מקדונלדס
צילום: iStock
דוחות

מקדונלד'ס עקפה את הציפיות - למה היא יורדת ב-2%?

החברה דיווחה על רווח מתואם של 3.23 דולר למניה, מעל תחזיות וול סטריט שעמדו על 3.21 דולר, והכנסות של 6.87 מיליארד דולר, גבוהות מהתחזיות שעמדו על 6.82 מיליארד דולר
אדיר בן עמי | (1)

ענקית ההמבורגרים מקדונלד'ס MCDONALDS הציגה היום תוצאות מעורבות לרבעון השלישי של 2024 ונפלה ב-2.3% במסחר מוקדם ל-289.99 דולר, על רקע נתוני מכירות גלובליות מאכזבים. החברה דיווחה על רווח מתואם של 3.23 דולר למניה, מעל תחזיות וול סטריט שעמדו על 3.21 דולר, והכנסות של 6.87 מיליארד דולר, גבוהות מהתחזיות שעמדו על 6.82 מיליארד דולר. עם זאת, המכירות בחנויות זהות ברחבי העולם ירדו ב-1.5%, ירידה חדה יותר מהצפי לירידה של 0.6%.

בשוק האמריקאי, החברה רשמה עלייה צנועה של 0.3% במכירות בחנויות זהות, המשקפת הוצאה גבוהה יותר לעסקה אך ירידה במספר הלקוחות. כריס קמפצ'ינסקי, מנכ"ל החברה, הדגיש את המחויבות להציע "חוויה יוצאת דופן עם ערך יומיומי פשוט ומחירים ברי השגה שהצרכנים שלנו יכולים לסמוך עליהם".

האתגרים הנוכחיים של מקדונלדס מגיעים על רקע התמודדות עם התפרצות חיידקי E. coli שקושרה להמבורגר Quarter Pounder של החברה, אירוע שהוביל לירידה של כ-7% במניה בשבוע האחרון. עם זאת, החברה הודיעה אתמול כי תחדש את מכירת המוצר לאחר שמשרד החקלאות של קולורדו קבע כי קציצות הבשר לא היו מקור הזיהום.

לפני ההתפרצות, החברה נהנתה ממומנטום חיובי בזכות מספר יוזמות שיווקיות מוצלחות, כולל שיתוף פעולה עם Crocs במסגרת ארוחות הילדים Happy Meal, השקת הChicken Big Mac, ואפילו הופעות של הדמות גרימס במשחקי בייסבול של קבוצת המטס.

גורם משמעותי בהצלחת החברה היה השקת ארוחות הערך החדשות ביוני האחרון, הכוללות המבורגר McDouble או McChicken, צ'יפס קטן, נאגטס ושתייה קלה ב-5 דולר (או 6 דולר באזורים מסוימים). הצלחת המבצע הובילה את הזכיינים להאריך אותו עד דצמבר ברוב השווקים בארה"ב.

האנליסטים בוול סטריט נותרים אופטימיים לגבי עתיד החברה, כאשר ג'ון טאואר מסיטי העלה את מחיר היעד ל-317 דולר למניה. עם זאת, חששות לגבי מגמות שליליות בהוצאות הצרכנים הגלובליות ועליות מחירים ממשיכות להשפיע על הערכות השוק.

בוול-סטריט מעריכים כי הירידה במניה בעקבות אירוע ה-E. coli מהווה הזדמנות כניסה אטרקטיבית למשקיעים, במיוחד לאור התגובה המהירה של החברה למשבר והמוניטין החזק שלה בתעשיית המזון המהיר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 29/10/2024 14:34
    הגב לתגובה זו
    MCD PZZA DPZ כבר מזמן אינן מניות צמיחה אלה מניות ערך והמשקיע בהן עושה זאת להשגת סולידיות יחסית ודיבידנד
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.