגיטלי ואפליקציות ההשקעה: האם כולנו הופכים למשקיעי המונים?

איך משקיעים היום בבורסה, מהם אפליקציות השקעה והאם אנחנו חלק מעדר ענק?

עופר הבר |
נושאים בכתבה עדר השקעות

בורסה והשקעות הפכו למשחק ילדים - כהורים תמיד תהינו איך לחנך את ילדינו לחסוך ולהשקיע נכון. חשבנו להיעזר בספר ״השקעות לעצלנים, הדרך הפשוטה להשקעה ארוכת טווח בשוק ההון״ אך העצלנים נשארו עצלנים. קראנו את הספר של רוברט קיוסאקי ״אבא עשיר אבא עני, שיעורים על כסף שהורים עשירים מלמדים את ילדיהם״, אך ההורים קראו ואת הילדים לא לימדו!

בשנים האחרונות, עולם ההשקעות עבר מהפכה של ממש, מהפכה שהובלה על ידי טכנולוגיה ונגישות חסרות תקדים. המסחר בבורסה, שהיה בעבר נחלתם הבלעדית של אנשי מקצוע בבנקים ובבתי השקעות, נפתח בפני כל ילד עם סמארטפון וחיבור לאינטרנט. אפליקציות השקעה ידידותיות למשתמש כמו eToro, Robinhood,  ובישראל גם Pepper Invest, הפכו את המסחר לקל, מודעות מפתות בסגנון  ״יש לכם 50 ש״ח? – תשקיעו!״, מחסום גודל ההשקעה נפרץ לילדים אך גם למבוגרים ביננו שלא העזו להשקיע בשוק ההון, תמיד מקנן בנו החשש מסיכון, חוסר ידיעה ולרוב גם חוסר הבנה. תורת ההשקעות הינה מקצוע, אך המהפכה הטכנולוגית הפכה את ההשקעה לנגישה לכל גם בסכומים קטנים המאפשרים טעימה ולימוד תוך כדי.

 

עדר ההשקעות הדיגיטלי

המסחר הפך למהיר ולעתים קרובות גם לממכר. אלא שהנגישות המהירה הזו יצרה תופעה חדשה: "העדר הדיגיטלי" – התנהגות עדר שבה משקיעים רבים פועלים במקביל, לאו דווקא על בסיס ניתוח יסודי, אלא על בסיס טרנדים, המלצות ברשתות חברתיות והייפ וירטואלי.

התופעה הזו אינה מקרית. היא מוזנת מכמה מנועים מרכזיים: ראשית, הפיכתו של שוק ההון ל"משחק" חברתי. פלטפורמות כמו eToro בנו את המודל העסקי שלהן על Social Trading, שבו משתמשים יכולים לראות את הפעולות של משקיעים אחרים, ואף להעתיק אותן באופן אוטומטי. בפורומים כמו Reddit, ובמיוחד תת-הפורום המפורסם WallStreetBets, משקיעים חובבים מחליפים המלצות (או ליתר דיוק, "טיפים" עם נימה של קריאה לפעולה) ויוצרים קהילה תוססת שמניעה מהלכים דרמטיים.


העלייה והנפילה של גיימסטופ


דוגמה בולטת לכוחו של "העדר הדיגיטלי" הייתה פרשת GameStop בשנת 2021. משקיעים קטנים בפורום WallStreetBets התאחדו והחלו לרכוש במאסיביות את מניות החברה, כדי להעלות את מחירן ולגרום להפסדים אדירים לקרנות גידור שהימרו נגד המניה. באמצעות אפליקציות כמו Robinhood, שהציעה עמלות מסחר אפסיות ואפילו אפס עמלה על חלק מהמניות, הם הצליחו ליצור תנודתיות קיצונית שלא נראתה כמותה בשוק. רובין-הוד עצמה, שצמחה על גב המשקיעים הקטנים, מצאה את עצמה במרכז סערה ציבורית כשבשלב מסוים הגבילה את המסחר במניות מסוימות, מה שעורר זעם בקרב הקהילה וגרר חקירות רגולטוריות.

