המוסדיים ניצלו מהפסד של 50% במובילאיי; למה הם לא השקיעו במניה ולמה סביר שהם גם לא ישקיעו בקרוב
רגע לפני דוחות מובילאיי שיתפרסמו היום וצפויים להצביע על הכנסות של 424.8 מיליון דולר (ירידה של 6.5% לעומת הרבעון המקביל) לצד רווח של 7 סנט למניה על בסיס Non-GAAP, נראה שגם אם התוצאות יהיו טובות המוסדיים הישראלים לא ישנו את עמדתם על מניית החברה - היא מסוכנת מדי. תחום ה-EV רחוק מהבשלה (עוד על כך כאן) ונראה שהתחרות מתעצמת ככל שמתקדמים לקראת פיתוחים חדשים בתחום.
ההנפקה הישראלית הגדולה אי פעם
מובילאיי מובילאיי של פרופ' אמנון שעשוע מחזיקה בשני תארים מרשימים - הראשון הוא החברה הישראלית שנרכשה בסכום הגבוה ביותר אי פעם, אחרי שנרכשה על ידי אינטל INTEL CORPORATION ב-15 מיליארד דולר ב-2017, והשני הוא החברה הישראלית שהונפקה לפי השווי הגבוה ביותר, אחרי שהונפקה מחדש כספין אוף מאינטל לפי שווי של 16.7 מיליארד דולר ב-2022.
אין המון חברות ישראליות שמונפקות בשווים של מיליארדי דולרים, אבל כשיש כאלה הגופים המוסדיים בד"כ מחזיקים אותן, אם כי זה לא תמיד מתברר כמהלך חכם - קחו את סולאראדג' סולאראדג' כדוגמא, החברה הונפקה לפי שווי של 780 מיליון דולר ובשיא הגיעה לשווי של מעל 20 מיליארד דולר, אך מאז היא נפלה ואיתה גם חלק מהגופים המוסדיים שהשקיעו בה.
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- אקזיט ישראלי: DigitalOwl נמכרת לפי שווי של כ-200 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוסדיים לא נוגעים במובילאיי
למרות ההישגים של מובילאיי נראה שהגופים המוסדיים כמעט ולא נוגעים בה, כך עולה מנתוני פרודאטה קפיטל.
קרדיט: פרודאטה קפיטל
למעט מגדל שהגדילה אחזקות במובילאיי ברבעונים האחרונים, נראה ששאר המוסדיים מתרחקים מהחברה של פרופ' שעשוע. אחזקות מגדל במובילאיי נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה עמדו על 74.5 מיליון שקל, 71.5 מיליון שקל יותר משווי האחזקה בתום הרבעון השני של 2023 שעמד על 3.5 מיליון שקל.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל ומייסד ומובילאיי; קרדיט: Photography courtesy of Nasdaq, Inc
איילון החזיקה בסוף הרבעון הראשון של השנה 7.5 מיליון שקל במניות מובילאיי, רק 1.7 מיליון שקל יותר מהאחזקות שלה בחברה בסוף הרבעון השני של 2023. להפניקס, הראל ואי.בי.אי יש אחזקות זניחות בהיקפים של חצי מיליון שקל או פחות במובילאיי, וגם לבית ההשקעות מיטב יש אחזקה קטנה של 1.3 מיליון שקל בחברה.
בהסתכלות על מניית מובילאיי מתחילת השנה נראה שהאחזקות הקטנות של המוסדיים בחברה דווקא היוו יתרון עבורן, זאת מכיוון שהמניה איבדה כבר 50% מתחילת השנה. המנייה נסחרת לפי שווי של 17 מיליארד דולר אחרי ירידה של 50% מתחילת השנה ושל 44% ב-12 החודשים האחרונים. היא נסחרת במכפיל 55 על הרווחים הצפויים השנה ובמכפיל של 28 על הרווחים הצפויים בשנה הבאה.
מניית מובילאיי מתחילת השנה
הרכבים האוטונומיים מתעכבים - מניית מובילאיי צוללת
מוביאליי היא שחקן מרכזי בשוק הרכב ובתחום הרכבים האוטונומיים, ושני התחומים האלה נתונים תחת לחץ בתקופה האחרונה. מוקדם יותר החודש מניית מובילאיי ירדה על רקע אזהרת הכנסות של היצרנית הגדולה של כריות אוויר וחגורות בטיחות Autoliv שאמרה שהיא צופה כעת צמיחה אורגנית במכירות לשנה כולה של 2%, ירידה מ-5% קודם לכן. החברה מספקת ציוד לכל רחבי תעשיית הרכב, מגזר שנפגע קשה מבעיות שרשרת האספקה, האטה במכירות EV והמשך העלויות הגבוהות.
