גרום פאוול
צילום: טוויטר

לקראת נתוני מדד המחירים לצרכן בארה"ב - מה צפוי ולמה לצפות בהמשך?

אחרי חודשים של אזהרות מצד כלכלנים בכירים ורבים בעולם, הנתון של היום עשוי להיות במידה מסוימת ה"גונג" שיקבע את הכיוון בשווקים - ומה יעשה הפדרל ריזרב?
דור עצמון | (1)

היום בשעה 15:30 יפורסמו נתוני מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) בארצות הברית לחודש דצמבר כאשר בשוק צופים ירידה לקצב שנתי של 6.5%, אחרי שבחודש נובמבר האינפלציה עמדה על 7.1%. בראייה חודשית, השוק מצפה כי לא תחול עלייה, זאת לאחר עלייה של 0.1% בחודש נובמבר.

מדד הליבה (ללא קטגוריות המזון והאנרגיה) צפוי לרדת לקצב שנתי של 5.7% לעומת 6% בחודש הקודם, אבל המדד צפוי לעלות החודש ב-0.3% (לעומת 0.2% בחודש הקודם).

מעל הכל מרחפת אזהרת-סכנת המיתון המתקרב, כאשר כלכלנים צופים שהמשק האמריקאי ייכנס למיתון ברבעון הנוכחי, הראשון של 2023. מדובר בנתון קריטי עבור השווקים שכן במידה מסוימת ישנם בכירים המעריכים כי זו היא העת המכריעה. צריך לומר, האינפלציה כבר נמצאת בירידה תקופה ארוכה, זה מסייע לשווקים לא להתרסק, כאשר בשוק כבר מעריכים שהעלאות הריבית של הפד' מתקרבות לסיום, אבל גם נתון של 6.5% הוא עדיין קצב גבוה של אינפלציה. יתר על כן - יותר 'קל' להוריד אינפלציה מ-9% ל-7% מאשר להמשיך ולהוריד אותה מ-6% ל-4%. כלומר בהחלט ייתכן שהמשך הדרך לדיכוי האינפלציה יהיה איטי יותר מאשר הקצב שהיה עד כה. זה אומר שהפד' לא בהכרח ימהר לעשות פניית פרסה להורדת ריבית.

נכון לפרוטוקול הפגישה הקודמת של הפד' שפורסם לאחרונה - אף אחד מאנשי הפד' לא מאמין שהריבית תרד בשנה הקרובה. הצפי שלהם הוא להתייצבות. כדי לראות את המדדים יעלו היום מספיק שנתון האינפלציה יהיה קצת יותר טוב מהצפי (למשל 6.3%), אבל כדי שהעליות יימשכו נצטרך להמשיך ולראות בחודשים הבאים את נתוני האינפלציה יורדים. אם גם מדד חודש ינואר (שיפורסם בעוד כחודש) יצביע גם הוא על דעיכה מהירה יחסית, בשילוב עצירת העלאות הריבית של הפד' האמריקאי, הדבר יביא בסבירות גבוהה להורדת המתחים בוול סטריט באופן משמעותי.

לפני כחודש העלה הפד' האמריקאי ב-0.5% נוספים לטווח של 4.25%-4.5%, זאת לאחר ארבע העלאות רצופות ואגרסיביות של 0.75%. הנתון שיפורסם היום ייקבע במידה רבה את העלאת הריבית הבאה של הבנק הפדרלי (שתתקבל ב-1 בפברואר) כאשר בשוק צופים כעת העלאה של 0.25% בלבד. אם הנתונים היום יפתיעו לרעה - זה עשוי לגרום לפד' להמשיך עם קצב העלאה מהיר יותר של 0.5% לרמה של 5%. נתון שהשווקים חוששים ממנו מאוד.

הפד' האמריקאי, והעומד בראשו ג'רום פאוול, חוזרים ואומרים שהם "נחושים" לדכא את האינפלציה בכל מחיר, גם אם הכלכלה תיכנס למיתון בעקבות כך. הם מקווים ל"נחיתה רכה" אבל אף אחד לא באמת יכול לשלוט בזה לחלוטין. כמו שאר חברי הפד', פאוול יודע שהאינפלציה היא דבר חמקמק ובעיקר מסוכן מאוד. זינוק באינפלציה מכניס את הכלכלה לסחרור של עוד ועוד עליות מחירים, שבעצמן מתדלקות שוב ושוב את האינפלציה. פאוול וכלכלנים נוספים חוזר ומדגיש שאם הוא לא "יהרוג" אותה, היא "תחזור להרוג את הכלכלה" (גם נגיד בנק ישראל אומר זאת). הוא כבר הדגיש בעבר כי המחויבות של הפד' היא להוריד את האינפלציה וכי הבנק מוכן לראות קשיים כלכליים בכדי להשיג את המטרה שלו.

גם המנכ"לים של הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב חוששים וצופים תקופה קשה עבור הכלכלה האמריקאית. דיוויד סולומון, מנכ"ל GOLDMAN SACHS , אמר בראיון כי ארה"ב צפויה להיכנס למיתון בשנה הקרובה, זאת למרות שהאנליסטים של הבנק עדיין מאמינים שניתן להתחמק ממנו - אנליסטים אשר היו חלק מאלו שאמרו שהאינפלציה היא רק זמנית. "צריך להניח שיש זמנים קשים בהמשך הדרך, חייבים להיות יותר זהירים עם המשאבים הפיננסים שלנו ועם גודל הארגון" אמר היום סלומון, תוך כדי שעולים דיווחים על כך שבמורגן סטנלי מתכננים לפטר 2% מכ-80 אלף עובדים שהם מעסיקים.

ג'יימי דיימון, המנכ"ל המפורסם של בנק JP MORGAN , סבור כי האינפלציה בארה"ב היא זו שתוביל את המשק למיתון. בניגוד למנכ"ל של גולדמן סאקס, דיימון התבטא בצורה יותר ספציפית ועגומה כשאמר: "כשאתה מסתכל קדימה, הדברים האלו (העלאות הריבית, האינפלציה והמתחים הגאו-פוליטיים) צפויים לגרור את הכלכלה למטה ולגרום למיתון בינוני עד קשה שאנשים מודאגים לגביו. זה יכול להיות הוריקן, אנחנו פשוט לא יודעים". דיימון הדגיש היום ואמר כי המלחמה באוקראינה ובעיות הסחר עם סין הם בהחלט "ענני סערה".

קיראו עוד ב"גלובל"

בריאן מוייניאן, המנכ"ל של  BANK OF AMERICA , אמר כי בבנק שלו צופים שלושה רבעונים רצופים של צמיחה שלילית ב-2023, במילים אחרות - מיתון. בבנק אוף אמריקה צופים שהאינפלציה תיפול ל-3.2% עד סוף שנה הבאה ומאמינים כי הבנק המרכזי יעלה את הריבית לבין 5% ל-5.25% עד לחודש מרץ הקרוב, כאשר ההורדה תגיע בדצמבר הבא. מוייניאן מאמין כי המיתון שיגיע יהיה "בינוני".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אמנון 12/01/2023 12:08
    הגב לתגובה זו
    3 חודשים עם אינפלציה של 0.1 חודשי בממוצע זה פחות מ 2 אחוז שנתי.האינפלציה תרד מתחת ל 2 עד סוף השנה!מדובר בנגיד משוגע!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.