ישראל חייבת להקים בתי קזינו - וכמה שיותר מהר

שמואל פלאטו שרון, מפרט על הסיבות למה מדינת ישראל של 2016 חייבת להקים רשת של בתי קזינו ברחבי הארץ

נושאים בכתבה קזינו

הרעיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקמת קזינו בישראל הוא רעיון מצוין, חבל שהמדינה לא קיבלו את ההחלטה הזו לפני 30 שנה. מספר בתי קזינו צריכים להיפתח לא רק באילת, אלא גם בתל אביב, נתניה וערים נוספות. הדבר עשוי להכניס למדינה סכום של כ-4 מיליארד דולר בשנה. זאת בהתאם לניתוח הכנסות מבתי קזינו וכל השירותים הנלווים להם במדינות מערביות כמו ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות. הסטטיסטיקה של שוק התיירות העולמי מצביעה על כך שכרבע מכלל התיירות העולמית מורכבת מתיירות הימורים. תיירים מעדיפים ללכת למקום שיש בו קזינו ונמנעים מיעדים שאין בהם את האפשרות להמר בחופשיות. בקרב תיירים יהודים, ההחמצה גדולה יותר. אלה שמעוניינים לבקר בישראל, מוותרים ומבקרים במדינות אחרות בגלל היעדר בתי קזינו בישראל. גם במקרה של תיירים לא-יהודים אוהבי ישראל, ישנם כאלה שנמנעים מישראל בשל היעדר קזינו. במשך 4 שנים מרגע הפעלת בתי קזינו בישראל, ניתן לצפות להכפלת כמות התיירים שיגיעו לישראל. הכלכלה המקומית משוועת לכסף זר שייכנס לכאן מתיירות כמנוע צמיחה חשוב. הכנסות המדינה מבתי הקזינו יאפשרו לה להשקיע משאבים לחילוץ מאות אלפים שנמצאים כיום מתחת לקו העוני. כולי תקווה כי יוקמו בישראל בתי קזינו שישרתו קודם כל את המדינה ואת הכלכלה שלה. מהמרים ישראלים תמיד מוצאים אלטרנטיבה להימורים. מי שרוצה להמר על הבית שלו יכול לעשות זאת היום בכל מקום בעולם - הם ימשיכו להמר בצורה לא חוקית בישראל במועדונים חשוכים יותר ופחות, או שיבחרו באפשרות השפויה של להוציא את כספם לחו"ל, שם ניתן להמר כמעט כל תחת עץ רענן. מעבר לכך, קזינו הוא משאבת זמן. תיירים שמגיעים לישראל לביקור חפוז, ישמחו לדעת שהם יכולים להמר באילת ולהעריך לשם כך את חופשתם. תייר מהמר הוא תייר שנמצא במקום יותר זמן, הוא מוציא יותר כסף על הימורים, שתיה ומזון. ובשל כך, הקמת קזינו באילת תגרום לכך שלא רק בתי הקזינו ירוויחו. הקמת בתי קזינו תעלה את מספר המלונות בעיר, כמות התיירים וזמן השהות הממוצע שלהם בצורה חדה, כמו גם לעלייה בביקוש למקומות עבודה ומכך לזינוק בהכנסות ממיסים. המציאות של מדינת ישראל בשנת 2016 לא מאפשרת לה להימנע מהקמה של בתי קזינו. עם כל היתרונות של ישראל על מקומות אחרים, לא ניתן לאפשר מצב שבו אחד היתרונות התיירותיים החשובים ביותר, לא מתקיים. מדינת ישראל צריכה ויכולה להציע לתיירים מרחבי העולם יותר מאשר מדינות אחרות כשבתי קזינו הם אופציה הכרחית על מנת לקדם תיירות נכנסת למדינת ישראל.