החולשה הזו בשוק הרכב גרמה למובילאיי להוציא בעצמה אזהרת רווח חמורה כבר בתחילת השנה. מובילאיי אמרה אז שהיא צופה צופה שההכנסות יהיו בטווח של בין 1.83-1.96 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות שעמד אז על 2.58 מיליארד דולר (היום הוא עומד על 1.87 מיליארד דולר). הסיבה לאזהרת הרווח אז לפי מובילאיי הייתה הצפי שלקוחות יבטלו הזמנות תוך כדי שהם ינצלו את המלאים הקיימים שלהן - שרשראות האספקה שהתאוששו לאחרונה הביאו להצטברות של מלאים אצל יצרניות הרכבים, ולהערכות החברה אז זה יגרום להן לבטל הזמנות קיימות. עם זאת, החברה צופה שהמלאים אצל יצרניות הרכב יחזרו לרמות נורמליות לקראת סוף השנה.
גם ההתקדמות האיטית מהצפוי בפיתוח רכבים אוטונומיים פוגעת בחברה. הצפי בשוק עד לפני כמה שנים היה שהיום מכוניות אוטונומיות כבר יסתובבו בכבישים ברחבי העולם, אבל המצב עוד רחוק משם. לטסלה TESLA INC שנחשבת למובילה בתחום אומנם יש מערכת נהיגה אוטונמית משלה ברכבים, אבל זו מערכת מסוג Level 2 שמחייבת את הנהג עדיין לשבת בכיסא הנהג ולשים לב לנסיעה למקרה של תאונה או התנגשות. המערכות של מובילאיי שואפות לאפשר נהיגה אוטונומית מסוג Level 3 שיאפשרו לרכב להתמודד לבד עם מקרים בלתי צפויים ויאפשרו לנהג להתפנות לפעוות אחרות בזמן הנהיגה.
גם חברות אחרות המפתחות טכנולגיה לנהיגה אוטונומית רואות את החולשה במניות שלהן - אינוויז אינוויז למשל המפתחת חיישני LiDAR לנהיגה אוטונומית הונפקה ב-2021 דרך מיזוג לספאק (הישראלית הראשונה שהונפקה כך) לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר עם חלומות גדולים, אבל מאז המניה קרסה ב-92% והיא נסחרת היום לפי שווי של 132 מיליון דולר.
למה לצפות בדוחות?
לצד החולשות בשוק הרכב ובשוק הרכב האוטונומי כאמור, מובילאיי תדווח היום על תוצאותיה לרבעון השני של השנה. האנליסטים צופים לה הכנסות של 424.8 מיליון דולר (ירידה של 6.5% לעומת הרבעון המקביל) לצד רווח של 7 סנט למניה על בסיס Non-GAAP והפסד של 14 סנט למניה על בסיס GAAP. לקראת הדוחות בג'יי פי מורגן הורידו את מחיר היעד שלהם למניה מ-38 דולר ל-24 דולר, מחיר יעד המשקף אפסייד של 14%.
- 6.אבל השקיעו אצלי בסלינה! (ל"ת)06/08/2024 09:37הגב לתגובה זו
- 5.חיים 02/08/2024 10:29הגב לתגובה זויותר לא אשמע לרבנים ואתגייס לצה"ל
- 4.רם 02/08/2024 04:38הגב לתגובה זוזו התוצאה..שעשוע מתפזר להרבה חברות ובנקים. כתוצאה מזה הניהול כושל והן החברות והן הבנק מפסידים. חבל רק שהעובדים המוכשרים משלמים על זה באיבוד מקום העבודה בתקופה זו.
- 3.ציקו 01/08/2024 15:32הגב לתגובה זוהמוסדיים תפסו עמדה במניות הישראליות , הפסידו הון כסף לכל החוסכים , תבדקו בפנסיות
- 2.techist 01/08/2024 13:38הגב לתגובה זואם זה יימשך ככה, מדובר באלפי עובדים שעשויים להיות מפוטרים, חלקם מוכשרים ביותר שהאמינו בחברה ואף דחו הצעות מפתות יותר בעבר. חבל שמשרד התחבורה יושב בחיבוק ידיים ולא דוחף לקדם שימוש במוניות אוטונומיות, לפחות כאן בארץ. למה בוגדים ככה במנוע הצמיחה העיקרי של המדינה?
- אם שעשוע היה יהלום, רקב היתה כבר עושה זאת (ל"ת)ימני 03/08/2024 23:06הגב לתגובה זו
- ציקו 01/08/2024 15:33הגב לתגובה זוהיא תמשיך לרדת
- 1.שעשוע 01/08/2024 10:02הגב לתגובה זומשתעשע,אולי ע"ח המשקיעים???
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.


